Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Nordfyns Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Historie A
|
Lærer(e)
|
Torben Larsen
|
Hold
|
2024 1g2 HI (1g2 HI)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Vikingetiden
M. Blom m.fl.: "Vinkler på vikingetiden", Nationalmuseet (2013,pdf), s. 13-14 + 29-37 + 38-43 + 59-70 + 89-90 + 95-103 + 104-111.
Upublicerede dokumenter:
Skema til kildekritik
Historiebrug 1g grundforløb
Dokumentar: "Historien om Danmark", afsnit 3, (DR, 2017).
Dokumentar: "Bådebyggeri", (www.ribevikingecenter.dk).
Uddrag fra "Den angelsaksiske krønike 789-954":
https://danmarkshistorien.dk/leksikon-og-kilder/vis/materiale/den-angelsaksiske-kroenike-787-954/
Uddrag fra "Ibn Fadlan om vikingernes (ar-rus') skikke, ca. 922":
https://danmarkshistorien.dk/leksikon-og-kilder/vis/materiale/ibn-fadlan-om-vikingernes-ar-rus-skikke-ca-922/
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
15,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige - Analysere eksempler på samspil mellem materielle forhold og menneskers forestillingsverden. Indsamle og systematisere informationer om og fra fortiden. Bearbejde forskelligartet historisk materiale og forholde sig metodisk-kritisk til eksempler på brug af historien. Demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Individuelt arbejde
-
Pararbejde
|
Titel
2
|
Antikkens Verden
P. Frederiksen, K.R. Olsen og O. Søndberg: Grundbog til historie - Fra oldtiden til enevældens samfund. (2. udg., 2009), s. 42-51, 74-87.
Sueton: Augustus efterlod en by af marmor. Augustus som regent (Divus Augustus).
J. Carlsen: Romerriget. (2001), s. 92-93, (tekst 29+30).
Historisk metode: Holdepunkter til kildeanalyse (kopi).
Film: "Spartacus", (1960), uddrag, DVD.
Film: "Gladiator", (2000), uddrag, DVD.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige - Analysere samspillet mellem mennesker, natur og samfund gennem tiderne.
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
{
"S": "/lectio/513/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d63990458179",
"T": "/lectio/513/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d63990458179",
"H": "/lectio/513/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d63990458179"
}