Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Nordfyns Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Naturgeografi B
|
Lærer(e)
|
Lars Trampedach
|
Hold
|
2024 3g Ng B (3g Ng B)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Forløb - HVORFOR ER DET FARLIGT AT BO VED PLADEGRÆ
HVORFOR ER DET FARLIGT AT BO VED PLADEGRÆNSER?
B- EKSAMEN:
- HVORFOR ER DET FARLIGT AT BO VED PLADEGRÆNSER OG HVAD KAN MAN GØRE FOR AT SIKRE SIG?
MATERIALE:
- GEOLOGI - VORES VERDEN: 197-204 + 204-209
- 1 Geologiens betydning for mennesket i Naturgeografigrundbogen C
SUPPLERENDE MATERIALE:
GE-download
Bjergartsbestemmelse
FOKUS:
De geologiske kredsløb, pladetektonik, jordskælv, vulkanisme, GEOL RESS
EKSPERIMENTELT ARBEJDE:
-Densitetseksperiment med bjergarter fra forskellige tektoniske plader.
-GIS-eksperiment med egen vulkan.
-Udarbejdelse af højdeprofil af vulkan
FILM:
"KLODENS KRÆFTER - vulkaner" BBC
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
BÆREDYGTIG UDVIKLING ? Og så i AFRIKA?
B EKSAMENS PROBLEMSTILLING:
- BÆREDYGTIGHED: HVORFOR & HVORDAN? HVAD KAN JEG GØRE?
- HVORFOR SULTER DE I AFRIKA(MALAWI/MALI) & HVORDAN SKABER VI EN BÆREDYGTIG UDVIKLING I AFRIKA(MALAWI/MALI)?
KERNESTOF:
IBOG- Naturgeografigrundbogen B: KAP 1 + KAP 11
SUPPLERENDE MATERIALE:
- 285-291+ 316-319 BÆREDYGTIGUDVIKLING i GEOGRAFIHÅNDBOGEN
- Fra natur til kultur - Økosystemer og bæredygtig landbrugsudvikling, 279-283 GEOGRAFIHÅNDBOGEN
Dansk landbrug i 70 år: Fra alsidigt familiebrug til specialiserede virksomheder | Historie | DR(https://www.dr.dk/nyheder/kultur/historie/dansk-landbrug-i-70-aar-fra-alsidigt-familiebrug-til-specialiserede)
- DATA: DANSK LANDBRUG (LEX.DK)
FILM-CASES:
- USAMBARA(SKOVEN DER FORSVANDT)
- MALAWI(HVOR SULTER MALAWI?)
- MALI(KAMPEN OM JORDEN)
- THE GREAT GREEN WALL
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
22 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
TROPISKE ORKANER
B EKSAMENSPØRGSMÅL Hvordan vil fremtidens klima påvirke de tropiske orkaner?
KEERNESTOF:
- 10.11 Tropiske orkaner og storme
- https://www.nhc.noaa.gov/graphics_at4.shtml?start#contents
- https://www.nhc.noaa.gov/
- https://www.noaa.gov/milton
- https://noaanhc.wordpress.com/2018/03/09/the-state-of-hurricane-forecasting/
FILM: Global wierding: Det ekstreme vejr
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
VANDKAMP
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
CRYOSFÆREN
?? HVORFOR TOG LARS PÅ FERIE TIL MER DE GLACE ?
GRØNLAND
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
KLIMAFORANDRINGER - udfordringer & løsninger
KLIMAFORANDRINGER - udfordringer & løsninger
B EKSAMEN:
EKSAMENSSPØRGSMÅL 1: HVORDAN & HVORFOR SKAL MAN FORSTÅ KLIMAFORANDRINGER ?
EKSAMENSSPØRGSMÅL 2: HVILKEN BETYDNING HAR KLIMAFORANDRINGERNE GLOBALT OG HVAD KAN MAN GØRE FOR AT FORHINDRE KONSEKVENSERNE?
