Holdet 2024 3f ol C - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Nordfyns Gymnasium
Fag og niveau Oldtidskundskab C
Lærer(e) Sisse Stine Skøtt Hansen
Hold 2024 3f ol C (3f ol C)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Odysseen
Titel 2 skulptur
Titel 3 Filoktet
Titel 4 Platon
Titel 5 Romersk - Seneca og Ovid

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Odysseen

Eleverne skal:
- opnå viden om Homer, digtets mundtlige oprindelse, nedskrivelsestidspunktet, eposgenren og heksametervers.
- kunne genkende visse af det homeriske sprogs kendetegn: formelvers, smykkende adjektiver og lignelser.
- kunne nærlæse, redegøre for, analysere og fortolke Odysseens handling, komposition og kronologi og kunne reflektere over motiver og temaer i Odysseen f.eks.: gudernes rolle, gæstevenskab, sport og agon, rhapsoder og fortællinger, skyld/skæbne, Hybris/Nemesis, kleos/time, ate, Odysseus som græsk helt.
- Stifte bekendtskab med og kunne udtrykke sig om teksternes betydning i eftertiden.

Basistekster
Homers Odysseen på dansk af Otto Steen Due
1. sang vers 1 – 95
6. sang
8. sang vers 96 – 417 + 484 - 522
9. sang

Estimeret sideantal: 45 sider


Perspektivtekster

Flimklip fra Percy Jackson (Lotus casino-scenen): https://www.youtube.com/watch?v=p9-Fbl2QVJc
“Anders And Odyssands Eventyr” s. 4-12 og 19-29

Yderligere materiale
Om græsk religion: http://klassisk.ribekatedralskole.dk/religion/olympen.htm ( redigeret af ssh)
Om de olympiske guder: http://old.thisted-gymnasium.dk/klassiker/gr-olympiske-guder.htm
Myten om Stridens æble: https://www.youtube.com/watch?v=jnDJH1X_T88
Lærerproduceret materiale med gennemgang af fagbegreber, Homer og eposgenren og den græske hero.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 skulptur

Undervisningsbeskrivelse
Skulptur

Forløbet dækker over 6-7 moduler og er læst spredt over året.

Eleverne skal
-kunne beskrive, analysere, datere og fortolke typiske antikke skulpturer samt perspektivere til senere perioders kunst, herunder særligt kunst i renæssancen, nyklassicismen, vitalismen (inkl. nazityskland) og nutiden).
- kunne inddrage viden om polykromi og antikkens kropsidealer, samt antik reception i vestlig kulturhistorie.

Til hver af de antikke perioder har eleverne adgang til en powerpoint med kortfattet historisk gennemgang af perioden, fagbegreber og billeder af de skulpturer, vi har gennemgået.

Arkaisk tid.
Rundskulptur: Auxerre-koren, peploskoren (+ rekonstruktion), kore fra Chios (+ rekonstruktion), kore no. 674, kouros fra Kap Sounion, Kleobis og Biton, Anavysos kouros, Kritiosdrengen

Reliefskulptur: bueskytten fra Athena Afaia-templet (+ rekonstruktion), Gavlen på Artemistemplet på Korfu, Gigantomachi fra nordfrisen på sifniernes skatkammer, De Olympiske guder på østfrisen af sifniernes skatkammer


Tidlig klassisk tid
Rundskulptur: Kritiosdrengen, Zeus fra Artemision, Vognstyreren fra Delfi, Diskoskasteren

Relieftskulptur: metope fra Zeustemplet i Olympia: Athene og Herakles holder himmelhvælvet.


Høj- og senklassisk tid.
Højkklassisk Rundskulptur: Riacebronze A (+ rekonstruktion), Spydbæreren (+ spydbæreren fra Vatikanmuseet), rekonstruktion af kultstatuen af Athena fra Parthenontemplet, , karyatide fra Erechteion, Apollon fra Kassel.

Højklassisk Reliefskulptur: Udsnit fra parthenonfrisen = 3 siddende guder på østsiden, den sandalløsende Nike fra Niketemplets balustrade.

Senklassisk rundskulptur: Hermes med Dionyssosbarnet, Afrodite fra Knidos.


Hellenistisk tid.
Rundskulptur: Gammel kone på markedet (Metropolitan museum), den knælende Afrodite (München Glyptotek), Nike fra Samothrake, Galler og hustru, Laokoongruppen, Afrodite Pan og Eros,  buste af Sofokles, buste af Homer, portræt af Alexander den store


Kejserportræt tidlig kejsertid:
Rundskulptur: Prima Porta (+ rekonstruktion), Portræt af Kejser Augustus IN 1443, Ny Carlsberg Glyptotek, Kejser Marcus Aurelius’ rytterstatue,

Reliefskulptur: udsnit fra frisen på Ara Pacis (+ rekonstruktion), Udsnit fra frisen på Trajans søjle (+ rekonstruktion)


Supplerende materiale til antik skulptur

Fra Glyptotekets hjemmeside:
Som forvandlet - Antik skulptur i farver / Transformations - Classical sculpture in Colour
https://www.youtube.com/watch?v=QARJIHMiMEM&t=10s

Hvorfor har man fortrængt viden om farverne? - Det hvide Europa
https://www.youtube.com/watch?v=T5QvkVleH1U&t=4s

Fra TedEd:
The white lie we've been told about Roman statues
https://ed.ted.com/best_of_web/w56AMI7l#watch

”The body beautifull”: https://www.youtube.com/watch?v=cbUUf2idtL8





Perspektiverende skulpturer:

- Svend Wiig Hansen, Mennesket ved havet, 1995, ved stranden nord for Esbjerg
- Jean Gauguin, Nævefægter, 1922, Statens Museum for Kunst.
- Bertel Thorvaldsen, Hebe, 1806
- Anne Marie Carl-Nielsen, Statue af dronning Dagmar, Riberhus Borgbanke, 1913
- Alberto Giacometti, Three Men Walking II, 1949, Metropolitan Museum of Art
- Bertel Thorvaldsen, Ganymedes rækker skålen, 1804
- Indgangspartiet til Palais Pallavicini i Wien, 1784
- Gian Lorenzo Bernini , David, 1623-24
- Glenna Goodacre, Vietnam Women's Memorial statue, 1993
- Donatello, David, 1430 og 1440, Bargellomuseet
- Adrian Uncrut, Homage to George Apostu (Father and Son), artist's collection, 2000
- Christian Lemmerz, Adam-Kadmon, Pustervig Århus, 1998
- Bertel Thorvaldsen: Pave Pius VII, Peterskirken i Rom, 1925
- Michelangelo, Buste af Brutus, 1540
Supplerende materiale til perspektiverende skulptur:
Andet: redigeret version artikel om kunsten i 1. Halvdel af 1900tallet: http://tilbygningen.dk/skulpturstudier/artikler/antikken-laenge-leve-vitalismen-1900-1940
+ lærerproduceret materiale om renæssancen og nyklassicisme,
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Filoktet

Undervisningsbeskrivelse Filoktet

Eleverne skal
- have kendskab til Sofokles og det græske drama og kunne sætte teksten i forhold til tragediens opbygning, herunder begreberne: agon, stichomyti, stasimon, epeisodion og deus ex machina.
- Kunne sætte tragedien i forhold til myter om den trojanske krig før og efter den handling, der foregår i teksten.  
- Kunne nærlæse, analysere og fortolke teksten med særlig fokus på: personkarakteristik, løgn/sandhed, sympati, den græske helt og begreberne: fysis/nomos, kleos og timé, Hybris, Nemesis, objektiv skyld, subjektiv skyld og moira.
- Kende og anvende Aristoteles’ begreber om den græske tragedie: mythos, ethos, peripeti, anagnorisis, eleos, fobos og katharsis.
- Kunne sætte teksten i perspektiv til tragediens samtidige historiske periode og den Peloponnesiske krig og til antikke tekster fra andre tekstsøjler - herunder særligt Homers Odysseen
- Kunne sætte tekstens tematikker i forhold til en moderne problemstilling: at være soldat i krigen - den moderne helt.

Basistekst: Sofokles’ Filoktet, oversat af Marcel Lysgaard Lech, Hans Reitzels forlag
Perspektivering: ”Græsk klassiker – om krigens slangebid” 24. november 2020, Dorte J. Thorsen: http://danmarksbloggen.dk/?tag=filoktet


Andet:
Lærerproduceret materiale ”Forhistorien til Filoktet”, ”Filoktet, Sofokles og det græske teater”, ”Filoktet Temaer Aristoteles Krigen”.
Materiale om den peloponnesiske krig fra Paideia (udleveret i Demokrati-forløbet)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Platon

Filosofi – Platon

Eleverne skal:
- have et overordnet kendskab til Platons ”Staten” som værk, Sokrates og Platon som filosoffer i antikkens Athen og den majeutiske metode.
- kunne nærlæse, analysere og fortolke de gennemgåede tekststykker og formulere sig om Platons filosofi generelt, herunder fænomenernes og ideernes verden og hulelignelsen som ontologisk dualisme og erkendelsesteori samt temaer som f.eks. krop/sjæl, lykke, Det Godes ide, sofia (visdom), andreaia (tapperhed) og sofrosyne (mådehold), araté, kleos, timé og agon.
- kunne inddrage viden om Platons idealstat og dens indretning med udgangspunkt i de gennemgåede tekststykker.
- kunne inddrage viden om antikkens demokrati og sport i antikken.
- have kendskab til Platons rolle i eftertidens litteratur - særligt i den romerske stoicisme og romantikken.

Basistekster
”Hulelignelsen”, uddrag fra Platons Staten VII bog: fra bogen ”den første filosofi”, Astrid Holm, systime, Hulelignelsen s. 38 – 43
Uddannelse af vagter: III bog s. 246 – 248 og 254 – 257 fra Platon IV samlede værker i ny oversættelse.

Estimeret sideantal:  s12 sider

Perspektiverende:
HC. Andersens ”Nissen hos spekhøkeren”


Supplerende materiale:
Podcast: ”Gladiatorkampe, nøgenhed og erotik – sport i antikken havde det hele” https://www.mediano.nu/oversigt/2020/11/17/gladiatorkampe-ngenhed-og-erotik-sport-i-antikken-havde-det-hele

Lærerproduceret materiale med oplysninger om Sokrates og Platon

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Romersk - Seneca og Ovid

Rom: Ovid og Seneca
Eleverne skal kunne:
- nærlæse, analysere og fortolke Senecas breve med fokus på: genre, struktur, litterære virkemidler, temaerne krop og sjæl og den stoiske filosofi.
- inddrage tendenser og begreber i romersk tidlig kejsertid, herunder særligt Gladiatorkampe og udtrykket ”Brød og Cirkus” og kejserens selviscenesættelse.
- nærlæse, analysere og fortolke myterne fra Ovids metamorfoser med fokus på, genre, form og indhold, billedsprog og bl.a. begreberne: Hybris, Nemesis, subjektiv og objektiv skyld.
- sætte de romerske forfattere og teksterne i forhold til den tidlige kejsertid, til hinanden og i forhold til den oldgræske litteratur.
- Have kendskab til enkelte eksempler på romersk filosofi/ romerske myter anvendelse i eftertiden.

Kernestof:
Uddrag af brev fra Seneca om Gladiatorer fra: https://idraetshistorie.dk/wp-content/uploads/2020/03/kap-2_kilde-6.pdf
Brev 107, oversat af M. Cl. Gertz
Breve fra Seneca, oversat af Hans Gregersen & Kell C. Madsen:
Naturlige reaktioner, Brev nr. 11
Motion for sjælen, Brev nr. 15

Ovids metamorfoser:
Apollo og Dafne:  I sang, vers 438-587
Minotaurus, Daedalus og Icarus og Perdix, VIII sang vers 151 - 259

Pespektivering:
Uddrag fra artikel i Kristligt Dagblad af Niels Overgaard: ”En stoisk guide til det moderne menneske” 27.02.20

Supplerende materiale:
CFU: “Seneca, om vrede”
Om stoicisme: ”The philosophy of Stoicism”: https://www.youtube.com/watch?v=R9OCA6UFE-0
Lærerproduceret materiale om Seneca og Ovid
2. del- Podcast: Gladiatorkampe, nøgenhed og erotik – sport i antikken havde det hele
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer