Titel
1
|
Taler, der vil forandre verden
Grundforløbet er elevernes første møde med danskfaget i gymnasiet, og da Birkerød Gymnasium, HF, IB og Kostskole i høj grad er en international skole, integreres det globale perspektiv i dette allerførste danskfaglige forløb. Eleverne arbejder nemlig i grundforløbet med taler, der vil forandre verden. Formålet med forløbet er dels at introducere eleverne til retorikkens verden og til de fagbegreber, der knytter sig til denne del af faget, men dels også at præsentere eleverne for forskellige taler, der på forskellige måder ønsker forandring. Derudover er det et mål, at eleverne selv skal trænes i at formulere egne holdninger og meninger alt efter den pågældende kommunikationssituation.
Indledningsvis præsenteres eleverne lidt mere generelt for danskfaget og bringes til at reflektere over, hvordan vi arbejder i dansk – og hvorfor. Dernæst introduceres eleverne til retorikkens verden, hvor de især lærer Ciceros retoriske pentagram at kende, ligesom de via småøvelser øver sig i at forholde sig til, hvornår kommunikation er vellykket, og hvad man skal tage højde for, når man tilrettelægger og gennemfører en tale. De efterfølgende moduler har hver deres faglige fokus rettet mod retorikkens verden – f.eks. talegenrer, stilistik, appelformer – ligesom hvert modul har mere tematisk og højaktuelt fokus knyttet til forløbets overskrift om taler, der vil forandre verden. Et modul handler f.eks. om klima, hvor et andet handler om køn og kultur. Således afprøver eleverne i hvert modul deres nyerhvervede viden gennem analysen af en tale med et bestemt tema, men også gennem forskellige småøvelser, der skal træne eleverne i selv at fremsætte forskellige argumenterende pointer og dermed udvikle deres personlige stemme. Forløbet afsluttes med en skriftlig opgave, hvor eleverne – ud fra deres nye viden og ud fra feedback og processkrivning – selv skal skrive en tale, der skal fremføres for en gruppe klassekammerater.
Forløbet integrerer følgende faglige mål for Dansk A – nemlig at eleverne skal kunne:
· udtrykke sig præcist, nuanceret og formidlingsbevidst mundtligt, skriftligt såvel som multimodalt
· beherske skriftsprogets normer for korrekthed og anvende grammatiske og stilistiske grundbegreber
· dokumentere indblik i sprogets funktion og variation, herunder dets samspil med kultur og samfund
· anvende centrale mundtlige fremstillingsformer (herunder holde faglige oplæg og argumentere for et synspunkt) med formidlingsbevidsthed
· anvende centrale skriftlige fremstillingsformer (herunder redegøre, diskutere, analysere, fortolke og vurdere) med formidlingsbevidsthed
· analysere, fortolke og perspektivere fiktive og ikke-fiktive tekster i alle medier
· demonstrere viden om og reflektere over fagets identitet og metoder
Forløbet integrerer følgende kernestof fra læreplanen for Dansk A – nemlig:
· sproglig analyse, fortolkning og vurdering
· retorisk analyse, herunder analyse af kommunikationssituationen, appelformer og argumentation
· produktivt og refleksivt arbejde med elevernes udtryksfærdighed i dansk og andre fag,
· kommunikationsanalyse
Materiale:
Jonas Eikas takketale ved Nordisk Råds Litteraturpris 2019
Den norske helse- og omsorgsminister Bent Høies tale til ungdommen, AftenPosten 27. april 2020
Greta Thunbergs tale på Christiansborg Slotsplads, 25. maj 2019
John F. Kennedy: Ich Bin ein Berliner, 1963
Sara Omars nytårstale ”Du kan bryde fri” fra Deadline, 2018
+ diverse sekundærtekster og PowerPoint-præsentationer om retorik, talers opbygning, argumentation, stilistik osv.
|