Holdet 2024 2d re C - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Nordfyns Gymnasium
Fag og niveau Religion C
Lærer(e) Katja Maritta Gøttcke
Hold 2024 2d re C (2d re C)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Introduktion
Titel 2 Kristendom og lidt jødedom
Titel 3 Islam
Titel 4 konversion og senmodernitet
Titel 5 Buddhisme + eksamensforb

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Introduktion

Grundbog til religion C: Brillekursus: side 11-19

- Om senmoderne religiøsitet vs religion i traditionssamfundet og det moderne samfund.
- Definitioner af, hvad religion er.

Hvordan arbejder man med religion - indefra/udefra. Religionsfænomenologi, -sociolog, -psykologi.

DR: dr.dk: Kristian Leth: Den 2. dimension: Kristian Leth besøger Wicca.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 3,00 moduler
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Kristendom og lidt jødedom

Baggrundsstof om kilderne i NT: Mennesket og magterne side 61-64 + side 64-68 om de jødiske bevægelser på Jesu tid.

pp med definition af myter, forskellige slags myter og riter.

De nummererede tekster er fra "Kristendom i nutid":
Tekst 1. Den apostolske trosbekendelse
Tekst 17: Verdens skabelse (1. Mos 1-2,4a)
Tekst 5: Adam og Eva (1. Mos 2,4-3,24)
Tekst 37: Omskærelsen - pagten med Abraham
Tekst 38: Åbenbaringen på Sinai (2. Mos 19,1-6. 20,1-7)
Tekst 41: Aksplukning på sabbatten og helbredelsen af manden med den visne hånd. (Mark 2.23-3.6)
Tekst 42: Overholdelse af sabbatten (2. Mos 35,1-3)
Oversigt over de 4 pagter i jødedommen
Oversigt over bøgerne i GT
Markus 1,1-1-13: Johannes Døberen
Tekst 46: Lukas 10,25-37: Lignelsen om den barmhjertige samaritaner
Tekst 48 til linje 112: Svend Bjerg: Den barmhjertige samaritaner (narrativ teologi)
Tekst 55: Lukas 15,11-32: Lignelsen om den fortabte søn
Tekst 36: Markus: Lidelseshistorien
Tekst 43: Uddrag af bjergprædikenen.
Tekst 61: Den lille bibel. (Johs 3.16-21)
Tekst 74: Den første pinse (ApG 2,1-13)
Luther: Et opgør med gerningsretfærdigheden.
Nadverritualet i den danske folkekirke.
Dåbsritualet

CFU: Ortodokse jøder - når Gud bestemmer. (Danmark ifølge Bubber)
https://mitcfu.dk/materialeinfo.aspx?mode=2&page=1&pageSize=6&search=titel:%20Ortodokse%20j%C3%B8der%20-%20n%C3%A5r%20Gud%20bestemmer&orderby=title&SearchID=c929c482-ce71-4a87-936f-5b184762fe91&index=1
CFU: Mirakler i Midtjylland (1) de første 30 minutter
Youtube: Den kristne grundmyte https://www.youtube.com/watch?v=h_pFpgHfJyc
Jan Hjârpes model og katergorisering af religiøse udøvere: https://www.youtube.com/watch?v=xsfa2Qn6z8U

Besøg i Søndersø Kirke/præst Lotte Zarlang. 13/11-2024. Vi hørte lidt om kirkeåret, kirken og kalkmalerierne.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 13,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Islam

Jens Steffensen: Islam - fra beduinkult til verdensreligion. Systime 2004.
Islams oprindelse 7-17
Hovedtræk i islams historie 18-23
Tro og praksis 24-27
Islams 5 søjler 28-33
Sharia 34-37
At leve som muslim 38-43
Islam i dag 50-55


Tekster:
Wulff Pedersen:
Tekst 10: Koranen om Gud
Tekst 31: Koranen om Guds vilje og dommen
Tekst 34: Efter døden
tekst 35: Traditionen siger (Hadith om bekendelsen)
Tekst 36: Jeffery: Om at aflægge bekendelsen.
Tekst 38: Koranen om bøn
Tekst 40: stemmer om bøn
Tekst 41: bedestillingerne
Tekst 52: Koranen om zakat
Tekst 53: Guds budbringer sagde (Hadith)
Tekst 56: Koranen om fasten
Tekst 65: koranen om djihad
Tekst 79: Koranen om forholdet mellem mand og kvinde.

Tea Sletved: "Fredagsbøn" Politiken 21 april 2005.
"Ægtepar tager på hajj for at blive bedre mennesker"
Koranen - Al-fatiha
Tekst om Ramadan fra "Islamisk udsyn" nr 2 1980
Omar Shah: "Ramadan er tid til tanker" Information 5/11-2002
Bilal Rossing om valfarten/umra i "Islamisk udsyn" nr 3-4 1979
Wullf Pedersen: Stemmer om Ramadanen.
"Terrorpenge" Leder. Kristeligt Dagblad. 30. juli 2007
De fleste tekster i gruppearbejdet omkring de frem søjler er tidligere eksamenstekster - givet til eleverne for at vise bredden.

Sana Al-Khayyat: Ærens og skammens ideologi (fra HUG nr. 61)

Begrebsnøglen: Lidt om Max Webers "karismatisk ledelse"
+ Jan Hjärpes model: Teokrati-sekularisme/traditionalisme/modernisme.

Filmklip:
Dr.dk/gymnasium: 5 skarpe om Islam: + andre små filmklip om søjlerne
dr.dk/undervisning: Den anden dimension. Kristian Leth besøger en muslim.
CFU: Rejsen mod oprøret - Sherin Khankan
https://www.youtube.com/watch?youtube: om pilgrimsfærden: v=q7q_LcqbvKI&list=RDCMUCn8zNIfYAQNdrFRrr8oibKw&start_radio=1&rv=q7q_LcqbvKI&t=0
Youtube.com: Det slører stadig (satire)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 14,00 moduler
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 konversion og senmodernitet

Baggrundsstof: Begrebsnøglen til religion. Systime:

Religion og identitetsdannelse: Anthony Giddens, Zygmunt Bauman, David Lyon, Mary Douglas. (traditionssamfund, moderne samfund, senmoderne samfund)

Konversion. Konversionens syv faser, forskellige typer konversion, konversionsfortællingen.
Lewis Rambos konversionsmodel.

Deprivation: Fem forskellige former for deprivation.
Rationel Choice theory:

Udover begrebsnøglen: Lofland-Starks konversionsmodel.

Religion.dk nov 2012: Ditte Jensen: Asatroende tv-kendis: Thor får øl, og jeg får styrke.
Begrebsnøglen: "Hare Krishna er min nye familie.

Senmoderne kristendom: Søren Korshøj Laursen m.fl: Kristendom - tro og praksis. Systime. side 252-257 (om Grosbøll og Ramsdal)

"Vi præster sidder ikke inde med sandheden" Kristeligt Dagblad 3/11-2015. Tobias Stern Johansen interviewer Sognepræst Annette Berg.

Oversigt: Traditionssamfund-moderne-senmoderne kristendom.

Nadia konverterede til islam og blev muslim: https://www.youtube.com/watch?v=MNmmKr-1VkQ
CFU: Når naboens datter bliver muslim 1
Dr.dk: Den 2. dimension. Kristan Leth møder buddhisten Kim Feirup (første ca 5 min)
dr.dk: Den 2. dimension. Kristan Leth møder den kristne Elisabeth Hartmann (ca 5 min)
dr.dk: Den 2. dimension: Kristian Leth møder pinsekirken og helbredelser i Viborg /ca 5 min - organisk deprivation)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Buddhisme + eksamensforb

Frede Granum-Jensen: Buddhisme og åndemanere - i Thailand
side 17-28

Jatakatekster: side 68-73
Tekst 11: Den gavmilde hare

Tekster:Jens Bruun m. fl: "Buddhismen"

Tekst 6: Samsaras endeløshed
Tekst 7: Karma
Tekst 8: Ingen sjæl
Tekst 9: Genfødsel uden sjælevandring
Tekst 10: Benarestalen
Tekst 11: Flammeprædikenen
Tekst 12: Den betingede samopståen.
Tekst 14: Nirvana

Lille Buddha: Youtube: https://www.youtube.com/watch?v=-UR1C_Z8swU&t=5355s (hele filmen)
Lille Buddha (uddrag - kun Buddhalegenden) https://www.youtube.com/watch?v=xf4e4tbkmCM&t=36s
Religionsnørden: Buddhisme: https://www.youtube.com/watch?v=dhSu7o3A-Aw&t=3s
Youtube: På Herrens mark: https://www.youtube.com/watch?v=bTUTj-MuWmM&t=36s
Youtube: Buddhist Monks in Thailand: https://www.youtube.com/watch?v=vzAsc0pf5-A
Youtube: Dyb ro - mindful meditation: https://www.youtube.com/watch?v=sbKBPGFoeeU
Gennemgang af livshjulet og retninger inden for buddhismen: https://www.youtube.com/watch?v=SNIRudkKKAM&t=614s

Gennemgang af eksamenstekster:
Dhammapada: Tåben
M. Asad: En vestlig muslim møder kabaen
Kirsten Høeg. Søndagslæsning. 1989: Du har lov til at være en fiasko.
Ved det grønne bord: Eksamensvideo/Louise.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 11,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer