Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Nordfyns Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Mediefag C
|
Lærer(e)
|
Torben Larsen
|
Hold
|
2024 3g me C (3g me C)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Introduktion: Filmsprog og dramaturgi
Anders Dahl, Iben Engberg, Erik Erstrup, Dorte Granild, Rie Gravesen, Andreas Halskov, Martin Houlind, Malene Moesgaard Ludvigsen, Anders Lysne, Mimi Olsen, Henrik Rytter og Hans Oluf Schou: "Levende billeder - Grundbog i mediefag". (iBog) Systime (2020) - ISBN: 9788761695901.
Kapitler (42,4 sider):
Analyse af levende billeder: Beskæring, Perspektiv, Kamera, Lyd, Klipning, Lys, Farver, Billedkomposition, Locations, Tid.
Dramaturgi og fortælleforhold: Historiens grundelementer, Fortællingens karakterer, Spænding og sammenhæng, Historiens opbygning.
Praktiske filmøvelser med mobil.
Filmmateriale:
"The Karate Kid" (1984) uddrag.
"The Good, the Bad and the Ugly" (1966) uddrag.
"The Age of Innocence" (1993) uddrag.
"Psycho" (1960) uddrag.
"North by Northwest" (1959) uddrag.
"Strejke" (1925) uddrag.
"They Live" (1988) uddrag.
"Vertigo" (1958) uddrag.
"Valgaften" (1998)
Young Director Award - Born to Create Drama "Help" (2010).
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige - Anvende viden om filmiske og dramaturgiske virkemidler i forbindelse med analyse af film, tv og nyere medier. Redegøre for grundlæggende træk ved fakta, fiktion og blandinger mellem disse former.
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
2
|
Pilotprojekt
Lars Gudmund Hansen: "Kortfilmsdramaturgi i praksis". Odense Filmværksted (2012), (3 sider).
Oversigt over Raskins 7 parametre til kortfilm, (1 side).
Gode råd til filmproduktion (1 side).
Oversigt over FEMO-modellen (Framing, Extremes, Motion, Obstruction), (2 sider).
Teorier om medier (upublicerede ark), (16 sider).
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige - Betjene optage- og redigeringsudstyr. I grupper planlægge, gennemføre og distribuere en medieproduktion. Anvende viden om filmiske og dramaturgiske virkemidler. Arbejde med mediefaglige værktøjer i præproduktionsfasen. Tilpasse udtryksform til indhold, genre, kommunikationssituation og distributionskanal. Forholde sig analytisk til produktionsprocessen og egen produktion.
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Projektarbejde
|
Titel
3
|
Dokumentar: Fakta og fiktion
Anders Dahl, Erik Erstrup, Rie Gravesen, Martin Houlind, Anders Lysne, Mimi Olsen, Jan Oxholm, Henrik Rytter og Hans Oluf Schou: "Levende billeder - Grundbog til mediefag". (iBog) Systime (2013).
Kapitler (8,5 sider):
Fakta-tv, Tv-nyheder, Reality-tv, Coach-tv og make over, Sport, Tv-dokumentarisme, Jeg-dokumentar, Portrætdokumentar.
Kompendium: Dokumentar og reality (en materialesamling), (13 sider).
Gitte Horsbøl og Jette Meldgaard Harboe: "Den iscenesatte virkelighed", (2004), s. 25-26, 59-69, 67-68, 71-72, 81-83.
Kirsten Andersen og Jan Foght Mikkelsen: "Dokumentaren i Undervisningen", (2009), s. 61-63.
DR: Medieudviklingen 2023 (www.dr.dk), s. 4-17.
Teorier om medier (upublicerede ark), (16 sider).
Film- og tv-materiale:
"Havregrød til Egon" - DR Dokumentar (1995), uddrag.
"Efterskolen" - DR (2021), episode 1.
"Operation X: Gratis arbejdskraft for SU-midler" - TV2 (2016), hele programmet.
"Bowling for Columbine" (2002), uddrag.
