Holdet 2024 3g ps C/5 - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Nordfyns Gymnasium
Fag og niveau Psykologi C
Lærer(e) Gregory Carter
Hold 2024 3g ps C/5 (3g ps C/5)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Socialpsykologi
Titel 2 Kognitiv psykologi
Titel 3 Teori og metode
Titel 4 Udviklingspsykologi
Titel 5 Personligheden

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Socialpsykologi

I. Mennesket som et socialt væsen

Kernestof:

• ”Mennesket som socialt væsen”, fra Evolutionspsykologi, af Christian Skjødt Pedersen, Systime, 2016, s. 17-22
• Psykologiens Vejes ibog, Ole Schultz Larsen, Systime, 2021, kapitel 21

Videoindslag:
• DR-dokumentar: Menneskedyr i flok

Emner:

• Social proof
• Pluralistisk ignorance
• "Longing for belonging" - Menneskets behov for at høre til
• hierarki og status
• Flokmentaliteten (Gustav Le Bon)

II. Konformitet og socialkontrol

Kernestof:

• Psykologiens Vejes ibog, Ole Schultz Larsen, Systime, 2021, kapitel 21

Videoindslag:

• Solomon Asch’s konformitets forsøg: http://www.youtube.com/watch?v=TYIh4MkcfJA&feature=related

Emner:

• Konformitet
• Solomon Aschs konformitets forsøg
• Variationerne på Aschs forsøg
• Normer og sanktioner  

III. Gruppedynamikker

Kernestof:

• Psykologiens Vejes ibog, Ole Schultz Larsen, Systime, 2021, kapitel 21
• ”Filterbobler og ekkokammer”: https://psykveje.systime.dk/index.php?id=5535&L=0#c14078

Supplerende stof:

• ”Gruppetænkning forstærker fake news”: digitaluddannelse.org › DUDE-_-LIKE-Kap-4.3.pdf
• Ekkokammer effekt: https://www.youtube.com/watch?v=wOycr0mQyBo
• Eli Pariser: Pas på online ”filterbobler”: https://www.ted.com/talks/eli_pariser_beware_online_filter_bubbles?language=da#t-1440

Emner:

• Gruppetænkning
• Gruppetænkning og fake news
• Gruppepolarisering
• Ekkokammer effekt
• Filterbobler (Eli Pariser) og informationsbobler

IV. Holdninger og kognitiv dissonans

Kernestof: Psykologiens Vejes ibog, Ole Schultz Larsen, Systime, 2021, kapitel 21: ”Holdninger” og ”Kognitiv dissonans”

Emner:

• Holdninger
• Leon Festinger og kognitiv dissonans

V. Diskriminering og udstødelse

Kernestof:

• Psykologiens Vejes ibog, Ole Schultz Larsen, Systime, 2021, kapitel 21

Supplerende stof:

• ”Er personer med brune øjne klogere?” fra ”Undersøgelser i psykologi” af Charlotte Tieka Jensen og Katrine Quorning, s. 42-44.
• Uddrag fra "A Class Divided": https://www.youtube.com/watch?v=onKVeZaDzWg
• Monica Madsen: Teorien bag det nye socialdynamiske mobbesyn
• Vil du læse teksten op?: https://www.youtube.com/watch?v=t8n9RQiTyqo

Emner:

• Spejljeget (”the looking-glass self” af Charles Cooley)
• Jane Elliot og den blåøjede og de brunøjede eksperiment
• Diskriminering
• Mobning og netmobning
• Den socialdynamiske syn på mobning

VI. Dem og os: Intergruppekonflikter

Kernestof:

• Psykologiens veje ibog, af Ole Schultz Larsen, Systime 2021: ”Intergruppekonflikter”

Supplerende stof:

• Evolutionpsykologi: Hvorfor går i krig?: https://evolutionspsykologi.systime.dk
• Discovery Channel dokumentar: ”Why We Hate”, afsnit 2, ”Tribalism”: https://mitcfu.dk/mm/player/?copydan=171910202200
• Thomas Hoffman: ”Rockere og bikere kæmper om mandighed og omdømme”: http://videnskab.dk/kultur-samfund/rockere-og-bikere-kaemper-om-mandighed-og-omdomme

Emner:

• Realistisk konflikt teori (RKT)
• Muzafer Sherifs Robbers Cave-eksperiment
• Fjendebilleder
• Catherine Cottrell og Steven Neuberg, fordom og bagliggende følelser
• Socialidentitetsteori (SIT)
• Henri Tajfel og minimalgruppeeksperimenter

VII. Ondskab

Kernestof:

• Psykologiens Vejes ibog, Ole Schultz Larsen, Systime, 2021, kapitel 24: ”Moralsk frakobling"
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Kognitiv psykologi

Kernestof:

• Fra ”Psykologiens Vejes ibog”, Ole Schultz Larsen, Systime, 2023, kapitel 11, ”Kognitiv Psykologi”: ”De første kognitive psykologer”, ”Studiet af menneskets informationsprocesser”, ”Opmærksomhed”, ”Perception”, ”Hukommelse”, ”Kognitiv terapi”.

Supplerende stof:

• Fra ”Undersøgelser i psykologi”, af Charlotte Tika Jensen og Katrine Quorning, Systime (2023): ”Kan vi stole på øjenvidner?” og ”Har du falske miner?”: https://undersoegelseripsykologi.systime.dk/?id=1
• DR K Hjernevask: Kan du stole på din hukommelse?: https://www.dr.dk/drtv/se/hjernevask_-kan-du-stole-paa-din-hukommelse_49032
• "Forskningsnyt: Falske erindringer": http://www.psykonet.dk/fnp/erindr01.htm

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Teori og metode

Kernestof:

• Psykologiens Vejes ibog, Ole Schultz Larsen, Systime, 2021, kapitel 2, ”Den mangfoldige psykologi”: ”Tre videnskabelige traditioner”

• Psykologiens Vejes ibog, Ole Schultz Larsen, Systime, 2021, Kapitel 3, ”Videnskabsteori og metode”: ”Metode”, ”Eksperiment”
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 1 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Udviklingspsykologi

Kernestof:

• Psykologiens vejes ibog, kapitel 6, ”Udviklingspsykologi”: John Bowlbys tilknytningsteori, Mary Ainsworth, fremmedsituationstesten, og børns tilknytningsmønstre.
• Psykologiens vejes ibog, kapitel 6, Udviklingspsykologi”: Daniel Stern og ”kerneselvet” og ”det subjektive selv”
• Psykologiens vejes ibog, kapitel 8: ”Tilknytningsforstyrrelser og omsorgssvigt”

Supplerende stof:

• Charlotte Tieka Jensen og Katrine Quorning: ”Påvirker din tilknytningsstil dine kærlighedsforhold?” fra "Undersøgelser i psykologi", Systime, 2018, s. 137-141:
• Social refereren og Joseph Campos’ visuelle-kløft eksperiment
• DR udsendelse: ”Sådan udvikler du dit barns hjerne bedst” (stenansigt eksperimentet)
• Ole Schultz Larsen: ”Fravær af empati” (om Simon Baron Cohens empatiteori)
• TedTalks: Simon Baron Cohen og ”Eroderingen af empati”
• Ole Schultz Larsen: ”Opvækstens betydning” (om Carl Goldberg og fem faktorer i barndommen som kan føre til senere destruktiv adfærd)
• Aage Borchgrevink: Breivik og barndommen
• TV2 Dok: ”Er du mors lille dreng”
• TV2 Dok: ”Er du mors lille dreng - 10 år senere” (uddrag)
• TV2 Nyheder: ”Her er 'Mors lille dreng' 20 år efter”: https://nyheder.tv2.dk/samfund/2017-05-18-her-er-mors-lille-dreng-20-aar-efter-det-er-en-skraemt-dreng
• Dokumentaren ”Min barndom i helvede”: https://www.youtube.com/watch?v=diDRwjfqi5s

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Personligheden

Kernestof:

• ”Arv eller miljø - hvad bestemmer vores personlighed?” Af Stine Rendrup Johansen: https://videnskab.dk/sporg-videnskaben/arv-og-miljo-psykologi-personlighed
• Personlighedspsykologi: Personlighedstræk: https://paedagogik.systime.dk/?id=175
• Psykologiens vejes ibog, kapitel 23: ”Akut og kronisk stress”, ”Stress: et samspil mellem ydre og indre faktorer”, ”Coping”.

Supplerende stof:

• The Big Five personality test: http://indadvendt.dk/big-five/test.php
• Udsendelsen ”Genetic Me (Min indre kode)”
• Holmes og Rahe stress test: https://www.mindtools.com/avn893g/the-holmes-and-rahe-stress-scale
• Er du optimist eller pessimist? https://arosbusinessacademy.dk/optimist-pessimist-optimismetest/
• Victor Bjørnstrup, Tobias Matthiesen og Oliver Boserup Skov: ”Identitet og senmodernitet – Med stress som case”, Systime: ”Da stressen kom til Danmark”
• Victor Bjørnstrup, Tobias Matthiesen og Oliver Boserup Skov: ”Identitet og senmodernitet – Med stress som case”, Systime: ”Da hele verden faldt ned i hovedet på mig” af Sidsel Skov Christensen

Indhold:

I. Personligheden: Arv- og miljødebatten

II. Stress, senmodernitet, og stresshåndtering
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer