Holdet 2022 SP/akxy4 - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24 - 2024/25
Institution Birkerød Gymnasium og HF
Fag og niveau Spansk A
Lærer(e) Nønne Bjerre Jensen
Hold 2022 SP/akxy4 (2akxy SP4, 3akxy SP4)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Basisspansk fortsat
Titel 2 Sprogligt fokus: ordforråd
Titel 3 Refleksive verber turbo
Titel 4 Latinamerika identidad y diversidad
Titel 5 Un encuentro cultural #1 Eksamen
Titel 6 Identidad y diversidad #1 Eksamen
Titel 7 Un encuentro cultural #2 Eksamen
Titel 8 Fiestas Eksamen
Titel 9 Identidad y diversidad #2 Eksamen

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Basisspansk fortsat

Vi fortsætter med begyndersystemet Caminando og afrunder forløbet basisspansk.
Eleverne introduceres for delprøve 1 og særligt billedopgaverne uden hjælpemidler øves.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 21 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Sprogligt fokus: ordforråd

I dette forløb vil vi have et explicit fokus på at udvide ordforrådet.

Vi tyvstartede lidt i september med et særligt fokus på adjektiver, men fortsætter i dette forløb med forskellige måder at udtrykke formodninger på, verbalperifraser og hitverber.
Vi bruger filmen Relatos Salvajes som udgangspunkt for øvelser -mundtlige såvel som skriftlige.
Målet er, at eleverne får en værktøjskasse med ord og vendinger, som giver deres talte og skrevne sprog dybde og nuancer, der er til gavn både mundtligt og skriftligt.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 15,05 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Refleksive verber turbo

Som navnet antyder er dette forløb en turbo intro til de refleksive verbers form og anvendelse.
Forløbet rundes af med en introduktion til delprøve 2 -et brev.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Un encuentro cultural #1 Eksamen

Dette er første del af forløbet Un encuentro cultural

Med udgangspunkt i at vi skal på sprogrejse til Granada vil vi i denne del af forløbet have fokus på interkulturelle kompetencer og kulturmødet mellem dansk og spansk kultur.

De oplevelser man får, når man som ung bor hos en familie i et andet land og derigennem bliver opmærksom på de små og store forskelle, der er på ens egen kultur og den spanske kultur

Vi arbejder med mundtlighed og opøver kompetencer i at kommunikere på spansk med de lokale i Granada
Vi øver den skriftlige eksamen med en delprøve 1

Materiale:
Un mes en Málaga
• Kap. 1 Mis primeros días en Málaga
• Kap. 2 Vivir con una familia española
• Kap. 3 Un día típico en Málaga
• Kap. 4 Los jóvenes malagueños (er læst i 2.g)


Eksamen:
Un mes en Málaga
• Kap. 2 Vivir con una familia española



Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Identidad y diversidad #1 Eksamen

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Un encuentro cultural #2 Eksamen

Dette er anden del af forløbet Un encuentro cultural

Med udgangspunkt i at vi skal på sprogrejse til Granada vil vi genoptage tråden fra første del af forløbet med fokus på interkulturelle kompetencer.
I denne del af forløbet ligger en frivillig rejse til Granada, hvor eleverne mærker kulturmødet på egen krop, da de bor hos spanske familier og går på sprogskole 4 x 3 timer med kun spansktalende lærere.

Hjemmefra beskæftiger vi os med den andalusiske madkultur og bliver klogere på de spanske tapas, som vi skal smage i Granada.

Vi arbejder med nationalitetsstereotyper -de fordomme og stereotype forestillinger, der findes om forskellige nationaliteter med særlig vægt på de forestillinger vi kan have om spaniere, men også dem, der findes om danskere.

Vi zoomer ind på historien og læser om den arabiske indflydelse på kulturen, sproget og arkitekturen i Andalucien og Granada. I Granada besøger vi Alhambra og mærker historiens vingesus, dufter til Alhambras flora, lytter til fuglene, de mange rislende vandkilder og kigger udover landskabet.

Vi arbejder med romakulturen (los gitanos) og flamencoens oprindelse. Vi arbejder i den forbindelse med romaernes aktuelle situation i Spanien set i lyset af dokumentar-filmen: Alalá og flamencoens nyeste udtryk i Rosalias musik og sangtekster.

Materialer:
Kapitlerne 5 og 8 i Un mes en Málaga

Laursen, Elisabeth og Viveca Tallgren: ”Después de Tariq”,
-Historisk baggrund: Al andalus s. 8-29
-Det arabiske sprogs indflydelse på spansk 40-41. Systime, 2005 (bog)
-Análisis del cuadro: La Rendición de Granada De Francisco Pradilla, 1882  p. 29

El poeta más leido de todos los tiempos, Bascuñán, Silvia Becerra, Sigrid Østergaard og Julie Højgaard: ”Viva la vida”, s. 72-74, Lindhardt og Ringhof, 2017

Puro sentimiento, Video-ele: https://videoele.com/B1-Puro-sentimiento.html
Malvárez, Remedios (instr.): ”Alalá”. 2016 (dokumentarfilm)

La población gitana en España,  www.unionromani.org/2022/05/03/poblacion-gitana-espanola/
Fechas dolorosas en la historia de los gitanos, www.gitanos.org
Gitanos en España hoy, www.gitanos.org

Fra en tidligere eksamensopgave Gitanos:
"Soy gitana y he podido sacar la ESO, he querido hacer ese cambio" 30 de junio de 2021 - Por Isabel Muñoz
og
Así son los gitanos españoles, Olga R. Sanmartín, Madrid, 15.12.2010
https://www.elmundo.es/elmundo/2010/12/15/espana/1292428233.html

"Rosalía - Frygtløs fornyer" af Kasper Kloch, Weekendavisen, 6. september, 2019

“Malamente” – Rosalía (sangtekst og musikvideo)

La enigmática letra de malamente. De “Hablacultura”, Carmen Aguirre:
https://hablacultura.com/cultura-textos-aprender-espanol/musica-en-espanol/malamente/

EKSAMEN  
Kap. 5 og 8 fra Un mes en Málaga
Rosalia: ”Malamente” sangtekst og musikvideo
María Gabarre: «Yo soy gitana y he podido estudiar».
Dokumentarfilmen: Alalá
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Rejseforsikring, Granada 28-10-2024
Mundtligt oplæg om tapas 12-11-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 26 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Fiestas Eksamen

Vi arbejder med forskellige fiestas og højtider fra den spansktalende verden med det hovedformål at få et indblik i kulturen og se hvor stor betydning de forskellige højtider har. Vi læser tekster, hvor unge spansktalende mennesker fortæller om en lokal fiesta og hvad den betyder for dem.
Undervejs sammenligner eleverne som led i udviklingen af deres interkulturelle kompetence de fiestas vi læser om med traditioner og højtider fra deres eget liv og reflekterer over, hvilken betydning de forskellige traditioner har for dem selv.

Vi indleder forløbet med en kort genopfriskning af dereselevernes viden om El día de los muertos og læser herefter om Sankt Hans, mennesketårne og tyreløb i Spanien og slutter af med at læse om Semana Santa i Peru.

MATERIALE

Eksamen:
San Juan: ‘La fiesta del fuego: El año nuevo empieza en verano’ Kloch, K. & Tønner, M. (2020). V. Fiesta rimer på fare: Spanske byfester med tradition og temperament. I España en la calle. 15 historier om Spanien i dag fortalt fra gadeplan. Gyldendal. https://espanaenlacalle.systime.dk/?id=134


Eksamen:
Los castells (mennesketårne): ‘Jóvenes adictos a las tradiciones: "Hacer castells es adrenalina pura"’ Kloch, K. & Tønner, M. (2020). V. Fiesta rimer på fare: Spanske byfester med tradition og temperament. I España en la calle. 15 historier om Spanien i dag fortalt fra gadeplan. Gyldendal. https://espanaenlacalle.systime.dk/?id=134

Ikke eksamen:
Castellers - Human Towers, standing on the shoulders of giants, Kort dokumentar Gabrielli, Emiliano Bechi (2017)
Link til filmen

Eksamen:
Correr con los toros (tyreløb): ‘Pasión peligrosa: "Correr con los toros me hace sentir más vivo" Kloch, K. & Tønner, M. (2020). V. Fiesta rimer på fare: Spanske byfester med tradition og temperament. I España en la calle. 15 historier om Spanien i dag fortalt fra gadeplan. Gyldendal. https://espanaenlacalle.systime.dk/?id=134

Eksamen:
Tracy: “La Semana Santa y los perros son mi pasión” Janns, Q.P. (2025). ¿Qué es ser Peruano? La identidad y la cultura Peruana. I VALE UN PERÚ. Columbus. https://valeunperu.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=146

Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Delprøve 2 Gitanos 13-12-2024
Videoaflevering Granadaforløb 17-01-2025
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 Identidad y diversidad #2 Eksamen

I dette forløb stiller vi skarpt på diversitet indenfor identitet, køn og seksualitet.
Forløbets formål er at klæde eleverne på til at møde verden med et fordomsfrit og nuanceret blik på forskellige kønsidentiter og seksualiteter.

Med udgangspunkt i kravene om inddragelse af seksualundervisning i gymnasiet arbejder eleverne med forståelsen af køn, seksualitet og identitet.
Vi spiller brætspillet Mi cuerpo en juego udviklet af MiCuerpo/MinKrop.

Med tekster fra og om Spanien, Mexico, Argentina og Colombia læser vi om status på seksualundervisning, rettigheder og ligestilling for køns- og seksualitetsminoriteter. Vi læser personlige fortællinger fra unge mennesker fra minoriteterne transpersoner, nonbinære og homoseksuelle.

I 2.g havde vi via organisationen MiCuerpoMinKrop tre virtuelle besøg fra hhv. Mexico, Colombia og Argentina via webinarer. Her havde eleverne mulighed for at høre om de respektive landes lovgivning, formelle og uformelle rettigheder for bl.a. minoritetsgrupper og seksualundervisning og stille spørgsmål om samme emner.

I efteråret i 3.g havde vi besøg af Shazia Khan og Ole Reimer, der holdt et visuelt foredrag under titlen: ”Muxerne – Mexicos tredje køn.”

Materiale:

Introduktion og baggrundsviden:
Introducción a los derechos y la política de igualdad, El sexo en proceso cap. 3.1, Gavilán , Maria Francisca og Louise Friis Arfaoui, El sexo en proceso, i-bog kap. 3.1, Columbus, 2021

Introducción al género en proceso, El sexo en proceso cap. 4.1, Gavilán , Maria Francisca og Louise Friis Arfaoui, El sexo en proceso, i-bog kap. 4.1, Columbus, 2021

Diversidad y conceptos en México y Colombia, Género y diversidad en Latinoamérica

¿El mundo es binario? Género y diversidad en Latinoamérica, udviklet af Mi Cuerpo/Min Krop, 2023
Mi cuerpo en juego -textos complementarios, Mi cuerpo en juego

Tekster med personlige fortællinger:

Kald mig Lucía, Solaguren, Estibaliz, Spanien, 2023 (film) EKSAMEN

El diario de Sara, Gavilán , Maria Francisca og Louise Friis Arfaoui, El sexo en proceso, i-bog kap. 4.4, Columbus, 2021 EKSAMEN

Mas allá de un género binario, Género y diversidad en Latinoamérica, udviklet af Mi Cuerpo/Min Krop, 2023 EKSAMEN

Una carta de Colombia, Gavilán, Maria Francisca og Louise Friis Arfaoui, El sexo en proceso, i-bog kap. 3.4, Columbus, 2021 EKSAMEN

Brian Cuento mi historia, Género y diversidad en Latinoamérica, udviklet af Mi Cuerpo/Min Krop, 2023

Supplerende materiale:

Brætspillet Mi cuerpo en juego
Foredrag om MUXES ved Shazia Khan og Ole Reimer


EKSAMEN:

Kald mig Lucía, Solaguren, Estibaliz, Spanien, 2023 (film) EKSAMEN

El diario de Sara, Gavilán , Maria Francisca og Louise Friis Arfaoui, El sexo en proceso, i-bog kap. 4.4, Columbus, 2021 EKSAMEN

Mas allá de un género binario, Género y diversidad en Latinoamérica, udviklet af Mi Cuerpo/Min Krop, 2023 EKSAMEN

Una carta de Colombia, Gavilán, Maria Francisca og Louise Friis Arfaoui, El sexo en proceso, i-bog kap. 3.4, Columbus, 2021 EKSAMEN
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Skriftlig terminsprøve 26-02-2025
Genaflevering terminsprøve dp2 24-03-2025
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer