Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Nordfyns Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Informatik B
|
Lærer(e)
|
Anders Ask Jørgensen
|
Hold
|
2024 3g If B (3g If B)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Hjemmesider med organisationskontakt
Eleverne arbejder i grupper på at designe og udvikle en hjemmeside for en virkelig organisation (virksomhed eller forening mm.), som de tager kontakt til og får feedback fra.
På designsiden arbejdes der med farve- og gestaltteori samt med usability for hjemmesider og responsivt webdesign. Teknisk introduceres web teknologierne HTML, CSS og JavaScript til web. Der tales derudover om internetprotokoller, API og konceptet om en dynamisk hjemmeside.
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Martin Damhus: Grundbog i datalogi, Systime; sider: 66-80, 85-87, 145-148
-
2) JS-01 Øvelse - OnClick udskiftning af adskilte billeder [v1.1]
-
1) Tre x Video-Lektie 📹
-
2) Hjemmesider i teksteditor?
-
3) JS-Øvelse Kommunikationsbokse I (fra "Koder til Web")
-
The Internet: HTTP & HTML
-
3) JS-øvelse Kommunikationsbokse II:
-
2) JavaScript Cheat-Sheet (Silent Teacher Quiz Hjælp) v1.01.pdf
-
3) Silent Teacher
-
4) Afslut øvelser fra sidste modul
-
Responsive vs. Adaptive webdesign:
-
Vestergaard (2015) kap.1 Hvad er Webkommunikation - Professionel Webkommunikation, s.13-18 [6s,fjern].pdf
-
2024m09 Udv. Hjemmeside-projekt 3g B - Krav, v1.0.pdf
-
Miniøvelse: Responsivt billede indenfor min-width & max-width:
-
24m09 Max tom CSS Grid hjemmeside.zip
-
Miniøvelse "løsning"
-
Begyndervejledningen til responsivt webdesign (2023) Matteo Duò [7s, note, v1.7].pdf
-
2) Første Miniøvelse i Responsiv CSS Grid
-
3) 24m09 Max tom CSS Grid hjemmeside.zip
-
2b) Løsningsforslag: Miniøvelse i responsiv CSS Grid:
-
1) Responsive CSS Grid Tutorial – Angela Design
-
0) Mathiasen (2017) fra Kap.9 - Gestaltlovene (s.217-20)[v2].pdf
-
0) 7 Gestalt Principles of Visual Perception: Cognitive Psychology for UX
-
1) Gruppeøvelse i brug af gestaltlovene
-
0) CodeSandbox: Instant Cloud Development Environments
-
2) Anden Miniøvelse i Responsiv CSS Grid
-
2b) Løsningsforslag: Anden Miniøvelse i Responsiv CSS Grid
-
1) Kjeldskov, Skov & Stage (2012) Interaktionsdesign, stakeholders & persona [5s,uddr].pdf
-
Statiske vs. Dynamiske undersider (& indholdsskift generelt):
-
Mini-øvelse: Dynamisk indholdsskift med iframe
-
How to Center in CSS with CSS Grid
-
ingen lektie
-
Mini-øvelse: Tilpas Dropdown Menu m. avancerede CSS-selektorer
-
24m09d11 Yassin og Milo arbejder 40 timer ved siden af gymnasiet - Fyens Stiftidende
-
1) Ljungqvist_4.2(2) Styling med CSS - Udv. selektor, Pseudoklasse (4s uddr.) HTML5 og CSS3.pdf
-
1) CSS Selectors Reference - W3Schools (udvalgte,3s).pdf
-
Mini-øvelse: Tilpas Billed Galleri m. avancerede CSS-selektorer
-
Genlæs lektien fra sidst + betegnelser (1s)
-
Betegnelser for syntaks-dele - HTML & CSS.pdf
-
Miniøvelse i projekt-grupper: Scan jeres hjemmeside-projekt
-
Molich - Brugervenligt Design, 2.udg - Usability & forudsætninger. (s22-25, 4s).pdf
-
Ingen lektie
-
Miniøvelse: Lav Darkmode
-
23m05 Max tom CSS Grid hjemmeside+iframe underside.zip
-
Demo: Toggle Darkmode on/off
-
Dynamik på klienten (JavaScript I) Cronberg [8s,uddr,v2].pdf
-
JavaScript Objects – W3 schools
-
CS Principles: Intro to Objects
-
0) Råd til research i informatik (googlesøgning, chatbots)
-
3) Mini-øvelse i GoogleMap API (& chatbot):
-
Datastrukturer - oversigt, v1.0.pdf
-
Tavlen fra modulet:
-
Tranekær (2020) Kap. 4 - Webteknologier, Test (157-9,161-5)[8s,fjern].pdf
-
Datalogi - kap. 4f (4.8) 4.8. Domæner, IP-adresser og DNS (s85-87) [3s,v2].pdf
-
1) Mini-øvelse: Find (alternative) domæner:
-
Grupperne fremlægger projekter
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Projekt: Hjemmeside m. organisationskontakt
|
20-10-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
22,00 moduler
Dækker over:
22 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Brætspil og -simulation
Eleverne arbejder frem mod et gruppeprojekt, hvor 3D-print, laserskæring og app-design og -programmering kombineres. Dvs. især et fysisk designorienteret forløb med visse programmeringsmæssige aspekter.
Eleverne lærer at designe 3D-modeller med BlocksCAD og sætte prints op via Ultimaker Cura slicer. Øvelserne inkluderer teknikker som print-in-place og indstilling af støtteprint/support. Ligeledes er der introduktion til skolens laserskærer.
IT-arkitekturmæssigt introduceres Model-View-Controller arkitekturen.
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Looking to use BlocksCAD in the classroom? | BlocksCAD
-
Eksempel på brætspil: Gobblet Gobblers!
-
Navneplade – BlocksCAD opgave
-
Afrundet navneskilt – BlocksCAD opgave
-
BlocksCad Vejledning 01 - Byg en kop. [v3.0].pdf
-
2) Installer Creality Slicer:
-
3) Indstilling af slicer
-
4) Eksporter fra BlocksCAD
-
5) Print fra sliceren
-
6) Opgave mens du venter
-
1) Overordnet Introduktion til 3D-print teknologien (v1.3)
-
Opgave 1: Slicer: arranger og print kanon model
-
Opgave 2: Low Poly øvelse
-
02_3D-model, sliceren og modelfejl (v2.1).pdf
-
Opgave: Vendespil i App Lab med MVC
-
Model-View-Controller-arkitektur, v1.6.pdf
-
Knuth Shuffle made simple in 5 mins
-
Opgave: implementer Knuth Shuffle i App Lab:
-
Ingen lektier, men færdiggør gerne vendespil fra i fredags
-
1) Sorteringsalgoritmer + Bubble Sort
-
2) OPGAVE: Lav Bubble Sort algoritmen fra pseudokode
-
0) Model-View-Controller-arkitektur, v1.6.pdf
-
ingen lektie
-
1) Opfølgning på Bubble Sort øvelse
-
Computational Thinking i undervisningen - Pseudokode
-
Pseudokode (2024) vestfynedu.dk informatikdbg.pdf
-
1) 3D-model reparation:
-
2) KRAVSPECIFIKATION: Brætspilsfabrikation & -computersimulation m. 3D-print, 3g If B - Krav, v1.0
-
2) Eksempler på simple brætspil (eller andre spil, der kunne udbygges med et bræt), der kan tages udgangspunkt i
-
1) Game Structure - Building Blocks of Tabletop Game Design
-
2) Diskussion af tekst
-
Inkscape - Draw Freely. | Inkscape
-
Game Structure - Engelstein & Shalev (2020) Building Blocks of Tabletop Game Design [20s,STR1-7].pdf
-
UDDRAG af Brugervejledning LaserPro 90x60 2024 DK
-
2024m11 Brætspilsfabrikation & -computersimulation m. 3D-print, 3g If B - Krav, v1.5.pdf
-
DEMO Vendespil (v2.1, MVC) – Code.org
-
NB: Ingen laserskæring mandag. Denne bruges af Design
-
Martin Damhus: Grundbog i datalogi, Systime; sider: 194-204
-
Datalogi - kap. 8a Grafik, bitmap, vektor (s194-204) [11s].pdf
-
1) Identify and correct 3D printing problems
-
2) Thingiverse - Digital Designs for Physical Objects
-
2a) Database til aflevering
-
ingen ny lektie
-
Præsentation (af programmering) & Test af spil 😃
-
Larsen, Lasse Juel (2022) Game Design en introduktion - Bartle's spillertyper [uddrag,2s].pdf
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Projekt: Brætspil og simulation
|
15-12-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
21,00 moduler
Dækker over:
21 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Programmering på tværs
Forløbet søger fokuseret at højne elevernes generelle færdigheder og viden indenfor programmering og databaser samt forbedre deres fleksibilitet ift. at forstå og anvende programmeringskoncepter på tværs af sprog og platforme (inkl. både tekstprogrammering og blokprogrammering).
Forløbet afslutter med et individuelt programmeringsprojekt som inkluderer en fungerende relationel database med E/R-diagrammer over relationer.
Der arbejdes med platforme og sprog fra diverse forløb i gennem elevernes 2 år i informatik. Særligt anvendes Microsoft MakeCode for micro:bit blokprogrammering + JavaScript, GameMaker blokkode + GML samt JavaScript i App Lab.
Der snakkes om syntaks vs. semantik bl.a. ift. chatBots og traditionel programmering. Objekt-orienteret programmering introduceres med eksempler i JavaScript og GameMaker. Derudover arbejdes der videre med den 3-delte program arkitektur: Model-View-Controller. – Eleverne brainstormer og modellerer en database til en opfundet virksomhed, hvor de også lærer om normalformer (første til tredje).
Der lægges præsentationer ind, hvor eleverne individuelt viser og snakker om deres projekt overfor underviseren. (Disse samtaler overlapper med Eksamensprojekt forløbet.)
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Øvelser: Ret syntaktiske og semantiske fejl:
-
Martin Damhus: Grundbog i datalogi, Systime; sider: 126-133, 142-175
-
2) Introduction to the BBC micro:bit
-
3) Microsoft MakeCode for micro:bit
-
2) Forgreninger og logiske operatorer i JavaScript vs. i Python
-
ingen lektie – læsning i starten af modulet
-
1) JavaScript Operators – W3 Schools
-
2) Boolean Logic & Logic Gates: Crash Course Computer Science
-
3) Forgreninger og logiske operatorer i JavaScript vs. i Python
-
3) Videre Opgave: Museums app
-
ingen ny lektie (alligevel 🙂)
-
Datalogi - kap. 6fb Kontrol-flow, forgreninger - Programmering (s148-151)[4s,v3,fjern].pdf
-
2) Variabel virkefelt = scope, samt var vs. let vs. const
-
3) Micro:bit opgaver i funktioner/metoder til modulet
-
Datalogi - kap. 6e2 Datastrukturer -variabler, lister - Programmering (s142-145)[4s,v2,fjern].pdf
-
2) To muligheder for arbejde med👩💻 med firma-database:
-
Datalogi - kap. 7b2 E-R Diagramer II - Databaser (s171-175)[5s].pdf
-
2) Hackers & Cyber Attacks: Crash Course Computer Science
-
3) Download GameMaker For Free | GameMaker Download
-
4) Lav egen platformer i Game Maker Language:
-
1) Øve-aflevering: Firmadatabase
-
Lav fjende objekt-klasse
-
Datalogi - kap. 6g1 Objekt-orienteret - Programmering (s152-155)[4s,v2,fjern].pdf
-
Hackers & Cyber Attacks: Crash Course Computer Science
-
1) W3schools – JS objects
-
2) Opgave: Lav jeres eget objekt med funktioner i App Lab
-
Datalogi - kap. 6g2 Objekt-orienteret - Programmering (s155-158)[4s,v2,fjern].pdf
-
Objektklasse-eksempel (bil) - Code.org
-
ingen ny lektie, vi ser lidt på lektien fra i går (og starter projekt)
-
Afsnit
-
2025m02 Programmeringsprojekt 3g If B - Krav v1.1.pdf
-
MVC-Skema
-
MVC-eksempel:
-
ingen lektie
-
Let's Create A Login-Signup System in PHP! | 2023
-
Google vs. AI: The Guacamole Test Side-by-Side Showdown
-
ingen lektie (alligevel), vi ser på noget ved modulstart
-
2025m03 Talk - AI chatbot vs. Google søgning (trukket).pdf
-
Talk - AI chatbot vs. Google søgning, v1.6.pdf
-
Why AI "changes its mind"
Supplerende stof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Øveaflevering: Firmadatabase
|
04-02-2025
|
Projekt: Programmering på tværs
|
09-03-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
20,00 moduler
Dækker over:
19 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Eksamensprojekt
Eleverne udvikler deres eksamensprojekt i grupper på 2-3 efter foreskrifterne i læreplanen. – Projektoplægget giver kravet at grupperne skal tænke deres projekt så konkret som muligt. Deres opgave er at lave en prototype, der skal løse et samfundsproblem i en eller anden udstrækning. Gerne med tanke på en eller flere virkelige virksomheder/organisationer.
Som opstart undervises i innovation – i form af udvidet idégenerering og den gode forretningsidé.
Der afsættes derudover (minimum) 20 timer på gymnasiet til at grupperne selvstændigt udvikler deres projektbeskrivelse, virkeliggør deres projekt og skriver rapport med dokumentation af processen. Efter projektbeskrivelser er færdiggjorte, arbejdes der opdelt med øvelser og materiale for specifikke grupper specielt relevante for deres projekt.
Til sidst præsenterer grupperne deres projekt til kommentarer og spørgsmål fra resten af holdet, hvor de alle har produceret et slideshow til fremvisning.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Projektbeskrivelse, eksamensprojekt
|
22-04-2025
|
Eksamensprojekt
|
12-05-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
16,00 moduler
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/513/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d63990565691",
"T": "/lectio/513/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d63990565691",
"H": "/lectio/513/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d63990565691"
}