"Tessas hævn" - www.dr.dk (2020), episode 1.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige - Anvende viden om filmiske og dramaturgiske virkemidler i forbindelse med analyse af film, tv og nyere medier. Redegøre for grundlæggende træk ved fakta, fiktion og blandinger mellem disse former. Identificere centrale træk ved forskellige genrer, medier og medieplatforme samt samspillet mellem dem. Foretage en mediefaglig perspektivering af film, tv og nyere medier ud fra en valgt kontekst. Behandle problemstillinger i samspil med andre fag. Demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
4
|
Eksamensprojekt
Lars Gudmund Hansen: "Kortfilmsdramaturgi i praksis". Odense Filmværksted (2012), (3 sider).
Oversigt over Raskins 7 parametre til kortfilm, (1 side).
Gode råd til filmproduktion (1 side).
Oversigt over FEMO-modellen (Framing, Extremes, Motion, Obstruction), (2 sider).
Teorier om medier (upublicerede ark), (16 sider).
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige - Betjene optage- og redigeringsudstyr. I grupper planlægge, gennemføre og distribuere en medieproduktion. Anvende viden om filmiske og dramaturgiske virkemidler. Arbejde med mediefaglige værktøjer i præproduktionsfasen. Tilpasse udtryksform til indhold, genre, kommunikationssituation og distributionskanal. Forholde sig analytisk til produktionsprocessen og egen produktion.
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Projektarbejde
|
Titel
5
|
Dansk tv-satire
Christa Lykke Christensen: ”Dansk tv-satire før og nu”, s. 123-133. Kritik, nr. 189, (2008). (18 sider).
Michael Balle Jensen: "Humor i dansk", s. 10-13, (kap. 1: "Huller i verden"), (2007). (3 sider).
”Meningen bag Jacob Ditzel”, (www.dinavis.dk), (2018). (1 side).
Lasse Lavrsen: ”En overklasse uden bøger og smag”, Dagbladet Information, (2009). (3,5 sider)
”Sonny Soufflé Chok Show” (uddrag, afsnit 1: https://www.dr.dk/drtv/se/sonny-souffle-chok-show_436976)
”Den gode, den onde og den virk’li sjove” (uddrag, afsnit 11: https://www.youtube.com/watch?v=enqIeYQaBvI)
”Tæskeholdet” (uddrag, 1. sæson, afsnit 1: https://www.dr.dk/drtv/se/taeskeholdet_436996)
”Casper og Mandril-aftalen” (uddrag, 1. sæson, afsnit 17: https://www.dr.dk/drtv/se/casper-and-mandrilaftalen_150272)
”Casper og Mandril-aftalen” (uddrag, 1. sæson, afsnit 35: https://www.dr.dk/drtv/se/casper-and-mandrilaftalen_150316)
”Banjo’s Likørstue” (uddrag, 2. sæson, afsnit 2: https://www.dr.dk/drtv/se/banjos-likoerstue_150376)
”Drengene fra Angora” (1. sæson, 12. afsnit: https://www.dr.dk/drtv/se/drengene-fra-angora_150407)
”Jacob Ditzel – Hanstholm – ZULU Kultur tur retur” (https://www.youtube.com/watch?v=zW3mjCHrQIE)
”Danish Dynamite” (3. sæson, afsnit 3: 52:14 – 1:16:22)
”Langt fra Las Vegas” (uddrag: https://www.youtube.com/watch?v=gTFFLf_XhRw)
”Klovn” (5. sæson, afsnit: ”Mere ost, Christian Braad Thomsen?”, mitcfu.dk)
”Løvens Bule” (afsnit: ”Alkohol”: https://www.dr.dk/drtv/se/loevens-bule_-alkohol_84899)
”Skyld” (afsnit: ”Undskyld”: https://www.dr.dk/drtv/se/skyld_-undskyld_226862)
”Tæt på sandheden” (13. sæson, afsnit 6: https://www.dr.dk/drtv/se/taet-paa-sandheden_-det-magiske-raaderum_500878)
"Ternet ninja", (2018).
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
17 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige - Anvende filmsprogets terminologi i forbindelse med analyse af film og tv-produktioner. Redegøre for grundlæggende dramaturgiske principper og fortælleforhold. Identificere centrale genrer og programtyper. Foretage en perspektivering af film og tv-produktioner.
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
{
"S": "/lectio/513/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d63990793188",
"T": "/lectio/513/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d63990793188",
"H": "/lectio/513/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d63990793188"
}