Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Nordfyns Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Psykologi C
|
Lærer(e)
|
Christina Thode Eslykke
|
Hold
|
2024 3g ps C/3 (3g ps C/3)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Oversigtsforløb
Vi laver en induktiv introduktion til forskellige retninger indenfor psykologien ud fra arbejdet med casen "Hvorfor ryger Nille?"
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Socialpsykologi
I forløbet om socialpsykologi arbejdes der med Aschs, Sherifs og Irvings teorier om gruppedannelse, gruppedynamikker og roller. Derudover gennemgås teori omkring autoritet og konformitet og Allports "Kontaktteori". Som en del af forløbet arbejdes der også med et tema omkring mobning.
Forløbet tager udgangspunkt i Psykologiens Veje kap 21 og uddrag af kap. 22 (stereotyper og kontaktteori) suppleret op med andre tekster og cases i form af artikler og dokumentarer/eksperimenter. Vi har bl.a. set Elevator-eksperimentet, Aschs eksperiment om konformitet, Milgrams eksperiment med autoritet, Jane Elliot eksperimentet "the eye of the storm," programmet "Forenet med fjenden (Kontaktteorien i praksis) samt ”en episode af ”Menneskedyret - i flokken.”
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
3
|
Udviklingspsykologi
I dette forløb beskæftiger vi os med barnets udvikling. Vi tager udgangspunkt i Daniel Sterns teori om spædbarnsudvikling samt Bowlby og Ainsworths teorier omkring tilknytning.
Herudover har vi et undertema med fokus på omsorgssvigt og mønsterbrud. Hvor vi bl.a. arbejder med René Spitz teori om hospitalisme og spædbarnsdepression og med Kari Kilén og Michael Rutter i forbindelse med omsorgssvigt og mønsterbrud.
Forløbet tager udgangspunkt i Psykologiens Veje suppleret op med andre tekster og cases i form af artikler og dokumentarer. Vi har bl.a. set ”Er du mors lille dreng?,” eksperimentet med Harlows monkeys, et uddrag af dokumentaren "min barndom i helvede" og et nyhedsindslag om Rumænske børnehjem.
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
4
|
Personlighed og identitet
Forløbets mål er at introducere personlighedspsykologi. Vi arbejder med personlighedens dannelse ud fra Erikson og Freud - her med et særligt fokus på forsvarsmekanismerne samt med personlighedstræk-modellen ud fra "The big 5" og den forsigtige >< den risikovillige personlighedstype.Derudover arbejdes der med identitet ud fra Bourdieu, Giddens og Gergen.
Forløbet tager udgangspunkt i Psykologiens Veje suppleret op med andre tekster og cases i form af artikler og dokumentarer bl.a. Lone Franks ”Min indre kode.” "Basejumper" og "DR dokumentar "De unge grønlændere - fremtidsdrømme"
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
5
|
Stress
Som en del af forløbet Personlighed og identitet arbejdes der med et undertema omkring stress med et særligt fokus på stressramte unge.
Forløbet fokuserer på symptomer, ydre og indre faktorer herunder Holmes and Rahes belastningsmodel og krav-kontrolmodellen og Maslows behovspyramide. Herudover arbejdes der også med coping i form af Martin Seligmans attributionsteori.
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
6
|
Kognitiv psykologi
I dette forløb har vi arbejdet med kognitionspsykologien. Der er blevet lagt særligt vægt på de kognitive skemaer, gestaltlovene og hukommelsen og forbindelse med hukommelsen har vi haft et særligt fokus på vidnepsykologi og falske erindringer. Herudover er der også kort blevet arbejdet med viden, tænkning og intelligens.
Forløbet tager udgangspunkt i Psykologiens Veje suppleret op med andre tekster og cases i form af artikler og dokumentarer. Vi har bl.a. set ”Hjernevask - kan du stole på din hukommelse” og dokumentaren "The human camera"
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
7
|
Repetition
Vi repeterer og øver en eksamenscase
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/513/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d63990896596",
"T": "/lectio/513/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d63990896596",
"H": "/lectio/513/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d63990896596"
}