Holdet 2022 id/a - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Birkerød Gymnasium og HF
Fag og niveau Idræt C
Lærer(e) Emil Mathiasen, Mikkel Mathiasen, Stine Møllebro Uttrup
Hold 2022 id/a (1a id, 2a id, 3a id)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Jive
Titel 2 Svømning
Titel 3 Opvarmning
Titel 4 Les Lanciers
Titel 5 Badminton
Titel 6 Fodbold
Titel 7 CrossFit og grundtræning
Titel 8 Volleyball
Titel 9 Bachata
Titel 10 Træningsprojekt
Titel 11 Chachacha
Titel 12 Pickleball
Titel 13 Forløb#10
Titel 14 Forløb#12
Titel 15 Forløb#13

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Jive

I dette forløb skal eleverne stifte bekendtskab med dansen Jive. I undervisningen er fokus lagt på tekniske færdigheder, koordination, balance, rytmiske forståelse, kreativitet og opbygning af en koreografi.

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Svømning

Fokus på crawl.
Rotation, armtag og vejrtrækning
Startspring og vendinger
Indhold
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Opvarmning

Fokus på rytmisk opvarmning. Forløbet indeholder opbygning af opvarmnings program, musik og takttælling.

Faglige mål
at kunne udarbejde, gennemføre og evaluere et opvarmnings program
at vide hvad der sker med kroppen under opvarmning
at beherske centrale færdigheder inden for musik og bevægelse
at opnå kropsbevidsthed og kropsbeherskelse
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Les Lanciers

Les Lanciers: at eleverne får en fornemmelse for dansens mere ædle og æstetiske udtryk, at vise den mere elegante fremtoning og at damen lader sig føre igennem dansen, at manden viser at han fører damen rundt.
Teknisk: at kunne danse i takt til musikken, Chásse trin, Balancier og de forskellige varianter.
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Badminton

Badminton er et teknisk krævende spil og det kræver rigtig mange timer at indlære de forskellige slag og benarbejde på banen.
Jeg kan derfor ikke forvente at eleverne skal kunne vise perfekte slag og tilhørende benarbejde i både double og single efter 6 gange 90 minutters undervisning.
Jeg har derfor baseret min undervisning primært på singlebane og dertil halv bane.
Forløbet er baseret på både tekniske og kampbaserede øvelser.

Teknisk: Beherske udgangsgreb(forhånd), og baghånd(kort), lang serv, clear, drop, netdrop og lop smash.

Taktisk: Kunne bevæge sig hensigtsmæssigt på banen og betydningen af spillecentrum.
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Fodbold

Fodbold.
Opnå grundlæggende tekniske fodboldfærdigheder, herunder:

Afleveringer (inderside)
Afslutninger (lodret vristspark, inderside)
Driblinger (generel boldkontrol samt 3 finter; husmands/Laudrup og træk bagom ben (Cruyff) samt fristefinten.
1. berøringer/vendinger (modtage en bold; retningsbestemt med indersiden og brystet)
Opnå grundlæggende taktisk fodboldmæssig spilforståelse, herunder:

Kendskab til taktisk formation i fodbold
Opbygningsspil: Udnytte bredde og dybde, bandespil samt skabe og udnytte frit rum via temposkift, forfinte og modløb
Afslutningsspil/Gennembrudsspil. Løb i boks (timing, løb på blindsiden, temposkift, forfinte) og indlæg til forreste stolpe og cut back
Opnå forbedret fysisk form samt viden inden for områderne aerobt og anaerobt arbejde i fodbold og kunne koble dette til praksis, herunder
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 CrossFit og grundtræning

Formål:
Introduktion til Crossfit, som en træningsform og træningskultur.
Opnå kendskab til grundlæggende bevægelsesmønstre og kunne genkende bevægelserne i praksis og udføre dem korrekt.
Introduktion til forskellige WOD’s og deres intervalprincipper,
- EMOM
- Fight Gone Bad!
- Team Work-out
- AMRAP
- Climb the ladder!

+ Warm-ups og finishers.
Lave og sammensætte egne programmer.

Teori;
- Yubio: s.975 – 1000 kap. 25 om X-fit.


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Volleyball

Tekniske kompetencer: Beherske grundslagene, baggerslag, fingerslag, smash og underhåndsserv og introduktion til overhåndserv.

Taktiske kompetencer:
Beherske "Beton opstilling" - være opmærksom på eget ansvarsområde, samt kommunikation og samarbejde. Der spilles mix hold - være opmærksom på at inddrage alle i spillet samt kommunikation på banen.
Kendskab til og delvis beherskelse af spil med to hævere der har specialiseret sig.

Teori: Yubio (om volleyball) s. 572-581
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 Bachata

Eleverne har arbejdet med at føre / blive ført igennem en sekvens med bachata-musik og opnå flow mellem grundtrin og enkelte variationer og opnå en bevidsthed om dansens udtryk i takt til musikken.

Teknik: I de første moduler vil hovedvægten være på dansens trin, teknikker og enkelte variationer samt på at få en musikforståelse for dansens rytme og tælling.
I de følgende moduler vil fokus være på at få bygget flere variationer på og få finpudset dansens trin, teknik og udtryk, samt at danse mere frit, kreativt og improviseret.

Bachata-trin:
https://www.youtube.com/watch?v=oj-S6T4oZeU&t=185s&ab_channel=Roberto%26MagdalenaBachata
https://www.youtube.com/watch?v=uYogZ8wGrv0&ab_channel=Marius%26ElenaOfficial
https://www.youtube.com/watch?v=npA-foACPJ0&t=319s&ab_channel=BachataMastery
Indhold
Omfang Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Almene (tværfaglige)
  • Kommunikative færdigheder
  • Personlige
  • Kreativitet
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Gruppearbejde
  • Lærerstyret undervisning
Titel 11 Chachacha

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12 Pickleball

FORMÅL: Eleverne introduceres til Pickleball med dets særlige regler og karakteristika i forhold til andre ketsjerspil.

INDHOLD:
Pickleball:
• Korrekt greb og batføring
• Grundlæggende beherskelse af slag som serv, returnering, drop, flugtning, dink og lob
• Fokus på vægtoverførsel, gennemsving og benstilling
• Forståelse for placering på banen og i forhold til bolden
• Grundlæggende beherskelse af simple slagserier


EVALUERING:
Slagserier, færdigt spil,
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 13 Forløb#10

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 14 Forløb#12

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 15 Forløb#13

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer