Holdet 2024 3g If B - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Nordfyns Gymnasium
Fag og niveau Informatik B
Lærer(e) Anders Ask Jørgensen
Hold 2024 3g If B (3g If B)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Hjemmesider med organisationskontakt
Titel 2 Brætspil og -simulation
Titel 3 Programmering på tværs
Titel 4 Eksamensprojekt

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Hjemmesider med organisationskontakt

Eleverne arbejder i grupper på at designe og udvikle en hjemmeside for en virkelig organisation (virksomhed eller forening mm.), som de tager kontakt til og får feedback fra.

På designsiden arbejdes der med farve- og gestaltteori samt med usability for hjemmesider og responsivt webdesign. Teknisk introduceres web teknologierne HTML, CSS og JavaScript til web. Der tales derudover om internetprotokoller, API og konceptet om en dynamisk hjemmeside.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Projekt: Hjemmeside m. organisationskontakt 20-10-2024
Omfang Estimeret: 22,00 moduler
Dækker over: 22 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Brætspil og -simulation

Eleverne arbejder frem mod et gruppeprojekt, hvor 3D-print, laserskæring og app-design og -programmering kombineres. Dvs. især et fysisk designorienteret forløb med visse programmeringsmæssige aspekter.

Eleverne lærer at designe 3D-modeller med BlocksCAD og sætte prints op via Ultimaker Cura slicer. Øvelserne inkluderer teknikker som print-in-place og indstilling af støtteprint/support. Ligeledes er der introduktion til skolens laserskærer.

IT-arkitekturmæssigt introduceres Model-View-Controller arkitekturen.

Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Projekt: Brætspil og simulation 15-12-2024
Omfang Estimeret: 21,00 moduler
Dækker over: 21 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Programmering på tværs

Forløbet søger fokuseret at højne elevernes generelle færdigheder og viden indenfor programmering og databaser samt forbedre deres fleksibilitet ift. at forstå og anvende programmeringskoncepter på tværs af sprog og platforme (inkl. både tekstprogrammering og blokprogrammering).

Forløbet afslutter med et individuelt programmeringsprojekt som inkluderer en fungerende relationel database med E/R-diagrammer over relationer.

Der arbejdes med platforme og sprog fra diverse forløb i gennem elevernes 2 år i informatik. Særligt anvendes Microsoft MakeCode for micro:bit blokprogrammering + JavaScript, GameMaker blokkode + GML samt JavaScript i App Lab.

Der snakkes om syntaks vs. semantik bl.a. ift. chatBots og traditionel programmering. Objekt-orienteret programmering introduceres med eksempler i JavaScript og GameMaker. Derudover arbejdes der videre med den 3-delte program arkitektur: Model-View-Controller. – Eleverne brainstormer og modellerer en database til en opfundet virksomhed, hvor de også lærer om normalformer (første til tredje).

Der lægges præsentationer ind, hvor eleverne individuelt viser og snakker om deres projekt overfor underviseren. (Disse samtaler overlapper med Eksamensprojekt forløbet.)
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Øveaflevering: Firmadatabase 04-02-2025
Projekt: Programmering på tværs 09-03-2025
Omfang Estimeret: 20,00 moduler
Dækker over: 19 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Eksamensprojekt

Eleverne udvikler deres eksamensprojekt i grupper på 2-3 efter foreskrifterne i læreplanen. – Projektoplægget giver kravet at grupperne skal tænke deres projekt så konkret som muligt. Deres opgave er at lave en prototype, der skal løse et samfundsproblem i en eller anden udstrækning. Gerne med tanke på en eller flere virkelige virksomheder/organisationer.

Som opstart undervises i innovation – i form af udvidet idégenerering og den gode forretningsidé.

Der afsættes derudover (minimum) 20 timer på gymnasiet til at grupperne selvstændigt udvikler deres projektbeskrivelse, virkeliggør deres projekt og skriver rapport med dokumentation af processen. Efter projektbeskrivelser er færdiggjorte, arbejdes der opdelt med øvelser og materiale for specifikke grupper specielt relevante for deres projekt.

Til sidst præsenterer grupperne deres projekt til kommentarer og spørgsmål fra resten af holdet, hvor de alle har produceret et slideshow til fremvisning.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Projektbeskrivelse, eksamensprojekt 22-04-2025
Eksamensprojekt 12-05-2025
Omfang Estimeret: 16,00 moduler
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer