Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Nordfyns Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Musik C
|
Lærer(e)
|
Nanna Thorborg Monrad
|
Hold
|
2024 1g mu C/2 (1g mu C/2)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Forløb#1 "Hit med hittet" analyse af popmusik
Louise Top Rasmussen: "Hit med hittet" (Hitskabelonen, Marstal / Jaeger)
Mads Langer: "Sådan laver du et hit".
Rockmusik i tid og rum:
-Tid og rum
- Formanalyse
- Hook, break, gimmick
Andreas Odbjerg: "Hvad skal verden med sådan en som mig?"
Kim Larsen: Midt om natten
Katy Perry: Roar
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Forløb#2 Korprojekt
Korworkshop på Odense Katedralskole
Kordag på Odense Katedralskole med afsluttende koncert.
Rytmiske korsatser
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
3,00 moduler
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Forløb#4 Reggae
Reggae
Redegøre for reggaemusikkens musikalske kendetegn: off beat, one drop.
Jakob Jensen: Reggae historie (udleveret kopiark - se dokumenter i Lectio)
Nanna Monrad: arbejdskompendium om rytme og groove.
Analyserede numre:
Bob Marley: Stir it up
- formanalyse
- groove analyse
- instrumentation
Bob Marley: Natural Mystic
- analyse af groove og form
Alton Ellies and the Flamers: Rock Steady + Simmer Down
- auditiv analyse: instrumentation, onstinat-bas, one drop, off beat i guitar
Natasja: "Op med hovedet, ven."
- formanalyse
- instrumentation (særlige kendetegn ved reggae)
- fills
- call and response
- brug af kostemmer (flerstemmig, unison)
- groove analyse
Rytme: Musikipedia
- redegøre for nodeværdier: https://www.musikipedia.dk/nodevaerdier
- redegøre for overbinding + punktering: https://www.musikipedia.dk/sammenbinding-og-punktering
Begreber:
- taktart
- beat-markering
- down beat
- off beat
- underdelingsniveau
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Forløb#7 Begyndersammenspil
Forløb med sammenspil på forskellige niveauer.
Fokus på instrumentkendskab, lydhørhed i gruppen, samarbejdsevner.
Eleverne spillede i 3 grupper.
Spillede numre:
Under din sne (MInds of 99)
Chasing Cars
Creep
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Forløb#5 Fællessang
Fællessang og den danske sangskat
Musikipedia: https://www.musikipedia.dk/carlnielsen
Analyse af følgende sange:
Jens Rosendal: "Du kom med alt det der var dig".
Carl Nielsen: "Jens Vejmand"
Ulige numre: "Frit land".
Kim Larsen: "Midt om natten"
Andreas Odbjerg: "Hvad skal verden med sådan en som mig?"
Rasmus Skov Borring: "Gi´os lyset tilbage"
Melodisk analyse:
- trinvise bevægelser
- tonespring
- tonegentagelse
- bueform / lineær (forspænding, klimaks, afspænding)
- cyklisk form
Sangene analyseres i forhold til lineær eller cyklisk form.
Sangen vurderes dernæst i forhold til parametrene om folkelig sang og kunstsang, for at vurdere sangens kvaliteter som fællessang. Her skal sangens vurderes i forhold til hvor simpel eller hvor kompliceret sangen er komponeret, og vurderes, hvorvidt sangen er egent som fællessang eller som solistisk fremført sang.
Derudover kan sangen vurderes i forhold til ekstramusikalske forhold.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Forløb#6 Vivaldi "De fire årstider"
Introduktion til klassisk musik
Oplæg om den klassiske musiks perioder fra middelalder til ny kompositionsmusik.
Analyse af Vivaldis "De fire årsitder#.
https://www.musikipedia.dk/barokken/indblik
Barokkens kendetegn:
https://www.musikipedia.dk/barokken/kendetegn
Melodik
Monotematik (dvs. ét tema) gennem hele satsen.
Korte, karakteristiske motiver varieres i længere forløb.
Skalabevægelser og treklangsbrydninger – iørefaldende, men som regel ikke sangbare.
Hyppig brug af ornamenter.
Få eller ingen fraseringsbuer.
Terrassedynamik (pludselige skift mellem eksempelvis piano og forte).
Gradvise dynamikændringer (eksempelvis crescendo og diminuendo) forekommer ikke.
Affekt
Som regel udtrykkes kun én affekt gennem den enkelte sats, eksempelvis længsel, vrede, sorg eller glæde.
Barokken: (orkester, koncert)
http://jakobmjensen.dk/musikkurser/historie/klassisk/barok.html#koncert
Rondo-form, ritornel og episode
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Forløb#8 Forårskoncert og eksamenssammenspil
Gruppe 1: Er der (6 elever) Markus, Daniel, Eskild, Anton, Silas, Gustav
Gruppe 2: My Heart Will Go On (7 elever) Sølva, Frida, Signe, Michelle, Isabella Lego, Freya
Gruppe 3: Titanic (3 elever) Mikkel, Rasmus, Isabella
Gruppe 4: Ukendt (2 elever) Thea, Nina
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/513/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d63990814244",
"T": "/lectio/513/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d63990814244",
"H": "/lectio/513/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d63990814244"
}