Holdet 2024 1g3 HI - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Nordfyns Gymnasium
Fag og niveau Historie A
Lærer(e) Torben Larsen
Hold 2024 1g3 HI (1g3 HI)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Vikingetiden
Titel 2 Antikkens Verden

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Vikingetiden

M. Blom m.fl.: "Vinkler på vikingetiden", Nationalmuseet (2013,pdf), s. 13-14 + 29-37 + 38-43 + 59-70 + 89-90 + 95-103 + 104-111.

Upublicerede dokumenter:
Skema til kildekritik
Historiebrug 1g grundforløb

Dokumentar: "Historien om Danmark", afsnit 3, (DR, 2017).
Dokumentar: "Bådebyggeri", (www.ribevikingecenter.dk).

Uddrag fra "Den angelsaksiske krønike 789-954":
https://danmarkshistorien.dk/leksikon-og-kilder/vis/materiale/den-angelsaksiske-kroenike-787-954/

Uddrag fra "Ibn Fadlan om vikingernes (ar-rus') skikke, ca. 922":
https://danmarkshistorien.dk/leksikon-og-kilder/vis/materiale/ibn-fadlan-om-vikingernes-ar-rus-skikke-ca-922/



Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige - Analysere eksempler på samspil mellem materielle forhold og menneskers forestillingsverden. Indsamle og systematisere informationer om og fra fortiden. Bearbejde forskelligartet historisk materiale og forholde sig metodisk-kritisk til eksempler på brug af historien. Demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
Væsentligste arbejdsformer
  • Individuelt arbejde
  • Pararbejde
Titel 2 Antikkens Verden

P. Frederiksen, K.R. Olsen og O. Søndberg: Grundbog til historie - Fra oldtiden til enevældens samfund. (2. udg., 2009), s. 42-51, 74-87.

Sueton: Augustus efterlod en by af marmor. Augustus som regent (Divus Augustus).
J. Carlsen: Romerriget. (2001), s. 92-93, (tekst 29+30).
Historisk metode: Holdepunkter til kildeanalyse (kopi).

Film: "Spartacus", (1960), uddrag, DVD.
Film: "Gladiator", (2000), uddrag, DVD.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige - Analysere samspillet mellem mennesker, natur og samfund gennem tiderne.
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning