Holdet 2024 3g me C - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Nordfyns Gymnasium
Fag og niveau Mediefag C
Lærer(e) Torben Larsen
Hold 2024 3g me C (3g me C)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Introduktion: Filmsprog og dramaturgi
Titel 2 Pilotprojekt
Titel 3 Dokumentar: Fakta og fiktion
Titel 4 Eksamensprojekt
Titel 5 Dansk tv-satire

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Introduktion: Filmsprog og dramaturgi

Anders Dahl, Iben Engberg, Erik Erstrup, Dorte Granild, Rie Gravesen, Andreas Halskov, Martin Houlind, Malene Moesgaard Ludvigsen, Anders Lysne, Mimi Olsen, Henrik Rytter og Hans Oluf Schou: "Levende billeder - Grundbog i mediefag". (iBog) Systime (2020) - ISBN: 9788761695901.

Kapitler (42,4 sider):
Analyse af levende billeder: Beskæring, Perspektiv, Kamera, Lyd, Klipning, Lys, Farver, Billedkomposition, Locations, Tid.

Dramaturgi og fortælleforhold: Historiens grundelementer, Fortællingens karakterer, Spænding og sammenhæng, Historiens opbygning.


Praktiske filmøvelser med mobil.

Filmmateriale:

"The Karate Kid" (1984) uddrag.
"The Good, the Bad and the Ugly" (1966) uddrag.
"The Age of Innocence" (1993) uddrag.
"Psycho" (1960) uddrag.
"North by Northwest" (1959) uddrag.
"Strejke" (1925) uddrag.
"They Live" (1988) uddrag.
"Vertigo" (1958) uddrag.
"Valgaften" (1998)
Young Director Award - Born to Create Drama "Help" (2010).




Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige - Anvende viden om filmiske og dramaturgiske virkemidler i forbindelse med analyse af film, tv og nyere medier. Redegøre for grundlæggende træk ved fakta, fiktion og blandinger mellem disse former.
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 2 Pilotprojekt

Lars Gudmund Hansen: "Kortfilmsdramaturgi i praksis". Odense Filmværksted (2012), (3 sider).

Oversigt over Raskins 7 parametre til kortfilm, (1 side).

Gode råd til filmproduktion (1 side).

Oversigt over FEMO-modellen (Framing, Extremes, Motion, Obstruction), (2 sider).

Teorier om medier (upublicerede ark), (16 sider).



Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige - Betjene optage- og redigeringsudstyr. I grupper planlægge, gennemføre og distribuere en medieproduktion. Anvende viden om filmiske og dramaturgiske virkemidler. Arbejde med mediefaglige værktøjer i præproduktionsfasen. Tilpasse udtryksform til indhold, genre, kommunikationssituation og distributionskanal. Forholde sig analytisk til produktionsprocessen og egen produktion.
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Projektarbejde
Titel 3 Dokumentar: Fakta og fiktion

Anders Dahl, Erik Erstrup, Rie Gravesen, Martin Houlind, Anders Lysne, Mimi Olsen, Jan Oxholm, Henrik Rytter og Hans Oluf Schou: "Levende billeder - Grundbog til mediefag". (iBog) Systime (2013).

Kapitler (8,5 sider):
Fakta-tv, Tv-nyheder, Reality-tv, Coach-tv og make over, Sport, Tv-dokumentarisme, Jeg-dokumentar, Portrætdokumentar.

Kompendium: Dokumentar og reality (en materialesamling), (13 sider).
Gitte Horsbøl og Jette Meldgaard Harboe: "Den iscenesatte virkelighed", (2004), s. 25-26, 59-69, 67-68, 71-72, 81-83.
Kirsten Andersen og Jan Foght Mikkelsen: "Dokumentaren i Undervisningen", (2009), s. 61-63.

DR: Medieudviklingen 2023 (www.dr.dk), s. 4-17.

Teorier om medier (upublicerede ark), (16 sider).


Film- og tv-materiale:
"Havregrød til Egon" - DR Dokumentar (1995), uddrag.
"Efterskolen" - DR (2021), episode 1.
"Operation X: Gratis arbejdskraft for SU-midler" - TV2 (2016), hele programmet.
"Bowling for Columbine" (2002), uddrag.
"Tessas hævn" - www.dr.dk (2020), episode 1.


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige - Anvende viden om filmiske og dramaturgiske virkemidler i forbindelse med analyse af film, tv og nyere medier. Redegøre for grundlæggende træk ved fakta, fiktion og blandinger mellem disse former. Identificere centrale træk ved forskellige genrer, medier og medieplatforme samt samspillet mellem dem. Foretage en mediefaglig perspektivering af film, tv og nyere medier ud fra en valgt kontekst. Behandle problemstillinger i samspil med andre fag. Demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 4 Eksamensprojekt

Lars Gudmund Hansen: "Kortfilmsdramaturgi i praksis". Odense Filmværksted (2012), (3 sider).

Oversigt over Raskins 7 parametre til kortfilm, (1 side).

Gode råd til filmproduktion (1 side).

Oversigt over FEMO-modellen (Framing, Extremes, Motion, Obstruction), (2 sider).

Teorier om medier (upublicerede ark), (16 sider).

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige - Betjene optage- og redigeringsudstyr. I grupper planlægge, gennemføre og distribuere en medieproduktion. Anvende viden om filmiske og dramaturgiske virkemidler. Arbejde med mediefaglige værktøjer i præproduktionsfasen. Tilpasse udtryksform til indhold, genre, kommunikationssituation og distributionskanal. Forholde sig analytisk til produktionsprocessen og egen produktion.
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Projektarbejde
Titel 5 Dansk tv-satire

Christa Lykke Christensen: ”Dansk tv-satire før og nu”, s. 123-133. Kritik, nr. 189, (2008). (18 sider).
Michael Balle Jensen: "Humor i dansk", s. 10-13, (kap. 1: "Huller i verden"), (2007). (3 sider).
”Meningen bag Jacob Ditzel”, (www.dinavis.dk), (2018). (1 side).
Lasse Lavrsen: ”En overklasse uden bøger og smag”, Dagbladet Information, (2009). (3,5 sider)

”Sonny Soufflé Chok Show” (uddrag, afsnit 1: https://www.dr.dk/drtv/se/sonny-souffle-chok-show_436976)

”Den gode, den onde og den virk’li sjove” (uddrag, afsnit 11: https://www.youtube.com/watch?v=enqIeYQaBvI)

”Tæskeholdet” (uddrag, 1. sæson, afsnit 1: https://www.dr.dk/drtv/se/taeskeholdet_436996)

”Casper og Mandril-aftalen” (uddrag, 1. sæson, afsnit 17: https://www.dr.dk/drtv/se/casper-and-mandrilaftalen_150272)

”Casper og Mandril-aftalen” (uddrag, 1. sæson, afsnit 35: https://www.dr.dk/drtv/se/casper-and-mandrilaftalen_150316)

”Banjo’s Likørstue” (uddrag, 2. sæson, afsnit 2: https://www.dr.dk/drtv/se/banjos-likoerstue_150376)

”Drengene fra Angora” (1. sæson, 12. afsnit: https://www.dr.dk/drtv/se/drengene-fra-angora_150407)

”Jacob Ditzel – Hanstholm – ZULU Kultur tur retur” (https://www.youtube.com/watch?v=zW3mjCHrQIE)

”Danish Dynamite” (3. sæson, afsnit 3: 52:14 – 1:16:22)

”Langt fra Las Vegas” (uddrag: https://www.youtube.com/watch?v=gTFFLf_XhRw)

”Klovn” (5. sæson, afsnit: ”Mere ost, Christian Braad Thomsen?”, mitcfu.dk)

”Løvens Bule” (afsnit: ”Alkohol”: https://www.dr.dk/drtv/se/loevens-bule_-alkohol_84899)

”Skyld” (afsnit: ”Undskyld”: https://www.dr.dk/drtv/se/skyld_-undskyld_226862)

”Tæt på sandheden” (13. sæson, afsnit 6: https://www.dr.dk/drtv/se/taet-paa-sandheden_-det-magiske-raaderum_500878)

"Ternet ninja", (2018).

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige - Anvende filmsprogets terminologi i forbindelse med analyse af film og tv-produktioner. Redegøre for grundlæggende dramaturgiske principper og fortælleforhold. Identificere centrale genrer og programtyper. Foretage en perspektivering af film og tv-produktioner.
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde