Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Nordfyns Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Latin C
|
Lærer(e)
|
Brian Bo Jensen
|
Hold
|
2024 3g la C/2 (3g la C/2)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Introduktion
Begyndersystemet "In angulo cum libello".
Følgende grammatiske begreber er gennemgået:
- nominers bøjning i køn, tal og kasus
- verbernes bøjning i præsens, imperfektum, imperativ og infinitiv
Omfang:
- 10 sider (øvrigt materiale)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
13,00 moduler
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Martial
Martial I,64 - V,43 - V,9 - VII,3 er læst med fokus på genretræk.
Grammatik:
- verbernes bøjning i futurum og perfektum (aspekt) samt præsens konjunktiv
Omfang:
- 2 sider statarisk læst tekst
- 5 sider (øvrigt materiale)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Skrive
- Diskutere
- Formidling
- Selvrefleksion
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Selvstændighed
- Selvtillid
- Initiativ
- Ansvarlighed
- Kreativitet
- Sociale
- Samarbejdsevne
- Åbenhed og omgængelighed
- IT
- Internet
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Phaedrus
Phaedrus' fabel "Lupus et agnus" læses med fokus på genretræk, men også med henvisning til Phaedrus' egen biografi. Forløbet har desuden - som teksterne af Petronius og Seneca - undersøgt forholdet mellem herrer og slaver i Romerriget.
I et lille innovativt projektforløb præsenterer eleverne Phaedrus' liv og værk samt fabelgenren på plancher på skolen.
Op mod jul læses juleevangeliet og nogle latinske julesange kursorisk. Også her undersøges forholdet mellem herrer og slaver i forbindelse med Saturnalia-fejringen.
Grammatik:
- personlige, possessive, demonstrative, indefinitte, relative og interrogative pronominer
Omfang:
- 3 sider statarisk læst tekst
- 2 sider kursorisk læst tekst
- 10 sider (øvrig tekst)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Skrive
- Diskutere
- Projektarbejde
- Formidling
- Selvrefleksion
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Selvstændighed
- Selvtillid
- Initiativ
- Ansvarlighed
- Kreativitet
- Sociale
- Samarbejdsevne
- Åbenhed og omgængelighed
- IT
- Lectio
- Internet
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Petronius
Uddrag af Petronius' "Satyricon" ("Cena Trimalcionis": XV,31 og 37) læses med fokus på Trimalchios karakter. Forløbet undersøger også forholdet mellem herrer og slaver.
Grammatik:
- akkusativ med infinitiv
Omfang:
- 3 sider statarisk læst tekst
- 15 sider (øvrig tekst)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
11,00 moduler
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Skrive
- Diskutere
- Formidling
- Selvrefleksion
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Selvstændighed
- Selvtillid
- Initiativ
- Ansvarlighed
- Kreativitet
- Sociale
- Samarbejdsevne
- Åbenhed og omgængelighed
- IT
- Lectio
- Internet
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Seneca
Uddrag af Senecas "Slavebrev" (Epistula XLVII, 1-2 og 11-13) læses med fokus på Senecas egen biografi, brevgenren og stoicisme. Forløbet indgår også i undersøgelsen af temaet herrer og slaver.
Omfang:
- 2 sider statarisk læst tekst
- 10 sider (øvrig tekst)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Skrive
- Diskutere
- Formidling
- Selvrefleksion
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Selvstændighed
- Selvtillid
- Initiativ
- Ansvarlighed
- Kreativitet
- Sociale
- Samarbejdsevne
- Åbenhed og omgængelighed
- IT
- Lectio
- Internet
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/513/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64371965438",
"T": "/lectio/513/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64371965438",
"H": "/lectio/513/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64371965438"
}