Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Nordfyns Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Latin C
|
Lærer(e)
|
Brian Bo Jensen
|
Hold
|
2024 3g la C/1 (3g la C/1)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Introduktion
Begyndersystemet "In angulo cum libello".
Følgende grammatiske begreber er gennemgået:
- nominers bøjning i køn, tal og kasus
- verbernes bøjning i præsens, imperfektum, imperativ og infinitiv
Omfang:
- 10 sider (øvrigt materiale)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
13,00 moduler
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Martial
Martial I,64 - V,43 - V,9 - VII,3 er læst med fokus på genretræk.
Grammatik:
- verbernes bøjning i futurum og perfektum (aspekt) samt præsens konjunktiv
Omfang:
- 2 sider statarisk læst tekst
- 5 sider (øvrigt materiale)
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Henrik Bolt-Jørgensen: "In angulo cum libello" bd. II s. 9
-
Martial I, 64
-
Substantivernes 3. dekl.
-
Bøjningsøvelse: substantiver 2. og 3. deklination
-
Martial V, 43
-
Rugbrødsarbejde: skema til forberedelse
-
Martial V, 9
-
Huskegloser: konjunktioner, adverbier og verber
-
"Martial" v. Erik Jensen og Sv. Aa. Outzen (s. 8-13)
-
Martial VII, 3
-
Ludvig Holberg: Epigrammer: I, 60, 124, 167 og II, 105, 158, 160 (1749)
-
Martial IX,97 og X, 47 v. Jensen og Outzen
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Skrive
- Diskutere
- Formidling
- Selvrefleksion
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Selvstændighed
- Selvtillid
- Initiativ
- Ansvarlighed
- Kreativitet
- Sociale
- Samarbejdsevne
- Åbenhed og omgængelighed
- IT
- Internet
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Phaedrus
Phaedrus' fabel "Lupus et agnus" læses med fokus på genretræk, men også med henvisning til Phaedrus' egen biografi. Forløbet har desuden - som teksterne af Petronius og Seneca - undersøgt forholdet mellem herrer og slaver i Romerriget.
Op mod jul læses juleevangeliet og nogle latinske julesange kursorisk. Også her undersøges forholdet mellem herrer og slaver i forbindelse med Saturnalia-fejringen.
Grammatik:
- personlige, possessive, demonstrative, indefinitte, relative og interrogative pronominer
Omfang:
- 3 sider statarisk læst tekst
- 2 sider kursorisk læst tekst
- 10 sider (øvrig tekst)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Skrive
- Diskutere
- Projektarbejde
- Formidling
- Selvrefleksion
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Selvstændighed
- Selvtillid
- Initiativ
- Ansvarlighed
- Kreativitet
- Sociale
- Samarbejdsevne
- Åbenhed og omgængelighed
- IT
- Lectio
- Internet
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Petronius
Uddrag af Petronius' "Satyricon" ("Cena Trimalcionis": XV,31 og 37) læses med fokus på Trimalchios karakter. Forløbet undersøger også forholdet mellem herrer og slaver.
Som afrunding på forløbet udarbejder eleverne fiktive opslag til skolens Instagram-profil, hvor de præsenterer Trimalchio, som han sandsynligvis selv ville have præsenteret sig på sociale medier.
Grammatik:
- akkusativ med infinitiv
Omfang:
- 3 sider statarisk læst tekst
- 15 sider (øvrig tekst)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
14,00 moduler
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Skrive
- Diskutere
- Formidling
- Selvrefleksion
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Selvstændighed
- Selvtillid
- Initiativ
- Ansvarlighed
- Kreativitet
- Sociale
- Samarbejdsevne
- Åbenhed og omgængelighed
- IT
- Lectio
- Internet
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Seneca
Uddrag af Senecas "Slavebrev" (Epistula XLVII, 1-2 og 11-12) læses med fokus på Senecas egen biografi, brevgenren og stoicisme. Forløbet indgår også i undersøgelsen af temaet herrer og slaver.
Omfang:
- 2 sider statarisk læst tekst
- 10 sider (øvrig tekst)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Skrive
- Diskutere
- Formidling
- Selvrefleksion
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Selvstændighed
- Selvtillid
- Initiativ
- Ansvarlighed
- Kreativitet
- Sociale
- Samarbejdsevne
- Åbenhed og omgængelighed
- IT
- Lectio
- Internet
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/513/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d63990645663",
"T": "/lectio/513/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d63990645663",
"H": "/lectio/513/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d63990645663"
}