Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Nordfyns Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Informatik C
|
Lærer(e)
|
Anders Ask Jørgensen
|
Hold
|
2024 3g if C (3g if C)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
App & Databaser
Eleverne arbejder i mindre grupper i samarbejde på at designe og udvikle en app i App Lab med en database.
Der undervises i JavaScript via App Lab og andre ressourcer, samt i lagdelt it-arkitektur med særligt fokus på databaser. Eleverne lærer parprogrammering og basale programmeringskoncepter. Der introduceres og trænes i basal interaktionsdesign, bl.a. brainstorm, overvejelser omkring målgrupper (inkl. personaer), usability og udførelse af tests.
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Projekt: App
|
03-11-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
18,00 moduler
Dækker over:
18 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Computerspil
Eleverne arbejder op til i mindre grupper at designe og udvikler et 2D computerspil i GameMaker.
Der undervises i interaktionsdesign med fokus på spil – inkl. flow-teori, spillertyper og bedre feedback på spil. Derudover i teknikker i GameMaker – inkl. pathfinding. Konceptet pseudokode introduceres og øves.
Der ses en film med fokus på computerspillets historie: Video Games: The Movie (2014).
Holdet er også involveret i forberedelse af (og frivillig deltagelse i) et LAN-party på skolen.
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Platformer øveaflevering
|
30-11-2024
|
Projekt: Computerspil
|
16-02-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
18,00 moduler
Dækker over:
18 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
3D-print, micro:bit & IT-sikkerhed
Eleverne arbejder frem mod et gruppeprojekt, hvor 3D-print og micro:bit kombineres. Dvs. især et fysisk designorienteret forløb med robotteknologiske aspekter. Visse it-sikkerhedsmæssige aspekter inkluderes samt dybere interaktionsdesign.
Eleverne lærer at designe 3D-modeller med BlocksCAD og sætte prints op via Creality Slicer. Øvelserne inkluderer teknikker som print-in-place og indstilling af støtteprint/support. Derudover introduceres programmering af micro:bit involverende aktuatorer og sensorer i Microsoft Makecode med vægt på Bluetooth kommunikation og styring af en servomotor.
I øvelser med Bluetooth kommunikation bliver it-sikkerhed og hacking ift. overførsel af koder behandlet inklusiv konceptet om gentagelsesangreb.
Indenfor interaktionsdesign øves især stakeholder (interessent) begrebet, og usability sættes i relation til brugeroplevelsen.
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
3D-print & micro:bit
|
11-05-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/513/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d63990555079",
"T": "/lectio/513/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d63990555079",
"H": "/lectio/513/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d63990555079"
}