Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Nordfyns Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Innovation C
|
Lærer(e)
|
Lars Trampedach
|
Hold
|
2024 3g in C ex (3g ex in C)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
1 & 2 HVAD ER INNOVATION(I supermarkedet)?
MATERIALE: https://innovationsgrundbogencb.systime.dk/
1.1 -1.5, 2.0-2.7, 6.0 - 6.3, 6.4 - 6.6,
7.1, 7.4, 7.5, 7.7,
ANDET MATERIALE & FILM:
- REKLAMEBRANCHEN indefra (1)
- Hvad er innovation? Darsø(DR2)
KERNESTOF FOKUS:
Jobs, pain, value proposition og jury,
Hvad er innovation: radikal, Inkrementel osv
Jobs/Job to be done, pain, value proposition og jury
idegenerering, divergent/konvergent, harmonikamodellen
De Bonos 6 tænkehatte
INNOVATIONSUDFORDRING:
1 & 2 HVAD ER INNOVATION(I supermarkedet)?
FAGLIGE MÅL:
- afgøre, hvilke forhold der har betydning for innovation i samfundet, og derigennem demonstrere viden og kundskaber om fagets identitet og metoder
- afgøre, hvilke forhold der har betydning for innovation i samfundet, og derigennem demonstrere viden og kundskaber om fagets identitet og metoder
- kommunikere og skabe samarbejde i innovationsprocessen, herunder i samspil med andre fag
- anvende innovationsbegreber og innovationsmodeller
- identificere, formulere og vurdere muligheder for værdiskabende handling gennem innovative processer
- anvende digitale redskaber til at fremme innovationsprocessen
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
3 TEAMSAMARBEJDE & ENTREPRENØRSKAB - HVORDAN?
MATERIALE: https://innovationsgrundbogencb.systime.dk/ :
5.1, 5.2, 5.3
5.4, 5.5 5.6
4., 4.1, 4.2
4.3, 4.4, 4.5 + 4.6
ANDET MATERIALE + FILM:
- Dommere til :Edison-finale
KERNESTOF FOKUS:
Hvad er et team?/Teamets fem udviklingsfaser
Team- og ledelsesroller -Belbins teamroller
-Teamroller i et innovationsprojektforløb
-Adizes ledelsesroller
Konflikttrappe og konfliktløsning i team
Assertiv, aggressiv og submissiv adfærd (B)
Samarbejdsaftale og exitstrategi (B)
Entreprenørskab, Entreprenør og iværksætter
Forskellige former for entreprenørskab:
-Entreprenørskab
-Intraprenørskab
-Socialt- og miljømæssigt entreprenørskab
Intraprenørskab i offentlige eller private organisationer (B)
Syv arketyper
Innovationskompetence
Entreprenørskab, virksomhed og netværk
Intreprenørskab i offentlige eller private organisationer (B)
INTRO TIL EDISON-DOMMERHVERV
FAGLIGE MÅL:
- kommunikere og skabe samarbejde i innovationsprocessen, herunder i samspil med andre fag
- anvende innovationsbegreber og innovationsmodeller
- identificere, formulere og vurdere muligheder for værdiskabende handling gennem innovative processer
- anvende digitale redskaber til at fremme innovationsprocessen
-INNOVATIONSUDFORDRING 3: PLANLÆG ET VIRKSOMHEDSBESØG MED FOKUS PÅ FORLØBETS EMNER
INNOVATIONSUDFORDRING 3A:
FORBEREDELSE TIL AT VÆRE DOMMERE I EDISON-FINALEN
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
4 SAMF INNO- HVORFOR ER INNOVATION VIGTIGT FOR VOR
MATERIALE: https://innovationsgrundbogencb.systime.dk/ :
KAP: 15.0-15.5
SUPPLERENDE MATERIALE:
- Dommere til :Edison-finale
- VIRTUELT VIRKSOMHEDSBESØG: Act Social
FAGLIGE MÅL:
- afgøre, hvilke forhold der har betydning for innovation i samfundet, og derigennem demonstrere viden og kundskaber om fagets identitet og metoder
- afgøre, hvilke forhold der har betydning for innovation i samfundet, og derigennem demonstrere viden og kundskaber om fagets identitet og metoder
- kommunikere og skabe samarbejde i innovationsprocessen, herunder i samspil med andre fag
- anvende innovationsbegreber og innovationsmodeller
- identificere, formulere og vurdere muligheder for værdiskabende handling gennem innovative processer
- anvende digitale redskaber til at fremme innovationsprocessen
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
5 BÆREDYGTIGHED - LØSNINGEN PÅ ALLE PROBLEM
MATERIALER:
KAP: 3.0- 3.5
KERNESTOF FOKUS:
Brundtlandrapporten, Bæredygtighed, Økonomisk bæredygtighed,
Social bæredygtighed, Miljømæssig bæredygtighed, Cirkulær økonomi
Lineær økonomi, Sommerfuglemodellen, Den tredobbelte bundlinje
FAGLIGE MÅL:
- afgøre, hvilke forhold der har betydning for innovation i samfundet, og derigennem demonstrere viden og kundskaber om fagets identitet og metoder
- identificere, formulere og vurdere muligheder for værdiskabende handling gennem innovative processer
- anvende innovationsbegreber og innovationsmodeller
- kommunikere og skabe samarbejde i innovationsprocessen, herunder i samspil med andre fag
- anvende digitale redskaber til at fremme innovationsprocessen
INNOVATIONSFAGLIG UDFORDRING 5:
OPSTIL EN ANALYSE AF JERES PROJEKTS BÆREDYGTÍGHED
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
6 + 7 INNOVATIONS STARTEGIER- go to market
MATERIALE:https://innovationsgrundbogencb.systime.dk/
KAP 11: 11.1-11.4, 11.5-11.8
KAP 8:
8. Brugerdreven innovation
8.1 Brugerdreven innovation, fire tilgange
8.2 & 8.3 Metoder og teknikker til undersøgelse af brugere
KERNESTOF FOKUS:
Produkttest, Personas og brugerrejser, Samarbejde med brugere
Strategi, Planlagt strategi og fremvoksende strategi,
Vision, mission, mål, SWOT, PEST analyse, Porters 5 forces, Værdikæden
Konkurrencestrategier, Vinduesmetaforen, Virksomhedens evne til innovation, Immaterielle rettigheder:
-patent
-brugsmodel
-design
-varemærke
-ophavsret
Tre innovationsstrategier:
-prisdreven innovation
-brugerdreven innovation
-forskningsdreven innovation
SUPPLERENDE MATERIALE:
Egne cases
FAGLIGE MÅL
- anvende innovationsbegreber og innovationsmodeller
- afgøre, hvilke forhold der har betydning for innovation i samfundet, og derigennem demonstrere viden og kundskaber om fagets identitet og metoder
- identificere, formulere og vurdere muligheder for værdiskabende handling gennem innovative processer
- gennemføre innovationsprocessen og ræsonnere over elementerne fra idé til værdiskabende handling
- anvende digitale redskaber til at fremme innovationsprocesse
INNOVATIONSUDFORDRING 6:
I SKAL UDVIKLE EN Go to market-STARTEGI
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
8 FINANSIERING Forretningsplan Budgettering
MATERIALE:
KAP:13.1-13.4 + KAP 14
SUPPLERENDE MATERIALE:
ALLE GRUPPERS PROJEKT-PPT OPLÆG
KERNESTOF FOKUS:
Diffusion, Konkurrencemæssige ulemper og fordele,
Adgangsbarrierer:
- Adgang til kunder - Kundeaccept - Konkurrentreaktion,
Go to market strategier:
- Omkostningsleder - Differentiering - Differerentieringsfokus
- Omkostningsfokus - Den trojanske hest - På ryggen af en tiger - Klods Hans - Lean Startup - Effectuation
FAGLIGE MÅL
- afgøre, hvilke forhold der har betydning for innovation i samfundet, og derigennem demonstrere viden og kundskaber om fagets identitet og metoder
- identificere, formulere og vurdere muligheder for værdiskabende handling gennem innovative processer
- anvende innovationsbegreber og innovationsmodeller
- kommunikere og skabe samarbejde i innovationsprocessen, herunder i samspil med andre fag
- anvende digitale redskaber til at fremme innovationsprocessen
-
INNOVATIONS FAGLIG UDFORDRING 7 :
LAV EN CROWFUNDINGSANNONCE TIL JERES PROJEKT
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
9 PROJEKTFORLØBSAFSLUTNING
INNOVATIONSUDFORDRING 8:
PRÆSENTER JERES PROJEKT I HELHED
Pitch
Budget
Diffusion
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/513/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64484163436",
"T": "/lectio/513/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64484163436",
"H": "/lectio/513/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64484163436"
}