Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
Birkerød Gymnasium og HF
|
Fag og niveau
|
Engelsk A
|
Lærer(e)
|
Mette Nissen, Susanne Mørup Tirsgaard
|
Hold
|
2022 EN/a (1a EN, 2a EN, 3a EN)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
SoMe
I dette forløb introduceres eleverne til vigtige problemstillinger i forhold til anvendelsen af sociale medier ved at fokusere på fordele og ulemper ved disse, online identitet samt relevante nøgleord. Forløbet tager udgangspunkt i SoMe-generationen for at skabe en større indsigt i deres brug af sociale medier og dermed kunne drage paralleller til elevernes eget forhold til sociale medier.
Kernestof:
- Ali Smith: “After Life”, 2015 (novelle)
- Patrick Hess: “The power social media has over teen lives”, 2014 (blog)
- Gary Turk: “Look Up”, 2014 (digt)
- Juan Enriquez: “Your online life, permanent as a tattoo”, 2013 (TED-talk)
- Black Mirror: “Nosedive”, 2016 (afsnit af tv-serie på Netflix)
Hjemmesider anvendt i undervisningen:
- Ordbog: https://www.ordbogen.com/da/
- Min Læring: https://www.minlaering.dk/
Antal sider: 20
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
A letter to my future self
|
07-11-2022
|
Dig og engelsk
|
07-11-2022
|
Grammatik: kongruens
|
24-11-2022
|
Global Culture Fair
|
08-12-2022
|
My day through selfies
|
19-12-2022
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
17 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
The American Dream
Forløbet sætter fokus på den amerikanske drøm og de værdier, der er forbundet med denne. Vi har især fokuseret på immigration ved at læse tekster, der italesætter immigranters syn på den amerikanske drøm – hvad enten deres drøm er blevet opfyldt eller ej.
Anvendte begreber: assimilation, salad bowl, melting pot, American values, self-improvement and mobility, idealism
Kernestof:
- “Europe and America”, digt af David Ignatow (1973)
- “Immigrants”, digt af Pat Mora (1979)
- “Crickets”, novelle af Robert Olen Butler (1992)
- “The Pursuit of Happyness”, film instrueret af Gabriele Muccino (2006)
Links anvendt i undervisningen:
- “American Identity” (introduktion til kapitel) fra Being American af Mette Holm, 2020: https://beingamerican.systime.dk/?id=130
- “Having Values” fra Being American, Mette Holm, 2020: https://beingamerican.systime.dk/?id=140
Antal sider: 15
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Essay 1
|
24-01-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Intro til studieretningen
Fællesfagligt emne: Det politiske system i Storbritannien
Deltagende fag: Engelsk og Samfundsfag
Forløbets formål:
Faglige metoder anvendt i forløbet:
Viden og begreber knyttet til basal videnskabsteori anvendt i forløbet:
Kompetencer til at arbejde projektorienteret anvendt i forløbet:
(f.eks. problemformulering, problemløsning, innovation, vejledning, skrivning, mundtlig præsentation mm.)
Produktform:
Evaluering:
Lærerne har foretaget en mundtlig evaluering af forløbet i klassen. Eleverne foretager en skriftlig selvevaluering ved at udfylde portfolio under Opgaver i Lectio.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Music is poetry
What characterises poetry? What is 'poetic'? What do poetry and music have in common? Disse spørgsmål har vi diskuteret i dette korte forløb om musik og poesi. Undervejs har eleverne holdt et oplæg om en selvvalgt sang, som de fandt specielt poetisk.
Kernestof:
- "The Blacker the Berry" af Kendrick Lamar (2015)
- "Amy", dokumentarfilm af Asif Kapadia (2015)
Antal sider: 5
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Travel and Tourism
I vores Travel and Tourism-forløb har vi været på rejse rundt i verden for at snakke om kulturforskelle, traditioner, at være ambassadør for sit eget land når man er i udlandet, bæredygtighed og dark tourism.
Kernestof:
- "Paradise", novelle af Matthew Kneale (1995)
- “The Larder”, novelle af Morris Lurie (1984)
- "Looking for the Gulf Motel", digt af Richard Blanco (2012)
- "The Beach", film af Danny Boyle (2000)
- "Dark tourist" afsnit om Europa, Netflix-dokumentarserie (2018)
- "What it's really like to climb Everest, according to 10 people who've done it", artikel af Aylin Woodward på Business Insider India (2019)
Supplerende materiale:
- 6 Minute English: "Dark Tourism": https://www.youtube.com/watch?v=fIZmr7WdbqU
Antal sider: 30
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Interactive storytelling
|
07-09-2023
|
Dark tourism: presentation
|
14-09-2023
|
The Beach: group presentations
|
29-09-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Criminal Minds
I dette forløb har vi læst og arbejdet med crime, både true crime og crime fiction. I forbindelse med true crime har vi arbejdet med dokumentar- og podcast-genren, mens vi med crime fiction har beskæftiget os forskellige typer 'detective fiction': whodunnit, the cosy mystery og hard-boiled crime.
Kernestof:
- “Grateful Doe: unidentified man named as Jason Callahan 20 years after death”, artikel på www.theguardian.com (11. december, 2015)
- "Serial": sæson 1 afsnit 1 og 2, podcastserie af Sarah Koenig (2014)
- “Don’t F**k with Cats!”: afsnit 1, Netflix-dokumentarserie (2019)
- "The Landlady", novelle af Roald Dahl (1959)
- “The Wolf Among Us”, computerspil af Telltale (2013)
- “Murder on the Orient Express”, film af Kenneth Branagh (2017)
Supplerende materiale:
- “Why Are We So Obsessed with True Crime?”, YouTube-video, Rachel Oates (2019): https://www.youtube.com/watch?v=Lp7Zx1NUME8
- “5 Times The Internet Solved COLD CASE Crimes”, YouTube-video (2020): https://www.youtube.com/watch?v=cxnxFi_ktio&t=82s
- “New Podcast Highlights Serial Killers, Helps Solve Cold Cases”, artikel af Katy Solt på www.spectrumlocalnews.com (2. december, 2020)
- “Life And Death Of Dee Dee Blanchard, The ‘Munchausen By Proxy’ Mom Who Pretended Her Daughter Was Sick” af Amber Breese, artikel på https://allthatsinteresting.com/ (30. maj 2023)
- PowerPoint med introduktion til crime fiction: historie og undergenrer. Kilde bl.a. The English Handbook af Trine Østergaard (2017): https://theenglishhandbook.systime.dk/?id=213#c512
De faglige mål, der har været i spil:
̶ forstå forholdsvis komplekse mundtlige engelske tekster og samtaler af en vis længde om almene og faglige emner fra forskellige regioner og i forskellige stillejer
̶ udtrykke sig flydende og spontant med formidlingsbevidsthed i præsentation, samtale og diskussion på nuanceret og velstruktureret mundtligt engelsk om en bred vifte af almene og faglige emner med høj grad af grammatisk korrekthed og med evne til selvkorrektion
̶ skrive længere, nuancerede og velstrukturerede tekster på engelsk om komplekse emner med høj grad af grammatisk korrekthed, beherskelse af skriftsproglige normer samt formidlingsbevidsthed
̶ analysere og beskrive engelsk sprog grammatisk og stilistisk med anvendelse af relevant faglig terminologi
̶ gøre rede for indhold, synspunkter og sproglige særtræk i engelsksprogede tekster
̶ analysere og fortolke forskellige nyere og ældre tekster med anvendelse af relevant faglig terminologi og metode
̶ analysere og perspektivere aktuelle forhold i engelsksprogede regioner på baggrund af engelskfaglig viden om historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i Storbritannien og USA
̶ orientere sig i et større engelsksproget stof, herunder udøve kildekritik og dokumentere brugen af forskellige informationskilder
̶ anvende faglige opslagsværker og øvrige hjælpemidler
Antal sider: 35
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Writing exercise
|
24-11-2023
|
Essay 2
|
05-02-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
18 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
SRO
Fællesfagligt emne: USA og populisme
Deltagende fag: Engelsk og Samfundsfag.
Forløbets formål: at træne eleverne i at se mulighederne i at arbejde med et emne ved hjælp af begreber fra to fag. Endvidere at træne mundtlig fremlæggelse inden for en begrænset tid.
Faglige metoder anvendt i forløbet: Samfundsfag: Kvantitativ, kvalitativ og komparativ metode. Engelsk: retorisk analyse.
Viden og begreber knyttet til basal videnskabsteori anvendt i forløbet:
Kompetencer til at arbejde projektorienteret anvendt i forløbet: vejledning, skrivning
Produktform: En 6-8 siders opgave efterfulgt af en mundtlig præsentation.
Evaluering:
Lærerne har foretaget en mundtlig evaluering af forløbet i klassen. Eleverne foretager en skriftlig selvevaluering ved at udfylde portfolio under Opgaver i Lectio.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Ireland/Northern Ireland
Forløbet lægger op til studieturen, der går til Dublin og Belfast. Vi har delt forløbet op i perioder:
1) The Easter Rising og The Irish War of Independence
2) The Troubles og Bloody Sunday
Til sidst tager vi et kort kig på på nuværende tilstande. Forløbet slutter af med en limerick-konkurrence.
Kernestof:
- "Michael Collins", film instrueret af Neil Jordan (1996)
- ”The Sniper”, novelle af Liam O'Flaherty (1923)
- "Sunday, Bloody Sunday" sang af U2 (1983)
- ”That Summer”, novelle af Safia Moore (2015)
Supplerende materiale:
- "The Troubles: Unravelling Northern Ireland's 30-Year Conflict", dokumentarfilm (2023): https://www.youtube.com/watch?v=XAAmf6eTReQ
Antal sider: 15
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
The Catcher in the Rye
Værklæsning
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
12
|
Going Global - the British Empire - EKSAMENSEMNE
Going Places - the British Empire
Forløbet handler om det britiske imperium og dets betydning - både for de tidligere kolonier, men også for Storbritannien som samfund i dag.
Forløbet indledes med, at eleverne lærer, hvad det britiske imperium var. Derudover møder eleverne det engelske sprog som lingua franca.
Efterfølgende rettes fokus mod de tidligere kolonier Indien og Nigeria. Her møder eleverne tekster, der særligt omhandler imperiets aftryk på koloniernes befolkning.
Forløbet afrundes med et fokus på det multikulturelle Storbritannien i dag samt debatten om eftervirkningerne af det britiske imperium.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
18 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
13
|
US Election 2024
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
14
|
Black Voices - EKSAMENSEMNE
Black Voices
This topic deals with racism in the United States today and historically. We will focus on: slavery, the abolition of slavery, the era of segregation/Jim Crow Laws, the Civil Rights Movement, as well as present day race issues and the Black Lives Matter movement.
We will read non-fictional texts (a TED-talk, an extract from an autobiography) and fictional texts (poem, short story). We will also explore other cultural expressions such as songs and artworks.
The film Fruitvale Station (2013) will be included in the topic - which will end in a FF-forløb with history: USA - United and Divided.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
15
|
Macbeth: Ambition and Power - EKSAMENSEMNE
Hvorfor er Shakespeares værker stadig aktuelle og vedkommende i dag? Vi læser uddrag af Shakespeares tragedie Macbeth og ser løbende klip fra udvalgte filmatiseringer. Læsningen suppleres med uddrag fra Macbeth - The Graphic Novel - og dennes mere visuelle virkemidler.
Afslutningsvis ser vi Kurzel's filmatisering fra 2015.
Keywords: universal themes, power, ambition, fate, the Elizabethan world picture, the Great Chain of Being, the Globe Theatre, drama, prophecy, tragic hero/tragedy.
Macbeth:
Act 1, scene 1
Act 1, scene 3
Act 1, scene 5
Act 1, scene 7
Act 5, scene 5
Vi får desuden besøg af en skuespiller som laver dramaworkshop med eleverne.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
16
|
Normal People: Love, Class & Com. -EKSAMENSEMNE
Normal People: Love, Class & Communication
Værklæsning: vi læser Sally Rooney's roman med særligt fokus på hovedpersonernes relation, kommunikation og udvikling - og hvordan deres kærlighed kompliceres af samfundets strukturer og normer. Læsningen suppleres med de to første episoder fra TV-serien, samt interview med Sally Rooney.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/52/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d51503426458",
"T": "/lectio/52/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d51503426458",
"H": "/lectio/52/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d51503426458"
}