Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Nordfyns Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Tysk C
|
Lærer(e)
|
Susanne Hansen
|
Hold
|
2024 2f ty C (2f ty C)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Jungsein Eksamen (50s)
Emne 1: Jungsein (50 s)
Fokus:
- at introducere basale analyseredskaber og anvende analyseskemaer
- at træne tekstforståelse, præsentation og analyse
- at introducere forskellige genrer: lyrik, sagprosa og film
- at øge viden om Tysklands historie, samfundsforhold og kultur
Kernestof:
Jonas Nicolai Brakow og Siri Jürgensen, Apenrade
Sophia Schirmer, Hamburg
Veronika Kulzer, München
fra: "Junge Stimmen aus Deutschland, Lindhardt og Ringhof, 2016
Rammstein: "Amour"
PUR: "Ich denk´ an Dich"
fra: KURZUM - Text und Sprache, Tyskforlaget, 2005
Selem Õzdogan: ”Nichts davon” (2010)
Heinrich Heine: “Ein Jüngling liebt ein Mädchen” (1827)
Selem Özdogan: SMS”
Kurzfilm: Von Maggie Pepen, 2003 "Meine Eltern"
Fra: Greif zu, Gyldendal, 2014
Klaus Konjetzky: "An die Eltern" ((1976)
fra: Meine Zeit, Systime, 1993
Foredrag om Rammstein v. Alexander Hemstedt 27/3 - 2025
Film om unges liv i Tyskland
https://www.zdf.de/nachrichten/wissen/junge-menschen-deutschland-studie-100.html
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Tilladte hjælpemidler
Følgende online hjælpemidler er blevet brugt i undervisningen og må bruges til opslag under forberedelsen til mundtlig eksamen:
- Gyldendals online ordbøger
- Ordbogen.com
- dict.cc (bruges hovedsageligt til at tjekke udtale på en hurtig måde)
- Duden.de (en tysk-tysk ordbog, hvor man kan finde ordforklaringer, synonymer, læse eksempler på sætninger hvor ordet optræder i)
- verbformen.de (her ses verbernes betydning, brug og bøjning overskueligt sat op)
OneNote må tilgås for noter og tekster og analysemodeller fra undervisningen.
Al kommunikation med omverdenen er forbudt.
|
Indhold
|
Kernestof:
-
At have set filmen om Siri og Jonas.
-
Se filmen hjemme. Sophia tekst Link til filmen:interview.html og øv jer på bøjningen af sein og haben side 21 i Junge Stimmen. Medbring grammatikbogen.
-
Forberede en mundtlig fremlæggelse af Sophia teksten, som skal præsenteres på tysk for læreren individuelt. Skriv stikord til oplæg ca 2 min.
-
Se Veronika videoen og skriv 5 sætninger om Veronika, som tilsammen udgør et referat af teksten. Medbring alles in allem
-
Medbring grammatikbog. Læs "Ich denk an dich" fra materialesamlingen på lectio.
-
Læs sangen "Amour". Læs om ejefald/genitiv i alles in allem side 22-25. Skriv en sætning med genitiv/ejefald omhandlende sangen "Amour". Vær forberedt på at skulle fremlægge for klassen.
-
Lektien er at have skrevet mindst 100 ord på jeres aflevering om "Amour". I skal have analyseret de første 5 sætninger og være klar til at gå til tavlen med jeres analyse. Husk grammatikbog og ark.
-
opgave 6 side 31 i alles in allem skal være skrevet. Læs "Nichts davon" fra materialesamlingen Jungsein under dokumenter på Lectio side 35. Når du har læst teksten skriver du 2 kort. På hvert kort skal være et spørgsmål til teksten og svaret dertil.
-
Læs "Sms" fra Jungseinsamlingen. Side 38 i samlingen. Medbring grammatik. Læs om sætninger i alles in allem side 39-41og skriv opg 1 side 41 og 42. Begynd hver sætning med: Der Ansager sagt, dass............. derefter skrives ledsætningen.
-
Øv jer på de tre remser til præpositioner. Oversæt og analyser opg 4 side 50 i alles in allem. De første 5 sætninger. Læs de første 2 sider af filmen "Meine Eltern".
-
Spørgsmål til filmen "Meine Eltern" skal være skrevet.Seite 48 pdf
-
Afsnit
-
LÆSE HALVDELEN AF TEKSTEN "MEINE ELTERN" S 39-42 I PDF OM JUNGSEIN
-
Læs digtet "Ein Jüngling liebt ein Mädchen". Digtet findes på side 37 i pdf.tysk c niveau jungsein 2021.pdf Vær forberedt på at skulle ud og fremlægge digtet individuelt i begyndelsen af modulet.
-
Nyt emne: Die DDR und die Wende. Læs Kinderbriefe s 7 i pdf - mappen die Wende på lectio. Skriv 2 sætninger omhandlende de to breve, 1 sætning per brev. I hver sætning skal være en præposition. Disse sætninger skal på tavlen.
-
I bedes medbringe jeres 2 postkort fra Berlin skrevet færdig og printet ud, så vi kan arbejde med at rette sproglige fejl i modulet. Medbring grammatik.
-
Orienter jer i tidslinjen om rigsdagen og læs første side af teksten.
-
tegneserie tysk.pdf
-
Læs resten af tegneserien. Læs om ordstilling i ledsætninger i jeres grammatik og lav en sætning, som passer til tegneserien, hvori der er en ledsætning. Vær forberedt på at skulle ud og gennemgå dagens lektie og forklare ordstilling vha jeres sætnin
-
Vi skal gennemgå tegneserien, som I læste i sidste modul på klassen. Skriv hjemme 5 spørgsmål til tegneserien og svar på samme spørgsmål. Hvert spørgsmål og svar skal stå på et lille kort (stykke papir), som vi kan bruge i klassen til en cl øvelse.
-
Meine beste Freundin side 93-98,4. Teksten ligger under dokumenter på lectio. Forbered mundtlig fremlæggelse på basis af stikord, ikke computer. Papiret skal være printet ud og afleveres efter fremlæggelsen.
-
Meine beste Freundin 98-106
-
Meine beste Freundin 106-111. Medbring hver en slags tysk julekage til et fælles bord. Vi skal smage på tysk jul. Tyske kager fås bla. i LIDL.
-
se resten af Ballon og arbejde med materialet. Hjemme bedes I skrive opgave 1. Dvs I skal skrive stikord til et referat (naturligvis kun til den del, som I har set.
-
Vi skal i modulet se resten af filmen fra 126 og arbejde med opgaverne dertil. De elever, som ikke var til timen sidste gang, bedes have forberedt stikord til et referat på tysk.
-
Eksamensfremlæggelse af filmen Ballon på tysk. Amalie og Mille afleverer skr produkt på lectio. (aflevering)
-
Eksamensfremlæggelse af ballon-de billeder fra opgave 4, som I arbejdede med sidste gang. Fokus på filmtekniske virkemidler.
-
Nyt emne: krimis. Læs krimien Das Risiko trägt immer der Mörder fra krimimappen på lectio
-
Martas kleine Reise første halvdel
-
Das dritte Opfer læses, s 2 i pdf om krimigenren.
-
Marthas kleine Reise første halvdel. Medbring grammatik.
-
Læs resten af Marthas kleine Reise. Forbered hjemme et talepapir. I skal ud og præsentere teksten for mig enkeltvis som til eksamen.
-
Mein Zweiter Mord.
-
Letzte Pizza
-
Afrunding på krimiforløb og eksamenstræning. I har en aflevering - se lectio - I skal forberede et talepapir og være klar til at fremlægge individuelt for mig.
-
krimigenren.pdf
-
Rammstein foredrag: Lyt til podcasts inden foredraget.
-
Vi skal høre podcasts om krimigenren
-
Repetition af emnet "Jungsein". I modulet skal I arbejde med eksamensforberedelse.
-
Medbring grammatikbog.
-
tegneserien kapitel 1 repeteres hjemme. I modulet laver I en eksamensfremlæggelse på video, derefter individuel fremlæggelse for læreren uden brug af computer. Jeres talepapir + en skriftlig opgave i modulet er jeres aflevering.
-
forbered et talepapir til filmen Ballon og die Wende/die DDR og medbring bogen Es war einmal ein Land
-
I bedes hjemme lave et talepapir til den lille tekst til DDR, som I læste sidste gang. I skal ud og fremlægge den.
-
Fremlæggelser af jeres ppx ca 2-5 min per elev - læs jeres noter til Krimis. Vi skal i modulet arbejde med fremlæggelse af teksten "Das Risiko trägt immer der Mörder".
-
Karrierlæringsprojekt i modulet. På grund af at I ikke skal til mundtlig eksamen afslutter vi med et modul om karrierelæring.
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
46 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Die DDR und die Wende 50 s EKSAMEN
Fokus:
-at introducere udvalgte sider af Tysklands kultur, historie og samfundsforhold efter 1945 med særligt fokus på DDR.
- at anvende eksempler på tysk musik
- at træne filmanalyse
Kernestof:
Kinderbriefe über die Vereinigung
"Tolle Erlebnisse in Berlin"
fra: Brennpunkt Deutsch 1-2024
Gabriele Herzog: "Meine beste Freundin"
Marianne Vangstrup: "Wahnsinn!", Gyldendal, 1991
Chronik Reichstagsgebäude, von Deutschen Bundestag, 2008
Das Reichtagsgebäude im Parlamentsviertel. Symbol des vereinten Deutschlands, von Deutschen Bundestag, 2008
fra: Gitte Tilling mfl: "Greif zu!, Gyldendal, 2014
Susanne Buddenberg/Thomas Henseler: "Berlin - geteilte Stadt", avant-verlag 2012 (tegneserie) Kapitel 1 og 4
FILM: Ballon af Michael Herbig - 2018
David Ensikat: "Gute Meinung, schlechte Meinung oder : Was von der DDR übrigblieb" (2007)
fra: Ove Rimi Andersen og Poul Husum: "Es war einmal ein Land", Tyskforlaget, 2015
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Krimis 50 s EKSAMEN
Fokus:
- at øge kendskabet til krimigenren
- at fokusere på forfatteren Milena Moser
- at arbejde med ordforråd i form af glosekort
- at træne mundtlig sprogfærdighed i form af mundtlige fremlæggelser
Kernetekster:
Gina Ruck-Pauquet: Das dritte Opfer im Kriminalfall X
fra: Ursula Hermes: "Kurzgeschichten - einmal anders", Systime, 1994.
Ferry Hirschmann: Das Risiko trägt immer der Mörder. I: Meiner Meinung nach. Ved Karsten Anker-Møller m.fl. Gyldendal, 1980.
Angelika Mechtel: Marthas kleine Reise. I: Alle Woche wieder. Ved Vita Braagaard.Haase, 1997.
Milena Moser: "Mein zeiter Mord",
fra: "Reise Tod und Träume"
Milena Moser: "Letzte Pizza":
fra "Zerbrochene Herzen oder Mein erster bis elfter Mord", Rowohlt Verlag, 1991.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/513/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64371980275",
"T": "/lectio/513/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64371980275",
"H": "/lectio/513/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64371980275"
}