Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Nordfyns Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Religion C
|
Lærer(e)
|
Katja Maritta Gøttcke
|
Hold
|
2024 2d re C (2d re C)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Introduktion
Grundbog til religion C: Brillekursus: side 11-19
- Om senmoderne religiøsitet vs religion i traditionssamfundet og det moderne samfund.
- Definitioner af, hvad religion er.
Hvordan arbejder man med religion - indefra/udefra. Religionsfænomenologi, -sociolog, -psykologi.
DR: dr.dk: Kristian Leth: Den 2. dimension: Kristian Leth besøger Wicca.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
3,00 moduler
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Kristendom og lidt jødedom
Baggrundsstof om kilderne i NT: Mennesket og magterne side 61-64 + side 64-68 om de jødiske bevægelser på Jesu tid.
pp med definition af myter, forskellige slags myter og riter.
De nummererede tekster er fra "Kristendom i nutid":
Tekst 1. Den apostolske trosbekendelse
Tekst 17: Verdens skabelse (1. Mos 1-2,4a)
Tekst 5: Adam og Eva (1. Mos 2,4-3,24)
Tekst 37: Omskærelsen - pagten med Abraham
Tekst 38: Åbenbaringen på Sinai (2. Mos 19,1-6. 20,1-7)
Tekst 41: Aksplukning på sabbatten og helbredelsen af manden med den visne hånd. (Mark 2.23-3.6)
Tekst 42: Overholdelse af sabbatten (2. Mos 35,1-3)
Oversigt over de 4 pagter i jødedommen
Oversigt over bøgerne i GT
Markus 1,1-1-13: Johannes Døberen
Tekst 46: Lukas 10,25-37: Lignelsen om den barmhjertige samaritaner
Tekst 48 til linje 112: Svend Bjerg: Den barmhjertige samaritaner (narrativ teologi)
Tekst 55: Lukas 15,11-32: Lignelsen om den fortabte søn
Tekst 36: Markus: Lidelseshistorien
Tekst 43: Uddrag af bjergprædikenen.
Tekst 61: Den lille bibel. (Johs 3.16-21)
Tekst 74: Den første pinse (ApG 2,1-13)
Luther: Et opgør med gerningsretfærdigheden.
Nadverritualet i den danske folkekirke.
Dåbsritualet
CFU: Ortodokse jøder - når Gud bestemmer. (Danmark ifølge Bubber)
https://mitcfu.dk/materialeinfo.aspx?mode=2&page=1&pageSize=6&search=titel:%20Ortodokse%20j%C3%B8der%20-%20n%C3%A5r%20Gud%20bestemmer&orderby=title&SearchID=c929c482-ce71-4a87-936f-5b184762fe91&index=1
CFU: Mirakler i Midtjylland (1) de første 30 minutter
Youtube: Den kristne grundmyte https://www.youtube.com/watch?v=h_pFpgHfJyc
Jan Hjârpes model og katergorisering af religiøse udøvere: https://www.youtube.com/watch?v=xsfa2Qn6z8U
Besøg i Søndersø Kirke/præst Lotte Zarlang. 13/11-2024. Vi hørte lidt om kirkeåret, kirken og kalkmalerierne.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
13,00 moduler
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Islam
Jens Steffensen: Islam - fra beduinkult til verdensreligion. Systime 2004.
Islams oprindelse 7-17
Hovedtræk i islams historie 18-23
Tro og praksis 24-27
Islams 5 søjler 28-33
Sharia 34-37
At leve som muslim 38-43
Islam i dag 50-55
Tekster:
Wulff Pedersen:
Tekst 10: Koranen om Gud
Tekst 31: Koranen om Guds vilje og dommen
Tekst 34: Efter døden
tekst 35: Traditionen siger (Hadith om bekendelsen)
Tekst 36: Jeffery: Om at aflægge bekendelsen.
Tekst 38: Koranen om bøn
Tekst 40: stemmer om bøn
Tekst 41: bedestillingerne
Tekst 52: Koranen om zakat
Tekst 53: Guds budbringer sagde (Hadith)
Tekst 56: Koranen om fasten
Tekst 65: koranen om djihad
Tekst 79: Koranen om forholdet mellem mand og kvinde.
Tea Sletved: "Fredagsbøn" Politiken 21 april 2005.
"Ægtepar tager på hajj for at blive bedre mennesker"
Koranen - Al-fatiha
Tekst om Ramadan fra "Islamisk udsyn" nr 2 1980
Omar Shah: "Ramadan er tid til tanker" Information 5/11-2002
Bilal Rossing om valfarten/umra i "Islamisk udsyn" nr 3-4 1979
Wullf Pedersen: Stemmer om Ramadanen.
"Terrorpenge" Leder. Kristeligt Dagblad. 30. juli 2007
De fleste tekster i gruppearbejdet omkring de frem søjler er tidligere eksamenstekster - givet til eleverne for at vise bredden.
Sana Al-Khayyat: Ærens og skammens ideologi (fra HUG nr. 61)
Begrebsnøglen: Lidt om Max Webers "karismatisk ledelse"
+ Jan Hjärpes model: Teokrati-sekularisme/traditionalisme/modernisme.
Filmklip:
Dr.dk/gymnasium: 5 skarpe om Islam: + andre små filmklip om søjlerne
dr.dk/undervisning: Den anden dimension. Kristian Leth besøger en muslim.
CFU: Rejsen mod oprøret - Sherin Khankan
https://www.youtube.com/watch?youtube: om pilgrimsfærden: v=q7q_LcqbvKI&list=RDCMUCn8zNIfYAQNdrFRrr8oibKw&start_radio=1&rv=q7q_LcqbvKI&t=0
Youtube.com: Det slører stadig (satire)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
14,00 moduler
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
konversion og senmodernitet
Baggrundsstof: Begrebsnøglen til religion. Systime:
Religion og identitetsdannelse: Anthony Giddens, Zygmunt Bauman, David Lyon, Mary Douglas. (traditionssamfund, moderne samfund, senmoderne samfund)
Konversion. Konversionens syv faser, forskellige typer konversion, konversionsfortællingen.
Lewis Rambos konversionsmodel.
Deprivation: Fem forskellige former for deprivation.
Rationel Choice theory:
Udover begrebsnøglen: Lofland-Starks konversionsmodel.
Religion.dk nov 2012: Ditte Jensen: Asatroende tv-kendis: Thor får øl, og jeg får styrke.
Begrebsnøglen: "Hare Krishna er min nye familie.
Senmoderne kristendom: Søren Korshøj Laursen m.fl: Kristendom - tro og praksis. Systime. side 252-257 (om Grosbøll og Ramsdal)
"Vi præster sidder ikke inde med sandheden" Kristeligt Dagblad 3/11-2015. Tobias Stern Johansen interviewer Sognepræst Annette Berg.
Oversigt: Traditionssamfund-moderne-senmoderne kristendom.
Nadia konverterede til islam og blev muslim: https://www.youtube.com/watch?v=MNmmKr-1VkQ
CFU: Når naboens datter bliver muslim 1
Dr.dk: Den 2. dimension. Kristan Leth møder buddhisten Kim Feirup (første ca 5 min)
dr.dk: Den 2. dimension. Kristan Leth møder den kristne Elisabeth Hartmann (ca 5 min)
dr.dk: Den 2. dimension: Kristian Leth møder pinsekirken og helbredelser i Viborg /ca 5 min - organisk deprivation)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/513/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d63990917533",
"T": "/lectio/513/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d63990917533",
"H": "/lectio/513/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d63990917533"
}