Holdet 2024 3g in C - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Nordfyns Gymnasium
Fag og niveau Innovation C
Lærer(e) Lars Trampedach
Hold 2024 3g in C (3g in C)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 1 1 & 2 HVAD ER INNOVATION?
Titel 2 3 TEAMSAMARBEJDE & ENTREPRENØRSKAB - HVORDAN?
Titel 3 3a EDISON - INNOVATIONSUDFORDRING
Titel 4 4 SAMF INNO- HVORFOR ER INNOVATION VIGTIG.
Titel 5 5 BÆREDYGTIGHED - LØSNINGEN PÅ ALLE PROBLEM
Titel 6 6 INNOVATIONS STRATEGIER
Titel 7 7 DIFFUSION - ØKONOMI
Titel 8 INNOVATIONSUDFORDRING: GRUPPE INNOVATIONSPROJEKT

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 1 1 & 2 HVAD ER INNOVATION?

1 & 2 HVAD ER INNOVATION(I supermarkedet)?

MATERIALE: https://innovationsgrundbogencb.systime.dk/
1.1 -1.5, 2.0-2.7, 6.0 - 6.3, 6.4 - 6.6,
7.1, 7.4, 7.5, 7.7,


ANDET MATERIALE & FILM:
- REKLAMEBRANCHEN indefra (1)

KERNESTOF FOKUS:
Jobs, pain, value proposition og jury,
Hvad er innovation: radikal, Inkrementel osv
Jobs/Job to be done, pain, value proposition og jury
idegenerering, divergent/konvergent, harmonikamodellen
De Bonos 6 tænkehatte

INNOVATIONSUDFORDRING:
1) HVAD ER INNOVATION(I supermarkedet)?

FAGLIGE MÅL:
- afgøre, hvilke forhold der har betydning for innovation i samfundet, og derigennem demonstrere viden og kundskaber om fagets identitet og metoder
- afgøre, hvilke forhold der har betydning for innovation i samfundet, og derigennem demonstrere viden og kundskaber om fagets identitet og metoder
- kommunikere og skabe samarbejde i innovationsprocessen, herunder i samspil med andre fag
- anvende innovationsbegreber og innovationsmodeller
- identificere, formulere og vurdere muligheder for værdiskabende handling gennem innovative processer
- anvende digitale redskaber til at fremme innovationsprocessen
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 3 TEAMSAMARBEJDE & ENTREPRENØRSKAB - HVORDAN?

3 TEAMSAMARBEJDE & ENTREPRENØRSKAB - HVORDAN?

MATERIALE: https://innovationsgrundbogencb.systime.dk/ :
7.2, 7.3 & 7.6
5.1, 5.2, 5.3
5.4, 5.5 5.6
4., 4.1, 4.2
4.3, 4.4, 4.5
12.0 + 12.1 + 12.10

ANDET MATERIALE + FILM:
- Dommere til :Edison-finale

KERNESTOF FOKUS:  
Hvad er et team?/Teamets fem udviklingsfaser
Team- og ledelsesroller -Belbins teamroller
-Teamroller i et innovationsprojektforløb
-Adizes ledelsesroller
Konflikttrappe og konfliktløsning i team
Assertiv, aggressiv og submissiv adfærd (B)
Samarbejdsaftale og exitstrategi (B)
Entreprenørskab, Entreprenør og iværksætter
Forskellige former for entreprenørskab:
-Entreprenørskab
-Intraprenørskab
-Socialt- og miljømæssigt entreprenørskab
Intraprenørskab i offentlige eller private organisationer (B)
Syv arketyper
Innovationskompetence
Entreprenørskab, virksomhed og netværk
Intreprenørskab i offentlige eller private organisationer (B)
INTRO TIL EDISON-DOMMERHVERV

FAGLIGE MÅL:
- kommunikere og skabe samarbejde i innovationsprocessen, herunder i samspil med andre fag
- anvende innovationsbegreber og innovationsmodeller
- identificere, formulere og vurdere muligheder for værdiskabende handling gennem innovative processer
- anvende digitale redskaber til at fremme innovationsprocessen

-INNOVATIONSUDFORDRING 3: PLANLÆG ET VIRKSOMHEDSBESØG MED FOKUS PÅ FORLØBETS EMNER

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 3a EDISON - INNOVATIONSUDFORDRING

3a EDISON - INNOVATIONSUDFORDRING

Eleverne har været dommere for EDISON på Nordfyn.
Der er blevet arbejdet med et voteringsskema. Således er følgende læringsmål opfyldt:
- innovationsbegreber
- idegenerering / idetest
- vurdering af formidling(pitch)
- innovationskompetencen
- handlekompetence
-

INNOVATIONSFAGLIGE FORLØB 4:
DOMMERE TIL EDISON FINALEN NORDFYN
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 4 SAMF INNO- HVORFOR ER INNOVATION VIGTIG.

FORLØB 4 SAMF INNO- HVORFOR ER INNOVATION VIGTIG.

Forløb - 4 SAMF INNO- HVORFOR ER INNOVATION VIGTIGT FOR VORES SAMFUND

MATERIALE:
https://innovationsgrundbogencb.systime.dk/ :
KAP:  15.0-15.5
13.4 Valg af go-to-market strategi. + 12.10 Indtægter (B)

KERNESTOF FOKUS:
Økonomisk velstand, Måling af innovative aktiviteter i et land, Porters Diamantmodel, Velfærdsstat versus konkurrencestat, Innovationsinput, -proces og -output,
Tre drivere bag økonomisk velstand:
-Faktordrevne økonomier
-Effektivitetsdrevne økonomier
-Innovationsdrevne økonomier


FAGLIGE MÅL:
- afgøre, hvilke forhold der har betydning for innovation i samfundet, og derigennem demonstrere viden og kundskaber om fagets identitet og metoder
- afgøre, hvilke forhold der har betydning for innovation i samfundet, og derigennem demonstrere viden og kundskaber om fagets identitet og metoder
- kommunikere og skabe samarbejde i innovationsprocessen, herunder i samspil med andre fag
- anvende innovationsbegreber og innovationsmodeller
- identificere, formulere og vurdere muligheder for værdiskabende handling gennem innovative processer
- anvende digitale redskaber til at fremme innovationsprocessen

INNOVATIONSUDFORDRING 4:
ENTREPRENØRSKAB I ANDRE LANDE:
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 5 BÆREDYGTIGHED - LØSNINGEN PÅ ALLE PROBLEM

5 BÆREDYGTIGHED - LØSNINGEN PÅ ALLE PROBLEM

MATERIALER:
KAP: 3.0- 3.5

KERNESTOF FOKUS:
Brundtlandrapporten, Bæredygtighed, Økonomisk bæredygtighed,
Social bæredygtighed, Miljømæssig bæredygtighed, Cirkulær økonomi
Lineær økonomi, Sommerfuglemodellen, Den tredobbelte bundlinje

FAGLIGE MÅL:
- afgøre, hvilke forhold der har betydning for innovation i samfundet, og derigennem demonstrere viden og kundskaber om fagets identitet og metoder
- identificere, formulere og vurdere muligheder for værdiskabende handling gennem innovative processer
- anvende innovationsbegreber og innovationsmodeller
- kommunikere og skabe samarbejde i innovationsprocessen, herunder i samspil med andre fag
- anvende digitale redskaber til at fremme innovationsprocessen

INNOVATIONSFAGLIG UDFORDRING 5:
OPSTIL EN ANALYSE AF JERES PROJEKTS BÆREDYGTÍGHED & TILPAS DEN BÆREDYGTIGHEDSMÅLENE


Kernestof:
• Gruppe arbejde med fokus på ppt oplæg næste gang
• FORBEREDELSE: VIRKSOMHEDSBESØG
• LÆS:
• LÆS: 3.4 Miljømæssig bæredygtighed og cirkulær økonomi3.5 Den tredobbelte bundlinje (B)
• LÆS: 3.4 Miljømæssig bæredygtighed og cirkulær økonomi 3.5 Den tredobbelte bundlinje (B)


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 6 INNOVATIONS STRATEGIER

6 + 7 INNOVATIONS STARTEGIER- go to market

MATERIALE:https://innovationsgrundbogencb.systime.dk/
KAP 11: 11.1-11.4, 11.5-11.8
KAP 8:
8. Brugerdreven innovation
8.1 Brugerdreven innovation, fire tilgange
8.2 & 8.3 Metoder og teknikker til undersøgelse af brugere

KERNESTOF FOKUS:
Produkttest, Personas og brugerrejser, Samarbejde med brugere
Strategi, Planlagt strategi og fremvoksende strategi,
Vision, mission, mål, SWOT, PEST analyse, Porters 5 forces, Værdikæden
Konkurrencestrategier,  Vinduesmetaforen, Virksomhedens evne til innovation, Immaterielle rettigheder:
-patent
-brugsmodel
-design
-varemærke
-ophavsret
Tre innovationsstrategier:
-prisdreven innovation
-brugerdreven innovation
-forskningsdreven innovation


SUPPLERENDE MATERIALE:
Egne cases

FAGLIGE MÅL
- anvende innovationsbegreber og innovationsmodeller
- afgøre, hvilke forhold der har betydning for innovation i samfundet, og derigennem demonstrere viden og kundskaber om fagets identitet og metoder
- identificere, formulere og vurdere muligheder for værdiskabende handling gennem innovative processer
- gennemføre innovationsprocessen og ræsonnere over elementerne fra idé til værdiskabende handling
- anvende digitale redskaber til at fremme innovationsprocesser

INNOVATIONSUDFORDRING 6:
I SKAL UDVIKLE EN Go to market-STARTEGI
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 7 DIFFUSION - ØKONOMI

8 FINANSIERING Forretningsplan Budgettering

MATERIALE:
KAP:13.1-13.4 + KAP 14
- 10.4 Faktorer, der hæmmer og fremmer diffusion'

SUPPLERENDE MATERIALE:
ALLE GRUPPERS PROJEKT-PPT OPLÆG


KERNESTOF FOKUS:
Diffusion, Konkurrencemæssige ulemper og fordele,
Adgangsbarrierer:
- Adgang til kunder - Kundeaccept - Konkurrentreaktion,
Go to market strategier:
- Omkostningsleder - Differentiering - Differerentieringsfokus
- Omkostningsfokus - Den trojanske hest - På ryggen af en tiger - Klods Hans - Lean Startup - Effectuation
CROWDFUNDING

FAGLIGE MÅL

- afgøre, hvilke forhold der har betydning for innovation i samfundet, og derigennem demonstrere viden og kundskaber om fagets identitet og metoder
- identificere, formulere og vurdere muligheder for værdiskabende handling gennem innovative processer
- anvende innovationsbegreber og innovationsmodeller
- kommunikere og skabe samarbejde i innovationsprocessen, herunder i samspil med andre fag
- anvende digitale redskaber til at fremme innovationsprocessen
-
INNOVATIONS FAGLIG UDFORDRING 7 :
LAV EN CROWFUNDINGSANNONCE TIL JERES PROJEKT
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 INNOVATIONSUDFORDRING: GRUPPE INNOVATIONSPROJEKT

GRUPPE INNOVATIONSPROJEKT

Der er blevet arbejdet med et forløb gennem hele året(innovationsudfordring  8). Derudover er der blevet arbejdet med flere andre innovationsudfordringer løbende.
Under innovationsudfordring 8 har vi gennemgået det meste af Systimes Innovationsgrundbogen C som kernestof og med Penthatlonmodellen som ramme. Der er blevet arbejdet induktivt gennem hele projektforløbet. De enkelte kompetencer, faglige mål og supplerende materiale er således tilgået gennem den enkelte gruppes innovationsproces, og er ikke fremøvet i specifikke moduler eller forløb. Der er arbejdet primært deduktiv i gennemgangen af kernestoffet i de øvrige innovationsforløb. Der er løbende fortaget evaluering af projektet i forbindelse med PPT-oplæg. Primært elevpitch og formativ evaluering af deres individuelle innovationsprocesser, herunder dokumentation af deres innovationsproces.

INNOVATIONSUDFORDRINGER:

1-2: Hvad er innovation (i et supermarked?)
3: Planlæg et virksomhedsbesøg med fokus på forløbets emner
3a: Dommere til Edison finalen Nordfyn
4: Entreprenørskab i andre lande
5: Opstil en analyse af jeres projekts bæredygtighed og anvend den
6: Skal udvikle en go to market-strategi for jeres projekt
7: Lav en crowdfunding-annonce til jeres projekt
8: Lav en PPT-pitch for jeres projekt i helhed
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 1 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer