Holdet 2024 3g if C - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Nordfyns Gymnasium
Fag og niveau Informatik C
Lærer(e) Anders Ask Jørgensen
Hold 2024 3g if C (3g if C)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 App & Databaser
Titel 2 Computerspil
Titel 3 3D-print, micro:bit & IT-sikkerhed

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 App & Databaser

Eleverne arbejder i mindre grupper i samarbejde på at designe og udvikle en app i App Lab med en database.

Der undervises i JavaScript via App Lab og andre ressourcer, samt i lagdelt it-arkitektur med særligt fokus på databaser. Eleverne lærer parprogrammering og basale programmeringskoncepter. Der introduceres og trænes i basal interaktionsdesign, bl.a. brainstorm, overvejelser omkring målgrupper (inkl. personaer), usability og udførelse af tests.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Projekt: App 03-11-2024
Omfang Estimeret: 18,00 moduler
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Computerspil

Eleverne arbejder op til i mindre grupper at designe og udvikler et 2D computerspil i GameMaker.

Der undervises i interaktionsdesign med fokus på spil – inkl. flow-teori,  spillertyper og bedre feedback på spil. Derudover i teknikker i GameMaker – inkl. pathfinding. Konceptet pseudokode introduceres og øves.

Der ses en film med fokus på computerspillets historie: Video Games: The Movie (2014).

Holdet er også involveret i forberedelse af (og frivillig deltagelse i) et LAN-party på skolen.


Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Platformer øveaflevering 30-11-2024
Projekt: Computerspil 16-02-2025
Omfang Estimeret: 18,00 moduler
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 3D-print, micro:bit & IT-sikkerhed

Eleverne arbejder frem mod et gruppeprojekt, hvor 3D-print og micro:bit kombineres. Dvs. især et fysisk designorienteret forløb med robotteknologiske aspekter. Visse it-sikkerhedsmæssige aspekter inkluderes samt dybere interaktionsdesign.

Eleverne lærer at designe 3D-modeller med BlocksCAD og sætte prints op via Creality Slicer. Øvelserne inkluderer teknikker som print-in-place og indstilling af støtteprint/support. Derudover introduceres programmering af micro:bit involverende aktuatorer og sensorer i Microsoft Makecode med vægt på Bluetooth kommunikation og styring af en servomotor.

I øvelser med Bluetooth kommunikation bliver it-sikkerhed og hacking ift. overførsel af koder behandlet inklusiv konceptet om gentagelsesangreb.

Indenfor interaktionsdesign øves især stakeholder (interessent) begrebet, og usability sættes i relation til brugeroplevelsen.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
3D-print & micro:bit 11-05-2025
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer