Holdet 2022 DA/b - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Birkerød Gymnasium og HF
Fag og niveau Dansk A
Lærer(e) Jens Kramshøj Flinker
Hold 2022 DA/b (1b DA, 1b DA-HI opgave, 2b DA, 3b DA)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Sandhed, løgn og fiktion: genrefornemmelser
Titel 2 Det lyriske menneske
Titel 3 Eksistentielle fortællinger og etiske læsninger
Titel 4 Besættelse, modstand og kultur – DHO
Titel 5 Narrativ forestillingsevne: etik, litteratur....
Titel 6 Nyhedsjournalistik: aviser og TV-nyheder
Titel 7 Barokken: salmer, vanitas og økokritik
Titel 8 Historisk læsning: Oplysningstid
Titel 9 Romantik og mørk økologi: natur retur(værklæsning)
Titel 10 Den moderne fortælling: romantisme
Titel 11 Forløb med særligt fokus på skriftlighed i 3.g.
Titel 12 Realisme fra Pontoppidan til Glenn Bech
Titel 13 Køn, kærlighed og seksualitet
Titel 14 Diskursanalyse og retorisk analyse: sprog og medie
Titel 15 Historisk læsning: Modernisme

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Sandhed, løgn og fiktion: genrefornemmelser

Sandhed, løgn og fiktion: genrefornemmelser

Fagligt fokus (værklæsning, norsk):

Genrer/emner: Sagprosa, selvbiografi, fiktion, autofiktion og dokumentar.

I dette forløb arbejder vi med de to hovedgenrer: fakta og fiktion. Vi undersøger, hvordan en forfatter/tekst præsenterer en faktakontrakt eller fiktionskontrakt for sin modtager, herunder med fokus på paratekster. Vi arbejder med analytiske begreber, der kan forekomme både i fakta og fiktion, som vi kalder for ’tegn på autenticitet’ og ’tegn på fiktionalisering’.

Faglige mål
Eleverne skal kunne:
– udtrykke sig præcist, nuanceret og formidlingsbevidst mundtligt, skriftligt såvel som multimodalt
– beherske skriftsprogets normer for korrekthed og anvende grammatiske og stilistiske grundbegreber
– anvende centrale skriftlige fremstillingsformer (herunder redegøre, diskutere, analysere, fortolke og vurdere) med formidlingsbevidsthed
– analysere, fortolke og perspektivere fiktive og ikke-fiktive tekster i alle medier
– demonstrere kendskab og forholde sig reflekteret til mediebilledet i dag
– navigere, udvælge og forholde sig kritisk og analytisk til information i alle medier samt deltage reflekteret i og bidrage til digitale fællesskaber

Kernestof
Litterære perspektiver
Her undersøges med en litteraturanalytisk tilgang et historisk bredt og genremæssigt varieret udvalg af primært skønlitterære tekster. Her indgår:
– tekster fra 2000-tallet, herunder fra de seneste fem år
Her arbejdes metodisk med:
– litteraturanalyse og -fortolkning
– anvendelse af relevante litterære metoder
Sproglige perspektiver
– produktivt og refleksivt arbejde med elevernes udtryksfærdighed i dansk.
Mediemæssige perspektiver
Her undersøges med en medieanalytisk tilgang et genremæssigt varieret udvalg af teksttyper, herunder dokumentartekster og visuelle udtryksformer.
Her arbejdes metodisk med:
– medieanalyse og -fortolkning, herunder basale filmiske virkemidler

Analyserende artikel: Skriv en analyserende artikel, hvor du undersøger, hvordan man i dokumentargenren kan iscenesætte virkelige begivenheder og personer. I din artikel skal du analysere og fortolke TV-dokumentaren ”Hvorfor er Ludwig ikke konge?”.

Litteraturliste
• Rangvid, M., Sørensen, M. ”Perspektiver i dansk”. Dansklærerforeningens Forlag, 2018, s. 36-53.
• Larsen, O.S. ”Håndbog til dansk – litteratur, sprog, medier”. Dansklærerforeningens Forlag / Systime, 2017, s. 228-235.
• Larsen, O.S. “Håndbog til dansk – Litteraturhistorie”, Dansklærerforeningens Forlag / Systime, 2022, s. 354-355.
• Thomas Korsgaard: Hvis der skulle komme et menneske forbi. Lindhardt og Ringhof, 2017, s. 70-100.
• Olav Hergel: ”Bøllebank og det store slag om sandheden” i ”Politiken”, 9. april 2017.
• Erlend Loe: "Fvonk". Cappelen Damm, 2013 (Norsk, uddrag)
• "Gina Jaqueline – en sugardaters fortælling”. DR, 2017. (afsnit 1, værk).
• "Plejehjemmene bag facaden". TV2, 2020 (Uddrag).
• ”Hvorfor er Ludwig ikke konge?”. DR3, 2020. (Uddrag)


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Det lyriske menneske

Det lyriske menneske

Genrer/emner: centrallyrik, interaktionslyrik, sangtekster, kanonforfattere.

I dette forløb undersøger vi, hvordan lyrikken igennem indhold, form og sprog tematisk kredser om det at rejse, både som motiv og som metafor.

Fokus er også rettet mod at introducere til en grundlæggende litterær metode til at analysere (især) lyriske tekster. Vi skal lære at beskrive digtets grafiske udtryk og anvende begreberne strofer, vers, det lyriske jeg, centrallyrik og interaktionslyrik, og vi skal kunne redegøre for et digts ydre og indre komposition. Vi arbejder desuden med billedsprog og stilistiske figurer samt ordfællesskaber, også kaldet for semantiske felter.

Faglige mål
Eleverne skal kunne:
– udtrykke sig præcist, nuanceret og formidlingsbevidst mundtligt, skriftligt såvel som multimodalt
– beherske skriftsprogets normer for korrekthed og anvende grammatiske og stilistiske grundbegreber
– anvende centrale skriftlige fremstillingsformer (herunder redegøre, diskutere, analysere, fortolke og vurdere) med formidlingsbevidsthed
– analysere, fortolke og perspektivere fiktive og ikke-fiktive tekster i alle medier
– dokumentere kendskab til en bred repræsentation af dansk litteratur gennem tiderne med perspektiv til litteraturen i Norden, Europa og den øvrige verden
– demonstrere viden om og kunne perspektivere til træk af den danske litteraturs historie, herunder samspillet mellem tekst, kultur og samfund
– demonstrere viden om og reflektere over fagets identitet og metoder

Kernestof

Litterære perspektiver
Her undersøges med en litteraturanalytisk tilgang et historisk bredt og genremæssigt varieret udvalg af primært skønlitterære tekster. Her indgår:
– tekster fra 1700- og 1800-tallet, herunder fra romantik/romantisme.
– tekster fra 1900-tallet, herunder modernisme
– tekster fra 2000-tallet.  
– fra dansk litteraturs kanon læses Steen St. Blicher og Johannes V. Jensen.

Sproglige perspektiver
– produktivt og refleksivt arbejde med elevernes udtryksfærdighed i dansk.

Analyserende artikel: Skriv en analyserende artikel, hvor du undersøger rejsen som motiv. I artiklen skal du analysere og fortolke digtet “Paa Memphis Station” og på baggrund heraf perspektivere til andre eksempler på fiktion, der har rejsen som motiv.

Litteratur:
• Larsen, O.S..”Håndbog til dansk – litteratur, sprog, medier”. Dansklærerforeningens Forlag / Systime A/S, 2017, s. 71-72 og s. 80-81.
• Peter Stein Larsen: ”Centrallyrik og interaktionslyrik i 00’erne”. I: Passage, årg. 25, nr. 63, 2010. (uddrag)
• Illum, B., Søndergaard, R.S. ”Textur”, Systime, 2018, s. 164-165.
• Rangvid, M., Sørensen, M. ”Perspektiver i dansk”, Dansklærerforeningens Forlag, 2018, s. 172-176.
• Steen Steensen Blicher: “Præludium”, 1838. (Kanon)
• Ursula Andkjær Olsen: ”Vildveje” i ”Ægteskabet mellem vejen og udvejen”. Gyldendal, 2005.
• Johannes V. Jensen: ”Paa Memphis Station”, 1901. (Kanon)


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Eksistentielle fortællinger og etiske læsninger

Eksistentielle fortællinger og etiske læsninger (værklæsning)

I dette forløb arbejder vi med genrer og grundlæggende analysebegreber til analyse af især fiktive tekster. Der er tale om genrer og begreber såsom novelle (den klassiske og moderne novelle), roman, motiv, tema, fortæller, synsvinkel, fremstillingsformer, person- og miljøkarakteristik, intertekstualitet, litterære analyse og perspektivering.

Vi arbejder med temaet ’eksistentielle fortællinger’, som er karakteriseret ved, at de behandler centrale eksistentielle spørgsmål i tilværelsen.

Vi arbejder desuden med en etisk læsemåde (metode), hvor vi undersøger, hvilke værdier der er på spil i teksterne; og dernæst (og ikke mindst) hvordan disse værdier overføres til læseren. Når dette fokus anlægges, så bruger læseren litteraturen som et spejl, der får ham/ hende til at forholde sig til egne etiske værdier og perspektiver på verden.

Faglige mål:

En række af de faglige mål omhandler elevernes udtryksfærdigheder:
-udtrykke sig præcist, nuanceret og formidlingsbevidst mundtligt og skriftligt.
-beherske skriftsprogets normer for korrekthed og anvende grammatiske og stilistiske grundbegreber
̶ anvende centrale skriftlige fremstillingsformer (herunder redegøre, diskutere, analysere, fortolke og vur-dere) med formidlingsbevidsthed.

Forløbet afsluttes med, at eleverne skriver en analyserende artikel, hvor de undersøger den eksistentielle fortælling som tema.

I arbejdet med tekster skal eleverne kunne:
-analysere, fortolke og perspektivere fiktive og ikke-fiktive tekster i alle medier.
-dokumentere indblik i sprogets funktion og variation, herunder dets samspil med kultur og samfund  
-dokumentere kendskab til en bred repræsentation af dansk litteratur gennem tiderne med perspektiv til litteraturen i Norden, Europa og den øvrige verden
-demonstrere viden om og kunne perspektivere til træk af den danske litteraturs historie, herunder sam-spillet mellem tekst, kultur og samfund
-demonstrere kendskab og forholde sig reflekteret til mediebilledet i dag

Danskfagets identitet og metoder:
-demonstrere viden om og reflektere over fagets identitet og metoder

Litterære perspektiver:
Her indgår:
-tekster fra 2000-tallet
-tekster fra 1900-tallet, herunder realisme og modernisme
-fra dansk litteraturs kanon læses Karen Blixen

Her arbejdes metodisk med:
̶ litteraturanalyse og -fortolkning
̶ anvendelse af relevante litterære metoder
̶ litteratur-, kultur-, og bevidsthedshistoriske perspektiveringer
̶ tekster gennem kreative arbejdsprocesser.

Litteraturliste:

Ole Schultz Larsen: ”Håndbog til dansk – litteratur, sprog, medier”. Dansklærerforeningens Forlag / Systime, s. 37-70, s. 77-79.
Tage Skou-Hansen: ”De nøgne træer”, Gyldendal 1957 (Værklæsning)
Ole Schultz Larsen: ”Håndbog til dansk – Litteraturhistorie”. Dansklærerforeningens Forlag / Systime, 2023, s. 243-261.
Ida Jessen: ”Ude på vandet”. I: Ida Jessen: ”Den anden side af havet”. Gyldendal, 1997.
Karen Blixen: ”Ringen”. I: Karen Blixen: Skæbne-Anekdoter. Gyldendal, 1958. (kanon)

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Besættelse, modstand og kultur – DHO

Besættelse, modstand og kultur – DHO (værklæsning)

Dette forløb om Besættelsestiden udgør det obligatoriske DHO-forløb i 1g.

I dette forløb arbejder vi med tekster skrevet under besættelsen. Dette med fokus på, hvordan nogle tekster er med til at underbygge konsensusmyten, og hvordan andre – både legale og illegale tekster – indirekte opfordrer til modstand.

Eleverne arbejder med den socialhistoriske metode og den nykritiske metode.

Forløbet afsluttes med, at eleverne individuelt udarbejder den obligatoriske DHO. DHO-opgaven – og DHO-forløbet – afsluttes med et mundtligt forsvar i eksamensperioden.

DHO-forløbet integrerer følgende faglige mål for Dansk A på stx:
– tekster fra 1900-tallet, herunder realisme
–læsning af en afgrænset periode før 2000
–udtrykke sig præcist, nuanceret og formidlingsbevidst mundtligt og skriftligt
–anvende centrale mundtlige fremstillingsformer (herunder holde faglige oplæg og argumentere for et synspunkt) med formidlingsbevidsthed
–anvende centrale skriftlige fremstillingsformer (herunder redegøre, diskutere, analysere, fortolke og vurdere) med formidlingsbevidsthed
–analysere, fortolke og perspektivere fiktive og ikke-fiktive tekster i alle medier
–dokumentere kendskab til en bred repræsentation af dansk litteratur gennem tiderne med perspektiv til litteraturen i Norden, Europa og den øvrige verden
–demonstrere viden om og kunne perspektivere til træk af den danske litteraturs historie, herunder samspillet mellem tekst, kultur og samfund
–demonstrere viden om og reflektere over fagets identitet og metoder
–undersøge problemstillinger og udvikle og vurdere løsninger, hvor fagets viden og metoder anvendes, herunder i samspil med andre fag.
̶ kommunikationsanalyse
̶ medieanalyse og -fortolkning, herunder basale filmiske virkemidler
̶ analyse og vurdering af mediers funktion i sociale, kulturelle og historiske sammenhænge
-tekster gennem kreative arbejdsprocesser: (Skriveøvelse: Skriv en kort nyhedsartikel på en halv side, som indirekte leverer en kritik af noget velkendt, men på overfladen ligner en nyhedsartikel om et emne eller et problem, du selv finder på.)

Litteraturliste:
Jørgen Sørensen: ”Besættelsestiden i litteraturen”. Systime, 2004, s. 31-33.
Søren Schou: ”De nøgne træer - Tage Skou-Hansen” i ”Dansk litteraturs historie” på lex.dk.
Christina Holst Færch og Troels Solgaard Andersen: ”Forbudt litteratur”. Systime, 2021, s. 235-240 og s. 245-249.
Ole Schultz Larsen: ”Håndbog til dansk”, systime, 2017, s. 87-97.
Johan Ottosen "Det haver så nyligen regnet" (1890).
”Kornet er i fare” (1945) udsendt af Det Danske Filminstitut (DFI). (medieværk)
Mogens Klitgaard: ”De røde fjer”, Povl Branners Forlag, 1940, s. 33-36.
Morten Nielsen: "Skæbne" (eller "Tykke"). I: "Efterladte Digte", Gyldendal, 1945.

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Narrativ forestillingsevne: etik, litteratur....

Narrativ forestillingsevne: etik, litteratur og læseren

Formålet med forløbet:

Der er tre hovedformål med forløbet:

1.At eleverne får lært de grundlæggende normer for at skrive akademisk. Den akademiske opgave er kendetegnet ved, at den lever op til nogle meget specifikke krav for, hvordan man formidler faglig viden. Det er fx vigtigt, at læseren af en akademisk opgave kan se, hvor du har din viden fra, og at de iagttagelser og påstande, du kommer med i opgaven, underbygges med litteraturhenvisninger. Det er også vigtigt, at din opgave følger en bestemt struktur, og at dit sprog følger normerne for korrekt retskrivning. Med andre ord: vi følger op på DHO’en.

2.Det er karakteristisk for fiktionstekster generelt, at de appellerer til læserens indlevelse, identifikation og følelsesmæssige engagement. Fiktionstekster kommunikerer altså med deres læser. Men hvordan kommunikerer, positionerer og opøver en roman læserens empati og etik?

3.Narrativ etik – metode: at eleverne bliver bevidste om, hvad der kendetegner forskellige metoder, så de bliver klar over, hvornår de trækker på elementer fra de forskellige metoder i forbindelse med tekstanalysen.


Faglige mål
Eleverne skal kunne:
– udtrykke sig præcist, nuanceret og formidlingsbevidst mundtligt, skriftligt såvel som multimodalt
– beherske skriftsprogets normer for korrekthed og anvende grammatiske og stilistiske grundbegreber
– anvende centrale skriftlige fremstillingsformer (herunder redegøre, diskutere, analysere, fortolke og vurdere) med formidlingsbevidsthed
– analysere, fortolke og perspektivere fiktive og ikke-fiktive tekster i alle medier
– dokumentere kendskab til en bred repræsentation af dansk litteratur gennem tiderne med perspektiv til litteraturen i Norden, Europa og den øvrige verden
– demonstrere viden om og kunne perspektivere til træk af den danske litteraturs historie, herunder samspillet mellem tekst, kultur og samfund
– demonstrere viden om og reflektere over fagets identitet og metoder

Kernestof: litterære perspektiv:
Her indgår:
– tekster fra 2000-tallet, herunder fra de seneste fem år.
– Værklæsning; giver mulighed for fordybelse i en afgrænset tekst.

Her arbejdes metodisk med:
– litteraturanalyse og -fortolkning
– anvendelse af relevante litterære metoder
– litteratur-, kultur-, og bevidsthedshistoriske perspektiveringer

Sproglige perspektiver:
– produktivt og refleksivt arbejde med elevernes udtryksfærdighed i dansk og andre fag, herunder forløb med særligt fokus på skriftlighed, dvs. den akademiske opgave. Eleverne afslutter forløbet med at skrive en romananalyse på fem sider.

Litteraturliste:
Ole Schultz Larsen ”Håndbog til dansk: litteratur, sprog, medier”, Systime, 2017, s. 46-49, s. 61-65.
Malte Tellerup: ”Spræng fabrikken”. OVO Press, 2023. (værklæsning; tekster fra de seneste fem år)
Lasse Horne Kjældgaard. ”Moral”. Litteratur: Introduktion til teori og metode. Aarhus Universitetsforlag, 2013, s. 211-215.
Martha Nussbaum. ”Den narrative forestillingsevne” (”The Narrative Imagination”, 1997). Nussbaum: Litteraturens etikk, Pax, 2016, s. 25-26.
Nielsen, HS: ”Narrativ etik? i K og K, nr. 106, 2009, s. 57, s. 60-64.
Ole Schultz Larsen: ”Håndbog til dansk – Litteraturhistorie”, Dansklærerforeningens Forlag / Systime, 2022, s. 325, s. 382-385


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Nyhedsjournalistik: aviser og TV-nyheder

Nyhedsjournalistik: aviser og TV-nyheder

Fagligt fokus

I dette forløb arbejder vi med nyhedsjournalistik. I forløbet er der først fokus på nyhedens komposition –nyhedstrekanten – og nyhedskriterierne. Eleverne skal se, at det er forskelligt, hvordan nyhedsmedier vinkler og prioriterer, hvilke nyheder de anser som tophistorier. I forløbet indgår nyhedshistorien, Tv-nyheden, nyhedsreportagen.

Ligesom for den skrevne nyhed er formålet med TV-nyheden at videregive information. Men til forskel fra de skrevne nyheder benytter TV-nyheder både auditive og visuelle virkemidler til at formidle informationen. Vi arbejder med speak, sync (= interviewklip med den talendes ansigt i billedet), dækbilleder.

Desuden arbejder vi i forløbet med følgende emner og begreber: den fjerde statsmagt, medierne i socialisationsprocessen, public service, medier og målgruppeanalyse, opbygning og fremdrift, nye nyhedskriterier, sprog, semantiske felter/hverdagsmetaforer, fake news, det postfaktuelle samfund, mediedannelse.