MATERIALE:
Naturgeografi Grundbogen B: 7.0, 7.1, 7.2, 7.3, 7.4, 7.5, 7.6, 7.7, 7.8,
7.9, 10.1, 10.5, 10.7, 10.9, 10.10,
Naturgeografi Grundbogen C: Kap 3
SUPPLERENDE MATERIALE:
- Drivhuseffektenogvariationerpaasolen.PDF
- Tipping points – hurtige, uoprettelige klimaforandringer – Niels Bohr Institutet - Københavns Universitet
FOKUS:
Klima og Klimaforandringer(fortid og nutid). Strålingsbalancen og drivhuseffekt. Drivhusgasser. Menneskeskabt og naturlig klimaforandring. Feedback mekanismer. Klimazoner. Klimakonsekvenser lokalt og globalt. Tipping points. Klimaløsninger.
EKSPERIMENTELT ARBEJDE:
- Klimadata
- Klimakonsekvenser i fattige lande
- EKSPERIMENT: KLIMALØSNING
- PPT OPLÆG : KLIMALØSNINGER
FILM:
KLIMAKAMPEN 1, 2 & 3 BBC
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
KAMPEN OM RESSOURCERNE
B EKSAMENSSPØRGSMÅL
1) Kritiske mineraler - Hvorfor er de det - og hvad kan vi gøre for at gøre dem indre kritiske?
2) Hvordan løser vi udfordringen med kritiske ressourcer?
KERNESTOF:
MIMA: KAP : 3 5 7 8 9 10 18 20 24 25 28
SUPPLERENDE MATERIALE:
GEOVIDEN:2-3, 10-11 & 14-17 i Geoviden-4-2012.pdf
14-17 i Geoviden-4-2012.pdf
- Minerals in Congo & Where they are found
Minerne er valgets "hovedpræmie" og nøglen til at forstå DR Congo | Globalnyt
Hvis USA kan sikre freden, kan de få adgang til mineraler for 165 billioner kroner - TV 2
ØVELSER & EKSPERIMENTER:
- Eksperimental gis øvl-- hvor findes de geologiske mineralske ressourcer
- Øvelse-- Konfliktmineraler
FILM:
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
DET MULTIFUNKTIONELLE LANDSKAB -
B EKSAMENS SPØRGSMÅL:
- Hvordan kan udnyttelsen af det danske landskabet under antropocæn foregå multifunktionelt? Kan det gøres bæredygtigt?
MATERIALE:
- NATURGEOGRAFI GRUNDBOGEN C: 2.6 Landskab og natur
- Naturgeografi Grundbogen B: 9.5, 9.6, 9.7 & 9.8
SUPPLERENDE MATERIALE:
- Alternativt kort over Danmark: Så meget fylder dansk landbrug
- Se kortet: Sådan bruges Danmarks areal - Altinget | Nyheder, analyser og debat om dansk politik
- ”Miljøpåvirkningen bliver dokumenteret i en miljøkonsekvens-vurdering” -https://www.xn--bredygtigtbyggeri-rrb.dk/livscyklusvurdering
- https://www.klimatilpasning.dk/vaerktoejer/ekstremnedboer/se-kort-over-ekstremnedboer/
- https://kamp.klimatilpasning.dk/
- GEOATLAS,
-"Geopark Det Sydfynske Øhav" (geoparkoehavet.dk)
- "Se kortet: Sådan bruges Danmarks areal" - Altinget - Alt om politik: altinget.dk
- https://www.dr.dk/lyd/p1/udsyn/udsyn-2024/udsyn-det-vilde-vender-tilbage-11802401119
- "Regeringen får hård kritik midt i barsk kamp om vores arealer: ’Det er ren Klondyke’" | Indland | DR
FOKUS: Hvordan er det danske landskab dannet. Istidernes landskabsdannelses processer. Hvorfor har vi istider. Hvordan har mennesket påvirket landskabet i DK under antropocæn. Det multifunktionelle landskab.
EKSPERIMENTIELT ARBEJDE:
- GIS- øvelse om vandstandsstigning og kysterosion
- Gruppearbejde om naturgenopretnings case
- Individuel feltjournal om jordbund og infiltration på Nordfyn
- Feltarbejde med areal anvendelsen omkring Stavis Å.
- Feltekskursion: Fyn rundt:
Film: NATURGENOPRETNING(Systime)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Forløb#2
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Forløb#3
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
Forløb#4
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
12
|
Forløb#5
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
13
|
Forløb#6
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
14
|
KAMPEN OM RESOURCERNE
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/513/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d63990856476",
"T": "/lectio/513/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d63990856476",
"H": "/lectio/513/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d63990856476"
}