Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25 - 2025/26
|
Institution
|
Nordfyns Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Musik C
|
Lærer(e)
|
Nanna Thorborg Monrad
|
Hold
|
2024 1g mu C/1 (1g mu C/1)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Forløb#11 "Hit med hittet" analyse af popmusik
Louise Top Rasmussen: "Hit med hittet" (Hitskabelonen, Marstal / Jaeger)
Mads Langer: "Sådan laver du et hit".
Rockmusik i tid og rum:
-Tid og rum
- Formanalyse
- Hook, break, gimmick
Andreas Odbjerg: "Hvad skal verden med sådan en som mig?"
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Forløb#7 Sammenspil
Sammenspil i grupper:
Creep
Chasing Cars
Indstrumentkendskab: bas, guitar, trommer, klaver
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Forløb#6 Julekor
Julekoncert i Særslev Kirke og Søndersø Kirke
Dejlig er jorden
Dejlig er den himmelblå
Tidsrejsen
Baby it´s Cold Outside
Samarbejde mellem alle musikhold på Nordfyns Gymnasium.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Forløb#9 Reggae
Reggae
Jakob Jensen: Reggae historie (udleveret kopiark - se dokumenter i Lectio)
Nanna Monrad: arbejdskompendium om rytme og groove.
Auditiv analyse med fokus på ska-stilen.: Simmer Down (The Wailers)
My Boy Lollipop
Auditiv analyse med fokus påRock Steady: Alton Ellis and the Flames: Rock Steady (1966) e Johnny Nash: Hold Me Tight (1968)
Reggae: I Shot the Sherif (auditiv analyse)
Analyserede numre:
Bob Marley: Stir it up
- formanalyse
- groove analyse
- instrumentation
Natasja: op med hovedet, ven.
- formanalyse
- instrumentation (særlige kendetegn ved reggae)
- fills
- call and response
- brug af kostemmer (flerstemmig, unison)
- groove analyse
Rytme: Musikipedia
- redegøre for nodeværdier: https://www.musikipedia.dk/nodevaerdier
- redegøre for overbinding + punktering: https://www.musikipedia.dk/sammenbinding-og-punktering
Begreber:
- taktart
- beat-markering
- down beat
- off beat
- underdelingsniveau
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Forløb#7 Vivaldi "De fire årstider"
Introduktion til klassisk musik
Oplæg om den klassiske musiks perioder fra middelalder til ny kompositionsmusik.
Analyse af Vivaldis "De fire årsitder#.
https://www.musikipedia.dk/barokken/indblik
Barokkens kendetegn:
https://www.musikipedia.dk/barokken/kendetegn
Melodik
Monotematik (dvs. ét tema) gennem hele satsen.
Korte, karakteristiske motiver varieres i længere forløb.
Skalabevægelser og treklangsbrydninger – iørefaldende, men som regel ikke sangbare.
Hyppig brug af ornamenter.
Få eller ingen fraseringsbuer.
Terrassedynamik (pludselige skift mellem eksempelvis piano og forte).
Gradvise dynamikændringer (eksempelvis crescendo og diminuendo) forekommer ikke.
Affekt
Som regel udtrykkes kun én affekt gennem den enkelte sats, eksempelvis længsel, vrede, sorg eller glæde.
Barokken: (orkester, koncert)
http://jakobmjensen.dk/musikkurser/historie/klassisk/barok.html#koncert
Rondo-form, ritornel og episode
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Forløb#8 Korprojekt
Korworkshop på Odense Katedralskole
Kordag på Odense Katedralskole med afsluttende koncert.
Rytmiske korsatser
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
3,00 moduler
Dækker over:
1 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Forløb#5 Fællessang
Fællessang og den danske sangskat
Musikipedia: https://www.musikipedia.dk/carlnielsen
Analyse af følgende sange:
Du kom med alt det der var dig, Jens Rosendal ( melodisk analyse)
Jens Vejmand. Sangen analyseret i forhold til melodiens form.
Ulige numre: Frit land.
- Analyse af melodiens forløb. Sangen vurderet i forhold til sangens fællessangskvaliteter.
Kim Larsen: Midt om natten
Melodisk analyse:
- trinvise bevægelser
- tonespring
- tonegentagelse
- bueform (forspænding, klimaks, afspænding)
Sangene analyseres i forhold til lineær eller cyklisk form. Sangen vurderes dernæst i forhold til parametrene om folkelig sang og kunstsang. Derudover kan sangen vurderes i forhold til ekstramusikalske forhold.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Forløb#10 Forårskoncert sammenspil
Sammenspil i grupper
Er her
Pirates of the Caribbiean
Tema fra Titanic
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/513/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d63990809524",
"T": "/lectio/513/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d63990809524",
"H": "/lectio/513/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d63990809524"
}