Faglige mål
Eleverne skal kunne:
– udtrykke sig præcist, nuanceret og formidlingsbevidst mundtligt, skriftligt såvel som multimodalt
– anvende centrale skriftlige fremstillingsformer (herunder redegøre, diskutere, analysere, fortolke og vurdere) med formidlingsbevidsthed
– analysere, fortolke og perspektivere fiktive og ikke-fiktive tekster i alle medier
– demonstrere kendskab og forholde sig reflekteret til mediebilledet i dag

Kernestof:
– medieanalyse og -fortolkning, herunder basale filmiske virkemidler
– analyse og vurdering af mediers funktion i sociale, kulturelle og historiske sammenhænge

Vi afslutter forløbet med en dansk stil:
De etablerede mediers ansvar for den offentlige debat
Skriv en debatterende artikel, hvor du undersøger, om de etablerede medier har et særligt ansvar for, hvordan den offentlige debat foregår.

Litteraturliste
• Ole Schultz Larsen ”Håndbog til dansk: litteratur, sprog, medier”, 2017, 198-201 + 203-208, s. 209-211, 217-218 + 220-221.
• Illum, B. & Søndergaard, R.S.: ”Textur”, Systime, 2021, s. 770-776.
• "Gerd Maria May skrotter de klassiske nyhedskriterier" af Ole Obitsø på Journalisten.dk, udgivet den 30. januar 2019.
• Rasmus Fahrendorff. ”Søren Pape Poulsen presses fra alle fronter” i ”Kristeligt Dagblad”, 4. september, 2023.
• Michael S. Lund: ”Gamle computere forgifter børn På computer-kirkegården” i ”Politiken” 6. okt. 2008.
”TV AVISEN: stormflod i Danmark”. DR, 22. okt. 2023, fra 10.24 til 13.57.
Lund, M., & Helsborg, T. (2004, maj 21). Kæmper med mareridt og druk. Ekstra Bladet, Sektion 1, s. 26.


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Barokken: salmer, vanitas og økokritik

Barokken: litteraturhistorisk læsning: salmer, vanitas og økokritik

Fagligt fokus:
I dansk litteraturhistorie besynges barokkens religiøse litteratur ofte for sin stilistiske fornyelser, som vidner om en hidtil uset kunstnerisk selvbevidsthed i dansk litteratur. Barokbegrebet er imidlertid ikke kun en stilbetegnelse, men dækker også over en eksistentiel grunderfaring, der handler om omskiftelighed, tab og smerte, der knytter sig til tidens stærke bevidsthed om vanitas. Spørgsmålet er i denne sammenhæng: Hvorfor opstår vanitasmotivet med så stor styrke i 1600-tallet med alle dets memento mori-advarsler? Hvorfor fremstilles verden som bedragerisk og livet som en konstant balanceakt i megen af tidens digtning? I dette forløb arbejder vi med, at vanitasmotivets tankeverden og stilistiske energi har rod i globale klimaforandringer – også kendt som Den lille istid.

Faglige formål
̶ dokumentere kendskab til en bred repræsentation af dansk litteratur gennem tiderne med perspektiv til litteraturen i Norden, Europa og den øvrige verden
̶ demonstrere viden om og kunne perspektivere til træk af den danske litteraturs historie, herunder samspillet mellem tekst, kultur og samfund

Kernestof:

Her undersøges med en litteraturanalytisk tilgang et historisk bredt og genremæssigt varieret udvalg af primært skønlitterære tekster. Teksterne læses i en litteratur-, kultur- eller bevidsthedshistorisk kontekst.

Her indgår:
– tekster fra tiden før 1700

Her arbejdes metodisk med:
– litteraturanalyse og -fortolkning
– anvendelse af relevante litterære metoder: økokritik
– litteratur-, kultur-, og bevidsthedshistoriske perspektiveringer

Litteraturliste
• Larsen, O.S. Håndbog til dansk – Litteraturhistorie, Dansklærerforeningens Forlag / Systime, 2022, s. 85-90.
• Thomas Kingo: ”Keed af Verden og Kier ad Himmelen” (Aandelige Siunge-Koors, Anden Part., 1681) i Dansk Litteratur 1: fra oldtiden til Aarestrup (v/ Mogens Bjerring-Hansen m.fl.), systime, 2005, s. 154-156.
• Thomas Kingo: ”Hver har sin skæbne” (Aandelige Siunge-Koors, Anden Part., 1681) i Dansk Litteratur 1: fra oldtiden til Aarestrup (v/ Mogens Bjerring-Hansen m.fl.), systime, 2005, s. 157-158.
• ”Antonio de Pereda Allegori over Vanitas” (ca. 1634).
• Flinker, J. K. (2016). ”Kingo og Klima – en økokritisk læsning af Aandelig Siunge-Koors Første Part og Anden Part”. Spring, nr. 39, 53-57.

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Historisk læsning: Oplysningstid

Historisk læsning: Oplysningstid

Emner: rationalisme, empirisme og deisme, klassicisme, Holbergs essay, drama, komediegenren og latter.

Faglige mål
Eleverne skal kunne:
– anvende centrale mundtlige fremstillingsformer (herunder holde faglige oplæg og argumentere for et synspunkt) med formidlingsbevidsthed.
– analysere, fortolke og perspektivere fiktive og ikke-fiktive tekster i alle medier
– demonstrere viden om og kunne perspektivere til træk af den danske litteraturs historie, herunder samspillet mellem tekst, kultur og samfund

Kernestof
Her indgår:
– tekster fra 1700-tallet, herunder oplysningstid.
– fra dansk litteraturs kanon læses Ludvig Holberg.

Her arbejdes metodisk med:
– litteraturanalyse og -fortolkning
– anvendelse af relevante litterære metoder
– litteratur-, kultur-, og bevidsthedshistoriske perspektiveringer
– tekster gennem kreative arbejdsprocesser.

Litteraturliste:
Ludvig Holberg: (af) Jean de France (1722). Moderniseret ved Peter Zeeberg. Ludvig Holbergs Skrifter, holbergsskrifter.dk. (7. normalsider)
Ludvig Holberg: Epistel nr. 390 (1749). Her efter holbergsskrifter.dk. (3. normalsider).
Larsen, O.S. Håndbog til dansk – Litteraturhistorie, systime, 2022, s. 103-111, s. 113-115, s. 116-121.

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 Romantik og mørk økologi: natur retur(værklæsning)

Romantik og mørk økologi: natur retur (værklæsning)

I dette forløb undersøger vi naturen nærmere. Vi arbejder med, hvordan vi mennesker fremstiller og anvender naturen i skønlitteratur, billeder, taler og i film. Forløbet har altså både et litterært, sprogligt og mediemæssigt perspektiv på danskfaget.

Forløbet tager afsæt i overbevisningen om, at litteratur og andre kreative genrer former menneskets natursyn og miljømæssige forestillinger, og at undersøgelser heraf bidrager væsentligt til forståelsen af de miljø- og klimamæssige problemer, der udfordrer vores moderne samfund. Forløbet antager endvidere, at sådanne undersøgelser kan bidrage til nyskabende tænkning om planetens økologiske fremtid.  

Der arbejdes med et genremæssigt varieret udvalg af teksttyper, hvor de fleste er fra 2000-tallet. Der anlægges et litteraturhistorisk perspektiv til romantikken. Kanonforfatteren Adam Oehlenschläger er repræsenteret i forløbet.

Emner: et romantisk naturbegreb og et antropocænt naturbegreb, miljø- og klimadystopi, cli-fi (klimafiktioner), sære økofiktioner, retorik og argumentative klimanarrativer (tale), billedanalyse og filmanalyse.

Faglige mål
Når eleverne har arbejdet med forløbet, har de trænet disse faglige mål:
• udtrykke sig præcist, nuanceret og formidlingsbevidst mundtligt, skriftligt såvel som multimodalt.
• dokumentere indblik i sprogets funktion og variation, herunder dets samspil med kultur og samfund.
• anvende centrale mundtlige fremstillingsformer (herunder holde faglige oplæg og argumentere for et synspunkt) med formidlingsbevidsthed.
• anvende centrale skriftlige fremstillingsformer (herunder redegøre, diskutere, analysere, fortolke og vurdere) med formidlingsbevidsthed.
• analysere, fortolke og perspektivere fiktive og ikke-fiktive tekster i alle medier.
• dokumentere kendskab til en bred repræsentation af dansk litteratur gennem tiderne med perspektiv til litteraturen i Norden, Europa og den øvrige verden.
• demonstrere viden om og kunne perspektivere til træk af den danske litteraturs historie, herunder samspillet mellem tekst, kultur og samfund.
• demonstrere viden om og reflektere over fagets identitet og metoder.

Kernestof:
Litterære perspektiver: Teksterne læses i en litteratur-, kultur- eller bevidsthedshistorisk kontekst. Her indgår:
• tekster fra 1800-tallet, herunder fra romantikken.
• tekster fra 2000-tallet, herunder fra de seneste fem år.
• fra dansk litteraturs kanon læses Adam Oehlenschläger.

Sproglige perspektiver: Her undersøges med en sproganalytisk tilgang et genremæssigt varieret udvalg af teksttyper, herunder litterære tekster og taler. Her arbejdes metodisk med:
• sproglig analyse, fortolkning og vurdering
• retorisk analyse, herunder analyse af kommunikationssituationen, appelformer og argumentation.
• produktivt og refleksivt arbejde med elevernes udtryksfærdighed i dansk.

Her undersøges med en medieanalytisk tilgang visuelle udtryksformer. Her arbejdes metodisk med:
• medieanalyse og -fortolkning, herunder basale filmiske virkemidler samt billedanalyse.

Tekster:
• Larsen, O.S. "Håndbog til dansk – Litteraturhistorie". Dansklærerforeningens Forlag / Systime, 2022, s. 141-145.
• Adam Oehlenschläger: ”Morgen-Vandring” i "Falkenstjerne 1 - fra Oldtiden til Aarestrup", systime, 2007, s. 275-278.
• Schack Staffeldt: ”Indvielsen” i "Falkenstjerne 1 - fra Oldtiden til Aarestrup", s. 284.
• Theis Ørntoft: "Digte 2014", Gyldendal, 2014, s. 8-11.
• Jens Kramshøj Flinker: ”Spekulative klimafiktioner og økonarrativ forestillingsevne” i ”Solen er ligeglad - er litteraturen?”, redigeret af Marianne Barlyng, Forlaget Spring, 2022, s. 13-16.
• Aksel Selmer: ”Ekspeditøren”, 2015, s. 8-14. (Norsk).
• Peter Adolphsen: "Machine", Samleren, 2010. (roman, værklæsning)
• ”Greta Thunbergs tale på Christiansborg Slotsplads maj 2019, trykt i ”Politiken” den 25. maj 2019.
• Jens Kramshøj Flinker. ”Exceptionalisme til tælling” i ”Weekendavisen”, 6. december 2019.
• Max Kestner: ”QUEDA”. 2017. (10 min.)

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 Den moderne fortælling: romantisme

Den moderne fortælling: modernitet, romantisme og nye fortællere (værklæsning)

I romantismen skal fiktive karakterer ikke blot repræsentere opbyggelige idealer, som det kendes fra oplysningstiden og romantikken. De træder nu frem som langt mere komplicerede psykologiske størrelser. Dobbelthed og dybde i karaktererne indkapsler imidlertid også en ny og moderne fortælleform.

Et led i denne fortælleform er brugen af reflekterende 3. persons fortællere, der er selviscenesættende og som ironisk udleverer sine personernes fortrængninger, fortalelser og falskhed – eller der er tale om upålidelige fortællere. Så i stedet for at lade den alvidende fortæller komme med fortællingens pointe, lader de moderne forfattere læseren om at fortolke fortællingen. Læseren må således selv slutte sig til meningen med en fortælling ud fra det perspektiv, som fortælleren giver på den fortalte verden.  

Fokus: romantisme, den klassiske og moderne novelle, upålidelige fortællere (herunder James Phelans upålidelighedstyper), Biedermeier, dobbeltgængermotiv, kunsteventyret, det interessante, poetisk realisme og psykologisk realisme.

Formål:
• analysere, fortolke og perspektivere fiktive tekster.
• dokumentere kendskab til en bred repræsentation af dansk litteratur gennem tiderne med perspektiv til litteraturen i Norden, Europa og den øvrige verden.
• demonstrere viden om og kunne perspektivere til træk af den danske litteraturs historie, herunder samspillet mellem tekst, kultur og samfund
Kernestof:
• tekster fra 2000-tallet.
• tekster fra 1700- og 1800-tallet, herunder fra romantisme.
• fra dansk litteraturs kanon: Steen St. Blicher, H.C. Andersen og Klaus Rifbjerg.
• udtrykke sig præcist, nuanceret og formidlingsbevidst mundtligt og skriftligt.
Vi afslutter forløbet med at skrive dansk stil; analyserende artikel om ”Sidste skoledag” med fokus på den moderne novelle, splittelse og upålidelighed.
Litteraturliste:
• Steen Steensen Blicher: ”Brudstykker af en Landsbydegns Dagbog”. 1824 (værklæsning)
• H. C. Andersen: ”Skyggen” i ”Dansk Litteratur 2 – Fra H.C. Andersen til Johannes V. Jensen”, s. 48-57.
• Klaus Rifbjerg: ”Skyernes skygge rammer mig” i ”Og andre historier”, Gyldendal, 1964.
• Larsen, O.S. Håndbog til dansk – Litteraturhistorie. Dansklærerforeningens Forlag / Systime, 2022, s. 163-165, s. 173-175.
• Søren Kierkegaard: ”Forførerens dagbog” i Falkenstjerne - dansk litteratur. Bind 2: Fra H.C. Andersen til Johannes V. Jensen, Gads Forlag, 1998, s. 67-70.
• Pia Juul: ”Sidste skoledag” i ”Af sted, til stede”, 2012, s. 10-14.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11 Forløb med særligt fokus på skriftlighed i 3.g.

Nu er det tid til naturdigte (obligatorisk skriveforløb i 3.g.)

Fokus i forløbet er lyrikgenren samt de lyriske undergenrer centrallyrik og interaktionslyrik, den analyserende og reflekterende artikel samt genren naturdigte. Eleverne skal demonstrere viden om den lyriske genre, de skal kunne analysere og fortolke lyriske tekster med særligt fokus på deres sproglige-stilistiske træk, de skal kunne arbejde kreativt med egenproduktion og remediering af digte. Vi arbejder desuden med de genretræk og de forskellige skrivehandlinger, der bruges i den analyserende, den debatterende såvel som den reflekterende artikel.

Faglige mål
Eleverne skal kunne:
– udtrykke sig præcist, nuanceret og formidlingsbevidst mundtligt, skriftligt såvel som multimodalt
– beherske skriftsprogets normer for korrekthed og anvende grammatiske og stilistiske grundbegreber
– anvende centrale skriftlige fremstillingsformer (herunder redegøre, diskutere, analysere, fortolke og vurdere) med formidlingsbevidsthed
– analysere, fortolke og perspektivere fiktive og ikke-fiktive tekster i alle medier
– dokumentere kendskab til en bred repræsentation af dansk litteratur gennem tiderne med perspektiv til litteraturen i Norden, Europa og den øvrige verden
– demonstrere viden om og kunne perspektivere til træk af den danske litteraturs historie, herunder samspillet mellem tekst, kultur og samfund

Kernestof:
Litterære perspektiver; her indgår:
– tekster fra 1800-tallet, herunder fra romantik og romantisme.
– tekster fra 1900-tallet og 2000-tallet.
Sproglige perspektiver
Her undersøges med en sproganalytisk tilgang et genremæssigt varieret udvalg af teksttyper, herunder litterære tekster, argumenterende tekster og taler.
Her arbejdes metodisk med:
– produktivt og refleksivt arbejde med elevernes udtryksfærdigheder i dansk.

Arbejdsformer
Arbejdet med elevernes udtryksfærdighed tager udgangspunkt i mindre tekstproduktioner i timerne, som træner delkompetencer og større genredefinerede opgaver, dvs. den reflekterende artikel, den analyserende artikel og den debatterende artikel. Der lægges vægt på faglig vejledning i arbejdsfasen. Desuden: som optakt til Studieretningsprojektet i 3.g styrkes elevernes bevidsthed om akademisk skrivning.

Litteratur:
• Erik Skyum-Nielsen: Nu er det tid til naturdigte i Information den 5. juni 2020, s. 1-2.
• Rasmus Nikolajsen: ”Arlanda-Kastrup 11. maj 2011” i Tilbage til unaturen. Samleren/ ROSINANTE OG CO, 2016.
• Andreas Munch: ”Solnedgang” i Nye Digte. Chr. Tønsbergs Forlag, 1862.
• B.S. Ingemann: ”I sne står urt og busk i skjul” i Huldre-Gaverne eller Ole Navnløses Levnedts-Eventyr fortalt af ham selv, 1831.
• Julie Sten-Knudsen: ”Spor efter fugle” i Spor efter fugle. Gyldendal, 2017. (Værklæsning)
• Thorkild Bjørnvig: ”Det sidste æg”. I Abeguder, 1981.
Benny Andersen: Kærligheden i Den indre bowlerhat, 1964.


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12 Realisme fra Pontoppidan til Glenn Bech

Historisk læsning: Realisme fra Pontoppidan til Glenn Bech

Formålet med forløbet:

Formål 1: Forløbet introducerer til realistisk litteratur, der sætter problemer under debat – dette fra Henrik Pontoppidan til Glenn Bech. Gennem litteraturhistorien har den realistiske teknik tjent en række formål og været underlagt forskellige verdensopfattelser. Derfor er realisme ikke bare realisme, men forskellige former for realisme. Det er dette spor, vi undersøger, med fokus på kritisk realisme, impressionisme, folkelig realisme/socialrealisme, nyrealisme og den sociale vending. Tematisk arbejder vi med, i hvilken grad det moderne gennembruds temaer – de tre k'er (køn, klasse, kirke) – stadig er aktuelle i dag.

Formål 2: Det er karakteristisk for især fiktionstekster, at de appellerer til læserens indlevelse, identifikation og følelsesmæssige engagement. Narrativer kommunikerer altså med deres læser. Men hvordan kommunikerer, positionerer og opøver litteratur og podcasts empati og etik? Og hvad med taler – hvorfor er det sværere for denne genre at aktivere indlevelse?

Formål 3: Arbejdet med podcasts, som det introduceres og udfoldes i forløbet, forholder sig bl.a. til det gymnasiale danskfags faglige mål og kernestof på følgende områder: mediemæssige perspektiver; et genremæssigt varieret udvalg af teksttyper samt kendskab til – og en kritisk-analytisk og reflekteret forholden sig til – information i medier og mediebilledet i dag. Det produktive arbejde med selv at skabe podcasts træner den faglige formidling både skriftligt og mundtligt og lægger op til kreativt og innovativt arbejde med it.

Faglige mål
Eleverne skal kunne:
– udtrykke sig præcist, nuanceret og formidlingsbevidst mundtligt, skriftligt såvel som multimodalt
– beherske skriftsprogets normer for korrekthed og anvende grammatiske og stilistiske grundbegreber
– anvende centrale skriftlige fremstillingsformer (herunder redegøre, diskutere, analysere, fortolke og vurdere) med formidlingsbevidsthed
– analysere, fortolke og perspektivere fiktive og ikke-fiktive tekster i alle medier
– dokumentere kendskab til en bred repræsentation af dansk litteratur gennem tiderne med perspektiv til litteraturen i Norden, Europa og den øvrige verden
– demonstrere viden om og kunne perspektivere til træk af den danske litteraturs historie, herunder samspillet mellem tekst, kultur og samfund
– demonstrere viden om og reflektere over fagets identitet og metoder

Litterære perspektiver:
Her undersøges med en litteraturanalytisk tilgang et historisk bredt og genremæssigt varieret udvalg af primært skønlitterære tekster. Teksterne består af dansksprogede tekster suppleret med verdenslitteratur i oversættelse. Teksterne læses i en litteratur-, kultur- eller bevidsthedshistorisk kontekst.
Her indgår:
– tekster fra 1800-tallet, herunder fra naturalismen.
– tekster fra 1900-tallet, herunder realisme.
– tekster fra 2000-tallet, herunder fra de seneste fem år.
– fra dansk litteraturs kanon læses Henrik Pontoppidan og Martin Andersen Nexø.
Her arbejdes metodisk med:
– litteraturanalyse og -fortolkning
– anvendelse af relevante litterære metoder
– litteratur-, kultur-, og bevidsthedshistoriske perspektiveringer
– tekster gennem kreative arbejdsprocesser.

Sproglige perspektiver
– retorisk analyse, herunder analyse af kommunikationssituationen, appelformer og argumentation
– produktivt og refleksivt arbejde med elevernes udtryksfærdighed i dansk.

Mediemæssige perspektiver
Her undersøges med en medieanalytisk tilgang et genremæssigt varieret udvalg af teksttyper, herunder podcast.
Her arbejdes metodisk med:
– analyse og vurdering af mediers funktion i sociale, kulturelle og historiske sammenhænge
– produktivt arbejde med medieudtryk i sociale sammenhænge, herunder kendskab til remediering.

Litteraturliste:
• J.P. Jacobsen: (af) Fru Marie Grubbe (1876) i Falkenstjerne Dansk Litteratur 2, Gads Forlag, 1998, s. 120-129.
Henrik Pontoppidan: ”Naadsensbrød” i Falkenstjerne Dansk Litteratur 2, Gads Forlag, 1998, s. 120-129.
• Martin Andersen Nexø: ”Lønningsdag”. I: Martin Andersen Nexø: Muldskud, 1900.
• Anders Bodelsen: "Pointen". I Falkenstjerne - dansk litteratur. Bind 3: Fra Tom Kristensen til nutiden, Systime, 2002, s. 335-341.
• Kristian Bang Foss: ”Frank vender hjem”. Gyldendal, 2019. s. 149-161.
• Larsen, O.S. Håndbog til dansk – Litteraturhistorie. Dansklærerforeningens Forlag / Systime, 2022, s. 177-182, s. 212-215, s. 298-300, s. 335-337 og 345-347.
• Larsen, O.S. (2024). ”5.8 Podcasts”. I Håndbog til dansk – litteratur, sprog, medier. (https://hbdansk.systime.dk/?id=290, 5. sider)
• Fibiger, J. ”Ubehaget ved moderniteten – Freud og Taylor”. I Den eksistentielle virkelighed, 2022, Systime, s. 155-156.
• Lasse Horne Kjældgaard. ”Moral”. Litteratur: Introduktion til teori og metode. Aarhus Universitetsforlag, 2013, s. 211-215.
• Martha Nussbaum. ”Den narrative forestillingsevne” (”The Narrative Imagination”, 1997). Nussbaum: Litteraturens etikk, Pax, 2016, s. 25-26.
• Glenn Bech: ” Jeg anerkender ikke længere jeres autoritet – et manifest”, 2022, s. 55-64. (Nyeste litteratur; værklæsning*)  
• Glenn Bech: ”Minipodcastserie: Vi anerkender ikke længere jeres autoritet: med Haidar Ansari”. (Medieværk, værklæsning*)
• Glenn Bech: ”Glenn Bechs nytårstale”, 3. januar 2023. Tv-transmitteret på DR2-programmet Deadline. (Tale; værklæsning*)
*Værklæsning: Arbejdet med Glenn Bech indgår i en samling af forskellige tekster med et særligt tema for øje, nemlig klasseskel og klasseskam – hvilket mange af forløbets tekster har fokus på. Desuden diskuterer vi, hvordan de forskellige tekstformer formidler dette budskab forskelligt. Fokus er at lade eleverne fordybe sig i ’læsningen’ af teksterne. Omfang definerer i sig selv ikke et værk.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 23 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 13 Køn, kærlighed og seksualitet

Historisk læsning: Køn, kærlighed og seksualitet: Fra Torbens datter til Helle Helle

For at fokusere forløbet og gøre det lettere at sammenligne forløbets tekster, handler de alle om temaet køn, kærlighed og seksualitet. De enkelte moduler tematiserer forskellige aspekter af temaet, som skilsmisse, drift, kønsroller, kvindesyn, ægteskab osv. Det er et evigt aktuelt tema, som et utal af forfattere, kulturpersonligheder og kunstnere har beskæftiget sig med, og som til stadighed optræder i den offentlige debat.

Forløbet fokuserer blandt andet på at skrive perspektiveringer i den analyserende artikel. Desuden eksamenstræner vi, idet eleverne afslutningsvis får en novelle, hvor vi øver at gå til mundtlig eksamen.

Faglige mål
Eleverne skal kunne:
– udtrykke sig præcist, nuanceret og formidlingsbevidst mundtligt, skriftligt såvel som multimodalt
– beherske skriftsprogets normer for korrekthed og anvende grammatiske og stilistiske grundbegreber
– anvende centrale mundtlige fremstillingsformer (herunder holde faglige oplæg og argumentere for et synspunkt) med formidlingsbevidsthed
– anvende centrale skriftlige fremstillingsformer (herunder redegøre, diskutere, analysere, fortolke og vurdere) med formidlingsbevidsthed
– analysere, fortolke og perspektivere fiktive og ikke-fiktive tekster i alle medier
– dokumentere kendskab til en bred repræsentation af dansk litteratur gennem tiderne med perspektiv til litteraturen i Norden, Europa og den øvrige verden
– demonstrere viden om og kunne perspektivere til træk af den danske litteraturs historie, herunder samspillet mellem tekst, kultur og samfund
– demonstrere viden om og reflektere over fagets identitet og metoder

Kernestof
Litterære perspektiver
Her indgår:
– tekster fra 1800-tallet, herunder fra naturalisme.
– tekster fra 1900-tallet, herunder realisme.
– tekster fra 2000-tallet.
– fra dansk litteraturs kanon læses én tekst af Herman Bang.

Litteraturliste:
• Larsen, O.S. Håndbog til dansk – Litteraturhistorie. Dansklærerforeningens Forlag / Systime, 2022, s. 181-185, s. 198-202, s. 300-307.
• ”Torbens datter” (u.å.). I: Jørgen Lorenzen: Folkeviser. Gyldendal, 1978
•  J.P. Jacobsen: (af) Fru Marie Grubbe (1876) i Falkenstjerne Dansk Litteratur 2, Gads Forlag, 1998, s. 120-129.
• Henrik Ibsen: “Det Dukkehjem” (1879). I: “Falkenstjerne - dansk litteratur”. Bind 2: Fra H.C. Andersen til Johannes V. Jensen, s. 220-226.
• Herman Bang: “Ved Vejen” (1886). Gyldendal, 1969, s. 5-22 (kap 1.) & s. 44-77 (kap. 3). (Kanonforfatter)
• Helle Helle: ”Dette burde skrives i nutid”, Samleren, 20011, s.137-158.
• Suzanne Brøgger: Fri os fra kærligheden. Rhodos, 1973, s. 157-162.
• Christina Hagen. ”Mads” i novellesamlingen Sexdronning, 2009. (ukendt, uddrag)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 14 Diskursanalyse og retorisk analyse: sprog og medie

Diskursanalyse og retorisk analyse: sprog og medier

I dette emne opsummerer vi retorisk analyse. Vi arbejder desuden med diskursanalyse. Vi afslutter forløbet med at skrive en debatterende artikel om, hvordan ting benævnes – dvs. med fokus på diskursanalyse.

Faglige mål
Eleverne skal kunne:
– udtrykke sig præcist, nuanceret og formidlingsbevidst mundtligt, skriftligt såvel som multimodalt
– beherske skriftsprogets normer for korrekthed og anvende grammatiske og stilistiske grundbegreber
– dokumentere indblik i sprogets funktion og variation, herunder dets samspil med kultur og samfund
– anvende centrale mundtlige fremstillingsformer (herunder holde faglige oplæg og argumentere for et synspunkt) med formidlingsbevidsthed
– anvende centrale skriftlige fremstillingsformer (herunder redegøre, diskutere, analysere, fortolke og vurdere) med formidlingsbevidsthed
– analysere, fortolke og perspektivere fiktive og ikke-fiktive tekster i alle medier  
– demonstrere viden om og reflektere over fagets identitet og metoder

Kernestof
Sproglige perspektiver
Her undersøges med en sproganalytisk tilgang et genremæssigt varieret udvalg af teksttyper, herunder litterære tekster, argumenterende tekster og taler. Der trækkes på elevernes viden fra almen sprogforståelse.
Her arbejdes metodisk med:
– sproglig analyse, fortolkning og vurdering
– retorisk analyse, herunder analyse af kommunikationssituationen, appelformer og argumentation

Mediemæssige perspektiver
Her undersøges med en medieanalytisk tilgang et genremæssigt varieret udvalg af teksttyper, herunder nyhedsformidling, dokumentartekster, visuelle udtryksformer og tekster fra sociale medier.
Her arbejdes metodisk med:
– kommunikationsanalyse
– medieanalyse og -fortolkning, herunder basale filmiske virkemidler

Litteratur:
• Larsen, O.S. ”Diskursanalyse” i ”Håndbog til dansk – litteratur, sprog, medier”. Dansklærerforeningens Forlag / Systime A/S, 2015, s. 168-175.
• Ketty Dahl: ”Samfundsetikken udhules. Abort er blot et behageligt alternativt ord for drab”, bragt i Kristeligt Dagblad (28. maj, 2013).
• Dansk Folkepartis video "Det kæmper Dansk Folkeparti for", 2019 (videoen bærer også titlen "Vi elsker Danmark"). (Medieværk, 12 minutter)
• Dansk Folkeparti (kampagnen) "Vores Danmark", 2016. (kampagne-plakat).
Mellemfolkeligt Samvirke: "Vores Danmark", 2016. (kampagne-plakat).
• ”Margrethe Vestagers tale ved Radikale Venstres landsmøde”, 2011. (ukendt, uddrag)
• ”Pia Kjærsgaards tale ved Dansk Folkepartis årsmøde”, 2012. (ukendt, uddrag)
• Mads Kastrup: ”Gå ikke over ordet, der kommer sprog”. Debatindlægget er fra Ekstra Bladet den 2. december 2019.
• Gry Inger Reiter:”8 eksempler på at framing virker”. Teksten er fra netmediet Bureaubiz.dk den 15. juni 2017.
• Silas L. Marker: ”Ordet ’samfundssind’ betyder ikke noget konkret – derfor kan det alligevel betyde så meget”. Teksten er fra netmediet videnskab.dk den 29. marts 2020.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 15 Historisk læsning: Modernisme

Historisk læsning: Modernisme: Psyke og eksistens

Fokus i dette forløb er modernismen i 1900-tallets litteratur. Vi arbejder med, hvordan forskellige typer af modernisme afløser, inspirerer og gør op med hinanden i løbet af perioden. Der er særlig fokus på tidlig modernisme (1890-1945), efterkrigsmodernisme/Heretica (1945-1960) og 60'er-modernisme (1960-1970).

I forløbet arbejder vi med emnet psyke og eksistens som ramme for læsningen af kanonforfatterne Johannes V. Jensen, Karen Blixen, Martin A. Hansen, Peter Seeberg og Klaus Rifbjerg. Vi inddrager centrale filosofiske og psykologiske grundidéer fra det 20. århundrede.

Faglige mål:
-dokumentere kendskab til en bred repræsentation af dansk litteratur gennem tiderne med perspektiv til litteraturen i Norden, Europa og den øvrige verden.
-demonstrere viden om og kunne perspektivere til træk af den danske litteraturs historie, herunder samspillet mellem tekst, kultur og samfund.
-demonstrere viden om og reflektere over fagets identitet og metoder.
– tekster fra 1900-tallet, herunder realisme og modernisme  
– fra dansk litteraturs kanon læses Johannes V. Jensen, Tom Kristensen, Karen Blixen, Martin A. Hansen, Peter Seeberg og Klaus Rifbjerg.

Her arbejdes metodisk med:
– litteraturanalyse og -fortolkning
– anvendelse af relevante litterære metoder
– litteratur-, kultur-, og bevidsthedshistoriske perspektiveringer
– tekster gennem kreative arbejdsprocesser.

Sproglige perspektiver:
Skriv en analyserende artikel, hvor du undersøger fiktion, der anvender realismebrud.

Litteraturliste:
Larsen, O.S.: ”Håndbog til dansk – Litteraturhistorie”. Dansklærerforeningens Forlag / Systime, 2023, s. 9-11, s. 250-252 & 255-257.
Rudolf Broby-Johansen: ”BORDELPIGE DRÆBER UFØDT”. I BLOD. Det Ny Studentersamfund, 1922.
Johannes V. Jensen: ”Paa Memphis Station”, 1901.
Tom Kristensen: ”Det blomstrende Slagsmaal”. I: ”Fribytterdrømme”. J.L. Lybecker, 1920
Karen Blixen: ”Ringen”. I: Karen Blixen: Skæbne-Anekdoter. Gyldendal, 1958.
Martin A. Hansen: ”Paradisæblerne” i ”Paradisæblerne og andre historier”. Forlaget Fremad, 1953.
Peter Seeberg: ”Patienten” fra Eftersøgningen og andre noveller, Arena 1962.
Klaus Rifbjerg: ”Terminologi” i ”Konfrontation”, Gyldendal, 1960.
Villy Sørensen: ”De forsvundne breve” i ”Ufarlige historier”. Gyldendal, 1955.

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer