Holdet 2024 2g if C - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Nordfyns Gymnasium
Fag og niveau Informatik C
Lærer(e) Anders Ask Jørgensen
Hold 2024 2g if C (2g if C)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 App & Databaser
Titel 2 Hjemmesider
Titel 3 3D og fysisk brugergrænseflade

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 App & Databaser

Eleverne arbejder i mindre grupper i samarbejde på at designe og udvikle en app i App Lab med en database.

Der undervises i JavaScript via App Lab og andre ressourcer, samt i lagdelt it-arkitektur med særligt fokus på databaser. Eleverne lærer parprogrammering og basale programmeringskoncepter. Der introduceres og trænes i basal interaktionsdesign, bl.a. overvejelser omkring målgrupper (inkl. personaer), usability og udførelse af tests.

I forløbets periode er der lagt en ekskursion ind: "En Dag i Cyber", arrangeret af Cyberskills.dk hos Energinet i Fredericia. Op til dette øves der emner under IT-sikkerhed, heriblandt Privatliv & Sociale Medier, valg af kodeord, kryptologi samt Hacking & Cyber angreb.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Projekt: App 10-11-2024
Omfang Estimeret: 22,00 moduler
Dækker over: 21 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Hjemmesider

Eleverne arbejder på at designe og udvikle hjemmesider med selvvalgte temaer. I løbet af forløbet er der øveaflevering af en individuel udarbejdet hjemmeside, mens der afsluttes med at blive udarbejdet hjemmesider i projektgrupper af 2-3.

På designsiden arbejdes der med farve- og gestaltteori samt med usability for hjemmesider. Teknisk arbejdes der hovedsageligt med webteknologierne HTML og CSS, mens JavaScript til web introduceres.

Der er i forløbet indlagt en talk omkring fordele og ulemper ift. at bruge AI chatbot vs. at bruge Google søgninger.

Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Øveprojekt: Personlig hjemmeside 07-01-2025
Projekt: Hjemmeside 11-03-2025
Omfang Estimeret: 17,00 moduler
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 3D og fysisk brugergrænseflade

I et noget mindre forløb arbejder eleverne frem mod et gruppeprojekt, hvor 3D-print, JavaScript – enten på hjemmeside eller app – og Makey Makey kombineres. Dvs. et forløb med vægt på design af den fysiske brugergrænseflade for et it-system.

Eleverne lærer at designe 3D-modeller med BlocksCAD og selvstændigt benytte en 3D-printer via Creality slicer. Der designes og printes et interface med én eller flere knapper, der sættes til en selvdesignet hjemmeside/app via ledninger og Makey Makeys alternative touch og tryk input. Der undervises i keyboard input via JavaScript.

Ift. interaktionsdesign introduceres og øves stakeholders/interessent-begrebet, samt begrebet om 'brugeroplevelse' (UX). Der snakkes desuden eksempler på brugervenlighed især ift. specielle brugergrupper eks. fysisk udfordrede brugere inkl. handicappede.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Projekt: Fysisk brugergrænseflade inkl. 3D-print 06-05-2025
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer