Holdet 2024 3g in C ex - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Nordfyns Gymnasium
Fag og niveau Innovation C
Lærer(e) Lars Trampedach
Hold 2024 3g in C ex (3g ex in C)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 1 & 2 HVAD ER INNOVATION(I supermarkedet)?
Titel 2 3 TEAMSAMARBEJDE & ENTREPRENØRSKAB - HVORDAN?
Titel 3 4 SAMF INNO- HVORFOR ER INNOVATION VIGTIGT FOR VOR
Titel 4 5 BÆREDYGTIGHED - LØSNINGEN PÅ ALLE PROBLEM
Titel 5 6 + 7 INNOVATIONS STARTEGIER- go to market
Titel 6 8 FINANSIERING Forretningsplan Budgettering
Titel 7 9 PROJEKTFORLØBSAFSLUTNING

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 1 & 2 HVAD ER INNOVATION(I supermarkedet)?

MATERIALE: https://innovationsgrundbogencb.systime.dk/
1.1 -1.5, 2.0-2.7, 6.0 - 6.3, 6.4 - 6.6,
7.1, 7.4, 7.5, 7.7,


ANDET MATERIALE & FILM:
- REKLAMEBRANCHEN indefra (1)
- Hvad er innovation? Darsø(DR2)

KERNESTOF FOKUS:
Jobs, pain, value proposition og jury,
Hvad er innovation: radikal, Inkrementel osv
Jobs/Job to be done, pain, value proposition og jury
idegenerering, divergent/konvergent, harmonikamodellen
De Bonos 6 tænkehatte

INNOVATIONSUDFORDRING:
1 & 2 HVAD ER INNOVATION(I supermarkedet)?

FAGLIGE MÅL:
- afgøre, hvilke forhold der har betydning for innovation i samfundet, og derigennem demonstrere viden og kundskaber om fagets identitet og metoder
- afgøre, hvilke forhold der har betydning for innovation i samfundet, og derigennem demonstrere viden og kundskaber om fagets identitet og metoder
- kommunikere og skabe samarbejde i innovationsprocessen, herunder i samspil med andre fag
- anvende innovationsbegreber og innovationsmodeller
- identificere, formulere og vurdere muligheder for værdiskabende handling gennem innovative processer
- anvende digitale redskaber til at fremme innovationsprocessen

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 3 TEAMSAMARBEJDE & ENTREPRENØRSKAB - HVORDAN?

MATERIALE: https://innovationsgrundbogencb.systime.dk/ :

5.1, 5.2, 5.3
5.4, 5.5 5.6
4., 4.1, 4.2
4.3, 4.4, 4.5  + 4.6


ANDET MATERIALE + FILM:
- Dommere til :Edison-finale

KERNESTOF FOKUS:  
Hvad er et team?/Teamets fem udviklingsfaser
Team- og ledelsesroller -Belbins teamroller
-Teamroller i et innovationsprojektforløb
-Adizes ledelsesroller
Konflikttrappe og konfliktløsning i team
Assertiv, aggressiv og submissiv adfærd (B)
Samarbejdsaftale og exitstrategi (B)
Entreprenørskab, Entreprenør og iværksætter
Forskellige former for entreprenørskab:
-Entreprenørskab
-Intraprenørskab
-Socialt- og miljømæssigt entreprenørskab
Intraprenørskab i offentlige eller private organisationer (B)
Syv arketyper
Innovationskompetence
Entreprenørskab, virksomhed og netværk
Intreprenørskab i offentlige eller private organisationer (B)
INTRO TIL EDISON-DOMMERHVERV

FAGLIGE MÅL:
- kommunikere og skabe samarbejde i innovationsprocessen, herunder i samspil med andre fag
- anvende innovationsbegreber og innovationsmodeller
- identificere, formulere og vurdere muligheder for værdiskabende handling gennem innovative processer
- anvende digitale redskaber til at fremme innovationsprocessen

-INNOVATIONSUDFORDRING 3: PLANLÆG ET VIRKSOMHEDSBESØG MED FOKUS PÅ FORLØBETS EMNER

INNOVATIONSUDFORDRING 3A:
FORBEREDELSE TIL AT VÆRE DOMMERE I EDISON-FINALEN
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 4 SAMF INNO- HVORFOR ER INNOVATION VIGTIGT FOR VOR

MATERIALE: https://innovationsgrundbogencb.systime.dk/ :
KAP:  15.0-15.5
SUPPLERENDE MATERIALE:
- Dommere til :Edison-finale
- VIRTUELT VIRKSOMHEDSBESØG: Act Social

FAGLIGE MÅL:
- afgøre, hvilke forhold der har betydning for innovation i samfundet, og derigennem demonstrere viden og kundskaber om fagets identitet og metoder
- afgøre, hvilke forhold der har betydning for innovation i samfundet, og derigennem demonstrere viden og kundskaber om fagets identitet og metoder
- kommunikere og skabe samarbejde i innovationsprocessen, herunder i samspil med andre fag
- anvende innovationsbegreber og innovationsmodeller
- identificere, formulere og vurdere muligheder for værdiskabende handling gennem innovative processer
- anvende digitale redskaber til at fremme innovationsprocessen

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 5 BÆREDYGTIGHED - LØSNINGEN PÅ ALLE PROBLEM

MATERIALER:
KAP: 3.0- 3.5

KERNESTOF FOKUS:
Brundtlandrapporten, Bæredygtighed, Økonomisk bæredygtighed,
Social bæredygtighed, Miljømæssig bæredygtighed, Cirkulær økonomi
Lineær økonomi, Sommerfuglemodellen, Den tredobbelte bundlinje

FAGLIGE MÅL:
- afgøre, hvilke forhold der har betydning for innovation i samfundet, og derigennem demonstrere viden og kundskaber om fagets identitet og metoder
- identificere, formulere og vurdere muligheder for værdiskabende handling gennem innovative processer
- anvende innovationsbegreber og innovationsmodeller
- kommunikere og skabe samarbejde i innovationsprocessen, herunder i samspil med andre fag
- anvende digitale redskaber til at fremme innovationsprocessen

INNOVATIONSFAGLIG UDFORDRING 5:
OPSTIL EN ANALYSE AF JERES PROJEKTS BÆREDYGTÍGHED
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 6 + 7 INNOVATIONS STARTEGIER- go to market

MATERIALE:https://innovationsgrundbogencb.systime.dk/
KAP 11: 11.1-11.4, 11.5-11.8
KAP 8:
8. Brugerdreven innovation
8.1 Brugerdreven innovation, fire tilgange
8.2 & 8.3 Metoder og teknikker til undersøgelse af brugere

KERNESTOF FOKUS:
Produkttest, Personas og brugerrejser, Samarbejde med brugere
Strategi, Planlagt strategi og fremvoksende strategi,
Vision, mission, mål, SWOT, PEST analyse, Porters 5 forces, Værdikæden
Konkurrencestrategier,  Vinduesmetaforen, Virksomhedens evne til innovation, Immaterielle rettigheder:
-patent
-brugsmodel
-design
-varemærke
-ophavsret
Tre innovationsstrategier:
-prisdreven innovation
-brugerdreven innovation
-forskningsdreven innovation


SUPPLERENDE MATERIALE:
Egne cases

FAGLIGE MÅL
- anvende innovationsbegreber og innovationsmodeller
- afgøre, hvilke forhold der har betydning for innovation i samfundet, og derigennem demonstrere viden og kundskaber om fagets identitet og metoder
- identificere, formulere og vurdere muligheder for værdiskabende handling gennem innovative processer
- gennemføre innovationsprocessen og ræsonnere over elementerne fra idé til værdiskabende handling
- anvende digitale redskaber til at fremme innovationsprocesse

INNOVATIONSUDFORDRING 6:
I SKAL UDVIKLE EN Go to market-STARTEGI
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 8 FINANSIERING Forretningsplan Budgettering

MATERIALE:
KAP:13.1-13.4 + KAP 14

SUPPLERENDE MATERIALE:
ALLE GRUPPERS PROJEKT-PPT OPLÆG


KERNESTOF FOKUS:
Diffusion, Konkurrencemæssige ulemper og fordele,
Adgangsbarrierer:
- Adgang til kunder - Kundeaccept - Konkurrentreaktion,
Go to market strategier:
- Omkostningsleder - Differentiering - Differerentieringsfokus
- Omkostningsfokus - Den trojanske hest - På ryggen af en tiger - Klods Hans - Lean Startup - Effectuation

FAGLIGE MÅL

- afgøre, hvilke forhold der har betydning for innovation i samfundet, og derigennem demonstrere viden og kundskaber om fagets identitet og metoder
- identificere, formulere og vurdere muligheder for værdiskabende handling gennem innovative processer
- anvende innovationsbegreber og innovationsmodeller
- kommunikere og skabe samarbejde i innovationsprocessen, herunder i samspil med andre fag
- anvende digitale redskaber til at fremme innovationsprocessen
-
INNOVATIONS FAGLIG UDFORDRING 7 :
LAV EN CROWFUNDINGSANNONCE TIL JERES PROJEKT
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 9 PROJEKTFORLØBSAFSLUTNING

INNOVATIONSUDFORDRING 8:
PRÆSENTER JERES PROJEKT I HELHED


Pitch
Budget
Diffusion
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer