Nordfyns Gymnasium
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
Nordfyns Gymnasium
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 2024 3g Id B/1 - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2024/25
Institution
Nordfyns Gymnasium
Fag og niveau
Idræt B
Lærer(e)
Charlotte Skov Agergaard
Hold
2024 3g Id B/1 (
3g Id B/1
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Beachvolley, teori; anatomi og bevægelsesanalyse
Titel 2
Padel, teoriområde; aerobt og anarobt arbejde
Titel 3
Performance - teori; idrætshistorie.
Titel 4
Særskilt teori: Sport og politik
Titel 5
Basketball og teambuilding
Titel 6
Pickleball (fra c-idræt)
Titel 7
Teori: Muskler og muskeltræning
Titel 8
Salsa (Rueda de Casino) (forløb fra c-idræt)
Titel 9
Oversigt over teori fra idræt c
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Beachvolley, teori; anatomi og bevægelsesanalyse
Færdighedsområde:Boldspil
Disciplin: beachvolleyball
Faglige mål:
Eleverne skal beherske grundlæggende færdigheder teknisk, og arbejde taktisk i fht. samarbejde på egen banehalvdel i primært 3-mands beachvolley
Tekniske færdigheder: serv (valgtrit over/under), baggerslag, som servemodtagning og alm modtagning, fingerslag (kun til hævning ), angrebsslag: knuckle/pokey og stående smash.
Eleverne skal udvikle kropsbevidsthed i relation hertil og indgå i samarbejde (bevægelse og kommunikation) fortrinsvis med fokus på egen banehalvdel.
Teorikoblingen trækkes til anatomi og bevægelseslære samt nervesystemet. Der laves en bevægelsesanalyse af et volleysmash med stående og samlet afsæt.
Indhold
Kernestof:
BRAZIL vs SWITZERLAND | BEACH VOLLEYBALL Highlights | Olympic Games - Tokyo 2020 Replace
Modulet laves om til praksismodul også selv om det regner lidt.
skelet - plot ind.docx
stationer med beg. bev.analyse udg.2024.docx
J. Franch, B. Isaksen, P. Jørgensen, N. Vogesen: Idræt B, Systime; sider: 37-66, 125-137
Bevaegelsesanalyseskemaer.pdf
Spørgsmålenes taksonomi.docx
Nervecellen - C-det fra idræt (3).pdf
Beachvolley 6
Sidste gang med beachvolley - foruden stævnet på onsdag.
Omfang
Estimeret: 0,00 moduler
Dækker over: 14
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
Padel, teoriområde; aerobt og anarobt arbejde
Faglige mål for forløbet : Introduktion til Padel med dets særlige regler og karakteristika i forhold til andre ketsjerspil. Samtidig at opnå tekniske og taktiske delmål.
Tekniske delmål : I rimelig grad og med korrekt greb og batføring at kunne beherske diverse(udvalg af) spilrelevante slag som serv, forhåndsreturnering fra bagglas+ zone 1 i sideglas, flugtning og lob.
Særlig fokus på lavt tyngdepunkt(defensivt), splitskridt - klar(offensivt) og benarbejde. Hertil anvendes videoanalyse af egne slag.
Taktiske delmål : I rimelig grad at kunne placere sig hensigtsmæssigt på banen og i forhold til bolden(hjemmet defensivt).
At opnå rimelig sikkerhed i at søge mod nettet, så snart chancen byder sig.
I rimelig grad at beherske simple slagserier eller små spil der fremhæver specielle slag eller taktiske elementer.
Teoriundervisningen vægter elevernes indsigt i fysiologi og træningsfysiologi.
Indhold
Kernestof:
J. Franch, B. Isaksen, P. Jørgensen, N. Vogesen: Idræt B, Systime; sider: 67-84, 91-104
Vi spiller paddle fra 14-15. Vi starter altså lidt før tid - til gengæld er vi tidligere færdig.
21 Spørgsmål til s.77-84.docx
Padel er især populært blandt unge mænd, og bølgen har ikke toppet endnu
Vi spiller paddle. Vær megahurtig - baner er booket fra 12-13. Se alle videoer som repetition af det vi har haft indtil nu. Vi har aftalt at timen løber til ca. 13.30.
Greb
Forhånd teknik
Baghånd teknik
Forhånd og bagvæg
Baghånd og bagvæg
Serv
Fysiologi s. 83-90.docx
Vi spiller padel i dag
Flugtning
Bandeja
I dag skal forløbsprøven forberedes til tirsdag. Medbring derfor papir og blyant.
Samme lektie som forrige modul. Anaerobe kapitel
Muscle Contraction 3D
Sodium Potassium Pump
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 18
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
Performance - teori; idrætshistorie.
I forløbet er det målet, at eleverne får erfaringer med at arbejde med bevægelse til musik i en gruppe. Eleverne bliver løbende i undervisningen introduceret for mindre gruppeopgaver, hvor der arbejdes med BESS-konceptet og bevidstheden om hvordan det kan anvendes på egne kreative bevægelser.
Faglige mål
Eleverne træner at:
- at anvende rytme, udtryk, energi og forskellige bevægelseskvaliteter til forskelligartet musik
-at bruge rummet, arbejde i niveauer, arbejde med tempo, arbejde med relationer og, hvordan du formår at veksle mellem forskellige bevægelseskvaliteter.
- at arbejde med energi, vægt og flow i frie og koreograferede bevægelser
- at arbejde med bevægelse skabt via. kreativ dans og improvisation alene, parvis og grupper.
- at arbejde med kontakt improvisationsteknikkerne: Point of contact, Counterbalance, Contrabalance, Shaping, Bodyimpulse, Air impulse
-at skabe, evaluere og vurdere bevægelser med Labans BESS koncept;
- at tage aktivt del i gruppearbejde frem mod det færdige produkt - en sammenhængende performance
Indhold
Kernestof:
Samme lektie som forrige modul. Anaerobe kapitel
Muscle Contraction 3D
Sodium Potassium Pump
Cirkelmodeller til performance - Laban.pdf
Labans bevægelsesprincipper.pdf
Se på testen i fik udleveret sidste gang og se om du kan finde ud af hvad de forskellige værdier står for.
Vi laver en lille test på det aerobe og anaerobe arbejde. I må bruge bogen undervejs og egne notater, men ingen internet.
5 km løb besvareskema.docx
5 km løb (2).docx
Alle læser side 1-4, dvs. indtil afsnittet "Fra kuriositet til megaevent..."
Medbring hørebøffer/earpods - måske når vi at få brug for dem
Du har løst de første to opgaver til kapitlet om de moderne olympiske lege - for opgaver - se modulets præsentation i går.
Spørgsmål til podcast.docx
I har forhåbentlig snakket digitalt om idéer til jeres performance i gruppen, så I kan gå igang. Prøv også at have noget muligt musik med, som måske kan understøtte den idé og de bevægelser i vil inddrage.
Performanceguide.pdf
Drejebog til performance.docx
Lyt til minuttal 49.09 og løs spørgsmålene til dette tidsrum.
Ol i Berlin- forførelsens triumf Spørgsmål til podcast .docx
Idrætshistoriske temaer
Du skal lave et projekt med din makker (se note). ind et emne via linket, der relaterer sig til idræt som har historiske og/eller samfundsrelevant vinkel. I skal have talt sammen om hvilke to emner i kunne tænke jer inden dette modul. Projektet indeb
Afsnit
Kære elever.
Arbejde i grupper med kreativ bevægelse til musik.
Fremlæggelse af Kasper og Sara projekt.
Performancetræning (sidste modul)
Drejebog - udarbejdelse af fuld drejebog. Hvilke øvelser kan man inddrage som et led i at vise at man har forstået Bess konceptet. Jeres egen performance udgør det sidste af drejebogen, men hvad skal i indlede med?
PERFORMANCE SHOW - Den første 1/2 time til jeres disposition. Jeg kommer i hallen kl. 12.45
OG fremlæggelse af projekt ved Frida og Magnus -(i hallen)
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 17
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
Særskilt teori: Sport og politik
Mens der spilles basketball gennemføres mere særskilt teoribehandling med en historisk og samfundsfaglig indgang til idrætten.
Optakten har været politik og sport med udgangspunkt i Berlin 1936 og siden har eleverne arbejdet parvis med et selvvalgt projekt i relation til Qatar.
Faglige mål:
- kunne anvende faglig viden, kundskaber og færdigheder til løsning af idrætslige problemstillinger.
̶ opnå viden og kundskab om humanistiske og samfundsvidenskabelige idrætsteori og anvende denne viden til at analysere og vurdere sport og politik, blandt andet i sammenhæng til et begreb som sportwashing, blødmagt og hård magt
Indhold
Kernestof:
Beckham er Qatars trumfkort, men Nadim og Schmeichel er også med
Bolsjedreng på barrikaderne med opsang til dagens stjerner: 'Bland jer nu i debatten!'Afsnit
https://www.dr.dk/sporten/oevrig/ulrik-wilbek-er-selv-et-meningsmenneske-men-atleter-boer-holde-mund-eller-blive
Lessons from Qatar 2022: How activists should approach the 2034 World Cup in Saudi Arabia
Jesper Franch mfl. Idræt B - Idrætsteori, 2022 Sport og Politik kap. 4.6 - s. 152-159.pdf
Find forskellige konkrete eksempler på udtalelser, situationer, kampagner fra din omverden (Det kan være viden om, referater fra din lokale forenings bestyrelse, eller kampagner fra kommune, skole, stat, lokale forening, regionale forening, landsdækk
Stig Fraulund Sørensen, Sporten i samfundet - sociologi, politik, økonomi, Ibog, Systime, 2024 (om sportens politiske funktioner).docx
Boldspilskategorier Oversigt.docx
Lek.-1.-Kompetencer-i-grundspil.-Positioner-og-zoner.pdf
Passing, L-cut, V-cut og Pin-down
CASE om prioritering i kommunen.docx
Fremlæggelse af forslag til kommunen
Frida, AK, Merle og Frederik sidder i kultur og fritidsudvalget og skal lytte og stille spørgsmål til udvalgene, der kommer med forslag. Vi har 3 forslag fra hhv. Theis og Christoffer, Magnus og Sara samt Kasper og Malte.
Medbring det lille kompendie med øvelser i fik sidste praksismodul
J. Franch, B. Isaksen, P. Jørgensen, N. Vogesen: Idræt B, Systime; sider: 137-166
motivation.docx
Web B 8 Maslows behovsteori.pdf
Dette er 3. modul og i har indtil kl. 14.50 at prøve at arbejde endnu mere med at lave screeninger for boldholder og de andre angrebssystemer i øvede sidste gang. Prøv at kikke i det lille inspirationshæfte i fik sidste gang. Og vælg kun 1 -2 nye sys
Afsnit
PRAKSIS - Træning i hele modulet på eget hold. Trænerne skal tilrettelægge modulet, så alle øvelser indebærer mindst 2 personer. Dvs. alt øvelser og tid går til de relationelle (tekniske og) taktiske færdigheder. Tænk også opvarmningen ind heri. DVS:
Løs de tre cases fra sidste modul i relation til motivation og målsætning.
3 cases til team, målsætning, motivation.docx
Målsætninger og spændingsregulering (1).docx
Frustrations- og aggressionsteorier.pdf
Træning på eget hold til kl. 14.50. Derefter kan i som de andre gange bruge det andet hold til en øvelse i ca. 12 minutter.Træningen skal være skarp... det er sidste træning inden finalen efter ferien.
I har jeres case klar.
Finalekamp (udsat for forrige modul)
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 16
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
Basketball og teambuilding
Faglige mål:
Kendskab til spillets regler. Vægten lægges på samspillet på teamet og at udvikle teamet ved at give medlemmer ansvar for tilrettelæggelse af elementer af spillet. Forløbet starter med en testkamp og slutter med en finalekamp.
De taktiske færdigheder, vægtes højere end de tekniske: Beherske basale taktiske boldspilselementer så som spilbarhed, placeringsevne m/u bold med vægt på ABC-zoneopdeling, løbemønstre/cuts, og herunder specifikke spilsystemer som "give-and-go", backdoor, screeninger. Være bevidst om fordelene og ulemperne ved henholdsvis mand-mand og zoneforsvar.
Tekniske færdigheder: Beherske basale tekniske elementer som; Driblinger, afleveringer og modtagninger, pivotering, skud og lay-up.
Sideløbende arbejdes i teorimoduler med teambuildingsbegreber, motivationsteori, flowteorien, teamudvikling, roller og konflikter.
Indhold
Kernestof:
Boldspilskategorier Oversigt.docx
Lek.-1.-Kompetencer-i-grundspil.-Positioner-og-zoner.pdf
Passing, L-cut, V-cut og Pin-down
CASE om prioritering i kommunen.docx
Fremlæggelse af forslag til kommunen
Frida, AK, Merle og Frederik sidder i kultur og fritidsudvalget og skal lytte og stille spørgsmål til udvalgene, der kommer med forslag. Vi har 3 forslag fra hhv. Theis og Christoffer, Magnus og Sara samt Kasper og Malte.
Medbring det lille kompendie med øvelser i fik sidste praksismodul
J. Franch, B. Isaksen, P. Jørgensen, N. Vogesen: Idræt B, Systime; sider: 137-166
motivation.docx
Web B 8 Maslows behovsteori.pdf
Dette er 3. modul og i har indtil kl. 14.50 at prøve at arbejde endnu mere med at lave screeninger for boldholder og de andre angrebssystemer i øvede sidste gang. Prøv at kikke i det lille inspirationshæfte i fik sidste gang. Og vælg kun 1 -2 nye sys
Afsnit
PRAKSIS - Træning i hele modulet på eget hold. Trænerne skal tilrettelægge modulet, så alle øvelser indebærer mindst 2 personer. Dvs. alt øvelser og tid går til de relationelle (tekniske og) taktiske færdigheder. Tænk også opvarmningen ind heri. DVS:
Løs de tre cases fra sidste modul i relation til motivation og målsætning.
3 cases til team, målsætning, motivation.docx
Målsætninger og spændingsregulering (1).docx
Frustrations- og aggressionsteorier.pdf
Træning på eget hold til kl. 14.50. Derefter kan i som de andre gange bruge det andet hold til en øvelse i ca. 12 minutter.Træningen skal være skarp... det er sidste træning inden finalen efter ferien.
I har jeres case klar.
Finalekamp (udsat for forrige modul)
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 14
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6
Pickleball (fra c-idræt)
Faglige mål for forløbet:
Introduktion til Pickleball med dets særlige regler og karakteristika i forhold til andre ketsjerspil. Samtidig at opnå tekniske og taktiske delmål.
Tekniske delmål:
I rimelig grad og med korrekt greb og batføring at kunne beherske udvalgte spilrelevante slag som serv, returnering, drop, flugtning, dink og lob. Særlig fokus på vægtoverførsel, gennemsving og benstilling.
Taktiske delmål:
I rimelig grad at kunne placere sig hensigtsmæssigt på banen og i forhold til bolden. At opnå rimelig sikkerhed i at søge mod nettet, så snart chancen byder sig. I rimelig grad at beherske simple slagserier eller små spil der fremhæver specielle slag eller taktiske elementer.
Materialer:
- Diverse videoklip af slag og taktik
- Artikel: Undervisning i boldspil - net-vægspil, Charlotte Agergaard, Bjarne Andersen og Anders Halling, Focus idræt nr. 5, 1999
- Grundlæggende fysiologi og kroppen under arbejde, Claus Estrup, Jette Engelbreth Holm, Ellen Sig og Jan Kahr Sørensen, Idræt C - teori i praksis, s.39-41
- Pickleball - Historie, regler og pointtælling, Anders Bergholdt, 2021
I alt 8 sider + videoklip
Indhold
Kernestof:
J. Franch, B. Isaksen, P. Jørgensen, N. Vogesen: Idræt B, Systime; sider: 155-166
Frustrations- og aggressionsteorier.pdf
Omfang
Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 1
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7
Teori: Muskler og muskeltræning
Indhold
Kernestof:
Gense de figurer i havde på C-niveau via nedenstående hjemme side - inden modulet.Salsa undervisning
Rueda de Casino - Salsa (Abre que voy | Miguel Enriquez / Los Van Van)
Eksempel på drejebog og rubric, pickleball.docx
J. Franch, B. Isaksen, P. Jørgensen, N. Vogesen: Idræt B, Systime; sider: 105-124
Medbring hørebøffer
Muskler redigeret- med tomme skemaer.docx
Sørg for at have fundet noget materiale, der gør at I kan arbejde ca.1/2 time med jeres myter/råd i fbm styrketræning og jeres emne. OG derefter fortælle os andre hvad i har fundet ud af og hvor i har hentet informationen henne.
Overvej hvilke idrætter vi har været igennem (6 stk) og hvilke arbejdskrav de kræver (på et højere niveau end motionsniveau)
Jesper Franch mfl. Idræt B- Idrætsteori, Systime 2022, s. 118-136.pdf
16. Træning i fitnesscenter.docx
Arbejdskrav- og kapacitetsundersøgelser 2025.docx
Genlæs din 5 km case
5 km løb besvareskema udfyldt.docx
I har forslag til de forskellige træningsformer til de 6 idrætter, I har lavet arbejdskravsanalyse til i sidste modul.
Oversigt over idrætsteori 3g 2025.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 16,5
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8
Salsa (Rueda de Casino) (forløb fra c-idræt)
Faglige mål
Formålet med salsa-forløbet er, at du skal kunne tilegne dig og udføre figurer primært i forbindelse med Rueda De Casino. Du skal også kunne sætte en del af figurerne sammen efter eget ønske i en individuel dans.
• Grundtrin
• Directo
• Rapido
• Vuelta
• Dame (Dos)
• Fly (High, low, double)
• Ansjos
• Laprima
• Familia
• Sombrero
Eleverne skal kunne
Kropsbeherskelse, herunder:
• Følge takten 1-2-3-pause
• Træde på forfod
• Koordination med både arme og ben i takt til musikken ved indlæring af nye figurer
• Kunne style figurerne
• Bruge hofter og overkrop isoleret
Caller
• Ekeverne skal selvfølgelig kunne følge en caller
• Kunne fungere som caller
Flow og rytme
• Kunne bevæge sig i takt til musikken og holde et flow.
Ialt 1,5 side og en del videoer af salsafigurerne
Indhold
Kernestof:
Gense de figurer i havde på C-niveau via nedenstående hjemme side - inden modulet.Salsa undervisning
Rueda de Casino - Salsa (Abre que voy | Miguel Enriquez / Los Van Van)
Eksempel på drejebog og rubric, pickleball.docx
J. Franch, B. Isaksen, P. Jørgensen, N. Vogesen: Idræt B, Systime; sider: 105-124
Medbring hørebøffer
Muskler redigeret- med tomme skemaer.docx
Sørg for at have fundet noget materiale, der gør at I kan arbejde ca.1/2 time med jeres myter/råd i fbm styrketræning og jeres emne. OG derefter fortælle os andre hvad i har fundet ud af og hvor i har hentet informationen henne.
Overvej hvilke idrætter vi har været igennem (6 stk) og hvilke arbejdskrav de kræver (på et højere niveau end motionsniveau)
Jesper Franch mfl. Idræt B- Idrætsteori, Systime 2022, s. 118-136.pdf
16. Træning i fitnesscenter.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 9,5
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9
Oversigt over teori fra idræt c
Oversigt over teori fra Idræt C
Indhold
Kernestof:
Oversigt over idrætsteori 3g 2025.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 3
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/513/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d63990533961", "T": "/lectio/513/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d63990533961", "H": "/lectio/513/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d63990533961" }