Holdet 2024 3g Id B/2 - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Nordfyns Gymnasium
Fag og niveau Idræt B
Lærer(e) Anne Tune
Hold 2024 3g Id B/2 (3g Id B/2)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Beachvolley og idræt i historien
Titel 2 Padel, anatomi og fysiologi
Titel 3 Rytmisk opvarmning og step
Titel 4 Floorball, teamudvikling og træningslære
Titel 5 Judo, sundhed og kropsidealer
Titel 6 Salsa, styrketræning og repetition

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Beachvolley og idræt i historien

Faglige mål i beachvolley:
- Eleverne skal beherske grundlæggende færdigheder teknisk og arbejde taktisk ift. nogle særlige fokuspunkter på egen banehalvdel i 2 og 3-mands beachvolley.
- Tekniske færdigheder: serv (valgfrit over/under), baggerslag, som servemodtagning og som forsvar, fingerslag (kun til hævning ), angrebsslag: knuckle og stående smash.
- Eleverne skal udvikle kropsbevidsthed i relation hertil og indgå i samarbejde (bevægelse og kommunikation).
- De taktiske overvejelser har primært været om angrebsslagenes placering (langs linjerne og i hjørnerne eller "hullet" i midten), hvordan man stiller op i modtagning (krydserne) samt modtagningens ideelle sted (cirklen).
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 14,00 moduler
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Padel, anatomi og fysiologi

Forløbet vil i praksistimerne være padeltennis og i teoritimerne være primært anatomi med fysiologiske indslag.

Faglige mål for padel-forløbet:
Introduktion til padel med dets særlige regler og karakteristika i forhold til andre ketsjerspil. Samtidig at opnå tekniske og taktiske delmål.
Tekniske delmål: I rimelig grad og med korrekt greb og batføring at kunne beherske diverse(udvalg af) spilrelevante slag som serv, returnering, forhånd/baghånd, flugtning, bandeja/smash og lob.
Særlig fokus på lavt tyngdepunkt(defensivt), splitskridt klar (offensivt) og benarbejde.
Taktiske delmål: I rimelig grad at kunne placere sig hensigtsmæssigt på banen og i forhold til bolden ved f.eks. at følges ad med makkeren.
At opnå rimelig sikkerhed i at søge mod nettet, så snart chancen byder sig.
I rimelig grad at beherske simple slagserier eller små spil der fremhæver specielle slag eller taktiske elementer.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Rytmisk opvarmning og step

Forløbet fra 1g:
Faglige mål:
• At eleven tilegner sig færdigheder i bevægelser til musik (bevægelseskvalitet og musik- og bevægelsesforståelse)  
• At eleverne introduceres for musiktælling (herunder musik- og rytmeforståelse) 
•  At eleven tilegner sig viden om værdien af opvarmning i relation til den fysiske præstationsevne samt forebyggelse af idrætsskader. 
• At eleven kan sammensætte et opvarmningsprogram efter en hensigtsmæssig progression og kunne anvende den rigtige musik hertil. 
• At eleven kan indgå i samarbejde med andre i planlægningen og fremvisningen af et opvarmningsprogram. 
• At eleven kan reflektere over egen indsats og udbyttet af heraf. 
• At eleven har lært basistrin og variationer i stepaerobic og kan udføre disse i takt til musikken, samt er i stand til at udføre en kortere koreografi på stepbænken.

Materiale
"Opvarmning" Idræt C, Claus Estrup m.fl. Systime 2008, s. 90-93
"Musik" Idræt C, Claus Estrup m.fl. Systime 2008, s. 70-71
"Gymnastikkens historie", Uddrag fra kapitel 3.1,3.2 og 3.3 i Engelbrecht, Jette mfl., Idræt c - teori i praksis, Systime (ibog) hentet 21.2 2020 https://idraetc.systime.dk/index.php?id=frontpage
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 3,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Floorball, teamudvikling og træningslære

Faglige mål:  
Tekniske: Beherske basale tekniske elementer så som forhånds-baghåndsdribling, pasning, modtagning og trækskud.
Taktiske: Beherske basale taktiske boldspilselementer så som spilbarhed, placeringsevne m/u bold, overlap/ løbemønstre.
Teoretiske: Kendskab til de mest basale floorballregler, samt kendskab til fokuspunkter ifbm de indlærte tekniske elementer (disciplinspecifik). Kendskab til begrebet ”maksimal iltoptagelse” samt kendskab til, hvorledes denne kan optimeres gennem floorball/intervalarbejde samt intensitetens   betydning ifbm træning.  Yderligere skal eleven opnå forståelse for floorballs sundhedsfremmende potentiale.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Judo, sundhed og kropsidealer

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 14,00 moduler
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Salsa, styrketræning og repetition

Faglige mål
Formålet med salsa-forløbet er, at du skal kunne tilegne dig og udføre figurer primært i forbindelse med Rueda De Casino.

Der er arbejdet med:
Kropsbeherskelse, herunder:
• Følge takten 1-2-3-pause
• Træde på forfod
• Koordination med både arme og ben i takt til musikken ved indlæring af nye figurer
• Kunne style figurerne
• Bruge hofter og overkrop isoleret

Caller
• Du skal selvfølgelig kunne følge en caller
• Kunne fungere som caller

Flow og rytme
Kunne bevæge dig i takt til musikken og holde et flow.  

Der er arbejdet med følgende figurer:
- Directo
- Rapido
- Vuelta
- Dame
- Fly (+ high, low, double)
- Ansjos (Enchufla dile que no)
- Laprima
- Familia
- Sombrero

Teoretisk er der arbejdet med hvilke fysiske, psykiske og sociale effekter dans kan have, samt hvordan medfødte og tillærte bevægelser kan have betydning for vores koordination.

Materialer:
Er nogle hjerner skabt til dans, Videnskab.dk 25.11.21
"Nervecellen", C-det er idræt, Troels Wolf m.fl, Gyldendal, 2008 s. 165-167
Videoer af alle figurer https://www.youtube.com/watch?v=lyxeVq6PnR4&list=PLcbd9nnoUdE7W6EZ7Z27Aeer_cNFVvSPx&index=2

I alt: 7 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer