Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Nordfyns Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Naturgeografi C
|
Lærer(e)
|
Lars Trampedach
|
Hold
|
2024 2g ng C (2g ng C)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
HVORFOR ER DET FARLIGT AT BO VED PLADEGRÆNSER?
HVORFOR ER DET FARLIGT AT BO VED PLADEGRÆNSER?
C- EKSAMEN: HVORFOR ER DET FARLIGT AT BO VED PLADEGRÆNSER OG HVAD KAN MAN GØRE FOR AT SIKRE SIG?
C-EKSAMEN: Hvordan kan vi mindske forbruget af geologiske ressourcer?
MATERIALE: :
- GEOLOGI - VORES VERDEN: 197-204 + 204-209
- 1 Geologiens betydning for mennesket i Naturgeografigrundbogen C
SUPPLERENDE MATERIALE:
GE-download
Bjergartsbestemmelse
FOKUS:
De geologiske kredsløb, pladetektonik, jordskælv, vulkanisme, GEOL RESS
EKSPERIMENTELT ARBEJDE:
-Densitetseksperiment med bjergarter fra forskellige tektoniske plader.
-GIS-eksperiment med egen vulkan.
-Udarbejdelse af højdeprofil af vulkan
FILM:
"KLODENS KRÆFTER - vulkaner" BBC
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
LANDSKABSDANNELSE OG LANDSKABET UNDER ANTROPOCÆN
C EKSAMENS SPØRGSMÅL:
- Hvordan & hvorfor udvikler landskabet sig under antropocæn?
- Kan man udnytte landskabet multifunktionelt og hvorfor hvis man kan?
MATERIALE: NATURGEOGRAFI GRUNDBOGEN C: 2.6 Landskab og natur
SUPPLERENDE MATERIALE:
- https://www.klimatilpasning.dk/vaerktoejer/ekstremnedboer/se-kort-over-ekstremnedboer/
- https://kamp.klimatilpasning.dk/
- GEOATLAS,
-"Geopark Det Sydfynske Øhav" (geoparkoehavet.dk)
- "Se kortet: Sådan bruges Danmarks areal" - Altinget - Alt om politik: altinget.dk
- https://www.dr.dk/lyd/p1/udsyn/udsyn-2024/udsyn-det-vilde-vender-tilbage-11802401119
- "Regeringen får hård kritik midt i barsk kamp om vores arealer: ’Det er ren Klondyke’" | Indland | DR
FOKUS: Hvordan er det danske landskab dannet. Istidernes landskabsdannelses processer. Hvorfor har vi istider. Hvordan har mennesket påvirket landskabet i DK under antropocæn.
EKSPERIMENTIELT ARBEJDE:
- GIS- øvelse om vandstandsstigning og kysterosion
- Gruppearbejde om naturgenopretnings case
- Individuel feltjournal om jordbund og infiltration på Nordfyn
- Feltarbejde med areal anvendelsen omkring Stavis Å.
Film: NATURGENOPRETNING(Systime)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
BÆREDYGTIGHED
C- EKSAMEN: BÆREDYGTIGHED: HVORFOR & HVORDAN? HVAD KAN JEG GØRE?
MATERIALE: NaturgeografiGrundbogen C: Kap 6 En bæredygtig udvikling
FOKUS:
De tre former for bæredygtighed, Verdensmålene, den globale befolkningsudvikling, fødevaresikkerhed, teknologiudviklingen og innovation og bæredygtig udvikling
SUPPLERENDE MATERIALE:
- Open Data Platform (footprintnetwork.org)
- Ecological Footprint Calculator
- Sommerfuglemodellen
EKSPERIMENTELT ARBEJDE:
- Indhentning af egne bæredygtighedsdata
- Open Data Platform (footprintnetwork.org)
- Ecological Footprint Calculator
FILM:
THE STORY OF STUFF
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
TROPISKE ORKANER
C EKSAMENSPØRGSMÅL: Hvordan vil fremtidens klima påvirke de tropiske orkaner?
KEERNESTOF:
- 5.7 Tropiske orkaner og storme
- https://www.nhc.noaa.gov/graphics_at4.shtml?start#contents
- https://www.nhc.noaa.gov/
- https://www.noaa.gov/milton
- https://noaanhc.wordpress.com/2018/03/09/the-state-of-hurricane-forecasting/
FILM: "Global wierding": Det ekstreme vejr
FOKUS:
Klima og Klimaforandringer(fortid og nutid). Strålingsbalancen og drivhuseffekt. Drivhusgasser. Menneskeskabt og naturlig klimaforandring. Feedback mekanismer. Klimazoner. Klimakonsekvenser lokalt og globalt.
EKSPERIMENTELT ARBEJDE:
- Klimadata om tropiske orkaner
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
ENERGI
C- EKSAMEN:
Fra fossil til vedvarende energi...hvorfor & hvordan??
B EKSAMENS SPØRGSMÅL:
HVORDAN ÆNDRE VI VORES ENERGISYSTEM - FRA FOSSILT TIL VEDVARENDE-ENERGI?
FOKUS: Overgangen fra fossilt til vedvarende energi. Hvordan dannes fossile energiformer og hvordan man finder dem. Kulstofkredsløbet. Ressourcer og reserver. Vedvarende energiformer og -teknologier og deres kobling til naturgrundlaget. Eget energiforbrug og CO2-belastning. Den globale energifordeling og -produktion.
EKSPERIMENTELT ARBEJDE:
- Vedvarende energi projekt
- Undersøg din husholdnings energiforbrug: EL OG VARME
- https://www.footprintcalculator.org/signup med egne energi data.
- Problemstilling: Danmark som olie og gasproducent der gerne vil være CO2= 0 i 2050!
MATERIALE:
NATURGEOGRAFI GRUNDBOGEN: Kap 7 Energiforsyning frem mod 2050
SUPPLERENDE MATERIALE:
- Hvordan gennemfører vi den grønne energiomstilling mest optimalt?
- Milepæl: 50 procent VE-elektricitet i EU | Green Power Denmark
- https://vejr.tv2.dk/2024-11-19-flodboelge-af-megabatterier-paa-vej-i-tyskland-kan-saenke-stroemprisen-i-danmark
FILM:
- "DEN SIDSTE OLIE"(DR")
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
KLIMA
KLIMAFORNADRINGER: HVORFOR & HVAD GØR VI?
C EKSAMEN:
1) HVORFOR FINDES DER KLIMAFORANDRINGER?
2) HVAD ER KONSEKVENSERNE AF DE NUVÆRENDE KLIMAFORANDRINGER?
MATERIALE: NATURGEOGRAFI GRUNDBOGEN C:
Kap. 3 Klimaændringer
SUPPLERENDE MATERIALE:
- Foredrag Mernild SDU
- IPCC Sixth Assessment Report(egen uddrag til projekt)
FOKUS:
Klima og Klimaforandringer(fortid og nutid). Stirlingsbalancen og drivhuseffekt. Drivhusgasser. Menneskeskabt og naturlig klimaforandring. Feedback mekanismer. Klimazoner. Klimakonsekvenser lokalt og globalt.
EKSPERIMENTELT ARBEJDE:
- Klimadata
- Klimakonsekvenser i fattige lande
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
VANDPROBLEMSTILLINGER LOKALT & GLOBALT
C EKSAMEN: HVORFOR ER DER FORSKELLIGE VANDPROBLEMSTILLINGER LOKALT & GLOBALT?
MATERIALE
- KAP 4 Vandressourcer
SUPPLERENDE MATERIALE:
- Løber verden tør for vand
- Verden står i en vandkrise- Sådan løser vi den
- Chilensk ørkenby kan høste vand ud af den blå luft. Kan det blive et våben mod verdens vandkrise
FOKUS:
Vanddata, klimamodeller, teori om vandets kredsløb, vandbalance, infiltration og skybrudsikring, kortmateriale samt teori om klimatilpasning i Danmark. Grundvands- dannelse og -forurening.
Bluespot, nedsivning, befæstning, permeabilitet, skybrud, klimatilpasning
Globale vandproblemstillinger: globalt nedbør, vand- ressourcen, -mangel & stress. Tørke, forurening og overforbrug. Bæredygtigt forbrug!
EKSPERIMENTELT ARBEJDE:
GeoAtlas Live, Klimaatlas & Google Earth
- Risiko for oversvømmelse
- Lokal håndtering af overfladevand
FILM:
"GRUNDVAND" -DR2 VIDEN OM
Kampen om vandet
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/513/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d63990836932",
"T": "/lectio/513/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d63990836932",
"H": "/lectio/513/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d63990836932"
}