Holdet 2024 1g mu C/1 - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25 - 2025/26
Institution Nordfyns Gymnasium
Fag og niveau Musik C
Lærer(e) Nanna Thorborg Monrad
Hold 2024 1g mu C/1 (1g mu C/1)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Forløb#11 "Hit med hittet" analyse af popmusik
Titel 2 Forløb#1 Basal musikteori
Titel 3 Forløb#7 Sammenspil
Titel 4 Forløb#6 Julekor
Titel 5 Forløb#9 Reggae
Titel 6 Forløb#7 Vivaldi "De fire årstider"
Titel 7 Forløb#8 Korprojekt
Titel 8 Forløb#5 Fællessang
Titel 9 Forløb#10 Forårskoncert sammenspil

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Forløb#11 "Hit med hittet" analyse af popmusik

Louise Top Rasmussen: "Hit med hittet" (Hitskabelonen, Marstal / Jaeger)
Mads Langer: "Sådan laver du et hit".

Rockmusik i tid og rum:
-Tid og rum
- Formanalyse
- Hook, break, gimmick

Andreas Odbjerg: "Hvad skal verden med sådan en som mig?"
Indhold
Omfang Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Forløb#1 Basal musikteori

Basal Musikteori:

Nodesystemet
https://www.musikipedia.dk/stamtonerne
https://www.musikipedia.dk/nodesystemet
https://www.musikipedia.dk/noegler

I skal kunne redegøre for nodesystemets opbygning.
- stamtonerne = de hvide tangenter
- fortegn #, b
- g-nøgle (ikke andre nøgler)

Rytme:
https://www.musikipedia.dk/nodevaerdier
I skal kunne redegøre for nodeværdier (se skema) I skal kunne udpege nodeværdier i en node. I skal kunne redegøre begrebet taktart og vise nodeværdierne i en takt.

Intervaller
https://www.musikipedia.dk/intervaller
Ud fra viden om nodesystemets opbygning, skal I kunne redegøre for forholdet mellem tonerne op til en oktav.

Akkorder: https://www.musikipedia.dk/akkorder#1
I skal udelukkende kunne redegøre for treklange og forholdet mellem dur og mol.
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Forløb#7 Sammenspil

Sammenspil i grupper:

Creep
Chasing Cars

Indstrumentkendskab: bas, guitar, trommer, klaver
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Forløb#6 Julekor

Julekoncert i Særslev Kirke og Søndersø Kirke

Dejlig er jorden
Dejlig er den himmelblå
Tidsrejsen
Baby it´s Cold Outside

Samarbejde mellem alle musikhold på Nordfyns Gymnasium.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Forløb#9 Reggae

Reggae

Jakob Jensen: Reggae historie (udleveret kopiark - se dokumenter i Lectio)
Nanna Monrad: arbejdskompendium om rytme og groove.

Auditiv analyse med fokus på ska-stilen.: Simmer Down (The Wailers)
My Boy Lollipop

Auditiv analyse med fokus påRock Steady: Alton Ellis and the Flames: Rock Steady (1966) e Johnny Nash: Hold Me Tight (1968)

Reggae: I Shot the Sherif (auditiv analyse)

Analyserede numre:
Bob Marley: Stir it up
- formanalyse
- groove analyse
- instrumentation

Natasja: op med hovedet, ven.
- formanalyse
- instrumentation (særlige kendetegn ved reggae)
- fills
- call and response
- brug af kostemmer (flerstemmig, unison)
- groove analyse

Rytme: Musikipedia
- redegøre for nodeværdier: https://www.musikipedia.dk/nodevaerdier
- redegøre for overbinding + punktering: https://www.musikipedia.dk/sammenbinding-og-punktering

Begreber:
- taktart
- beat-markering
- down beat
- off beat
- underdelingsniveau
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Forløb#7 Vivaldi "De fire årstider"

Introduktion til klassisk musik

Oplæg om den klassiske musiks perioder fra middelalder til ny kompositionsmusik.

Analyse af Vivaldis "De fire årsitder#.

https://www.musikipedia.dk/barokken/indblik

Barokkens kendetegn:
https://www.musikipedia.dk/barokken/kendetegn
Melodik
Monotematik (dvs. ét tema) gennem hele satsen.
Korte, karakteristiske motiver varieres i længere forløb.
Skalabevægelser og treklangsbrydninger – iørefaldende, men som regel ikke sangbare.
Hyppig brug af ornamenter.
Få eller ingen fraseringsbuer.

Terrassedynamik (pludselige skift mellem eksempelvis piano og forte).
Gradvise dynamikændringer (eksempelvis crescendo og diminuendo) forekommer ikke.

Affekt
Som regel udtrykkes kun én affekt gennem den enkelte sats, eksempelvis længsel, vrede, sorg eller glæde.

Barokken: (orkester, koncert)
http://jakobmjensen.dk/musikkurser/historie/klassisk/barok.html#koncert
Rondo-form, ritornel og episode
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Forløb#8 Korprojekt

Korworkshop på Odense Katedralskole

Kordag på Odense Katedralskole med afsluttende koncert.

Rytmiske korsatser
Indhold
Omfang Estimeret: 3,00 moduler
Dækker over: 1 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Forløb#5 Fællessang

Fællessang og den danske sangskat

Musikipedia: https://www.musikipedia.dk/carlnielsen

Analyse af følgende sange:
Du kom med alt det der var dig, Jens Rosendal ( melodisk analyse)
Jens Vejmand. Sangen analyseret i forhold til melodiens form.

Ulige numre: Frit land.
- Analyse af melodiens forløb. Sangen vurderet i forhold til sangens fællessangskvaliteter.  

Kim Larsen: Midt om natten

Melodisk analyse:
- trinvise bevægelser
- tonespring
- tonegentagelse
- bueform (forspænding, klimaks, afspænding)

Sangene analyseres i forhold til lineær eller cyklisk form. Sangen vurderes dernæst i forhold til parametrene om folkelig sang og kunstsang. Derudover kan sangen vurderes i forhold til ekstramusikalske forhold.



Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 Forløb#10 Forårskoncert sammenspil

Sammenspil i grupper

Er her
Pirates of the Caribbiean
Tema fra Titanic
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer