Holdet 2024 3g Ng B - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Nordfyns Gymnasium
Fag og niveau Naturgeografi B
Lærer(e) Lars Trampedach
Hold 2024 3g Ng B (3g Ng B)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Forløb - HVORFOR ER DET FARLIGT AT BO VED PLADEGRÆ
Titel 2 BÆREDYGTIG UDVIKLING ?  Og så i AFRIKA?
Titel 3 TROPISKE ORKANER
Titel 4 VANDKAMP
Titel 5 CRYOSFÆREN
Titel 6 KLIMAFORANDRINGER - udfordringer & løsninger
Titel 7 KAMPEN OM RESSOURCERNE
Titel 8 DET MULTIFUNKTIONELLE LANDSKAB -
Titel 9 Forløb#2
Titel 10 Forløb#3
Titel 11 Forløb#4
Titel 12 Forløb#5
Titel 13 Forløb#6
Titel 14 KAMPEN OM RESOURCERNE

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Forløb - HVORFOR ER DET FARLIGT AT BO VED PLADEGRÆ

HVORFOR ER DET FARLIGT AT BO VED PLADEGRÆNSER?

B- EKSAMEN:
- HVORFOR ER DET FARLIGT AT BO VED PLADEGRÆNSER OG HVAD KAN MAN GØRE FOR AT SIKRE SIG?  

MATERIALE:
- GEOLOGI - VORES VERDEN: 197-204 +  204-209
- 1 Geologiens betydning for mennesket i Naturgeografigrundbogen C

SUPPLERENDE MATERIALE:
GE-download
Bjergartsbestemmelse

FOKUS:
De geologiske kredsløb, pladetektonik, jordskælv, vulkanisme, GEOL RESS

EKSPERIMENTELT ARBEJDE:
-Densitetseksperiment med bjergarter fra forskellige tektoniske plader.
-GIS-eksperiment med egen vulkan.
-Udarbejdelse af højdeprofil af vulkan

FILM:
"KLODENS KRÆFTER - vulkaner" BBC
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 BÆREDYGTIG UDVIKLING ? Og så i AFRIKA?

B EKSAMENS PROBLEMSTILLING:

- BÆREDYGTIGHED: HVORFOR & HVORDAN? HVAD KAN JEG GØRE?
- HVORFOR SULTER DE I AFRIKA(MALAWI/MALI) & HVORDAN SKABER VI EN BÆREDYGTIG UDVIKLING I AFRIKA(MALAWI/MALI)?

KERNESTOF:
IBOG- Naturgeografigrundbogen B: KAP 1 + KAP 11

SUPPLERENDE MATERIALE:
- 285-291+ 316-319 BÆREDYGTIGUDVIKLING i GEOGRAFIHÅNDBOGEN
- Fra natur til kultur - Økosystemer og bæredygtig landbrugsudvikling, 279-283 GEOGRAFIHÅNDBOGEN
Dansk landbrug i 70 år: Fra alsidigt familiebrug til specialiserede virksomheder | Historie | DR(https://www.dr.dk/nyheder/kultur/historie/dansk-landbrug-i-70-aar-fra-alsidigt-familiebrug-til-specialiserede)
- DATA: DANSK LANDBRUG (LEX.DK)

FILM-CASES:
- USAMBARA(SKOVEN DER FORSVANDT)
- MALAWI(HVOR SULTER MALAWI?)
- MALI(KAMPEN OM JORDEN)
- THE GREAT GREEN WALL
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 22 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 TROPISKE ORKANER

B EKSAMENSPØRGSMÅL Hvordan vil fremtidens klima påvirke de tropiske orkaner?

KEERNESTOF:
- 10.11 Tropiske orkaner og storme
-  https://www.nhc.noaa.gov/graphics_at4.shtml?start#contents
- https://www.nhc.noaa.gov/
- https://www.noaa.gov/milton
- https://noaanhc.wordpress.com/2018/03/09/the-state-of-hurricane-forecasting/

FILM: Global wierding: Det ekstreme vejr
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 VANDKAMP

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 CRYOSFÆREN

?? HVORFOR TOG LARS PÅ FERIE TIL MER DE GLACE ?
GRØNLAND
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 KLIMAFORANDRINGER - udfordringer & løsninger

KLIMAFORANDRINGER - udfordringer & løsninger

B EKSAMEN:
EKSAMENSSPØRGSMÅL 1: HVORDAN & HVORFOR SKAL MAN FORSTÅ KLIMAFORANDRINGER ?
EKSAMENSSPØRGSMÅL 2: HVILKEN BETYDNING HAR KLIMAFORANDRINGERNE GLOBALT OG HVAD KAN MAN GØRE FOR AT FORHINDRE KONSEKVENSERNE?

MATERIALE:  
Naturgeografi Grundbogen B: 7.0, 7.1, 7.2, 7.3, 7.4, 7.5, 7.6, 7.7, 7.8,
7.9, 10.1, 10.5, 10.7, 10.9, 10.10,
Naturgeografi Grundbogen C: Kap 3

SUPPLERENDE MATERIALE:
- Drivhuseffektenogvariationerpaasolen.PDF
- Tipping points – hurtige, uoprettelige klimaforandringer – Niels Bohr Institutet - Københavns Universitet

FOKUS:  
Klima og Klimaforandringer(fortid og nutid). Strålingsbalancen og drivhuseffekt. Drivhusgasser. Menneskeskabt og naturlig klimaforandring. Feedback mekanismer. Klimazoner. Klimakonsekvenser lokalt og globalt. Tipping points. Klimaløsninger.

EKSPERIMENTELT ARBEJDE:
- Klimadata
- Klimakonsekvenser i fattige lande
- EKSPERIMENT: KLIMALØSNING
- PPT OPLÆG : KLIMALØSNINGER

FILM:
KLIMAKAMPEN 1, 2 & 3 BBC

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 KAMPEN OM RESSOURCERNE

B EKSAMENSSPØRGSMÅL
1) Kritiske mineraler - Hvorfor er de det - og hvad kan vi gøre for at gøre dem indre kritiske?
2) Hvordan løser vi udfordringen med kritiske ressourcer?

KERNESTOF:
MIMA: KAP : 3 5 7 8 9 10 18 20 24 25 28

SUPPLERENDE MATERIALE:
GEOVIDEN:2-3, 10-11 & 14-17 i Geoviden-4-2012.pdf
14-17 i Geoviden-4-2012.pdf

- Minerals in Congo & Where they are found

Minerne er valgets "hovedpræmie" og nøglen til at forstå DR Congo | Globalnyt

Hvis USA kan sikre freden, kan de få adgang til mineraler for 165 billioner kroner - TV 2

ØVELSER & EKSPERIMENTER:
- Eksperimental gis øvl-- hvor findes de geologiske mineralske ressourcer
- Øvelse--  Konfliktmineraler

FILM:

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 DET MULTIFUNKTIONELLE LANDSKAB -

B EKSAMENS SPØRGSMÅL:
- Hvordan kan udnyttelsen af det danske landskabet under antropocæn foregå multifunktionelt? Kan det gøres bæredygtigt?

MATERIALE:
- NATURGEOGRAFI GRUNDBOGEN C: 2.6 Landskab og natur
- Naturgeografi Grundbogen B: 9.5, 9.6, 9.7 & 9.8

SUPPLERENDE MATERIALE:
- Alternativt kort over Danmark: Så meget fylder dansk landbrug
- Se kortet: Sådan bruges Danmarks areal - Altinget | Nyheder, analyser og debat om dansk politik
- ”Miljøpåvirkningen bliver dokumenteret i en miljøkonsekvens-vurdering” -https://www.xn--bredygtigtbyggeri-rrb.dk/livscyklusvurdering
- https://www.klimatilpasning.dk/vaerktoejer/ekstremnedboer/se-kort-over-ekstremnedboer/
- https://kamp.klimatilpasning.dk/
-  GEOATLAS,
-"Geopark Det Sydfynske Øhav" (geoparkoehavet.dk)
- "Se kortet: Sådan bruges Danmarks areal" - Altinget - Alt om politik: altinget.dk
- https://www.dr.dk/lyd/p1/udsyn/udsyn-2024/udsyn-det-vilde-vender-tilbage-11802401119  
- "Regeringen får hård kritik midt i barsk kamp om vores arealer: ’Det er ren Klondyke’" | Indland | DR

FOKUS: Hvordan er det danske landskab dannet. Istidernes landskabsdannelses processer. Hvorfor har vi istider. Hvordan har mennesket påvirket landskabet i DK under antropocæn.  Det multifunktionelle landskab.

EKSPERIMENTIELT ARBEJDE:
- GIS- øvelse om vandstandsstigning og kysterosion
- Gruppearbejde om naturgenopretnings case
- Individuel feltjournal om jordbund og infiltration på Nordfyn
- Feltarbejde med areal anvendelsen omkring Stavis Å.
- Feltekskursion: Fyn rundt:

Film: NATURGENOPRETNING(Systime)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 Forløb#2

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 Forløb#3

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11 Forløb#4

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12 Forløb#5

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 13 Forløb#6

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 14 KAMPEN OM RESOURCERNE

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer