Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Nordfyns Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Religion C
|
Lærer(e)
|
Gregory Carter
|
Hold
|
2024 3b re C (3b re C)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Religionsfænomenologi
Kernestof:
• ”Hvad kan religionsfaget bruges til?”: https://religionb.systime.dk
• ”Forskellige kategorier af religion”: https://religionb.systime.dk
• ”Videnskabelige teorier om religion”: https://religionb.systime.dk
• ”Hvordan undersøger man religion?” https://grundbogentilreligionc.systime.dk
• ”Tre centrale religionsfaglige begreber” https://grundbogentilreligionc.systime.dk
• ”Overgangsritualer”: https://sites.google.com/site/religionsundervisning/teori-og-metode/analysemodel-til-ritualer
• Deprivation og konversion: Religionsportalen https://religion.systime.dk/
Supplerende stof:
• Dansk Viktor sprængt sig i luften for Islamisk Stat: https://nyheder.tv2.dk/2016-03-16-danske-victor-spraengte-sig-selv-i-luften-for-islamisk-stat
Emner:
I. Begrebet Religion
II. Den indefra- og udefra synsvinkel i tekstanalyse
III. Gudsopfattelser
• teisme
• deisme
• monoteisme.
• polyteisme
• Inkarnation
• Avatar
• panteisme
• kosmologisk dualisme
• ateisme
• agnosticism
• synkretisme
• civilreligion
IV. Tidsopfattelser
• Den lineære tidsopfattelse
• Den cykliske tidsopfattelse (typisk af østens religioner)
• Urtid/den hellige tid
Religionsfænomenologi
1. kraftbegrebet eller kræfterne
2. Det tabte paradis tema
3. mana
4. sproglig mana
5. tabu
6. kosmos og kaos tema i religion
7. mytiske forbilleder
8. en shaman
9. myte
1. En kosmologisk myte:
2. En antropologisk myte
3. En eskatologisk myte
10. ritual
11. frelse
12. offer
13. magi
14. offer
15. totem
16. axis mundi
V. Centrale primitive religiøse forestillinger
1. Imitativ magi (ligeartet fremkalder ligeartet)
2. Berøringsmagi (delen er lige med helheden)
VI. Ninian Smarts syv-dimensionelle definition model af religion
VII. Myteteorier
1. Den religionsfænomenologiske synsvinkel: Hvad en myte er (Jørgen Podemann Sørensen)
2. Den religionssociologiske synsvinkel: Hvad en myte gør (Bruce Lincoln)
VIII. To typer ritualer
1. Et vedligeholdelsesritual
2. Et afværgeritual
IX. Overgangsriter
X. Ritualanalyse
1. Den ritual-myte analytiske model af Jørgen Podemann Sørensen
2. Analyse af en overgangsrite af Arnold Van Genne
XI. Omvendelse: Hvorfor konverterer et menneske til religion?
To teorier:
1. Deprivationsteorien af sociolog Charles Glock
2. Omvendelsesmodellen af professor i psykologi og religion Lewis Rambo
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Islam
I. Kernestof
• ”Mennesket og magterne”, s. 88-96, 101-108, 110-112.
II. Supplerende stof
• 5 skarpe om Islam: http://www.dr.dk/Gymnasium/Religion/Udsendelser/Artikler/20140514101129.htm
• Henning Nørhøj og Mads Boel Bendix: ”Det vigtigste at vide om islams fem søjler”: https://www.religion.dk/viden/det-vigtigste-vide-om-islams-fem-s%C3%B8jler
• Kristian Frisk: ”Hvad er halal og haram?”, http://www.religion.dk/viden/hvad-er-halal-og-haram
• Mohammad Al Jizani: ”Det betyder jihad i islam”, http://www.religion.dk/synspunkt/synspunkt-det-betyder-jihad-i-islam
• "Anne på Herrens Mark - muslimer": https://www.tv2lorry.dk/anne-pa-herrens-mark/anne-pa-herrens-mark-muslimer
• Filmen ”Mecca Diaries”: en kort dokumentar om hajj-ritualet: https://www.youtube.com/watch?v=q7q_LcqbvKI
Malcom X: Pilgrimfærd til Mekka: http://islamstudie.dk/?page_id=431
• ”Ung muslimer Fatwa-shopper”: file:///C:/Users/greg0181/Downloads/Unge%20muslimer%20Fatwa-shopper.pdf
• Koran, sura 24 (Lyset) vers 30-31
• Koran Sura 33 (Forbundsfællerne) vers 59-60
• Sherin Khankan: ”Kravet om at bære tørklæder - og kvinders rettigheder”: https://www.religion.dk/sp%C3%B8rg-om-islam/kravet-om-b%C3%A6re-t%C3%B8rkl%C3%A6der-og-kvinders-rettigheder
• Charlotte Aagaard: ”Leila Ahmed: Muhammed var en forstokket patriark”: http://www.information.dk/164383
•Samina Ali: “What does the Koran really say about women (TedTalks): https://www.youtube.com/watch?v=_J5bDhMP9lQ
• Kate Østergaard: “Legitimerer Koranen vold mod sine fjender?”: https://www.religion.dk/sp%C3%B8rg-om-religion/2014-04-24-legitimerer-koranen-vold-mod-ens-fjender
• Koran, sura 2, 190, 22, 39
• Koran, sura 2,191
• Koran, sura 2, 256
• Koran, sura 28:77
• Koran, sura 60: 8
• Koran, sura 9 vers 5
• Koran, sura 9 vers 29
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Kristendom
Kernestof:
• Mennesket og magterne, s. 61-68.
• Den historiske Jesus – fra Jesus-bevægelse til verdensreligion fra https://grundbogentilreligionc.systime.dk
• Den mytiske Kristus – evangeliernes fremstilling af Jesus fra https://grundbogentilreligionc.systime.dk
Supplerende stof:
• 5 skarp om Jesus: http://hval.dk/mitCFU/mm/player/?copydan=321405142230
• Den apostolske trosbekendelse
• Kristne retningers holdninger til naturvidenskaben: https://grundbogentilreligionc.systime.dk/index.php?id=295
• En tanke bag verden: http://www.kristeligt-dagblad.dk/kirke-tro/en-tanke-bag-verden
• Religionskritikkens klassikere: https://www.religion.dk/religionskritik/religionskritikkens-klassikere
• I Mosebog 2, v. 55: syndefaldet
• Esajas’ bog 14, v. 12-15: Lucifer
• Jesus’ fristelse i ørkenen: Markusevangeliet kapitel 1 (Satan), v. 1-13, og Mattæusevangeliet kap. 4, v. 1-11 (Djævelen).
• Matthæusevangeliet kapitel 6, v. 11-13: fra Fadervor (”fri os fra det onde”)
• Romerbrevet kap. 5, v. 12-18: Adam og Kristus (det gamle syndige menneske og det nye menneske)
• Paulus’ brev til Romerne, kap. 7, 21-24: om kampen mod "kødet"
• Galaterbrevet kap. 5, v. 16-26: Modsætningen mellem kødets lyst og åndens frugt
• https://grundbogentilreligionc.systime.dk/index.php?id=294
• "Livet efter døden i de store verdensreligioner": https://www.kristeligt-dagblad.dk/kirke-tro/livet-efter-d%C3%B8den-i-de-store-verdensreligioner
• "Præster: Sådan svarer vi mennesker, der frygter Helvede": https://www.kristeligt-dagblad.dk/kirke-tro/praester-saadan-svarer-vi-mennesker-der-frygter-helvede
• Paulus’ brev til Kolosserne” kap. 2, v. 11-12: Dåb som det nye pagtstegn.
• Overholdelse af sabbatten som en pagtstegn (aftale) mellem Gud og jøderne, Anden Mosebog kap. 31: 1-17
• Lukasevangeliet 18, 9-14: Jesus’ lignelsen om farisæeren og tolderen
• Markusevangeliet 7, 1-8: Jesus og spørgsmålet om renhed og urenhed
• Kvinden grebet i ægteskabsbrud, Johannesevangeliet kap. 8, v. 1-11
• Apostlens gerninger kap. 9: v. 1-9: Farisæeren Paulus' omvendelse - fra kristendommens værste modstander til dens største fortaler.
• Paulus' omvendelse: Apostlens gerninger kap. 9:1-9
• Paulus’ første brev til Korinterne 15, v. 1-28: Paulus argumenterer for de dødes opstandelse.
• “Princess Alice is watching you” eksperiment: https://www.youtube.com/watch?v=aWx_uVDh4Cw
• Lignelsen om den gældbundne tjener, Mattæusevangeliet 18, 21 - 35
• Kristen etik: Hvad er næstekærlighed – og hvem er næsten?” fra ”Grundbogen til Religion C”, Systime: https://grundbogentilreligionc.systime.dk/?id=292
• "Marie Krarup: Den syrisk flygtning er ikke min næste"https://www.kristendom.dk/hvem-er-min-naeste/den-syriske-flygtning-er-ikke-min-naeste
• "Svar til Marie Krarup: Den syriske flygtning i nød er også min næste": https://www.kristendom.dk/hvem-er-min-naeste/svar-til-marie-krarup-den-syriske-flygtning-er-ogsaa-min-naeste
• "Kristen etik: Hvad er næstekærlighed - og hvem er næsten?" https://grundbogentilreligionc.systime.dk/?id=292&L=0
• ”Bjergprædiken, Mattæusevangeliet 5, 21 – 30, og 38–48.
• "Etik i kristendom": https://www.religion.dk/undervisning/etik-i-kristendommen
• Bag om bjergprædiken: https://www.bibelselskabet.dk/bag-om-bjergpraedikenen
• "Derfor ikke vold af Martin Luther King": http://www.kristeligt-dagblad.dk/artikel/238822:Debat--Derfor-ikke-vold
Emner:
I. Bibelen: det gamle testamente og kristendom
A. Bibelens indhold
B. De kristne grundmyter
C. Testamente eller pagt
D. Pagtstegn
E. Messiasforventningen
II. Evangeliet: De nye testamente
A. Evangeliet
B. Frelse
C. De tre synoptiske evangelier
D. Tokildehypotesen
III. De fire evangelier
A. Markus: Jesus som den lidende frelser eller Messias
B. Mattæus: Jesus som den nye Moses
C. Lukas: Jesus som den udstødtes befrier
D. Johannes: Jesus er Guds søn
VIII. Gud, djævelen, himlen og helvede i kristendom
A. Gudskaberen, religionskritik, og kristen apologetik
B. Hvad er djævelens ”væsen” i bibelen?
C. Om himlen og helvede i kristendom
D. “Princess Alice is watching you” eksperiment
IV. Jesu forhold til jødedommen og loven
1. De to grundpiller i jødedommen på Jesu tid
2. De forskellige politiske grupperinger i Israel i Jesu tid (Mennesket og magterne, s. 65-68):
A. Saddukæerne
B. Farisæerne
C. Esserne
D. Zeloterne og Sikariierne
V. Kristendommens etik
A. To etiske opfattelser i kristendom: Biblicistisk etik og situationsbestemt etik
C. Etik: Kristne lignelser
D. At fortolke lignelser: en metode
VI. Hvem er næsten?
Er næstekærlighed en individuel pligt eller en social forpligtelse? To holdninger
XII. Kristen etik: Bjergprædiken og fjendekærlighed
A. Bjergprædiken: Prædikens tese-antitese struktur
B. Kan bjergprædiken opfyldes? Uopfyldelighedens teori
C. Kristendom, fjendekærlighed, og agape
D. Martin Luther King, agape og borgerrettighedsbevægelse
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/513/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d63990926672",
"T": "/lectio/513/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d63990926672",
"H": "/lectio/513/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d63990926672"
}