Holdet 2024 3g ps C/3 - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Nordfyns Gymnasium
Fag og niveau Psykologi C
Lærer(e) Christina Thode Eslykke
Hold 2024 3g ps C/3 (3g ps C/3)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Oversigtsforløb
Titel 2 Socialpsykologi
Titel 3 Udviklingspsykologi
Titel 4 Personlighed og identitet
Titel 5 Stress
Titel 6 Kognitiv psykologi
Titel 7 Repetition

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 2 Socialpsykologi

I forløbet om socialpsykologi arbejdes der med Aschs, Sherifs og Irvings teorier om gruppedannelse, gruppedynamikker og roller. Derudover gennemgås teori omkring autoritet og konformitet og Allports "Kontaktteori". Som en del af forløbet arbejdes der også med et tema omkring mobning.

Forløbet tager udgangspunkt i Psykologiens Veje kap 21 og uddrag af kap. 22 (stereotyper og kontaktteori) suppleret op med andre tekster og cases i form af artikler og dokumentarer/eksperimenter. Vi har bl.a. set Elevator-eksperimentet, Aschs eksperiment om konformitet, Milgrams eksperiment med autoritet, Jane Elliot eksperimentet "the eye of the storm," programmet "Forenet med fjenden (Kontaktteorien i praksis)  samt ”en episode af ”Menneskedyret - i flokken.”
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 3 Udviklingspsykologi

I dette forløb beskæftiger vi os med barnets udvikling. Vi tager udgangspunkt i Daniel Sterns teori om spædbarnsudvikling samt Bowlby og Ainsworths teorier omkring tilknytning.

Herudover har vi et undertema med fokus på omsorgssvigt og mønsterbrud. Hvor vi bl.a. arbejder med René Spitz teori om hospitalisme og spædbarnsdepression og med Kari Kilén og Michael Rutter i forbindelse med omsorgssvigt og mønsterbrud.

Forløbet tager udgangspunkt i Psykologiens Veje suppleret op med andre tekster og cases i form af artikler og dokumentarer. Vi har bl.a. set ”Er du mors lille dreng?,” eksperimentet med Harlows monkeys, et uddrag af dokumentaren "min barndom i helvede" og et nyhedsindslag om Rumænske børnehjem.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 4 Personlighed og identitet

Forløbets mål er at introducere personlighedspsykologi. Vi arbejder med personlighedens dannelse ud fra Erikson og Freud - her med et særligt fokus på forsvarsmekanismerne samt med personlighedstræk-modellen ud fra "The big 5" og den forsigtige >< den risikovillige personlighedstype.Derudover arbejdes der med identitet ud fra Bourdieu, Giddens og Gergen.

Forløbet tager udgangspunkt i Psykologiens Veje suppleret op med andre tekster og cases i form af artikler og dokumentarer bl.a. Lone Franks ”Min indre kode.” "Basejumper" og "DR dokumentar "De unge grønlændere - fremtidsdrømme"
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 5 Stress

Som en del af forløbet Personlighed og identitet arbejdes der med et undertema omkring stress med et særligt fokus på stressramte unge.

Forløbet fokuserer på symptomer, ydre og indre faktorer herunder Holmes and Rahes belastningsmodel og krav-kontrolmodellen og Maslows behovspyramide. Herudover arbejdes der også med coping i form af Martin Seligmans attributionsteori.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 6 Kognitiv psykologi

I dette forløb har vi arbejdet med kognitionspsykologien. Der er blevet lagt særligt vægt på de kognitive skemaer, gestaltlovene og hukommelsen og forbindelse med hukommelsen har vi haft et særligt fokus på vidnepsykologi og falske erindringer. Herudover er der også kort blevet arbejdet med viden, tænkning og intelligens.

Forløbet tager udgangspunkt i Psykologiens Veje suppleret op med andre tekster og cases i form af artikler og dokumentarer. Vi har bl.a. set ”Hjernevask - kan du stole på din hukommelse” og  dokumentaren "The human camera"
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde