Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Nordfyns Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Idræt B
|
Lærer(e)
|
Anne Tune
|
Hold
|
2024 3g Id B/2 (3g Id B/2)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Beachvolley og idræt i historien
Faglige mål i beachvolley:
- Eleverne skal beherske grundlæggende færdigheder teknisk og arbejde taktisk ift. nogle særlige fokuspunkter på egen banehalvdel i 2 og 3-mands beachvolley.
- Tekniske færdigheder: serv (valgfrit over/under), baggerslag, som servemodtagning og som forsvar, fingerslag (kun til hævning ), angrebsslag: knuckle og stående smash.
- Eleverne skal udvikle kropsbevidsthed i relation hertil og indgå i samarbejde (bevægelse og kommunikation).
- De taktiske overvejelser har primært været om angrebsslagenes placering (langs linjerne og i hjørnerne eller "hullet" i midten), hvordan man stiller op i modtagning (krydserne) samt modtagningens ideelle sted (cirklen).
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
14,00 moduler
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Padel, anatomi og fysiologi
Forløbet vil i praksistimerne være padeltennis og i teoritimerne være primært anatomi med fysiologiske indslag.
Faglige mål for padel-forløbet:
Introduktion til padel med dets særlige regler og karakteristika i forhold til andre ketsjerspil. Samtidig at opnå tekniske og taktiske delmål.
Tekniske delmål: I rimelig grad og med korrekt greb og batføring at kunne beherske diverse(udvalg af) spilrelevante slag som serv, returnering, forhånd/baghånd, flugtning, bandeja/smash og lob.
Særlig fokus på lavt tyngdepunkt(defensivt), splitskridt klar (offensivt) og benarbejde.
Taktiske delmål: I rimelig grad at kunne placere sig hensigtsmæssigt på banen og i forhold til bolden ved f.eks. at følges ad med makkeren.
At opnå rimelig sikkerhed i at søge mod nettet, så snart chancen byder sig.
I rimelig grad at beherske simple slagserier eller små spil der fremhæver specielle slag eller taktiske elementer.
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Åbningsceremoni OL Beijing 2008
-
I skal se 3 små videoer inden undervisning, så vi er klar til at spille en masse padel. Læg mærke til fokuspunkterne ved teknikvideoerne.
-
Yubio Idræt C + B (2024); sider: 53-59, 253-256, 268-287
pdf.fil
-
Teknik - Serv
-
I skal have set de to videoer om lobbet, så I er klar til at lave skarpe lobs, når vi starter. Husk at skynd jer ned til banerne!Teknik: Lob
-
Se videoen om: Bandeja
-
Vi skal repetere, hvad vi har lært indtil videre. Inden modulet skal I have læst denne lille artikel om tekniske og taktiske overvejelser i Padel (Spring Vibora og droppet over). I skal notere mindst én vigtig pointe fra hvert underafsnit og desuden
-
Muskler og muskelkontraktion del 1 | Biotech Academy
-
STEP AEROBIC 41 / SEBASTIAN PIATEK / FITNESSSCHOOL.TV
-
Drejebog, rytmebasis og step.docx
-
Bevægelsesanalyse af baggerslag.docx Muskler og muskelkontraktion del 2 | Biotech Academy
-
Opvarmning og musiktælling, Idræt C, Wolf, Kristensen og Elmelund Van EE, Gyldendal.pdf
|
Omfang
|
Estimeret:
15,00 moduler
Dækker over:
17 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Rytmisk opvarmning og step
Forløbet fra 1g:
Faglige mål:
• At eleven tilegner sig færdigheder i bevægelser til musik (bevægelseskvalitet og musik- og bevægelsesforståelse)
• At eleverne introduceres for musiktælling (herunder musik- og rytmeforståelse)
• At eleven tilegner sig viden om værdien af opvarmning i relation til den fysiske præstationsevne samt forebyggelse af idrætsskader.
• At eleven kan sammensætte et opvarmningsprogram efter en hensigtsmæssig progression og kunne anvende den rigtige musik hertil.
• At eleven kan indgå i samarbejde med andre i planlægningen og fremvisningen af et opvarmningsprogram.
• At eleven kan reflektere over egen indsats og udbyttet af heraf.
• At eleven har lært basistrin og variationer i stepaerobic og kan udføre disse i takt til musikken, samt er i stand til at udføre en kortere koreografi på stepbænken.
Materiale
"Opvarmning" Idræt C, Claus Estrup m.fl. Systime 2008, s. 90-93
"Musik" Idræt C, Claus Estrup m.fl. Systime 2008, s. 70-71
"Gymnastikkens historie", Uddrag fra kapitel 3.1,3.2 og 3.3 i Engelbrecht, Jette mfl., Idræt c - teori i praksis, Systime (ibog) hentet 21.2 2020 https://idraetc.systime.dk/index.php?id=frontpage
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
3,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Floorball, teamudvikling og træningslære
Faglige mål:
Tekniske: Beherske basale tekniske elementer så som forhånds-baghåndsdribling, pasning, modtagning og trækskud.
Taktiske: Beherske basale taktiske boldspilselementer så som spilbarhed, placeringsevne m/u bold, overlap/ løbemønstre.
Teoretiske: Kendskab til de mest basale floorballregler, samt kendskab til fokuspunkter ifbm de indlærte tekniske elementer (disciplinspecifik). Kendskab til begrebet ”maksimal iltoptagelse” samt kendskab til, hvorledes denne kan optimeres gennem floorball/intervalarbejde samt intensitetens betydning ifbm træning. Yderligere skal eleven opnå forståelse for floorballs sundhedsfremmende potentiale.
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Yubio Idræt C + B (2024): side 632 (Fra 14.2) -635 + videoen om afleveringer og modtagninger på s. 640.
-
S. 641 i Yubio. Dvs. I skal se to videoer som lektie inden modulet: "Driblinger og finter" og "Afslutninger".
-
Anatomi og fysiologi, 2024.pptx
-
Yubio Idræt C + B (2024); sider: 67-77, 133-146, 343-351, 621-626
pdf.fil
-
Velkommen tilbage fra ferie - Vi skal give den gas med floorball. Der er lige en lille læselektie til modulet: Yubio Idræt C + B (2024): s. 661-662. Jeg glæder mig til at se jer!🎄
-
Vi skal kigge på nogle af psykologiske aspekter i idræt og sammen dykker vi ned i teamsamarbejdet, som vi prøver at tage med os over i hallen, når vi skal spille floorball.
-
Lektie: Overvej hvilke elementer og fokuspunkter, vi har arbejdet med indtil videre. I får tid til at lave en drejebog, hvor I selv skal finde på/udvælge øvelser og prøve dem af.
-
Drejebog - skabelon.docx
-
Afsnit
-
I skal i jeres teams have overvejet og udvalgt hvilke øvelser, I vi bruge til opvarmning, så I er klar til kamp. Hvis I ikke nåede at få styr på jeres roller, skal I også nå at få det afklaret inden modulet.
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Judo, sundhed og kropsidealer
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Yubio Idræt C + B (2024); sider: 13-28, 45-50, 78-83, 98-100, 941-947
pdf.fil
-
For stort fokus på sundhed kan godt blive usundt.zip.pdf
-
Sund, sundere, sundest.zip.pdf
-
Mange danskere er ligeglade med sundhed.zip.pdf
-
Den Videnskabelige Basismodel.pdf
-
7-trins modellen.pdf
-
I skal have overvejet hvad I undrer jer over indenfor sundhed og hvordan jeres spørgsmål kan se ud.
-
Forløb om sundhed, inkl. mundtlig aflevering.docx
-
Mindmap, sundhed.jpg
-
Ilt og kredsløbet, Idræt C s. 44-48.pdf
-
Kondition og puls, Idræt C s. 98-105.pdf
-
Max iltoptagelse og 10 km løb.pdf
-
Notér mindst 3 pointer fra 24.1 og 3 pointer fra 24.2, som I synes er væsentlige for afsnittet.
-
C-Det er Idræt (Styrketræning, s.48-61).PDF
-
Befolkningens idrætsvaner og organisering.docx
-
Gør 10 spørgsmål til jeres egen tekst om styrketræningsprincipper klar til de andre.
-
Adresse: Maderupvej 60 - ud af en grusvej 🤔 Ring 2029 9876 hvis I ikke kan finde det 🙂
-
Opvarmning og musiktælling, Idræt C, Wolf, Kristensen og Elmelund Van EE, Gyldendal.pdf
-
Nervecellen - C-det fra idræt s. 165-167.pdf
-
Husk tilbage på hvad en arbejdskravsanalyse indeholder. Hvilke forløb har vi været igennem på idræt B?
-
Om stepaerobic.docx
-
Opvarmning, Idræt C s. 90-93.pdf
-
Arbejdskravsanalyse_pdf.pdf
-
Drejebog, rytmebasis og step.docx
-
Drejebogseksempel - Salsa Mayfair.docx
-
Judo, noter fra tavlen.jpg
|
Omfang
|
Estimeret:
14,00 moduler
Dækker over:
17 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Salsa, styrketræning og repetition
Faglige mål
Formålet med salsa-forløbet er, at du skal kunne tilegne dig og udføre figurer primært i forbindelse med Rueda De Casino.
Der er arbejdet med:
Kropsbeherskelse, herunder:
• Følge takten 1-2-3-pause
• Træde på forfod
• Koordination med både arme og ben i takt til musikken ved indlæring af nye figurer
• Kunne style figurerne
• Bruge hofter og overkrop isoleret
Caller
• Du skal selvfølgelig kunne følge en caller
• Kunne fungere som caller
Flow og rytme
Kunne bevæge dig i takt til musikken og holde et flow.
Der er arbejdet med følgende figurer:
- Directo
- Rapido
- Vuelta
- Dame
- Fly (+ high, low, double)
- Ansjos (Enchufla dile que no)
- Laprima
- Familia
- Sombrero
Teoretisk er der arbejdet med hvilke fysiske, psykiske og sociale effekter dans kan have, samt hvordan medfødte og tillærte bevægelser kan have betydning for vores koordination.
Materialer:
Er nogle hjerner skabt til dans, Videnskab.dk 25.11.21
"Nervecellen", C-det er idræt, Troels Wolf m.fl, Gyldendal, 2008 s. 165-167
Videoer af alle figurer https://www.youtube.com/watch?v=lyxeVq6PnR4&list=PLcbd9nnoUdE7W6EZ7Z27Aeer_cNFVvSPx&index=2
I alt: 7 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/513/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d63990541215",
"T": "/lectio/513/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d63990541215",
"H": "/lectio/513/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d63990541215"
}