Holdet 2024 1g mu C/2 - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Nordfyns Gymnasium
Fag og niveau Musik C
Lærer(e) Nanna Thorborg Monrad
Hold 2024 1g mu C/2 (1g mu C/2)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Forløb#1 "Hit med hittet" analyse af popmusik
Titel 2 Forløb#2 Korprojekt
Titel 3 Forløb#3 Basal musikteori
Titel 4 Forløb#4  Reggae
Titel 5 Forløb#7 Begyndersammenspil
Titel 6 Forløb#5 Fællessang
Titel 7 Forløb#6 Vivaldi "De fire årstider"
Titel 8 Forløb#8 Forårskoncert og eksamenssammenspil

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Forløb#1 "Hit med hittet" analyse af popmusik

Louise Top Rasmussen: "Hit med hittet" (Hitskabelonen, Marstal / Jaeger)
Mads Langer: "Sådan laver du et hit".

Rockmusik i tid og rum:
-Tid og rum
- Formanalyse
- Hook, break, gimmick

Andreas Odbjerg: "Hvad skal verden med sådan en som mig?"
Kim Larsen: Midt om natten
Katy Perry: Roar
Indhold
Omfang Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Forløb#2 Korprojekt

Korworkshop på Odense Katedralskole

Kordag på Odense Katedralskole med afsluttende koncert.

Rytmiske korsatser
Indhold
Omfang Estimeret: 3,00 moduler
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Forløb#3 Basal musikteori

Basal Musikteori:

Nodesystemet
https://www.musikipedia.dk/stamtonerne
https://www.musikipedia.dk/nodesystemet
https://www.musikipedia.dk/noegler

I skal kunne redegøre for nodesystemets opbygning.
- stamtonerne = de hvide tangenter
- fortegn #, b
- g-nøgle (ikke andre nøgler)

Rytme:
https://www.musikipedia.dk/nodevaerdier
I skal kunne redegøre for nodeværdier (se skema) I skal kunne udpege nodeværdier i en node. I skal kunne redegøre begrebet taktart og vise nodeværdierne i en takt.

Intervaller
https://www.musikipedia.dk/intervaller
Ud fra viden om nodesystemets opbygning, skal I kunne redegøre for forholdet mellem tonerne op til en oktav.

Akkorder: https://www.musikipedia.dk/akkorder#1
I skal udelukkende kunne redegøre for treklange og forholdet mellem dur og mol.
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Forløb#4 Reggae

Reggae
Redegøre for reggaemusikkens musikalske kendetegn: off beat, one drop.
Jakob Jensen: Reggae historie (udleveret kopiark - se dokumenter i Lectio)
Nanna Monrad: arbejdskompendium om rytme og groove.

Analyserede numre:

Bob Marley: Stir it up
- formanalyse
- groove analyse
- instrumentation

Bob Marley: Natural Mystic
- analyse af groove og form

Alton Ellies and the Flamers: Rock Steady + Simmer Down
- auditiv analyse: instrumentation, onstinat-bas, one drop, off beat i guitar

Natasja: "Op med hovedet, ven."
- formanalyse
- instrumentation (særlige kendetegn ved reggae)
- fills
- call and response
- brug af kostemmer (flerstemmig, unison)
- groove analyse

Rytme: Musikipedia
- redegøre for nodeværdier: https://www.musikipedia.dk/nodevaerdier
- redegøre for overbinding + punktering: https://www.musikipedia.dk/sammenbinding-og-punktering

Begreber:
- taktart
- beat-markering
- down beat
- off beat
- underdelingsniveau
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Forløb#7 Begyndersammenspil

Forløb med sammenspil på forskellige niveauer.

Fokus på instrumentkendskab, lydhørhed i gruppen, samarbejdsevner.

Eleverne spillede i 3 grupper.

Spillede numre:
Under din sne (MInds of 99)
Chasing Cars
Creep
Indhold
Omfang Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Forløb#5 Fællessang

Fællessang og den danske sangskat

Musikipedia: https://www.musikipedia.dk/carlnielsen

Analyse af følgende sange:
Jens Rosendal: "Du kom med alt det der var dig".
Carl Nielsen: "Jens Vejmand"
Ulige numre: "Frit land".
Kim Larsen: "Midt om natten"
Andreas Odbjerg: "Hvad skal verden med sådan en som mig?"
Rasmus Skov Borring: "Gi´os lyset tilbage"

Melodisk analyse:
- trinvise bevægelser
- tonespring
- tonegentagelse
- bueform / lineær (forspænding, klimaks, afspænding)
- cyklisk form

Sangene analyseres i forhold til lineær eller cyklisk form.

Sangen vurderes dernæst i forhold til parametrene om folkelig sang og kunstsang, for at vurdere sangens kvaliteter som fællessang. Her skal sangens vurderes i forhold til hvor simpel eller hvor kompliceret sangen er komponeret, og vurderes, hvorvidt sangen er egent som fællessang eller som solistisk fremført sang.

Derudover kan sangen vurderes i forhold til ekstramusikalske forhold.




Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Forløb#6 Vivaldi "De fire årstider"

Introduktion til klassisk musik

Oplæg om den klassiske musiks perioder fra middelalder til ny kompositionsmusik.

Analyse af Vivaldis "De fire årsitder#.

https://www.musikipedia.dk/barokken/indblik

Barokkens kendetegn:
https://www.musikipedia.dk/barokken/kendetegn
Melodik
Monotematik (dvs. ét tema) gennem hele satsen.
Korte, karakteristiske motiver varieres i længere forløb.
Skalabevægelser og treklangsbrydninger – iørefaldende, men som regel ikke sangbare.
Hyppig brug af ornamenter.
Få eller ingen fraseringsbuer.

Terrassedynamik (pludselige skift mellem eksempelvis piano og forte).
Gradvise dynamikændringer (eksempelvis crescendo og diminuendo) forekommer ikke.

Affekt
Som regel udtrykkes kun én affekt gennem den enkelte sats, eksempelvis længsel, vrede, sorg eller glæde.

Barokken: (orkester, koncert)
http://jakobmjensen.dk/musikkurser/historie/klassisk/barok.html#koncert
Rondo-form, ritornel og episode
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Forløb#8 Forårskoncert og eksamenssammenspil

Gruppe 1: Er der (6 elever) Markus, Daniel, Eskild, Anton, Silas, Gustav
Gruppe 2: My Heart Will Go On (7 elever) Sølva, Frida, Signe, Michelle, Isabella Lego, Freya
Gruppe 3: Titanic (3 elever) Mikkel, Rasmus, Isabella
Gruppe 4: Ukendt (2 elever) Thea, Nina
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer