Holdet 2022 SA/a - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Birkerød Gymnasium og HF
Fag og niveau Samfundsfag A
Lærer(e) Henrik Nilsson
Hold 2022 SA/a (1a SA, 2a SA, 3a SA)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Politiske skillelinjer
Titel 2 Identitetsdannelse i det senmoderne samfund
Titel 3 Intro til studieretningen
Titel 4 Identitetsdannelse i det senmoderne samfund, del 2
Titel 5 Danmark i det internationale system
Titel 6 SRO
Titel 7 Studietur
Titel 8 Økonomiske udfordringer
Titel 9 Globaliseringens udfordringer
Titel 10 Køn og ligestilling

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Politiske skillelinjer

I dette første forløb i deres studieretningsklasser fokuserede vi på politiske skillelinjer og de danske politiske partiers placering på disse. Efter en fokuseret gennemgang af de tre hovedideologier (liberalisme, konservatisme og socialisme) fordybede eleverne sig gruppevis i underideologierne og lavede præsentationer for klassen med disse. Desuden så vi på den politiske styringskæde samt begreber inden for parti- og vælgeradfærd.
Efterfølgende så vi på begreber inden for magt, demokrati og medborgerskab.

Faglige mål:
- forholde sig kritisk til forskelligartede materialer fra forskellige typer afsendere og anvende viden om samfundsvidenskabelig metode til at gennemføre mindre empiriske undersøgelser.
- anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet og forskellige teorier fra fagets discipliner til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemstillinger og udviklingstendenser.
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder.

Kernestof:
Tre politiske skillelinjer: den fordelingspolitiske, den værdipolitiske, og, den magtpolitiske. Lipset & Rokkan, Bartolino & Mair
De danske partiers placering på de fordelings- og værdipolitiske akser

Ideologier: liberalisme, konservatisme, socialisme, social- og neoliberalisme, social- og neokonservatisme, kommunisme og socialdemokratisme, populisme.

Ideologiernes rolle i den politiske debat.
Molins model,
Downs’ model, Strøms model.

Vælgertyper: class voter, kernevælger, marginalvælger, issue-voter
Faktorer med indflydelse på vælgeradfærden: Michigan-modellen, rational choice, egoistisk nyttemaksimering,
Nærheds- og retningsmodellen, vælgervolatilitet
Den parlamentariske styringskæde, delegering af magt og ansvar.
Valgmetoder: flertalsvalg i enkeltmandskredse, forholdstalsvalg, spærregrænse
Folketingets rolle, lovbehandling og beslutningsprocesser, parlamentarisk kontrol.
Regeringens rolle, magtens tredeling: lovgivende, udøvende og dømmende magt, parlamentarisme (negativ og positiv) vs præsidentstyre.

Magtbegreber: magt som ressource, institutionel magt, direkte magt, indirekte magt, skjult magt og symbolsk magt.
Til at undersøge magt: positionsmetoden, beslutningsmetoden og reputationsmetoden.
Magtopfattelser: pluralistisk, korporatistisk, elitistisk, demokratisk og marxistisk.

Repræsentativt og direkte demokrati, konkurrence- og deltagelsesdemokrati.

Civile, politiske og sociale rettigheder.
Statsborgerskab og medborgerskab.
Turners to dimensioner for udvikling af rettigheder og medborgerskab: stat-civilsamfund; givet-tilkæmpet.
Den (personligt eller socialt) ansvarlige medborger; den (loyale eller kritiske) demokratiske medborger; den (nationale eller globale) værdiorienterede medborger; og den økologiske medborger.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Partivalg og holdning til offentlige udgifter 27-11-2022
Statistisk usikkerhed 01-12-2022
Ideologier 07-12-2022
Det borgerlige Danmark 14-12-2022
Splittelse blandt regeringspartiernes vælgere? 18-01-2023
Opbakning til demokratiet 22-02-2023
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 31 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Identitetsdannelse i det senmoderne samfund

Sociologiforløb, der omhandler identitetsdannelse, socialisering og samfundsudvikling med udgangspunkt i sociologiske teorier.

I forløbet introduceres eleverne til en række centrale sociologiske begreber som socialisering, familie og familieformer, normer, sociale roller, kultur, sociale grupper, identitet, individualisering, anerkendelsesbehov, integrationstyper, samfundstyper (traditionelle, moderne og senmoderne). Disse faglige begreber får eleverne mulighed for at anvende direkte på deres samtid og den ungdomsgeneration, som de selv er en del af, fordi aktuel empiri inddrages i dette forløb, og afkræver eleverne, at de kan analysere og anvende faglig viden (begreber og teorier) til at forstå og forklare unges muligheder og udfordringer i den senmoderne tid, som vi alle sammen lever i.

Faglige mål:
- anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet og forskellige teorier fra fagets discipliner til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemstillinger og udviklingstendenser.
- forklare sammenhænge mellem samfundsforandringer og ændringer i sociale og kulturelle mønstre.
- anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige problemstillinger i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå.
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
- forholde sig kritisk til forskelligartede materialer fra forskellige typer afsendere og anvende viden om samfundsvidenskabelig metode til at gennemføre mindre empiriske undersøgelser.

Kernestof:
Det traditionelle, moderne og senmoderne samfund. Tönnies: Gemeinschaft og Gesellschaft
Livsformer
Husstands- og familiestrukturer. Den jordbundne familie, industrisamfundets kernefamilie og den symmetriske kernefamilie.
Livsstile, Minervamodellen, Bourdieu
Levevilkår, absolut og relativ fattigdom

Makro- og mikrosociologi, struktur og aktør

Dobbeltsocialisering og identitetsvalg hos etniske minoriteter: den rene identitet, bindestregs-identiteten og den kreolske identitet. Danskhed
Axel Honneth: anerkendelsesteori; den private, den retslige og den solidariske sfære.
Giddens: aftraditionalisering, individualisering, adskillelse af tid og rum, udlejring af sociale relationer, refleksivitet.
Ziehe: kulturel frisættelse, formbarhed, subjektivisering, ontologisering, potensering.
Beck: risikosamfundet, institutionaliseret individualisering.
Bauman: Flydende modernitet, enshedens narcissisme og glokalisering.
Sennett: Overfladiskhed i de sociale relationer.
Rosa: Acceleration, fremmedgørelse og stress.
Radikalisering,
Integrationsformer: Assimilation, pluralistisk integration, segregation, marginalisering.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 22 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Intro til studieretningen

Fællesfagligt emne: Det politiske system i Storbritannien

Deltagende fag: Engelsk og Samfundsfag

Forløbets formål:

Faglige metoder anvendt i forløbet:

Viden og begreber knyttet til basal videnskabsteori anvendt i forløbet:

Kompetencer til at arbejde projektorienteret anvendt i forløbet:
(f.eks. problemformulering, problemløsning, innovation, vejledning, skrivning, mundtlig præsentation mm.)

Produktform:

Evaluering:
Lærerne har foretaget en mundtlig evaluering af forløbet i klassen. Eleverne foretager en skriftlig selvevaluering ved at udfylde portfolio under Opgaver i Lectio.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Identitetsdannelse i det senmoderne samfund, del 2

Faglige mål:
- anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet og forskellige teorier fra fagets discipliner til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemstillinger og udviklingstendenser.
- forklare sammenhænge mellem samfundsforandringer og ændringer i sociale og kulturelle mønstre.
- anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige problemstillinger i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå.
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
- forholde sig kritisk til forskelligartede materialer fra forskellige typer afsendere og anvende viden om samfundsvidenskabelig metode til at gennemføre mindre empiriske undersøgelser.

Kernestof:
Netværkssamfundets individ som blæksprutte, netværksbaseret individualisme,
Brug af sociale medier, narcissistisk adfærd, interaktivt kommunikationsmønster.
Smartphonens muligheder og begrænsninger, sociale mediers betydning for vores fællesskaber, afhængighed.
Kvantitativ, kvalitativ og komparativ metode
Goffman: frontstage og backstage.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Danmark i det internationale system

Dette forløb fokuserede på de centrale begreber i International Politik for at gøre eleverne i stand til at se de internationale politiske udfordringer fra forskellige vinkler (realisme, liberalisme og konstruktivisme) og blive i stand til at vurderes aktørers (stater, IGOer og INGOer) rolle og styrker. Desuden blev der set på løsningsmuligheder i forhold til aktuelle konflikter.
Endvidere så vi på Danmarks rolle og konkrete handlinger som småstat.
EUs dannelse, opbygning og rolle i forhold til danske, europæiske og internationale udfordringer blev belyst med konkrete eksempler.

Faglige mål:
- anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige problemstillinger i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå.
- anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet og forskellige teorier fra fagets discipliner til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemstillinger og udviklingstendenser.
- undersøge og dokumentere et politikområde, herunder betydningen af EU og globale forhold
- forklare samfundsmæssige problemstillinger ved anvendelse af begreber og enkle teorier
- undersøge konkrete økonomiske prioriteringsproblemer i Danmark og EU og diskutere løsninger
- forklare begivenheder og udviklingstendenser i det internationale system og diskutere Danmarks handlemuligheder i forbindelse hermed.
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder
- formulere præcise faglige problemstillinger, herunder hypoteser, og indsamle og bearbejde dansk og fremmedsproget materiale, herunder statistisk materiale, til at undersøge og diskutere problemstillinger og konkludere.
- på et fagligt grundlag argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter, placere disse i en teoretisk sammenhæng og indgå i en faglig dialog.

Kernebegreber:
IP teorier i hovedtræk
Klassisk realisme og neorealisme:
Magt som økonomiske og militære ressourcer.
Multipolær, bipolær og unipolær verdensorden.
Magtbalancering, Bandwagonning og Buck passing.
Sikkerhedsdilemma
Klassisk liberalisme (=idealisme) og neoliberalisme.
Sikkerhedsstigen, den økonomiske fredstese (interdependens) og den demokratiske fredstese (demokratiske stater går ikke i krig mod hinanden).
Plussumsspil og nulsumsspil
Vigtigheden af internationale aktører: IGO’er, NGO’er, MNS’er, oprørsgrupper, medier og terrorister.
Magtformer: ressourcemagt, institutionel magt og strukturel magt. Hård, blød og klog magt.
Konstruktivisme.
Case: De israelsk-arabiske krige og konflikter.
Præsentationer med udgangspunkt i realistisk, neo-realistisk, liberalistisk og konstruktivistisk analyse af konflikten.
Det internationale systems udvikling: Multipolær, bipolær, unipolær og non-polær?
Kennedy’s hegemoniteori, imperial overstretch
BRIKS-samarbejdet og dets kendetegn
Determinanter og kapabiliteter.
Geopolitikkens rolle, hartland og rimland.
Sikkerhedskompleks.
Åbne og lukkede økonomier, international konkurrenceevne, militære kapabiliteter.
Konkurrenceevne og kapabiliteter, polaritet i det internationale system
USA’s udenrigspolitik: republik-nationalisme, exceptionalisme, eksempel- og missionsdoktriner, isolationisme.
Kinas udenrigspolitik: regional stormagt og kommende supermagt, korruption.
Ruslands udenrigspolitik: offensiv og defensiv neo-realisme, geopolitik, absolut suverænitet, løsning af Krim-krisen gennem (neo)liberalistiske midler.
Indiens udenrigspolitik
Civilisationernes sammenstød (Huntington og Moisi)
Svage stater og borgerkrige, Krige, Terrorisme
FN, styrker og svagheder, IP teoriernes syn på FN, R2P
Den engelske skole: den pluralistiske og solidaristiske model
NATO: organisationens rolle under Den kolde Krig og i dag, musketér-eden.
Dansk udenrigspolitik: Rammer, mål (sikkerhedspolitik, udenrigsøkonomi og idépolitik) og midler, Danmark som småstat.
Dansk sikkerhedspolitik: skiftet fra tilpasningspolitik til aktivistisk udenrigspolitik (aktiv internationalisme og international aktivisme).
Danmark som krigsnation: nødvendighedskrige og valgkrige.
Kuwait, Irak, Bosnien, Kosova, Afghanistan, Libyen, Mali, Syrien.
Arktis: Potentielle ressourcer, handelsmæssige og militærstrategiske interesser.
Ruslands, Canadas, USA's, Norges og Danmark-Grønlands interesser.
Hvordan løses de potentielle interessekonflikter?
Arktis - interesser.

EU
EU's historiske udvikling, politiske (fred) og økonomiske (handel) årsager til EFs dannelse.
Suverænitetsafgivelse, demokrati, højre- og venstrefløjsholdninger til EU.
Integrationsteorier: føderalisme, liberal intergovernmentalisme og neo-funktionalisme (spill-over)
Mellemstatslig og overstatslig integration, formel og reel suverænitet.
EU som politisk system: Kommissionen, Ministerrådet, Parlamentet, Det Europæiske Råd, EU-domstolen
Nærhedsprincippet, det indre marked,
Landbrugs- og regionalpolitik, retsområdet
EU’s flygtningepolitik
Ny fordelingsnøgle
Rollespil om EU’s klimapolitik, nationalstaters og lobbyisters interesser.

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 49 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 SRO

Fællesfagligt emne: USA og populisme

Deltagende fag: Engelsk og Samfundsfag.

Forløbets formål: at træne eleverne i at se mulighederne i at arbejde med et emne ved hjælp af begreber fra to fag. Endvidere at træne mundtlig fremlæggelse inden for en begrænset tid.

Faglige metoder anvendt i forløbet: Samfundsfag: Kvantitativ, kvalitativ og komparativ metode. Engelsk: retorisk analyse.

Viden og begreber knyttet til basal videnskabsteori anvendt i forløbet:

Kompetencer til at arbejde projektorienteret anvendt i forløbet: vejledning, skrivning

Produktform: En 6-8 siders opgave efterfulgt af en mundtlig præsentation.

Evaluering:
Lærerne har foretaget en mundtlig evaluering af forløbet i klassen. Eleverne foretager en skriftlig selvevaluering ved at udfylde portfolio under Opgaver i Lectio.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Studietur

Destination: Belfast og Dublin

Deltagende fag: Dansk, Engelsk og Samfundsfag.

Rejsens formål: Kulturforståelse

Fagligt fokus i forløbet

Innovation på studieturen: Eleverne skal lave en kort dokumentar om et udvalgt sted/ Belfast/ Dublin.
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Økonomiske udfordringer

Økonomiforløb, der indeholdt, der skulle sætte eleverne i stand til at forstå centrale økonomiske begreber som det økonomiske målsætninger, det økonomiske kredsløb, økonomiske politikker og teorier. Fokus var på den danske nationaløkonomi.

Faglige mål:
- anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige problemstillinger i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå.
- anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet og forskellige teorier fra fagets discipliner til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemstillinger og udviklingstendenser.
- forklare begivenheder og udviklingstendenser i det internationale system og diskutere Danmarks handlemuligheder i forbindelse hermed.
- formulere præcise faglige problemstillinger, herunder hypoteser, og indsamle og bearbejde dansk og fremmedsproget materiale, herunder statistisk materiale, til at undersøge og diskutere problemstillinger og konkludere.

Kernebegreber:
Ubegrænsede behov og knappe ressourcer.
Maslows behovspyramide. Mikro- og makrokonomi, cost-benefit analyse. Markedsøkonomi, planøkonomi og blandingsøkonomi. Positiv og normativ økonomi.
Det økonomiske kredsløb
Forsyningsbalancen, åbne og lukkede økonomier
BNP
Den universelle, residuale og selektive velfærdsmodel
Progressiv, regressiv og proportional skat.
Demografisk forsørgerbyrde og forventningspres, privatisering.
Velfærdsturisme, social dumping, den danske arbejdsmarkedsmodel, konkurrencestaten.
Flexicurity, erhvervsfrekvens, beskæftigelsesfrekvens.
Udbud og efterspørgsel Markedsprisen,
Priselasticitet
Deleøkonomi
Økonomiske mål: vækst, bæredygtighed,
Lav arbejdsløshed,
Lav inflation
Betalingsbalance og balance på statens budget
Omfordeling
Klima og EF
Finanspolitik, ekspansiv og kontraktiv
Multiplikatoreffekten.
Pengepolitik, ekspansiv og kontraktiv
Valutapolitik, indkomstpolitik
Strukturpolitik: arbejdsmarkedspolitik (opkvalificerings- og stramningsstrategier), erhvervspolitik, Skattepolitik, Laffer-kurven
Økonomisk handlefrihed ift. EU, Prismæssig, strukturel og institutionel konkurrenceevne
Keynesianisme vs. monetarisme
Den ny-klassiske skole (Lucas), ny-og post-keynesianisme (Stiglitz),
Økologisk økonomi (Raworth)

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 34 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 Globaliseringens udfordringer

Forløb om den internationale økonomi og om hvorfor vi handler med hinanden, fordele og ulemper ved frihandel og protektionisme. Gennem gruppearbejde med efterfølgende elevpræsentationer så vi på globaliseringens tabere og vindere, udviklingsteorier og -strategier samt FNs udviklingsmål.

Faglige mål:
- anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige problemstillinger i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå.
- anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet og forskellige teorier fra fagets discipliner til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemstillinger og udviklingstendenser.
- forklare begivenheder og udviklingstendenser i det internationale system og diskutere Danmarks handlemuligheder i forbindelse hermed.
- formulere præcise faglige problemstillinger, herunder hypoteser, og indsamle og bearbejde dansk og fremmedsproget materiale, herunder statistisk materiale, til at undersøge og diskutere problemstillinger og konkludere.

Kernebegreber:
Verdenshandel
Teorier om handel
Protektionisme
Handelshindringer
Økonomisk integration, Rodriks globaliseringstrilemma
Globalisering: økonomisk, politisk og kulturel
Globaliseringens tabere og vindere
Udviklingsteorier: liberalistiske og marxistiske
Udviklingsstrategier: importsubstitution og eksportorientering. FN’s udviklingsmål. Direkte udenlandske investeringer.
Globaliseringens konsekvenser, positive og negative sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 Køn og ligestilling

Faglige mål:
- anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet og forskellige teorier fra fagets discipliner til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemstillinger og udviklingstendenser
- behandle problemstillinger i samspil med andre fag og demonstrere viden om fagets identitet og metoder
- formulere præcise faglige problemstillinger, herunder hypoteser, og indsamle og bearbejde dansk og fremmedsproget materiale, herunder statistisk materiale, til at undersøge og diskutere problemstillinger og konkludere

Kernestof:
Ligestilling og det kønsopdelte arbejdsmarked
Sex som en magtfaktor
Forklaringer på manglende ligestilling – aktør eller struktur
Biologisk og socialt køn (køn og kønsroller), Teorier om patriarkatet, Diskursivt køn, Intersektionalitet, Det valgfrie køn, Mande- og maskulinitetsforskning, #Metoo
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer