Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
Birkerød Gymnasium og HF
|
Fag og niveau
|
Idræt C
|
Lærer(e)
|
Emil Mathiasen, Mikkel Mathiasen, Stine Møllebro Uttrup
|
Hold
|
2022 id/a (1a id, 2a id, 3a id)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Jive
I dette forløb skal eleverne stifte bekendtskab med dansen Jive. I undervisningen er fokus lagt på tekniske færdigheder, koordination, balance, rytmiske forståelse, kreativitet og opbygning af en koreografi.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Svømning
Fokus på crawl.
Rotation, armtag og vejrtrækning
Startspring og vendinger
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Opvarmning
Fokus på rytmisk opvarmning. Forløbet indeholder opbygning af opvarmnings program, musik og takttælling.
Faglige mål
at kunne udarbejde, gennemføre og evaluere et opvarmnings program
at vide hvad der sker med kroppen under opvarmning
at beherske centrale færdigheder inden for musik og bevægelse
at opnå kropsbevidsthed og kropsbeherskelse
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Les Lanciers
Les Lanciers: at eleverne får en fornemmelse for dansens mere ædle og æstetiske udtryk, at vise den mere elegante fremtoning og at damen lader sig føre igennem dansen, at manden viser at han fører damen rundt.
Teknisk: at kunne danse i takt til musikken, Chásse trin, Balancier og de forskellige varianter.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Badminton
Badminton er et teknisk krævende spil og det kræver rigtig mange timer at indlære de forskellige slag og benarbejde på banen.
Jeg kan derfor ikke forvente at eleverne skal kunne vise perfekte slag og tilhørende benarbejde i både double og single efter 6 gange 90 minutters undervisning.
Jeg har derfor baseret min undervisning primært på singlebane og dertil halv bane.
Forløbet er baseret på både tekniske og kampbaserede øvelser.
Teknisk: Beherske udgangsgreb(forhånd), og baghånd(kort), lang serv, clear, drop, netdrop og lop smash.
Taktisk: Kunne bevæge sig hensigtsmæssigt på banen og betydningen af spillecentrum.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Fodbold
Fodbold.
Opnå grundlæggende tekniske fodboldfærdigheder, herunder:
Afleveringer (inderside)
Afslutninger (lodret vristspark, inderside)
Driblinger (generel boldkontrol samt 3 finter; husmands/Laudrup og træk bagom ben (Cruyff) samt fristefinten.
1. berøringer/vendinger (modtage en bold; retningsbestemt med indersiden og brystet)
Opnå grundlæggende taktisk fodboldmæssig spilforståelse, herunder:
Kendskab til taktisk formation i fodbold
Opbygningsspil: Udnytte bredde og dybde, bandespil samt skabe og udnytte frit rum via temposkift, forfinte og modløb
Afslutningsspil/Gennembrudsspil. Løb i boks (timing, løb på blindsiden, temposkift, forfinte) og indlæg til forreste stolpe og cut back
Opnå forbedret fysisk form samt viden inden for områderne aerobt og anaerobt arbejde i fodbold og kunne koble dette til praksis, herunder
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
CrossFit og grundtræning
Formål:
Introduktion til Crossfit, som en træningsform og træningskultur.
Opnå kendskab til grundlæggende bevægelsesmønstre og kunne genkende bevægelserne i praksis og udføre dem korrekt.
Introduktion til forskellige WOD’s og deres intervalprincipper,
- EMOM
- Fight Gone Bad!
- Team Work-out
- AMRAP
- Climb the ladder!
+ Warm-ups og finishers.
Lave og sammensætte egne programmer.
Teori;
- Yubio: s.975 – 1000 kap. 25 om X-fit.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Volleyball
Tekniske kompetencer: Beherske grundslagene, baggerslag, fingerslag, smash og underhåndsserv og introduktion til overhåndserv.
Taktiske kompetencer:
Beherske "Beton opstilling" - være opmærksom på eget ansvarsområde, samt kommunikation og samarbejde. Der spilles mix hold - være opmærksom på at inddrage alle i spillet samt kommunikation på banen.
Kendskab til og delvis beherskelse af spil med to hævere der har specialiseret sig.
Teori: Yubio (om volleyball) s. 572-581
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Træningsprojekt
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
9,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
Chachacha
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
12
|
Pickleball
FORMÅL: Eleverne introduceres til Pickleball med dets særlige regler og karakteristika i forhold til andre ketsjerspil.
INDHOLD:
Pickleball:
• Korrekt greb og batføring
• Grundlæggende beherskelse af slag som serv, returnering, drop, flugtning, dink og lob
• Fokus på vægtoverførsel, gennemsving og benstilling
• Forståelse for placering på banen og i forhold til bolden
• Grundlæggende beherskelse af simple slagserier
EVALUERING:
Slagserier, færdigt spil,
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
13
|
Forløb#10
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
14
|
Forløb#12
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
15
|
Forløb#13
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/52/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d51503747666",
"T": "/lectio/52/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d51503747666",
"H": "/lectio/52/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d51503747666"
}