Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Nordfyns Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Filosofi C
|
Lærer(e)
|
Sidsel Høite Fabricius
|
Hold
|
2024 3g fi C/2 (3g fi C/2)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Tanker om ondskab
I dette forløb har eleverne arbejdet tematisk med tanker om ondskab
Vi har taget udgangspunkt i bogen, Tanker om ondskab, og forløbet blev afsluttet med en tur i Odense Teater for at se Arendt - at se i mørke.
Tekster:
Tanker om ondskab s. 11-16 (Platon)
Tanker om ondskab s. 23-28 (Augustin)
Tanker om ondskab s. 33-37 (Leibniz)
Tanker om ondskab s. 45-49 (Kant)
Tanker om ondskab s. (Nietzsche)
Tanker om ondskab s. (Freud)
Tanker om ondskab s. (Horkheimer og Adorno)
Tanker om ondskab s. (Arendt)
Tanker om ondskab s. (Bauman)
Øvrigt materiale:
Jeppe Bangsgaard: Gud har også ansvar for det onde, Berlingske, 21. januar 2010
Ritzau: Børneslaver laver vores chokolade, 16. marts 2010
Philosophy: A Guide to Happiness - Nietzsche on Hardship: https://www.youtube.com/watch?v=YBOWyHofpqs
DR, Supertanker (podcast): Arendt - Ånd, sandhed, løgn og tilhørsforhold (de uundværlige #5), 24. jun 2024
Adolf Eichmanns hemmelige erindringer (dokumentar)
Odense Teater: Arendt - at se i mørke (2024)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Hvad er det gode menneske?
I dette forløb har eleverne læst moralfilosofi og arbejdet med forskellige etiske problemstillinger.
Vi har arbejdet med følgende:
- Pligtetik
- Utilitarisme
- Dydsetik
- Interdependensetik
- Præferenceutilitarisme
- Dybdeøkologi
- Biocentrisk etik
- Panpsykisme
Som optakt til forløbet har klassen spillet The moral machine og som afslutning på forløbet har de spillet Trial by trolley.
Følgende primærtekster er læst:
Immanuel Kant: Grundlæggelse af sædernes metafysik (1785), uddrag fra Refleksion
Jeremy Bentham: Moralen og dens begrundelse (1780), uddrag fra Refleksion
Rosalind Hursthouse: On Virtue Ethics. Oxford University Press, 2010, s.28, 35-36. uddrag fra Mennesket i verden
K.E. Løgstrup: Etiske begreber og problemstillinger (1995)
Peter Singer: Praktisk etik (1993), kapitel 3
Arne Næss: Den overfladiske og den dybe, langtrækkende økologibevægelse (1973), uddrag fra Teknologi og filosofi
Mickey Gjerris: Sårbarhedens pris (2001), uddrag fra Teknologi og filosofi
Sekundærlitteratur:
Thomas Falk Larsen og Michael Rasmussen: Refleksion. Grundbog i filosofi (2017) s. 48-77
Kasper Larsen og Christoffer Boserup Skov: Grundbog til filosofi - Mennesket i verden (2013-16), s. 33-35
Nikola Gøttsche: En gruppe hjerneforskere mener, at alt levende har en bevidsthed. Seriøst, alt. Zetland (24. oktober 2019)
Rasmus Skov Borring: Giv os lyset tilbage (2009)
Kristeligt Dagblad: K.E. Løgstrups liv og tankeverden - afsnit 1 og afsnit 3, YouTube (2020)
Suzanne Simard: How Trees Talk To Each Other (TED Talk)
Die Welle
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Hvad er det gode samfund?
I dette forløb har vi arbejdet med politisk filosofi og tanker om den gode stat, det retfærdige samfund og (retfærdig) fordeling af goderne.
Eleverne har udover at læse primær- og sekundærtekster samt perspektiverende tekster også lavet et Hobbes-rollespil, hvor de skulle forsøge at skabe et samfund samt spillet uretfærdigedens Ludo ifm. Rawls.
Primærtekster:
Platon: Staten, uddrag fra Refleksion
John Locke: Anden afhandling om styreform, ca. 1662, uddrag fra Refleksion
Thomas Hobbes: Leviathan. Informations Forlag, 2008, 143-144, 175. Oversat af Claus Bratt Østergaard, uddrag fra Mennesket i verden
John Rawls: En teori om retfærdighed, 1971, uddrag fra Refleksion
Robert Nozick: Anarki, stat og utopi, 1974, uddrag fra Refleksion
Thomas Falk Larsen og Michael Rasmussen: Refleksion. Grundbog i filosofi (2017) s. 90-110
Manden der ville melde sig ud
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Bevidsthedsfilosofi
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Eksistentialisme
I dette forløb har vi arbejdet med eksistentialisme. Vi har læst tekster af Søren Kierkegaard, Friedrich Nietzsche, Jean-Paul Sartre og Albert Camus.
Eleverne har ligeledes spillet et Kierkegaard-rollespil, hvor de indtog forskellige livsstadier og derefter skulle give hinanden gode råd.
Primærtekster:
Søren Kierkegaard: Enten-Eller, 1843, uddrag fra Refleksion (fra Forførerens Dagbog)
Friedrich Nietzsche: Antikrist, 1888, uddrag fra Refleksion
Jean-Paul Sartre: Eksistentialisme er humanisme, 1938, uddrag fra Mennesket i verden
Albert Camus: Sisyfosmyten, 1942, uddrag fra Refleksion
Sekundærtekster:
Thomas Falk Larsen og Michael Rasmussen: Refleksion. Grundbog i filosofi (2017) s. 160-181
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/513/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d63990361084",
"T": "/lectio/513/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d63990361084",
"H": "/lectio/513/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d63990361084"
}