Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
|
Termin(er)
|
2025/26
|
|
Institution
|
Nordfyns Gymnasium
|
|
Fag og niveau
|
Dansk A
|
|
Lærer(e)
|
Sira Vallentin Egeskov
|
|
Hold
|
2025 1g5 DA (1g5 DA)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
|
Titel
1
|
Grundforløb
Grundforløbet er et tematisk forløb om forhold mellem mennesker, hvor der læses tekster i forskellige genrer om forhold i bred forstand, fx parforhold, søskendeforhold og forholdet mellem forældre og børn. Integreret i tekstlæsningsforløbet er desuden et forløb om skriftlighed med fokus på skriftlig analyse og fortolkning, herunder trænes resumé, personkarakteristik, citatudlægning og de 3 snubletråde.
Forløbet indeholder 10 elevtimer delt ud på 3 afleveringer: et resumé (2 timer), en kort analyserende opgave med fokus på udvalgte analysebegreber og citatteknik (3 timer) og en analyse af novellen ”Elly Byde”, som rettes af studieretningslæreren (5 timer).
Målene for forløbet er at træne eleverne i at:
● analysere, fortolke og perspektivere fiktive og ikke-fiktive tekster i alle medier med relevante analyseredskaber
● anvende centrale skriftlige fremstillingsformer (herunder analysere, fortolke og vurdere) med formidlingsbevidsthed
● udtrykke sig præcist, nuanceret og formidlingsbevidst mundtlig og skriftligt
● beherske skriftsprogets normer for korrekthed og anvende grammatiske og stilistiske grundbegreber
Materiale:
Naja Marie Aidt ’Ond i sulet’ fra Vandmærket, 1993
Martin A. Hansen “Frederiks oprør” fra Konkylien og Efterslæt, 1961
Helle Helle: “Mere kaffe” fra Biler og dyr, 2000
Pia Juul “Elly Byde” fra Dengang med hunden, 2005
Third Ear: ‘I et forhold med’, 2013
Sebastian Abrahamsen og Mathias Koch Stræde, ’Det begynder som en drøm’, Information 2016
Ekstra tekster:
Viggo Stuckenberg ’Lykken mellem to mennesker’ fra Sne, 1901
Emil Aarestrup ’Paa sneen’ fra Digte, 1868
|
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Naja Marie Aidt:_"Ond i sulet"
-
Medbring noget at skrive med.
-
Resume Skriv dig frem.PDF
-
Læs i kompendiet "Frederiks oprør"
-
Individuel skriveøvelse i timen (30 min.):
-
I skal have jeres stikord klar til personkarakteristik af Frederik (novellen "Frederiks oprør"). I denne time skal I nemlig samle jeres stikord til hele sætninger og øve jer i at skrive en sammenhængende personkarakteristik.
-
Snubletråd a i Skriv dig frem.pdf
-
3.3 Fortæller | Håndbog til dansk – litteratur, sprog, medier
-
3.4 Fremstillingsformer | Håndbog til dansk – litteratur, sprog, medier
-
Læs i kompendiet "Mere kaffe?" af Helle Helle
-
Citatbrug.pdf
-
3.2 Komposition | Håndbog til dansk – litteratur, sprog, medier
-
Snubletråd b i Skriv dig frem.pdf
-
Aflevering 2_Inkl.Citatbrug.pdf
-
Det begynder som en drøm
-
Fortællende nyhedsjournalistik. 5.1 Avisjournalistik | Håndbog til dansk – litteratur, sprog, medier
-
Kreativ omskrivning af Det begynder som en drøm.pdf
-
Nyhedshistorien 5.1 Avisjournalistik | Håndbog til dansk – litteratur, sprog, medier
-
Nyhedstrekanten. 5.1 Avisjournalistik | Håndbog til dansk – litteratur, sprog, medier
-
I et forhold med... | Third Ear Studio
-
Medbring earplugs/høretelefoner I skal i timen lytte til første halvdel af en podcast.
-
5.8 Podcasts | Håndbog til dansk – litteratur, sprog, medier
-
Medbring earplugs
-
Medbring kompendiet. I skal i timen læse teksten "Elly Byde", som I skal skrive den afsluttende aflevering om.
-
Snubletråd c i Skriv dig frem.pdf
-
Afsluttende aflevering i grundforløbet_Elly Byde inkl. tekst.pdf
-
Opgave i trioer:
-
Analyse i Skriv dig frem.PDF
-
Video: Afsnitsinddeling | Skriveøvelser til dansk
-
Video: Overgange mellem afsnit | Skriveøvelser til dansk
-
Afsnitsinddeling og overgange mellem afsnit.pdf
Skriftligt arbejde:
| Titel |
Afleveringsdato |
|
Afl. 1. Resumé
|
31-08-2025
|
|
Kreativ omskrivning af "Det begynder som en drøm"
|
22-09-2025
|
|
Afl. 2 - Analyserende afsnit
|
22-09-2025
|
|
Afl. 3 - Analyse Elly Byde
|
30-10-2025
|
|
|
Omfang
|
Estimeret:
16,00 moduler
Dækker over:
14 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/513/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d70840963201",
"T": "/lectio/513/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d70840963201",
"H": "/lectio/513/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d70840963201"
}