Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Nordfyns Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Informatik C
|
Lærer(e)
|
Anders Ask Jørgensen
|
Hold
|
2024 2g if C (2g if C)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
App & Databaser
Eleverne arbejder i mindre grupper i samarbejde på at designe og udvikle en app i App Lab med en database.
Der undervises i JavaScript via App Lab og andre ressourcer, samt i lagdelt it-arkitektur med særligt fokus på databaser. Eleverne lærer parprogrammering og basale programmeringskoncepter. Der introduceres og trænes i basal interaktionsdesign, bl.a. overvejelser omkring målgrupper (inkl. personaer), usability og udførelse af tests.
I forløbets periode er der lagt en ekskursion ind: "En Dag i Cyber", arrangeret af Cyberskills.dk hos Energinet i Fredericia. Op til dette øves der emner under IT-sikkerhed, heriblandt Privatliv & Sociale Medier, valg af kodeord, kryptologi samt Hacking & Cyber angreb.
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Projekt: App
|
10-11-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
22,00 moduler
Dækker over:
21 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Hjemmesider
Eleverne arbejder på at designe og udvikle hjemmesider med selvvalgte temaer. I løbet af forløbet er der øveaflevering af en individuel udarbejdet hjemmeside, mens der afsluttes med at blive udarbejdet hjemmesider i projektgrupper af 2-3.
På designsiden arbejdes der med farve- og gestaltteori samt med usability for hjemmesider. Teknisk arbejdes der hovedsageligt med webteknologierne HTML og CSS, mens JavaScript til web introduceres.
Der er i forløbet indlagt en talk omkring fordele og ulemper ift. at bruge AI chatbot vs. at bruge Google søgninger.
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Øveprojekt: Personlig hjemmeside
|
07-01-2025
|
Projekt: Hjemmeside
|
11-03-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
17,00 moduler
Dækker over:
18 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
3D og fysisk brugergrænseflade
I et noget mindre forløb arbejder eleverne frem mod et gruppeprojekt, hvor 3D-print, JavaScript – enten på hjemmeside eller app – og Makey Makey kombineres. Dvs. et forløb med vægt på design af den fysiske brugergrænseflade for et it-system.
Eleverne lærer at designe 3D-modeller med BlocksCAD og selvstændigt benytte en 3D-printer via Creality slicer. Der designes og printes et interface med én eller flere knapper, der sættes til en selvdesignet hjemmeside/app via ledninger og Makey Makeys alternative touch og tryk input. Der undervises i keyboard input via JavaScript.
Ift. interaktionsdesign introduceres og øves stakeholders/interessent-begrebet, samt begrebet om 'brugeroplevelse' (UX). Der snakkes desuden eksempler på brugervenlighed især ift. specielle brugergrupper eks. fysisk udfordrede brugere inkl. handicappede.
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Projekt: Fysisk brugergrænseflade inkl. 3D-print
|
06-05-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/513/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d63990549072",
"T": "/lectio/513/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d63990549072",
"H": "/lectio/513/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d63990549072"
}