Holdet 2024 3c ol C - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Nordfyns Gymnasium
Fag og niveau Oldtidskundskab C
Lærer(e) Cathrine Heyde-Petersen
Hold 2024 3c ol C (3c ol C)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Afrodite
Titel 2 Homer Iliaden
Titel 3 Drama Ødipus af Sofokles
Titel 4 Platon Filosofi Symposion
Titel 5 Skulptur

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Afrodite

Afrodite:

Forløbet har været koncentreret om Guden Afrodite og hendes virke. Det er både læst som et selvstændigt emne og som en optakt til Homerforløbet.
I forbindelse med læsning af Hymnen til Afrodite er der gjort en del ud af de homeriske kendetegn. Disse kendetegn - lignelser, epiteter, patronymikon, time, kléos og arete er ført videre i Homerforløbet.
Der er desuden gjort en del ud af hvordan Afrodite fremstilles i de forskellige værker, ligesom der er også er gjort en del ud af Vergil og hvordan adskiller sig fra den homeriske digtning.

Indhold:

Diverse ark produceret af CHP om Epos - genren, stiltræk, homeriske hymner osv.

Hesiod: Theogonien vers 154-200
Hymnen til Afrodite vers 1-167.
Hymnen til Afrodite vers 168-293
Om Vergil (ark fra CHP) og Æneiden 4. sang vers 56-197
Vergil Æneiden 4. sang vers 198-396
Lukian: Striden om æblet

Afrodite i kunsten: Venus fra Milo, Statue af Afrodite, kopi af græsk statue fra det 3. eller 2. årh. fvt. Metropolitan Museum of Art, Rødfigursvase med Afrodites fødsel, ca 370 - 360 fvt. Det arkæologiske museum i Thessaloniki, Rødfigursvase med Afrodite med de tre chariter, Kalpis Class of Brussels A 3099 (detail), ca. 410 fvt, Botticelli: Afrodites fødsel og billede af Disneys Afrodite (fra Herkules tegnefilmen)

Supplerende stof:
Guderne for vin, krig og kærlighed - Venus. Canadisk dokumentar om Venus - fra CFU

Perspektiverende stof:
Perspektiverende stof til Afrodite-forløb: Marie Phillips: Når guder er værst side 12-23



Antal sider: 38
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Homer Iliaden

Vægten er lagt på de forskellige helteskikkelser - hvem er egentlig en helt og hvordan beskrives de forskellige karakterer i Iliaden? Men vi har også i forbindelse med læsningen gjort en del ud af at se på selve eposgenren og Homers specielle kendetegn. Homerforløbet ligger i forlængelse af Afroditeforløbet har derfor trække på viden fra dette forløb.
Det perspektiverende stof er læst med henblik på at vise eleverne hvordan antikken bruges i dag i litteraturen.

Diverse ark om Homer, genren, stiltræk osv. produceret af CHP

Iliaden 1. sang.
Iliaden 3. sang vers 314-447
Iliaden 4. sang vers 104 - 219
Iliaden 6. sang vers 312 - 528.
Iliaden 16. sang vers 692 - 865
Iliaden 18. sang vers 1-144
Iliaden 22. sang vers 214-371
Iliaden 24. sang vers 704-804

Udvalgte scener fra filmen Troy

Perspektiverende stof til Iliaden: Eva Hemmer Hansen, Skandale i Troja kap. 1

Antal sider: 55
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Drama Ødipus af Sofokles

I forbindelse med læsningen af Ødipus har vi gjort meget ud af selve genren samt de begreber der knytter sig til genren - tragediens opbygning, tragisk ironi, Ate osv. samt skæbnebegrebet - kunne Ødipus have handlet anderledes?!?! Det perspektiverende materiale er blevet brugt til en diskussion af skæbnebegrebet. Hvad er skæbne og hvad er valg og kan man være skyldig, når man ikke vidste hvad man gjorde?

Introduktion til Ødipus og genren: Diverse lærerproducerede ark - om genren, myten, begreber etc.

Sofokles: Kong Ødipus Oversat af Otto Foss

Perspektiverende stof til Ødipus: Per Hultberg Requiem
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Platon Filosofi Symposion

Forløbet er læst med fokus på Platons idélære gennemgået ved hjælp af hulelignelsen og linjelignelsen (Hulelignelsen er læst og linjelignelsen er gennemgået af mig på klassen) samt med fokus på det skønne. Hvad er det skønne, hvor findes det skønne osv.?

Om Platon og Sokrates : Diverse lærerproducerede ark om Platon og Sokrates, ved CHP

Uddrag af Staten (Hulelignelsen)

Symposion:
Indledning og Phaidros tale: kap. 1-7 (begge inkl)
Aristofanes' og Agathons tale. Symposion kap. 14-19 (begge inkl)
Sokrates' tale: Platon Symposion kap 20-31 (inkl)
Alkibiades' tale, Platon: Symposion kap. 32-38 (inkl)

Supplerende stof:
Building the ancient cities - Athens via CFU
Artiklen: At elske drenge af Kristian Ring. Sfinx nr. 4 1991
Således talte Diotima. Artikel fra Tænk

Perspektiverende stof til Platon: Svend Brinkmann: Moderne mennesker: Vi bør korrumpere ungdommen. Politiken 21. maj 2917.


Antal sider: 50
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Skulptur

Skulpturforløbet er ikke læst som et langt sammenhængende forløb men er blevet spredt hen over hele året.


Kunst:

• Den arkaiske periode: Diverse lærerproducerede ark om arkaisk tid ved CHP og Kore fra Akropolis, Peploskoren samt To Kouroi (Kleobis og Biton)

• Tidlig klassisk tid: Diverse lærerproducerede ark om tidlig klassisk tid samt Kritiosdrengen og Artemision Poseidon

• Høj- og senklassisk tid: Diverse lærerproducerede ark om høj- og senklassisk tid samt Spydbæreren, den sandalløsende Nike, Skraberen og Hermes med Dionysosbarnet.


• Hellenistisk tid:  Lærerproducerede ark om hellenistisk tid samt Den fulde gamle kone, Laokoon og Pan og Afrodite.

• Romersk tid:  Dokument om romersk skulptur (udarbejdet af CHP) samt portrætstatue af Aullus Metellus (republikansk), Portræt af republikansk mand(republikansk), Prima Porta (Julisk-claudisk), Heroisk portræt af Tiberius(Julisk-Claudisk), Portræt af Vespasian (Flavisk), Portræt af Commodus som Herakles (Adoptivkejserne), Portræt af Marcus Aurelius (adoptivkejserne) og Septimus Serverus (De serveriske kejsere)


• Perspektiverende kunst: Renæssance, Barok, nyklassisisme og Appropriationskunst (fra portalen) samt Thorvaldsen: Håbets gudinde, Christian Lemmerz: The Undead, Bernini: Statue af Neptun og Michelangelo: Pieta,  Donatello: David og Thorvaldsen: Mercur,  Thorvaldsen: Ganymedes rækkende den fyldte skål og Bernini: Apollo og Daphne, Einar Utzon-Frank: Afrodite og Christian Lemmerz: Adam Kadmon, Canova: Perseus og Michelangelo: Bacchus,
Thorvaldsen: Hebe og Jens Adolf Jerichau: Herkules og Hebe

Supplerende stof:
Sandheden om Athens demokrati del 1 (fra CFU)
Viden om: Antikkens farver (fra CFU)
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer