Holdet 2024 3e ol C - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Nordfyns Gymnasium
Fag og niveau Oldtidskundskab C
Lærer(e) Brian Bo Jensen, Cathrine Heyde-Petersen
Hold 2024 3e ol C (3e ol C)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Afrodite
Titel 2 Epos: Odysséen
Titel 3 Arkitektur
Titel 4 Tragedie: Medea
Titel 5 Filosofi: Symposion

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Afrodite

Afrodite:

Forløbet har været koncentreret om Guden Afrodite og hendes virke. Det er både læst som et selvstændigt emne og som en optakt til Homerforløbet.
I forbindelse med læsning af Hymnen til Afrodite er der gjort en del ud af de homeriske kendetegn. Disse kendetegn - lignelser, epiteter, patronymikon, time, kléos og arete er ført videre i Homerforløbet.
Der er desuden gjort en del ud af hvordan Afrodite fremstilles i de forskellige værker, ligesom der er også er gjort en del ud af Vergil og hvordan adskiller sig fra den homeriske digtning.

Indhold:

Diverse ark produceret af CHP om Epos - genren, stiltræk, homeriske hymner osv.

Hesiod: Theogonien vers 154-200
Hymnen til Afrodite vers 1-167.
Hymnen til Afrodite vers 168-293
Om Vergil (ark fra CHP) og Æneiden 4. sang vers 56-197
Vergil Æneiden 4. sang vers 198-396
Lukian: Striden om æblet

Afrodite i kunsten: Venus fra Milo, Statue af Afrodite, kopi af græsk statue fra det 3. eller 2. årh. fvt. Metropolitan Museum of Art, Rødfigursvase med Afrodites fødsel, ca 370 - 360 fvt. Det arkæologiske museum i Thessaloniki, Rødfigursvase med Afrodite med de tre chariter, Kalpis Class of Brussels A 3099 (detail), ca. 410 fvt, Botticelli: Afrodites fødsel og billede af Disneys Afrodite (fra Herkules tegnefilmen)

Supplerende stof:
Guderne for vin, krig og kærlighed - Venus. Canadisk dokumentar om Venus - fra CFU

Perspektiverende stof:
Perspektiverende stof til Afrodite-forløb: Marie Phillips: Når guder er værst side 12-23


Omfang: 38 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Epos: Odysséen

Med særligt fokus på heltens karakter, forholdet mellem guder og mennesker samt genretræk (lignelser, formelvers, patronymika, smykkende adjektiver og hexametervers) læses et fyldigt uddrag af "Odysséen". Kønsrollerne og forholdet mellem kønnene er også berørt gennem de karakterer, Odysseus møder på sin rejse.

Følgende begreber er brugt i forløbet:
- hybris og nemesis
- gæstevenskab
- areté, kléos og timé
- moira
- nostos
- polymethis

Der perspektiveres til eftertiden gennem en analyse og fortolkning af Dome Karukoskis "Lapland Odyssey" (2010).

Omfang: 50 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Skrive
  • Diskutere
  • Projektarbejde
  • Formidling
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Selvtillid
  • Initiativ
  • Ansvarlighed
  • Kreativitet
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • Åbenhed og omgængelighed
  • IT
  • Lectio
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Lærerstyret undervisning
Titel 3 Arkitektur

Med fokus på tempelbyggeri gennemgår forløbet de væsentligste træk ved græsk og romersk arkitektur, herunder byggeteknik, tempeltyper og søjleordener samt disses kendetegn. Som innovativt projekt har holdet udarbejdet spil, der har til hensigt at træne arkitekturbegreber.

Desuden er eleverne præsenteret for det atheniensiske demokrati og har diskuteret, om der er en sammenhæng mellem dette og moderne, demokratisk arkitektur, bl.a. parlamentsbygninger, der også anvender søjler. Dermed er forskelle og ligheder mellem nutidens og antikkens demokrati (direkte vs. indirekte demokrati, embeder ved lodtrækning etc.) også belyst.

Parthenon, Athena Nike-templet og Pantheon er gennemgået i undervisningen.

Der perspektiveres løbende gennem foråret med elevfremlæggelser. Fokus er på nyklassicismen, og de gennemgåede bygninger er:
Københavns Domhus,
Vor Frue Kirke,
Erichsens Palæ,
Harsdorffs Palæ,
Metropolitanskolen
Christiansborg Slotskirke og
kolonnaden ved Amalienborg.

Omfang: 10 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Projektarbejde
  • Formidling
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Selvtillid
  • Initiativ
  • Ansvarlighed
  • Kreativitet
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • Åbenhed og omgængelighed
  • IT
  • Internet
Væsentligste arbejdsformer
  • Forelæsninger
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
  • Projektarbejde
Titel 4 Tragedie: Medea

Forløbet tager udgangspunkt i den litterære søjle: Gennem en analyse og fortolkning af Euripides' "Medea" undersøges bl.a. tragediens genretræk og samspillet mellem teater og samfund, d.v.s. det atheniensiske demokrati. Begreberne sofrosyne, erotes, thymos, hybris og nemesis er centrale i fortolkningen.

Der perspektiveres til et uddrag af Jean Anouilhs "Medea" fra 1946, og det er diskuteret, hvorfor Anouilh på dette tidspunkt har valgt at gendigte et drama over myten om Medea.

Antal læste sider basistekst: 55
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Filosofi: Symposion

I forløbet læses uddrag af Platons "Symposion" (indledningen, Aristofanes', Sokrates' og Alkibiades' tale)  med fokus på den udvikling og kærlighed til viden, som Sokrates fremstiller gennem Diotima, og at værkets komposition (rammefortællingen) mimer denne udvikling. Der trækkes paralleller til det atheniensiske demokrati og udviklingen i den græske oldtid. Pæderastiske forhold (begreberne erastes og eromenos) er central i disse paralleller.

Der perspektiveres til Svend Brinkmanns artikel.

Omfang: 60 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer