Holdet 2024cf sa C - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Nordfyns Gymnasium
Fag og niveau Samfundsfag C
Lærer(e) Lars Trampedach
Hold 2024cf sa C (1cf sa C)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 GRUNDFORLØB
Titel 2 IDENTITETSDANNELSE I DET SENMODERNE SAM
Titel 3 LEVEVILKÅR, LIVSSTILE & LIVSFORMER I DK
Titel 4 IDEOLOGI, PARTIER & POL ANALYSE
Titel 5 DET DANSKE POLITISKE SYSTEM
Titel 6 ØKONOMI OG VELFÆRD I DK
Titel 7 GRUNDFORLØB

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 GRUNDFORLØB

Velfærdsstaten - udvikling og udfordringer (Grundforløb med særligt fokus på den danske velfærdsmodel, dens udvikling og aktuelle udfordringer.)

- Det tre velfærdsmodeller og deres udfordringer (primært den danske) - Politisk kobling, de tre klassiske ideologier og forskellige løsninger på udfordringer. - Et sociologisk perspektiv med fokus på velfærdsstatens rolle i forhold til social arv, herunder er Giddens teori om det senmoderne samfund samt Bourdieus habitus- og kapitalbegreber gennemgået. I forløbet er der blevet redegjort for teorier, begreber og modeller.
Eleverne har undersøg de politiske partiernes holdning til velfærdsstaten. Vi har diskuteret forskellige løsninger på velfærdsstatens udfordringer. Væsentlige begreber: Velfærdsstat, progressivt skattesystem, velfærdsmodeller, den universelle, den residuale, den korporative velfærdsmodel, konkurrencestat, interne og eksterne udfordringer, demografisk udfordring, individualisering, stigende forventninger, globalisering, immigration, udvidelsesstrategi, nedskæringsstrategi, livsstile, Pierre Bourdieu, kapitalformer, økonomisk kapital, kulturel kapital, social kapital, felt, habitus, social arv, mønsterbryder, relativ fattigdom, absolut fattigdom, ideologier, socialisme, liberalisme, konservatisme, partier og deres ideologiske udgangspunkt, fordelings- og værdipolitik, samfundstyper, traditionelle samfund, moderne samfund, senmoderne samfund, Giddens, aftraditionalisering, refleksivitet, adskillelse af rum og tid, udlejring af sociale relationer, ekspertsystem, Thomas Ziehe, kulturel frisættelse, formbarhed Materiale: Brøndum, P., & Banke Hansen, T. (2017). Luk samfundet op! (3. udg.). København: Columbus. (s. 63-74, 93-123, 201-220)

KERNESTOF:
spm_velfærdsmodeller.docx
Peter Brøndum og Thor Banke Hansen.: Luk samfundet op ! - 3. udgave (grøn)., Columbus; sider: 67-74, 93-115, 118-121, 201-220
Velfærdsstatstyper - ordsortering.pdf
1. demografisk udvikling, 2. stigende individualisering, 3. borgernes stigende forventninger, 4. stigende international konkurrence, 5. immigration
Modul 3 VS udfordringer elever 2023.docx
Arbejdsspørgsmål til side 216-220.docx
Derudover skal I have besvaret spørgsmålene fra sidste model.
Spot en ideologi.docx

FOKUS:
Opgaver - ideologiske udsagn om velfærd og ulighed.docx
Ankerstjerne - Minerva.docx
Læs udsagnene fra Ankerstjerne og forklar dem med nogle af Bourdieus begreber
10 Social arv mobilitet fattigdom - matrixgrupper - 1g1.docx
Social arv spm. (6).docx
Rockwool Fonden - Social arv gennem hele livet.pdf
Storyboard.docx
Eks-spg Folke- og privatskoler.docx
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 IDENTITETSDANNELSE I DET SENMODERNE SAM

IDENTITETSDANNELSE I DET SENMODERNE SAMFUND

Fokus på identitetsdannelsen, socialisering og kulturelle forskelle i forskellige samfund. Vi kigger på hvor individet formes, kigger på forskellige samfundstyper (det senmoderne, traditionelle og moderne samfund), foruden vi arbejde med begreber som ulighed anerkendelse, individualisering og aftraditionalisering med udgangspunkt i sociologer som Ziehe, Bourdieu og Giddens.


Kernestoffet er:
Sociologi
- identitetsdannelse og socialisering
- sociale og kulturelle forskelle.

Faglige mål
- anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemer
- undersøge sammenhænge mellem relevante baggrundsvariable og sociale og kulturelle mønstre
- formidle faglige sammenhænge på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af faglige begreber
- argumentere for egne synspunkter på et fagligt grundlag og indgå i en faglig dialog.

Materialer:
- Luk Samfundet op, Peter Brøndum og Thor Banke Hansen, 2017 (3. udg.) s. 30-81 + 89-107
-  Film: "6 DAGE TIL ZEN"
-  GHETTO-LISTEN: Her er den nye liste over parallelsamfund, 1. dec 2023 kl. 09.22 Her er den nye liste over parallelsamfund - TV 2

- DR dokumentar: En syg forskel, afsnit 1 (2016)
- Gallup kompas https://tns-gallup.dk/kompas

Centrale begreber
Det traditionelle samfund, det traditionsstyret individ, det moderne samfund, det indrestyret individ, normer, traditioner, værdier, social mobilitet, urbanisering,

Tönnies terminologi (Gemeinschaft (Organisk samfund) og Gesellschaft (Mekanisk samfund)), det senmoderne samfund, det gruppestyrede individ,

Anthony Giddens, aftraditionalisering, individualisering, adskillelse af tid og rum, udlejring af sociale relationer, ekspertsystemer, ansigtsløse relationer, øget refleksivitet, globalisering,

Thomas Ziehe, kulturel frisættelse, formbarhed, subjektivisering, ontologisering, potensering,

Ulrich Beck, risikosamfundet, institutionaliseret individualisering.

Social differentiering, livsformer,
Livsformsteorien, den selvstændige livsform, lønarbejderlivsformen, den karrierebundne livsform.
Livsstil: Minervamodellen, segmenter,

Pierre Bourdieu, habitusbegrebet, kapitalbegrebet, økonomisk kapital, social kapital, kulturel kapital.

Levevilkår, Socialforskningsinstituttet (SFI) socialgrupper, behovstilfredsstillelse, helbred, det sociale liv, uddannelse, social mobilitet, social arv, generationsmobilitet, karrieremobilitet, mønsterbryder, fattigdom.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 LEVEVILKÅR, LIVSSTILE & LIVSFORMER I DK

Materialer:

- Kap 4 Luk samfundet op
- https://www.velstandogulighed.dk/assets/intro1920x1080.mp4  
-
Kernestoffet er:
- Sociologi
- identitetsdannelse og socialisering
- sociale og kulturelle forskelle.

Faglige mål
- anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemer
- undersøge sammenhænge mellem relevante baggrundsvariable og sociale og kulturelle mønstre
- formidle faglige sammenhænge på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af faglige begreber
- argumentere for egne synspunkter på et fagligt grundlag og indgå i en faglig dialog.

Fokus:
Social differentiering, livsformer, Livsformsteorien kapital, social kapital, kulturel kapital.

Levevilkår, Socialforskningsinstituttet (SFI) socialgrupper, behovstilfredsstillelse, helbred, det sociale liv, uddannelse, social mobilitet, social arv, generationsmobilitet, karrieremobilitet, kapital, social kapital, kulturel kapital,  mønsterbryder, fattigdom.

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 IDEOLOGI, PARTIER & POL ANALYSE

IDEOLOGI, PARTIER & POL ANALYSE

MATERIALE:
LSO: KAP 5

Supplerende materiale:
!Test dig selv: Hvilket af de 14 partier deler du flest værdier med?" | Kristeligt Dagblad (kristeligt-dagblad.dk)

Fokus:
POL ANALYSER: MOLIN, DOWN & STRØM
Fordelingspolitik + værdipolitik
Ideologiskema

Målet for forløbet er
• et bredt kendskab folketingets politiske partier, deres grundlæggende ideologier og deres aktuelle politik.

Eleverne skal opnå kendskab til:
• en forståelse af traditionel højre vs. venstrefløjspartier, borgerlige "blå" vs. ”røde”
• en forståelse af værdidimensionen i dansk politik

Der er arbejdet med øvelser og mundtlig argumentation i klasseundervisning samt mindre oplæg om konkrete politiske problemstillinger (cases)

Faglige og almene mål
• Argumentere
• Indgå i dialog og diskussion
• Vurdere aktuel partipolitik i en ideologisk kontekst
• Informationssøgning
• Anvendelse af enkle modeller
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 DET DANSKE POLITISKE SYSTEM

DET DANSKE POLITIKSKE SYSTEM

Materiale: Luk samfundet op: 125-147 + 154-158 +  163 -173

FOKUS:
politiske beslutningsprocesser, den parlamentariske styringskæde, lovgivning, Eastons model, demokratiopfattelser. Udfordringer for demokratiet. Mediernes rolle i demokratiet.

Faglige mål.
- undersøge aktuelle politiske beslutninger.
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
- skelne mellem forskellige typer argumenter og udsagn, herunder beskrivelse og vurdering.
- formidle og analysere på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af fagets terminologi
- på fagligt grundlag argumentere for egne synspunkter, indgå i faglig dialog og diskutere en faglig problemstilling

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 ØKONOMI OG VELFÆRD I DK

ØKONOMI & VELFÆRD

MATERIALE:
KAP 8 i Luk samfundet op + MATERIALE FRA GRUNDFORLØBET
Supplerende materiale: Data om DK økonomi

FOKUS:
Hvem har ansvaret for behovsopfyldelse: Stat, Marked og civil samfund
Markedsmekanismen: UDBUD OG EFTERSPØRGELSE
Markeds-, Plan og Blandingsøkonomi
Økonomiske Mål/ MÅLKONFLIKT,
Det Økonomiske Kredsløb
Konjunktursvingninger
Økonomiske politik + Værktøjer
- velfærdsprincipper, herunder stat, marked og civilsamfund
- det økonomiske kredsløb, økonomiske mål og økonomiske
- styringsinstrumenter.
-politiske partier i Danmark og politiske ideologiers økonomisk politik!

Faglige Mål:
̶ anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at redegøre for aktuelle samfundsmæssige problemer
og diskutere løsninger herpå
̶ anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemer
̶ undersøge konkrete prioriteringsproblemer i velfærdssamfundet
̶ formulere samfundsfaglige spørgsmål og indsamle, kritisk vurdere og anvende forskellige materiale typer til at dokumentere
faglige sammenhænge
̶ formidle indholdet i enkle modeller, tabeller og diagrammer med brug af digitale hjælpemidler
̶ formidle faglige sammenhænge på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af faglige begreber
̶ argumentere for egne synspunkter på et fagligt grundlag og indgå i en faglig dialog.


Formål med forløbet:
• Hvad vil det sige, at en økonomi er god?
• Er Danmarks økonomi god?
• Hvad kan man gøre for at påvirke økonomien på kort og lang sigt; hvad er konsekvenserne?
• Hvordan passer velfærdsstaten i dette?
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 GRUNDFORLØB

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer