Holdet 1gf bk C/1 (2025/26) - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2025/26
Institution Nordfyns Gymnasium
Fag og niveau Billedkunst C
Lærer(e) Penelope Louise Kristiansen
Hold 2025 1gf bk C/1 (1gf bk C/1)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 1. MAD
Titel 2 2. Oplev kunst - ekskursion

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 1. MAD

Mad
Forløbet introducerer eleverne til faget - praktiske og teoretiske sider med fokus på at introducere eleverne til nogle af de grundlæggende begreber (særlig fokus farver og farvens betydning, rum, skulpturbegreber og valg af materialer/ medier. Begreberne læres gennem en vekslen mellem teoretisk gennemgang og praktiske øvelser, hvor vi har arbejdet med forskellige aspekter af analyse, teori og praksisarbejde under det overordnede tema mad.
• Lærerproduceret PowerPoint: Aboriginal maleri med fisk og flod- Stela of the Steward Mentuwoser detail of lower half (ca. 1944 B.C.) -  Abraham Mignon, ”Østers, frugter og et vinglas på et stenbord” (1671-1679) - Bowl of New Year food (Japansk;ca.1808) -  Paul Cézanne, ”Stilleben med syv æbler” (1878) - Picasso, ”Frugtskål” (1910 ) -  Vilhelm Lundstrøm, ”Opstilling med hvid kande, appelsin og bog” (1932-1933) -  Salvador Dali, ”Retrospective Bust of a Woman” (1933) - James Rosenquist , ”President Elect ”(1960) - Andy Warhol , ”Campbell's Soup Cans”  (1962) -  Claes Oldenburg, ”Floor Burger” (1962) - Duane Hanson, ”Supermarket Lady” (1969) -  Patrick Caufield, ”Pottery” (1969) - Maria Bartuszová ”Untitled” (1985) - Jana Sterbak, ” Vanitas: Flesh Dress for an Albino Anorectic” (1987) - Jerry Wilkerson, “Starry Night With Banana” (1991) - Sophie Calle,  “The Chromatic Diet” (1997)-  SUPERFLEX, Flooded McDonald's” ( 2009) -  The Glue Society, “Hot with the Chance of a Late Storm” (2013) -  Valery Jung Estabrook  , “Hotdog in #NYC” (2013) - Pope. L. “CLAIM (Whitney Version) Bover 2700 skiver af bologna (2017) - Keg de Souza , “Changing Courses” ( 2017) -  Chloe Wise's "Lactose Tolerance" (2017) -  Yayoi Kusama,  “Pumpkin” (2018) - Cath Riley , Three “Peas In A Pod Green” (2017) - Nicola Mcbride “Grannys secret stash” (2021) https://www.youtube.com/watch?v=Nowjs6U4M5c -  Rafael Perez Evans, “Grounding” ( 2020) -  Emily Gernild, “Smagen af sorte citroner” (2022) - Ed Ruscha’s “Chocolate Room”, https://www.instagram.com/reel/CxJC9RLOj29/ (2023) -
Bo Nielsen,Lars Tonnesen, Billedernes fortælling, Gyldendal, Surrealisme
Praktiske øvelser
• Fotografi opgave; mad billede, brug af forskellige filters, og soft pastel skitse ved brug af selvvalgt farvekontrast
• Valørskala + brækkede farver øvelser
• Frugt/grønt øvelsen (et stykke men flere værker)  - figurativ skulptur (malet frugt eller grønt) brug af kontrast farve, skala fotografi opgave (Snapchat), ”frugttryk” (varm eller kold fokus) , landskab foto (fokus på rum), eleverne har malet landskabet med akvarelle farver, og brugt  en del af frugttrykket til at skabe et surrealistisk værk med fokus på et selvvalgte problemstilling ifm. MAD  i dag (collage).
• Fokus på materialer: non-figurativ skulptur af MAD (fokus på selvvalgte virkemidler),figurativ skulptur (karton og tændstikker)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 2. Oplev kunst - ekskursion

Oplev kunst- ekskursion (kort forløb)

Forløbet kobler ekskursion til Odense, forskellige måder kunstnere udtrykker sig (kommunikation & budskab) , forskellige kunstformer, og hvordan vi analyserer og oplever forskellige kunstformer inkl. samtidskunst. Begreberne læres gennem en vekslen mellem teoretisk gennemgang og praktiske øvelser.

Ekskursion til Odense:
• At give eleverne en oplevelse af kunst: fx kunstmuseum, skulptur i det offentlige rum, arkitektur (stiltræk /form og funktion), og street art - og opnå en diskussion om kunst og kunstens rolle.
Brandts: Undervisningsforløb (+ praktisk øvelse) : "Den Fantastiske  Bus”, ”Ovartaci – Jeg begyndte som paradisfugl”, “Kinga Bartis – Closelings" og Cathie Pilkington - Rag and Bone
• Street art
• Skulptur i det offentlige rum (eleverne har arbejdet med "attack og interaktion")   
• Arkitektur - Stibro mellem by og havn, Odense teatre, Fyn kunstmuseum, St Knuds Kirke, Gråbrødre kloster, Vægtergården (Albani Torv 5) - Perioder: Gotikken, Renæssancen, Modernisme.

Materialer:
Bo Nielsen,Lars Tonnesen, Billedernes fortælling, Gyldendal, Impressionisme s.144-146
Formalanalytiske spørgsmål (i kompendium)
Lærerproduceret Powerpoint : Strategier: impressiv: Monet- The Japanese Bridge 1899, Paul Gaugin "Vejen til Rouens" 1885)
Lærerproduceret PowerPoint. Tekop, "Green plaktat https://pngtree.com/freepng/public-environmental-protection-poster_419993.html, Solidaritat mit Vietnam plakat, Mel Bochner : ‘Blah, Blah, Blah,’ 2011-2012,  Kong Narmers palet 3200-3000 BC, Børsen København, Money ”Waterloo Bridge” serier, Doron Silberberg "Fake News"(2019), ,OneThird - Klaus Pichler (Østrig) – ”One Third” Projekt- Strawberries,Slinkachu: Branded (2012) https://slinkachu.com/work, Banksy, BIQ algehus Hamburg, Jens Galschiøt "Unbearable"(2015) .
Rum: Paul Cezanne, Mont Sainte-Victoire set fra Bibemus Stenbrud
1897. Henri Matisse, The Dessert: Harmony in Red, 1908. Edvard Munch, Skriget, 1893.

Praktisk øvelse: Fotografi: Kan et billede erstatte et ord?  Et impressionistisk maleri (sommer/efterår) Odense plakat, opgaven fra Brandts.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer