Titel
9
|
USA – samlet og splittet
Forløbet kredser om det faktum, at USA gennem hele sin historie både har været samlet og dybt splittet. Det er derfor ikke noget nyt, når landet – aktualiseret af årets præsidentvalg – ofte omtales som fx ’polariseret’. Alligevel er det relevant at stille spørgsmålet, hvordan nutidens opsplitning inden for fx politik, identitet, virkelighedsopfattelse og historiefortælling påvirker USA’s sammenhængskraft. Forløbet fokuserer på tiden fra borgerrettighedsbevægelsen og frem, men der vil løbende blive trukket linjer til relevante begivenheder, personer og begreber fra tidligere amerikansk historie.
Der er flg. overordnede temaer og problemstillinger:
- Hvad er amerikansk identitet, og hvem/hvad har formet den?
- Hvad er den amerikanske drøm, og hvordan har den udviklet sig?
- Hvilken betydning har slaveriet haft for borgerrettighedsbevægelsen, og hvorfor fylder race- og identitetsspørgsmål så meget i det amerikanske samfund i dag – som vi fx ser i Black Lives Matter?
- Hvordan kommer kampen om historien og virkeligheden i amerikansk politik i dag til udtryk (fx konservatisme overfor woke), og hvilke konsekvenser har det haft/vil det mon have?
Faglige mål
̶ redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks, Europas og verdens historie
̶ redegøre for sammenhænge mellem den lokale, nationale, regionale, europæiske og globale udvikling
̶ analysere eksempler på samspillet mellem mennesker, natur, kultur og samfund gennem tiderne
̶ skelne mellem forskellige typer af forklaringer på samfundsmæssige forandringer og diskutere periodiseringsprincipper ##
̶ reflektere over samspillet mellem fortid, nutid og fremtid samt over mennesket som historieskabt og historieskabende
̶ anvende en metodisk-kritisk tilgang til at udvælge og analysere historisk materiale, herunder eksempler på brug af historie
̶ opnå indsigt i, hvordan historiefaget kan medvirke til at forstå og løse problemer i nutiden
̶ formulere historiske problemstillinger og relatere disse til elevernes egen tid
̶ formidle og remediere historiefaglige problemstillinger mundtligt og skriftligt og begrunde de formidlingsmæssige valg
̶ behandle problemstillinger i samspil med andre fag
̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
Kernestof
̶ hovedlinjer i Danmarks, Europas og verdens historie fra antikken til i dag
̶ forandringer i levevilkår, teknologi og produktion gennem tiderne
̶ forskellige styreformer og samfundsorganiseringer
̶ kulturer og kulturmøder i Europas og verdens historie
̶ stats- og nationsdannelser, herunder Danmarks
̶ nationale, regionale og globale konflikter og samarbejdsrelationer
̶ politiske og sociale revolutioner
̶ demokrati, menneskerettigheder og ligestilling i nationalt og globalt perspektiv
̶ Holocaust og andre folkedrab ##
̶ politiske ideologier, herunder ideologiernes kamp i det 20. århundrede
̶ globalisering
̶ historiebrug og -formidling
̶ historiefaglige teorier og metoder.
Materialer:
- "USA’s historie" (am. tv-dokumentarserie, DR2, 2011/CFU, uddrag). Fra afsnit 1: Immigration fra Europa og etablering i USA. Fra afsnit 3: Pionererne. Fra afsnit 4, Optakt til borgerkrigen.
- Tidslinje til forløbet (KJO)
- Niels Bjerre-Poulsen: USA: Historie og identitet, 3. udg. 2023, s. 12-18, 26-33, 91-103.
- Hansen og Sindberg: USA: Historie, samfund, religion, 2024-udg. (online på Systime), div. sider fra kap. 1, 3 og 4.
- Dokumentar: "Trumps USA", 14.11.2024, (DR.DK, uddrag) – om nutidens kulturkamp
- "Project 2025", (video på Videnskab.dk) – om amerikansk konservatisme og dens udvikling hen imod trumpisme
- ”Capitol-angrebet indefra” (Britisk dokumentar, DR2 2021/CFU, uddrag)
|