Holdet 2024 3g Id B/1 - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Nordfyns Gymnasium
Fag og niveau Idræt B
Lærer(e) Charlotte Skov Agergaard
Hold 2024 3g Id B/1 (3g Id B/1)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Beachvolley, teori; anatomi og bevægelsesanalyse
Titel 2 Padel, teoriområde; aerobt og anarobt arbejde
Titel 3 Performance - teori; idrætshistorie.
Titel 4 Særskilt teori: Sport og politik
Titel 5 Basketball og teambuilding
Titel 6 Pickleball (fra c-idræt)
Titel 7 Teori: Muskler og muskeltræning
Titel 8 Salsa (Rueda de Casino) (forløb fra c-idræt)
Titel 9 Oversigt over teori fra idræt c

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Beachvolley, teori; anatomi og bevægelsesanalyse

Færdighedsområde:Boldspil
Disciplin: beachvolleyball
Faglige mål:

Eleverne skal beherske grundlæggende færdigheder  teknisk,  og arbejde taktisk i fht. samarbejde på egen banehalvdel i primært 3-mands beachvolley
Tekniske færdigheder: serv (valgtrit over/under), baggerslag, som servemodtagning og alm modtagning, fingerslag (kun til hævning ), angrebsslag: knuckle/pokey og stående smash.
Eleverne skal udvikle kropsbevidsthed i relation hertil og indgå i samarbejde (bevægelse og kommunikation) fortrinsvis med fokus på egen banehalvdel.
Teorikoblingen trækkes til anatomi og bevægelseslære samt nervesystemet. Der laves en bevægelsesanalyse af et volleysmash med stående og samlet afsæt.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 0,00 moduler
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Padel, teoriområde; aerobt og anarobt arbejde

Faglige mål for forløbet : Introduktion til Padel med dets særlige regler og karakteristika i forhold til andre ketsjerspil. Samtidig at opnå tekniske og taktiske delmål.

Tekniske delmål : I rimelig grad og med korrekt greb og batføring at kunne beherske diverse(udvalg af) spilrelevante slag som serv, forhåndsreturnering fra bagglas+ zone 1 i sideglas,  flugtning og lob.

Særlig fokus på lavt tyngdepunkt(defensivt),  splitskridt - klar(offensivt) og benarbejde. Hertil anvendes videoanalyse af egne slag.

Taktiske delmål : I rimelig grad at kunne placere sig hensigtsmæssigt på banen og i forhold til bolden(hjemmet defensivt).

At opnå rimelig sikkerhed i at søge mod nettet, så snart chancen byder sig.

I rimelig grad at beherske simple slagserier eller små spil der fremhæver specielle slag eller taktiske elementer.

Teoriundervisningen vægter elevernes indsigt i fysiologi og træningsfysiologi.

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Performance - teori; idrætshistorie.

I forløbet er det målet, at eleverne får erfaringer med at arbejde med bevægelse til musik i en gruppe.  Eleverne bliver løbende i undervisningen introduceret for mindre gruppeopgaver,  hvor der arbejdes med BESS-konceptet og bevidstheden om hvordan det kan anvendes på egne kreative bevægelser.

Faglige mål
Eleverne træner at:
- at anvende rytme, udtryk, energi og forskellige bevægelseskvaliteter til forskelligartet musik
-at bruge rummet, arbejde i niveauer, arbejde med tempo, arbejde med relationer og, hvordan du formår at veksle mellem forskellige bevægelseskvaliteter.
- at arbejde med energi, vægt og flow i frie og koreograferede bevægelser
- at arbejde med bevægelse skabt via. kreativ dans og improvisation alene, parvis og grupper.
- at arbejde med kontakt improvisationsteknikkerne: Point of contact, Counterbalance, Contrabalance, Shaping, Bodyimpulse, Air impulse
-at skabe, evaluere og vurdere bevægelser med Labans BESS koncept;
- at tage aktivt del i gruppearbejde frem mod det færdige produkt - en sammenhængende performance
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Særskilt teori: Sport og politik

Mens der spilles basketball gennemføres mere særskilt teoribehandling med en historisk og samfundsfaglig indgang til idrætten.
Optakten har været politik og sport med udgangspunkt i Berlin 1936 og siden har eleverne arbejdet parvis med et selvvalgt projekt i relation til Qatar.

Faglige mål:
- kunne anvende faglig viden, kundskaber og færdigheder til løsning af idrætslige problemstillinger.
̶ opnå viden og kundskab om humanistiske og samfundsvidenskabelige idrætsteori og anvende denne viden til at analysere og vurdere sport og politik, blandt andet i sammenhæng til et begreb som sportwashing, blødmagt og hård magt

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Basketball og teambuilding

Faglige mål:  
Kendskab til spillets regler. Vægten lægges på samspillet på teamet og at udvikle teamet ved at give medlemmer ansvar for tilrettelæggelse af elementer af spillet. Forløbet starter med en testkamp og slutter med en finalekamp.

De taktiske færdigheder, vægtes højere end de tekniske: Beherske basale taktiske boldspilselementer så som spilbarhed, placeringsevne m/u bold med vægt på ABC-zoneopdeling, løbemønstre/cuts, og herunder specifikke spilsystemer som "give-and-go", backdoor, screeninger. Være bevidst om fordelene og ulemperne ved henholdsvis mand-mand og zoneforsvar.

Tekniske færdigheder: Beherske basale tekniske elementer som; Driblinger, afleveringer og modtagninger, pivotering, skud og lay-up.

Sideløbende arbejdes i teorimoduler med teambuildingsbegreber, motivationsteori, flowteorien, teamudvikling, roller og konflikter.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Pickleball (fra c-idræt)

Faglige mål for forløbet:
Introduktion til Pickleball med dets særlige regler og karakteristika i forhold til andre ketsjerspil. Samtidig at opnå tekniske og taktiske delmål.

Tekniske delmål:
I rimelig grad og med korrekt greb og batføring at kunne beherske udvalgte spilrelevante slag som serv, returnering, drop, flugtning, dink og lob. Særlig fokus på vægtoverførsel, gennemsving og benstilling.

Taktiske delmål:
I rimelig grad at kunne placere sig hensigtsmæssigt på banen og i forhold til bolden. At opnå rimelig sikkerhed i at søge mod nettet, så snart chancen byder sig. I rimelig grad at beherske simple slagserier eller små spil der fremhæver specielle slag eller taktiske elementer.

Materialer:
- Diverse videoklip af slag og taktik
- Artikel: Undervisning i boldspil - net-vægspil, Charlotte Agergaard, Bjarne Andersen og Anders Halling, Focus idræt nr. 5, 1999
- Grundlæggende fysiologi og kroppen under arbejde, Claus Estrup, Jette Engelbreth Holm, Ellen Sig og Jan Kahr Sørensen, Idræt C - teori i praksis, s.39-41
- Pickleball - Historie, regler og pointtælling, Anders Bergholdt, 2021

I alt 8 sider + videoklip

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 1 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Salsa (Rueda de Casino) (forløb fra c-idræt)


Faglige mål
Formålet med salsa-forløbet er, at du skal kunne tilegne dig og udføre figurer primært i forbindelse med Rueda De Casino. Du skal også kunne sætte en del af figurerne sammen efter eget ønske i en individuel dans.

• Grundtrin
• Directo
• Rapido
• Vuelta
• Dame (Dos)
• Fly (High, low, double)
• Ansjos
• Laprima
• Familia
• Sombrero

Eleverne skal kunne

Kropsbeherskelse, herunder:
• Følge takten 1-2-3-pause
• Træde på forfod
• Koordination med både arme og ben i takt til musikken ved indlæring af nye figurer
• Kunne style figurerne
• Bruge hofter og overkrop isoleret

Caller
• Ekeverne skal selvfølgelig kunne følge en caller
• Kunne fungere som caller

Flow og rytme
• Kunne bevæge sig i takt til musikken og holde et flow.  

Ialt 1,5 side og en del videoer af salsafigurerne
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9,5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 Oversigt over teori fra idræt c

Oversigt over teori fra Idræt C
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer