Holdet 2024 3g la C/1 - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Nordfyns Gymnasium
Fag og niveau Latin C
Lærer(e) Brian Bo Jensen
Hold 2024 3g la C/1 (3g la C/1)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Introduktion
Titel 2 Martial
Titel 3 Phaedrus
Titel 4 Petronius
Titel 5 Seneca

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 2 Martial

Martial I,64 - V,43 - V,9 - VII,3 er læst med fokus på genretræk.

Grammatik:
- verbernes bøjning i futurum og perfektum (aspekt) samt præsens konjunktiv

Omfang:
- 2 sider statarisk læst tekst
- 5 sider (øvrigt materiale)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Formidling
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Selvtillid
  • Initiativ
  • Ansvarlighed
  • Kreativitet
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • Åbenhed og omgængelighed
  • IT
  • Internet
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Phaedrus

Phaedrus' fabel "Lupus et agnus" læses med fokus på genretræk, men også med henvisning til Phaedrus' egen biografi. Forløbet har desuden - som teksterne af Petronius og Seneca - undersøgt forholdet mellem herrer og slaver i Romerriget.

Op mod jul læses juleevangeliet og nogle latinske julesange kursorisk. Også her undersøges forholdet mellem herrer og slaver i forbindelse med Saturnalia-fejringen.

Grammatik:
- personlige, possessive, demonstrative, indefinitte, relative og interrogative pronominer

Omfang:
- 3 sider statarisk læst tekst
- 2 sider kursorisk læst tekst
- 10 sider (øvrig tekst)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Projektarbejde
  • Formidling
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Selvtillid
  • Initiativ
  • Ansvarlighed
  • Kreativitet
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • Åbenhed og omgængelighed
  • IT
  • Lectio
  • Internet
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Petronius

Uddrag af Petronius' "Satyricon" ("Cena Trimalcionis": XV,31 og 37) læses med fokus på Trimalchios karakter. Forløbet undersøger også forholdet mellem herrer og slaver.

Som afrunding på forløbet udarbejder eleverne fiktive opslag til skolens Instagram-profil, hvor de præsenterer Trimalchio, som han sandsynligvis selv ville have præsenteret sig på sociale medier.

Grammatik:
- akkusativ med infinitiv

Omfang:
- 3 sider statarisk læst tekst
- 15 sider (øvrig tekst)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 14,00 moduler
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Formidling
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Selvtillid
  • Initiativ
  • Ansvarlighed
  • Kreativitet
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • Åbenhed og omgængelighed
  • IT
  • Lectio
  • Internet
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Seneca

Uddrag af Senecas "Slavebrev" (Epistula XLVII, 1-2 og 11-12) læses med fokus på Senecas egen biografi, brevgenren og stoicisme. Forløbet indgår også i undersøgelsen af temaet herrer og slaver.

Omfang:
- 2 sider statarisk læst tekst
- 10 sider (øvrig tekst)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Skrive
  • Diskutere
  • Formidling
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Selvtillid
  • Initiativ
  • Ansvarlighed
  • Kreativitet
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • Åbenhed og omgængelighed
  • IT
  • Lectio
  • Internet
Væsentligste arbejdsformer