Holdet 2022 DA/y - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2025/26
Institution Birkerød Gymnasium og HF
Fag og niveau Dansk A
Lærer(e) Amalie Marie Krarup
Hold 2022 DA/y (1y DA, 2y DA, 3y DA)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Taler, der vil forandre verden
Titel 2 Portrætforløb
Titel 3 Pop-poesi og Caspar Erics "7/11" (værk 1)
Titel 4 Forløb#2 DHO: Besættelsestiden
Titel 5 Sproghandlinger, facework og transaktion  (værk 2)
Titel 6 Tilladte iBøger til eksamen
Titel 7 Atlet, supporter, helt. Idrætslitteratur.
Titel 8 Faglig formidling
Titel 9 Dokumentar og skriftlighed (værk 3)
Titel 10 Det moderne gennembrud ( + værk 4)
Titel 11 Krimi
Titel 12 Størst af alt er kærligheden
Titel 13 Eksistentialisme
Titel 14 Hjemstavn (værk 5)
Titel 15 Det' for børn (værk 6)
Titel 16 Klimaet til debat

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Taler, der vil forandre verden

Grundforløbet er elevernes første møde med danskfaget i gymnasiet, og da Birkerød Gymnasium, HF, IB og Kostskole i høj grad er en international skole, integreres det globale perspektiv i dette allerførste danskfaglige forløb. Eleverne arbejder nemlig i grundforløbet med taler, der vil forandre verden. Formålet med forløbet er dels at introducere eleverne til retorikkens verden og til de fagbegreber, der knytter sig til denne del af faget, men dels også at præsentere eleverne for forskellige taler, der på forskellige måder ønsker forandring. Derudover er det et mål, at eleverne selv skal trænes i at formulere egne holdninger og meninger alt efter den pågældende kommunikationssituation.

Indledningsvis præsenteres eleverne lidt mere generelt for danskfaget og bringes til at reflektere over, hvordan vi arbejder i dansk – og hvorfor. Dernæst introduceres eleverne til retorikkens verden, hvor de især lærer Ciceros retoriske pentagram at kende, ligesom de via småøvelser øver sig i at forholde sig til, hvornår kommunikation er vellykket, og hvad man skal tage højde for, når man tilrettelægger og gennemfører en tale. De efterfølgende moduler har hver deres faglige fokus rettet mod retorikkens verden – f.eks. talegenrer, stilistik, appelformer – ligesom hvert modul har mere tematisk og højaktuelt fokus knyttet til forløbets overskrift om taler, der vil forandre verden. Et modul handler f.eks. om klima, hvor et andet handler om køn og kultur. Således afprøver eleverne i hvert modul deres nyerhvervede viden gennem analysen af en tale med et bestemt tema, men også gennem forskellige småøvelser, der skal træne eleverne i selv at fremsætte forskellige argumenterende pointer og dermed udvikle deres personlige stemme. Forløbet afsluttes med en skriftlig opgave, hvor eleverne – ud fra deres nye viden og ud fra feedback og processkrivning –  selv skal skrive en tale, der skal fremføres for en gruppe klassekammerater.

Forløbet integrerer følgende faglige mål for Dansk A – nemlig at eleverne skal kunne:
·      udtrykke sig præcist, nuanceret og formidlingsbevidst mundtligt, skriftligt såvel som multimodalt
·      beherske skriftsprogets normer for korrekthed og anvende grammatiske og stilistiske grundbegreber
·      dokumentere indblik i sprogets funktion og variation, herunder dets samspil med kultur og samfund
·      anvende centrale mundtlige fremstillingsformer (herunder holde faglige oplæg og argumentere for et synspunkt) med formidlingsbevidsthed
·      anvende centrale skriftlige fremstillingsformer (herunder redegøre, diskutere, analysere, fortolke og vurdere) med formidlingsbevidsthed
·      analysere, fortolke og perspektivere fiktive og ikke-fiktive tekster i alle medier
·      demonstrere viden om og reflektere over fagets identitet og metoder

Forløbet integrerer følgende kernestof fra læreplanen for Dansk A – nemlig:
·      sproglig analyse, fortolkning og vurdering
·      retorisk analyse, herunder analyse af kommunikationssituationen, appelformer og argumentation
·      produktivt og refleksivt arbejde med elevernes udtryksfærdighed i dansk og andre fag,
·      kommunikationsanalyse

Materiale:
Jonas Eikas takketale ved Nordisk Råds Litteraturpris 2019
Den norske helse- og omsorgsminister Bent Høies tale til ungdommen, AftenPosten 27. april 2020
Greta Thunbergs tale på Christiansborg Slotsplads, 25. maj 2019  
John F. Kennedy: Ich Bin ein Berliner, 1963


+ diverse sekundærtekster og PowerPoint-præsentationer om retorik, talers opbygning, argumentation, stilistik osv.


Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Portrætforløb

Dette forløb fokuserer på, hvad det vil sige at portrættere og indfange et menneske i forskellige genrer. Indledningsvis diskuterer eleverne forskellige definitioner af portrætgenren, og dernæst arbejdes der med forskellige mediers måde at portrættere et menneske på – både litterære tekster (prosa og lyrik), billeder (billedkunst), journalistiske tekster (featureartikel) og i dokumentargenren.

Således fokuserer forløbet på at bringe eleverne til at reflektere over, at et (selv)portræt af et menneske aldrig kan være objektivt, og at forskellige medier kan ty til forskellige virkemidler – og dermed også vinklinger – i portrætteringen af selvsamme.

Undervejs i forløbet træner eleverne det at skrive analyserende om danskfaglige tekster, og der indgår også en skriftlig aflevering – nemlig en analyseopgave om Christel Wiinblads digt ”Britney Spears” fra 49 forelskelser (2009) og Ditte Ejlerskovs portrætmaleri af Helle Thorning-Schmidt fra 2017.

Forløbet integrerer følgende faglige mål for danskfaget på A-niveau (2017-ordning) – nemlig at eleverne skal kunne:
• udtrykke sig præcist, nuanceret og formidlingsbevidst mundtligt, skriftligt såvel som multimodalt
• dokumentere indblik i sprogets funktion og variation, herunder dets samspil med kultur og samfund
• anvende centrale skriftlige fremstillingsformer (herunder redegøre, diskutere, analysere, fortolke og vurdere) med formidlingsbevidsthed
• analysere, fortolke og perspektivere fiktive og ikke-fiktive tekster i alle medier 

• dokumentere kendskab til en bred repræsentation af dansk litteratur gennem tiderne med perspektiv til litteraturen i Norden, Europa og den øvrige verden
• demonstrere viden om og kunne perspektivere til træk af den danske litteraturs historie, herunder samspillet mellem tekst, kultur og samfund
• demonstrere kendskab og forholde sig reflekteret til mediebilledet i dag
• navigere, udvælge og forholde sig kritisk og analytisk til information i alle medier samt deltage reflekteret i og bidrage til digitale fællesskaber
• demonstrere viden om og reflektere over fagets identitet og metoder

Forløbet integrerer følgende kernestof for danskfaget på A-niveau (2017-ordning):
• tekster fra 2000-tallet
• litteraturanalyse og -fortolkning
• tekster gennem kreative processer
• sproglig analyse, fortolkning og vurdering
• kommunikationsanalyse
• medieanalyse- og fortolkning – herunder basale filmiske virkemidler
• analyse og vurdering af mediers funktion i sociale, kulturelle og historiske sammenhænge
• produktivt arbejde med medieudtryk i sociale sammenhænge, herunder kendskab til remediering

Primærlitteratur:
• Klaus Rifbjerg: Den kroniske uskyld (uddrag)
• Christel Wiinblad: ”Marilyn Monroe” fra 49 forelskelser (2009)
• Andreas Thorsen: ”Her svæver den unge generations stemme, han er en fritænkende fuckfinger. Hør hans opråb.”, Zetland, 18.5.2016: https://www.zetland.dk/historie/segXYVXn-aopXLwdn-497a6
• Andy Warhol: 9 x Marilyn Monroe (1962)
• Pieter Isaacsz: Christian d. 4, 1614 (portrætmaleri)
• Ralph Heiman: Portræt af Kronprins Frederik, 2018 (portrætmaleri)
• Ditte Ejlerskovs portræt af Helle Thorning-Schmidt (2017) (portrætmaleri)
• DR-dokumentar: Jada – lillebitte kæmpestor, afsnit 1: https://www.dr.dk/drtv/serie/jada-_-lillebitte-kaempestor_126690

Sekundærlitteratur:
• Ole Schultz Larsen: ”Billedanalyse”, Håndbog til dansk, Systime, 2015, s. 280-281: Larsen, O.S. (2015). Analysevejledninger. I Håndbog til dansk – litteratur, sprog, medier. Dansklærerforeningens Forlag / Systime A/S. https://hbdansk.systime.dk/?id=134
• Ole Schultz Larsen: ”Fortæller”, Håndbog til dansk, Systime, 2015, s. 54-61: Larsen, O.S. (2015). 3. Litteratur. I Håndbog til dansk – litteratur, sprog, medier. Dansklærerforeningens Forlag / Systime A/S. https://hbdansk.systime.dk/?id=124
• Ole Schultz Larsen: ”Filmiske virkemidler”, Håndbog til dansk, Systime, 2015, s. 316-322: Larsen, O.S. (2015). Oversigt til film. I Håndbog til dansk – litteratur, sprog, medier. Dansklærerforeningens Forlag / Systime A/S. https://hbdansk.systime.dk/?id=220
• Rie Pedersen: ”Featureportrættet”, Fortællende journalistik, Gyldendal, 2005, s. 78-82
• Diverse PPTs
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Pop-poesi og Caspar Erics "7/11" (værk 1)

I dette forløb stifter eleverne bekendtskab med en ny genre - nemlig det, der kaldes 'pop-poesi'. Indledningsvis arbejder eleverne med at definere, hvad der kendetegner denne type lyrik. Klassen arbejder også med, hvor tendensen kommer fra, idet de lærer om 1970ernes litteratur og særligt knækprosaens tendens til at integrere datidens popkulturelle fænomener. Dernæst zoomes der ind på Caspar Erics digtsamling "7/11" (2014), som udgør klassens første værk. Først opbygger eleverne viden om Caspar Eric og hans forfatterskab, hvorefter vi sammen læser digtet "jeg er helt absurd meget i stand" fra "7/11". Eleverne læser dernæst hele digtsamlingen og udvælger ét digt, som de individuelt laver en analyse og fortolkning af som en mundtlig aflevering.

Afslutningsvis arbejder klassen med at remediere deres forståelse af værket i en ny form.

Forløbet integrerer følgende faglige mål for Dansk A - nemlig at eleverne skal kunne:
– udtrykke sig præcist, nuanceret og formidlingsbevidst mundtligt, skriftligt såvel som multimodalt
– dokumentere indblik i sprogets funktion og variation, herunder dets samspil med kultur og samfund
– anvende centrale mundtlige fremstillingsformer (herunder holde faglige oplæg og argumentere for et synspunkt) med formidlingsbevidsthed
– analysere, fortolke og perspektivere fiktive og ikke-fiktive tekster i alle medier
– demonstrere viden om og kunne perspektivere til træk af den danske litteraturs historie, herunder samspillet mellem tekst, kultur og samfund

Forløbet integrerer følgende kernestof:
– tekster fra 2000-tallet, herunder fra de seneste fem år
– litteraturanalyse og -fortolkning
– anvendelse af relevante litterære metoder
– litteratur-, kultur-, og bevidsthedshistoriske perspektiveringer
– tekster gennem kreative arbejdsprocesser.
– sproglig analyse, fortolkning og vurdering
- værklæsning (digtsamling)

Materiale:

Primærlitteratur:
- Caspar Eric: "7/11", Gyldendal, 2014
- Vita Andersen "Hvad tror du jeg tror" fra "Tryghedsnarkomaner" (1979)

Sekundærlitteratur:
Katrine Hornestrup-Yde: 9/11 er mest min ekskærestes fødselsdag (interview med Caspar Eric i Information, 2014).
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Forløb#2 DHO: Besættelsestiden

Fællesfagligt emne: Besættelsestiden i Danmark

Deltagende fag: Dansk og historie

Besættelsestiden er en af de vigtigste perioder for den danske nationalitet. Men hvad skete der egentlig under Besættelsen af Danmark, og hvordan er perioden blevet fremstillet i eftertiden samt i Litteraturen?

Historie: Vi arbejder med følgende temaer:
- Samarbejdspolitikken
- Frihedskæmperne
- Hippo og Stikkerne
- Jødernes flugt over sundet
- Tyskerpigerne
- Grundfortællingen
Gennem hele forløbet arbejder vi taksonomisk med redegørelse analyse og vurdering. Vi ser også erindringshistorisk på, hvordan erindringen om Besættelsen af Danmark har ændret sig over tid med udgangspunkt i Kristian Iversens og Ulla Nedergaards begreber fra bogen "Danmark mellem erindring og glemsel.

Tekster i historie:
Lænkehundstalen af Thorvald Stauning fra 1937
Frihedsrådets opråb
Kim Malthe Bruhs brev til sin mor
Hvisteengruppen 1943-44 fra Danmarkshistorien.dk
Krigsministeriet om indtrædelse i Frikorps Danmark, 8. juli 1941
Jødernes flugt til Sverige fra Folkedrab.dk
Tyskerpiger fra Fredericias lokalarkiv
"En skøges moral" fra Illegal presse
Retsopgøret efter Besættelsen fra Danmarkshistorien.dk
Klip fra Arne Mekchiors fortælling
Klip fra Matador "Maude reder Hr Stein"

Dansk: Vi arbejder med følgende temaer:
- Besættelsesdagen
- Samarbejdspolitikken
- Modstandsbevægelsen
- Tyskerpigerne
- Befrielsen

Tekster i dansk:
Sønderby, Knud: 9. april, 1960
Koch, Hall: "9. April - 29. August - 5. Maj, 1945
Halfdan, Rasmussen: Bare en regnvejrsaften,
Henningsen, Poul: Man binder os på mund og hånd, 1940
Nielsen, Mads: En lærke letted, 1945

Forløbets formål:
• At præsentere eleverne for, hvordan to humanistiske fag meningsfuldt kan arbejde sammen om at besvare en faglig problemstilling.
• At præsentere eleverne for, hvordan man skriver akademisk – herunder at introducere eleverne til faglig argumentation, dokumentation og formalia.
• At træne eleverne i at anvende faglige, metodiske og videnskabsteoretiske indsigter fra både dansk- og historiefaget.
• At træne eleverne i at sammenfatte og formidle fagligt arbejde såvel skriftligt som mundtligt.
• At udvikle og nuancere elevernes viden om besættelsestiden i Danmark med særligt fokus på de følgende fem hovedtemaer:
• Tema 1: Nationalisme - mellem suverænitet og kapitulation (9. april)
• Tema 2: Samarbejdspolitikken - tilpasning og reaktion
• Tema 3: Modstand - med hånd og ånd
• Tema 4: Sympatisører og stikkere
• Tema 5: Befrielse - frihed, hævn og efterspil

Faglige metoder anvendt i forløbet: Kildekritik i historie. Socialhistorisk litterær analyse og filmanalyse i dansk.

Viden og begreber knyttet til basal videnskabsteori anvendt i forløbet: Humaniora, hermeneutik, idiografisk vs. nomotetisk videnskab, intentionel vs. kausal forklaring.

Kompetencer til at arbejde projektorienteret anvendt i forløbet: Eleverne har arbejdet med at udarbejde problemformulering, indsamle litteratur, modtage og indgå i faglig vejledning og sparring, udarbejde et skriftligt produkt samt præsentere det mundtligt.

Produktform:
• En skriftlig opgave på 5-6 normalsider.
• En mundtlig præsentation på ca. 8 minutter samt efterfølgende faglig samtale.
• Der gives én samlet karakter.

Evaluering:
Lærerne har foretaget en mundtlig evaluering af forløbet i klassen. Eleverne foretager en skriftlig selvevaluering ved at udfylde portfolio under Opgaver i Lectio.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 25 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Sproghandlinger, facework og transaktion (værk 2)

Dette sprogteoretiske forløb tager udgangspunkt i podcasten/radioudsendelsen "Hele Danmarks Ghita", som blev sendt på daværende Radio 24syv i 2019. Indledningsvis arbejder eleverne med de sproglige teorier, der skal kvalificere arbejdet med podcasten - nemlig samtaleanalyse, sproghandlingsteorien, teorien om face-work og til sidst transaktionsanalysen. Eleverne øver sig gradvist i at anvende de sproglige teorier, hvorefter eleverne lytter til podcasten "Hele Danmarks Ghita". Eleverne prøver derefter at blive klogere på, hvad det er, der går galt i kommunikationen mellem Iben Maria Zeuthen og Ghita Nørby ved netop at anvende de forskellige sproglige teorier på udvalgte dele af interviewet. Forløbet afsluttes med et fokus på de mange reaktioner, der kom på podcasten, da den udkom i 2019.

I forløbet indgår desuden en skriftlig aflevering - nemlig en analyserende artikel om Helle Helles novelle "En lille tur".

Forløbet integrerer følgende faglige mål for dansk A - nemlig at eleverne skal kunne:
– dokumentere indblik i sprogets funktion og variation, herunder dets samspil med kultur og samfund
– anvende centrale mundtlige fremstillingsformer (herunder holde faglige oplæg og argumentere for et synspunkt) med formidlingsbevidsthed
– anvende centrale skriftlige fremstillingsformer (herunder redegøre, diskutere, analysere, fortolke og vurdere) med formidlingsbevidsthed
– analysere, fortolke og perspektivere fiktive og ikke-fiktive tekster i alle medier
– demonstrere kendskab og forholde sig reflekteret til mediebilledet i dag
– navigere, udvælge og forholde sig kritisk og analytisk til information i alle medier samt deltage reflekteret i og bidrage til digitale fællesskaber
– demonstrere viden om og reflektere over fagets identitet og metoder

Forløbet integrerer følgende kernestof fra læreplanen:
– sproglig analyse, fortolkning og vurdering
– retorisk analyse, herunder analyse af kommunikationssituationen, appelformer og argumentation
– kommunikationsanalyse

Materiale:
"Hele Danmarks Ghita" af Iben Maria Zeuthen, Radio 24syv, tilgået på Youtube via dette link: https://www.youtube.com/watch?v=-XfiTdt16nI&t=983s
Skam, sæson 1, afsnit 1, DR: https://www.dr.dk/drtv/se/skam_57456
Helle Helle: "En lille tur", 2000
Thomas Korsgaard: "Lasagne" (novelle, 2019)

Ole Schultz Larsen: Håndbog til dansk:
- Om kommunikationsanalyse og kommunikationsmodellen: https://hbdansk.systime.dk/?id=210#c633
- Om samtaleanalyse: https://hbdansk.systime.dk/?id=210#c634
- Om transaktionsanalyse: https://hbdansk.systime.dk/?id=210#c652

Jan Sheuer: "Op- og nedtoning" (PDF)

PPT om facework-teorien
PPT om sproghandlingsteorien + sproghandlingstyper

Artikler om podcastens modtagelse:
Svend Brinkmann: 24syv og den postmoderne kultur
Henrik Palle: Ghita Nørby opfører et pinligt drama for åben mikrofon (Politiken)
Claus Ankersen: Sandheden skal man høre fra divaer, whistleblowers, kattedamer og gale
Emil Valdimarsson: Var det i orden, at Radio 24syv bragte omdiskuteret Ghita Nørby-interview?
Lea Korsgaard: Ghita Nørby var også eddikeond, da jeg skrev hendes biografi. Her er mit forsvar for hende
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Tilladte iBøger til eksamen

Håndbog til dansk: https://hbdansk.systime.dk
Eksamensgenrerne i dansk: https://eksamensgenrernedanskstx.systime.dk
Brug litteraturhistorien: https://bl.systime.dk
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 87 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Atlet, supporter, helt. Idrætslitteratur.

Dette forløb omhandler genren idrætslitteratur og tager udgangspunkt i Preben Kærsgaard Philipsons bog Atlet, supporter, helt. Idrætslitteratur (Dansklærerforeningens Forlag, 2022). I forløbet arbejder eleverne med forskellige tekster, der alle omhandler idræt, og som på forskellig vis kan sige noget om, hvad idræt kan betyde for et menneske – både for den, der udøver idræt, men også for den, der iagttager det. Indledningsvis stifter eleverne bekendtskab med forskellige definitioner og forståelser af, hvad idrætslitteratur er, og hvorfor mennesket fascineres af idræt og også selv dyrker det. Forløbet udfolder sig på baggrund af førnævnte bogs inddeling i tre overordnede temaer – idrætsudøveren, supporteren og helten – og eleverne arbejder både med romanuddrag, digte og mere essayistiske tekster. Forløbet afsluttes med en analyserende artikel om tre forskellige digte, der alle omhandler idræt.

Kernebegreber i forløbet: Idræt vs. sport, idrætslitteratur, den individuelle identitet, den personlige identitet, den sociale identitet, den kollektive identitet, fusionsidentitet, atlet (idrætsudøver), supporteren, helten.

Forløbet integrerer følgende faglige mål fra læreplanen – nemlig at eleverne skal kunne:
• udtrykke sig præcist, nuanceret og formidlingsbevidst mundtligt, skriftligt såvel som multimodalt
• anvende centrale skriftlige fremstillingsformer (herunder redegøre, diskutere, analysere, fortolke og vurdere) med formidlingsbevidsthed
• analysere, fortolke og perspektivere fiktive og ikke-fiktive tekster i alle medier
• demonstrere viden om og reflektere over fagets identitet og metoder

Forløbet integrerer følgende kernestof fra læreplanen:
• tekster fra 1900-tallet, herunder realisme og modernisme 

• tekster fra 2000-tallet, herunder fra de seneste fem år 

• litteraturanalyse og -fortolkning 

• anvendelse af relevante litterære metoder
• verdenslitteratur i oversættelse 

• sproglig analyse, fortolkning og vurdering


Materiale

Primærlitteratur
• Sørine Gotfredsen: Marias stjerner (romanuddrag, 1989): Philipson, P.K. (2022). ANTOLOGI. I Altet, supporter, helt. Idrætslitteratur. Dansklærerforeningens Forlag. https://atletsupporterhelt.ibog.dansklf.dk/?id=130
• Bent Q. Holm: Hafnia Punk (romanuddrag, 1998): Philipson, P.K. (2022). ANTOLOGI. I Altet, supporter, helt. Idrætslitteratur. Dansklærerforeningens Forlag. https://atletsupporterhelt.ibog.dansklf.dk/?id=130
• Haruki Murakami: Hvad jeg taler om, når jeg taler om at løbe (uddrag, 2007): Philipson, P.K. (2022). ANTOLOGI. I Altet, supporter, helt. Idrætslitteratur. Dansklærerforeningens Forlag. https://atletsupporterhelt.ibog.dansklf.dk/?id=130
• Anders Haahr Rasmussen: Hvor vi står nu (uddrag, 2021): Philipson, P.K. (2022). ANTOLOGI. I Altet, supporter, helt. Idrætslitteratur. Dansklærerforeningens Forlag. https://atletsupporterhelt.ibog.dansklf.dk/?id=130
• Maria Gerhardt: Nummer 10 (digt, 2015): Philipson, P.K. (2022). ANTOLOGI. I Altet, supporter, helt. Idrætslitteratur. Dansklærerforeningens Forlag. https://atletsupporterhelt.ibog.dansklf.dk/?id=130 (skriftlig aflevering)
• Olga Ravn: Tiden VM. Til Tom (digt, 2018): Philipson, P.K. (2022). ANTOLOGI. I Altet, supporter, helt. Idrætslitteratur. Dansklærerforeningens Forlag. https://atletsupporterhelt.ibog.dansklf.dk/?id=130 (skriftlig aflevering)
• Victor Boy Lindholm: Jeg bliver en vej (digt, 2020): Philipson, P.K. (2022). ANTOLOGI. I Altet, supporter, helt. Idrætslitteratur. Dansklærerforeningens Forlag. https://atletsupporterhelt.ibog.dansklf.dk/?id=130 (skriftlig aflevering)


Sekundærlitteratur:
• Philipson, P.K. (2022). FORLØB. I Altet, supporter, helt. Idrætslitteratur. Dansklærerforeningens Forlag. https://atletsupporterhelt.ibog.dansklf.dk/?id=131 (kapitlet ’Introduktion til idrætslitteratur’)
• Philipson, P.K. (2022). FORLØB. I Altet, supporter, helt. Idrætslitteratur. Dansklærerforeningens Forlag. https://atletsupporterhelt.ibog.dansklf.dk/?id=131 (kapitlet ’Atleten’)
• Philipson, P.K. (2022). FORLØB. I Altet, supporter, helt. Idrætslitteratur. Dansklærerforeningens Forlag. https://atletsupporterhelt.ibog.dansklf.dk/?id=131 (kapitlet ’Supporteren’)
• Philipson, P.K. (2022). FORLØB. I Altet, supporter, helt. Idrætslitteratur. Dansklærerforeningens Forlag. https://atletsupporterhelt.ibog.dansklf.dk/?id=131 (kapitlet ’Helten’)
• Larsen, O.S. (2023). 3. Litteratur. I Håndbog til dansk – litteratur, sprog, medier. Dansklærerforeningens Forlag / Systime A/S. https://hbdansk.systime.dk/?id=124 (om fremstillingsformer)
• Larsen, O.S. (2023). 3. Litteratur. I Håndbog til dansk – litteratur, sprog, medier. Dansklærerforeningens Forlag / Systime A/S. https://hbdansk.systime.dk/?id=124 (om fortællertyper
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Faglig formidling

Dette forløb er et fællesfagligt samarbejde med et af klassens studieretningsfag – Biologi A. I den danskfaglige del af forløbet stifter eleverne bekendtskab med faglig formidling – primært som dette emne præsenteres i bogen Del din viden (2020) af Sune Weile og Jan Aasbjerg Andersen. I den danskfaglige del af forløbet reflekterer eleverne indledningsvis over, hvorfor faglighed overhovedet skal formidles. Dernæst zoomes der i forløbet ind på, hvordan man formidler et fagligt budskab til en bestemt modtagergruppe, og de generelle krav, der er til god faglig formidling. Her bygger forløbet ovenpå elevernes eksisterende viden om f.eks. argumentation og stilistik. Forløbet fokuserer derefter på genren den populærvidenskabelige artikel, og eleverne analyserer dernæst forskellige varianter af denne genre, der alle formidler et biologisk emne. Afslutningsvis skal eleverne selv skrive en populærvidenskabelig artikel – enten til Illustreret Videnskab eller Aktuel Naturvidenskab – om vandrensning, som de sideløbende arbejder med i biologi. Her skal eleverne omsætte deres viden om den gode faglige formidling til et konkret produkt, og de skal også – under inddragelse af begreberne fra forløbet – kunne reflektere over de formidlingsmæssige greb, de har foretaget i udarbejdelsen af den populærvidenskabelige artikel. Forløbet afrundes med en såkaldt kulminationsdag, hvor eleverne præsenterer deres artikel og redegør for deres formidlingsmæssige valg.  

Forløbet integrerer de følgende faglige mål for Dansk A – nemlig at eleverne skal kunne:
• udtrykke sig præcist, nuanceret og formidlingsbevidst mundtligt, skriftligt såvel som multimodalt
• beherske skriftsprogets normer for korrekthed og anvende grammatiske og stilistiske grundbegreber
• dokumentere indblik i sprogets funktion og variation
• anvende centrale mundtlige fremstillingsformer (herunder holde faglige oplæg og argumentere for et synspunkt) med formidlingsbevidsthed
• anvende centrale skriftlige fremstillingsformer (herunder redegøre, diskutere, analysere, fortolke og vurdere) med formidlingsbevidsthed
• analysere, fortolke og perspektivere fiktive og ikke-fiktive tekster i alle medier
• demonstrere kendskab og forholde sig reflekteret til mediebilledet i dag
• demonstrere viden om og reflektere over fagets identitet og metoder
• undersøge problemstillinger og udvikle og vurdere løsninger, hvor fagets viden og metoder anvendes, herunder i samspil med andre fag.


Forløbet integrerer følgende kernestof fra læreplanen for Dansk A:
• sproglig analyse, fortolkning og vurdering 

• retorisk analyse, herunder analyse af kommuniktionssituationen, appelformer og argumentation 

• kommunikationsanalyse
• analyse og vurdering af mediers funktion i sociale, kulturelle og historiske sammenhænge 


Materiale:
Sune Weile og Jan Aasbjerg Petersen: "Del din viden" (2020), s. 12-14 ("Kommunikation og formidling")
Amalies PPT om virkemidler i faglig formidling (med udgangspunkt i pointer fra Sune Weile og Jan Aasbjerg Petersen: "Del din viden" (2020))
Sune Weile og Jan Aasbjerg Petersen: "Del din viden" (2020) s. 80-83 (om den populærvidenskabelige artikel)
Mikkel Meister: "Ny livsform kravler ud af skærmen", artikel fra Illustreret Videnskab, 15, 2020
Claus Lunau: Mørk ilt pustede liv i jorden, artikel fra Illustreret videnskab, 7, 2025
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 Dokumentar og skriftlighed (værk 3)

Dette forløb omhandler dokumentargenren, men inkorporerer også et skriftlighedfokus, som løber igennem det meste af det faglige arbejde. Indledningsvis introduceres eleverne til dokumentargenrens karakteristika og genrens særlige kombination af fakta og fiktion. Eleverne lærer også om forskellige dokumentargenrer, ligesom de genopfrisker deres viden om filmiske virkemidler og fakta- og fiktionskoder. Dernæst ser klassen Emil Langballes dokumentar "Q's Barbershop" (2019), der handler om en frisørsalon i Vollsmose og særligt de kunder fra lokalområdet, der kommer der. Eleverne analyserer dokumentaren ved at anvende de tillærte relevante analysebegreber, men en stor del af arbejdet pågår i skrivningen af den første debatterende artikel, som netop omhandler dokumentargenren og dens blanding af fakta og fiktion. Her er der krav om at inddrage dokumentarfilmen i diskussionen og debatten. Eleverne skriver artiklen på skolen under vejledning og sparring af læreren og klassekammerater. Således drejes forløbet til slut hen mod spørgsmålet om, hvorvidt en dokumentarfilm kan blive for iscenesat, eller om der eksisterer et andet sandhedsbegreb for denne genre.

Forløbet integrerer følgende faglige mål fra læreplanen - nemlig at eleverne skal kunne:
– udtrykke sig præcist, nuanceret og formidlingsbevidst mundtligt, skriftligt såvel som multimodalt
– beherske skriftsprogets normer for korrekthed og anvende grammatiske og stilistiske grundbegreber
– anvende centrale skriftlige fremstillingsformer (herunder redegøre, diskutere, analysere, fortolke og vurdere) med
formidlingsbevidsthed
– analysere, fortolke og perspektivere fiktive og ikke-fiktive tekster i alle medier
– demonstrere kendskab og forholde sig reflekteret til mediebilledet i dag
– navigere, udvælge og forholde sig kritisk og analytisk til information i alle medier samt deltage reflekteret i og bidrage til
digitale fællesskaber
– demonstrere viden om og reflektere over fagets identitet og metoder

Forløbet integrerer desuden følgende kernestof fra læreplanen:
– retorisk analyse, herunder analyse af kommunikationssituationen, appelformer og argumentation
– produktivt og refleksivt arbejde med elevernes udtryksfærdighed i dansk
– kommunikationsanalyse
– medieanalyse og -fortolkning, herunder basale filmiske virkemidler
– analyse og vurdering af mediers funktion i sociale, kulturelle og historiske sammenhænge

Materiale:

Primærtekst:
Emil Langballe: Q's Barbershop, dokumentar 2019

Sekundærtekster:
Dokumenter om den debatterende artikel som genre (PPTs)
Larsen, O.S. (2024). 5. Medier. I Håndbog til dansk – litteratur, sprog, medier. Dansklærerforeningens Forlag / Systime A/S. https://hbdansk.systime.dk/?id=132
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 Det moderne gennembrud ( + værk 4)

Dette forløb omhandler Det moderne gennembrud som kultur- og litteraturhistorisk periode i Danmark. Indledningsvis lærer eleverne om de samfundsmæssige omvæltninger, der ligger til grund for Brandes' krav til litteraturen, som vi også fokuserer på. Dernæst læser eleverne litterære tekster, der på forskellig vis indfrier disse krav. I slutningen af forløbet læser klassen Henrik Ibsens "Et Dukkehjem" (værk 4).

Forløbet integrerer følgende faglige mål fra lærerplanen - nemlig at eleverne skal kunne:
– udtrykke sig præcist, nuanceret og formidlingsbevidst mundtligt, skriftligt såvel som multimodalt
– dokumentere indblik i sprogets funktion og variation, herunder dets samspil med kultur og samfund
– analysere, fortolke og perspektivere fiktive og ikke-fiktive tekster i alle medier
– dokumentere kendskab til en bred repræsentation af dansk litteratur gennem tiderne med perspektiv til litteraturen i
Norden, Europa og den øvrige verden
– demonstrere viden om og kunne perspektivere til træk af den danske litteraturs historie, herunder samspillet mellem tekst,
kultur og samfund
– demonstrere viden om og reflektere over fagets identitet og metoder

Forløbet integrerer desuden følgende kernestof fra læreplanen:
– tekster fra 1700- og 1800-tallet, herunder fra oplysningstid, romantik, romantisme og naturalisme
– læsning af en afgrænset periode før 2000
– tekster af følgende kanonforfattere: Herman Bang, Henrik Pontoppidan,
– litteraturanalyse og -fortolkning
– anvendelse af relevante litterære metoder
– litteratur-, kultur-, og bevidsthedshistoriske perspektiveringer
– tekster gennem kreative arbejdsprocesser.
– sproglig analyse, fortolkning og vurdering

Primærlitteratur:

Henrik Pontoppidan: Naadsensbrød, 1887
Georg Brandes: Hovestrømninger (uddrag)
Herman Bang: Den sidste Balkjole
Herman Bang: Pernille (1880)
Amalie Skram: Af Constance Ring
Henrik Ibsen: Et Dukkehjem (værk 4)

Sekundærlitteratur:

Sørensen, M. & Rangvid, M. (2024). Det moderne gennembrud: ud med Gud. I Brug litteraturhistorien. Dansklærerforeningens Forlag / Systime A/S. https://bl.systime.dk/?id=130
Sørensen, M. & Rangvid, M. (2024). Det moderne gennembrud: ud med Gud. I Brug litteraturhistorien. Dansklærerforeningens Forlag / Systime A/S. https://bl.systime.dk/?id=130
Video om Henrik Pontoppidans forfatterskab
Video om Herman Bangs forfatterskab
Video om Ibsens forfatterskab
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11 Krimi

Dette forløb har handlet om krimigenren. Eleverne har både arbejdet med litterære kriminalfortællinger, true crime-podcasts og Nordic Noir. Vores fokus i forløbet har været, hvordan forskellige krimitekster på forskellige måder og med forskellige virkemidler kan skabe spænding og narrativt begær. Således har vi prøvet at blive klogere på, hvorfor krimigenren er så populær.

Forløbet integrerer følgende faglige mål for læreplanen i dansk på stx - nemlig at eleverne skal kunne:
– analysere, fortolke og perspektivere fiktive og ikke-fiktive tekster i alle medier
– demonstrere kendskab og forholde sig reflekteret til mediebilledet i dag
– navigere, udvælge og forholde sig kritisk og analytisk til information i alle medier samt deltage reflekteret i og bidrage til
digitale fællesskaber
– demonstrere viden om og reflektere over fagets identitet og metoder

Derudover indeholder forløbet følgende kernestof fra læreplanen:
– tekster fra 1900-tallet, herunder realisme og modernisme
– tekster fra 2000-tallet
– litteraturanalyse og -fortolkning
– anvendelse af relevante litterære metoder
– tekster gennem kreative arbejdsprocesser
– medieanalyse og -fortolkning, herunder basale filmiske virkemidler
– analyse og vurdering af mediers funktion i sociale, kulturelle og historiske sammenhænge
– produktivt arbejde med medieudtryk i sociale sammenhænge, herunder kendskab til remediering.


Primærtekster
• Broen IIII, afsnit 1
• Ringbindsattentatet, afsnit 1, Politiken Podcast https://politiken.dk/podcast/ringbindsattentatet/
• Anders Bodelsen: Harlekins Millioner
• Pia Juul: En flinker fyr

Sekundærtekster
Jensen, T. (2024). 3. Politi og forsvar. I Dansk i praksis. Systime. https://danskipraksis.systime.dk/?id=144
Olsen, a.M. & Palle, M.H.&.D. (2022). 2. Analyse. I Podcast. Dansklærerforeningens Forlag. https://podcast.ibog.dansklf.dk/?id=133
Kjær-Hansen, a.B. ,Kennebo, P. & Bertelsen, T.S. (2024). 9. Roman. I Litteraturhistorien – på langs og på tværs. Systime. https://litthist.systime.dk/?id=128 (om krimigenren)
Stefan Brockdorff: Krimiens 10 bud
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12 Størst af alt er kærligheden

Dette forløb omhandler et af de største og mest dominerende fænomener i den vestlige verden – nemlig den romantiske kærlighed. Kærligheden er overalt: i sange, i litteratur, i film, i tv, i reklamer og i høj grad også på sociale medier og på internettet generelt. Men hvorfor fylder den så ekstremt meget i vores liv? Og hvad er den egentlig for en størrelse? Det undersøger dette forløb.

Forløbet er bygget op efter faserne i et typisk kærlighedsforhold: jagten på kærligheden, mødet med kærligheden, kærlighedens udfordringer og til sidst tabet af kærligheden og den medfølgende hjertesorg. Undervejs i forløbet møder eleverne således nogle meget forskelligartede tekster, som alle har det til fælles, at de forsøger at indfange forskellige sider af kærlighedens væsen – og på den måde sigter forløbet mod at gøre eleverne klogere på, hvorfor dette fænomen er så allestedsnærværende i livet.

Forløbet har også et tydeligt skriftlighedsfokus, da eleverne undervejs i forløbet skriver en reflekterende artikel om dating-tv-programmers popularitet. Således arbejder eleverne også med reflekterende processkrivning.

Forløbet integrerer følgende faglige mål for dansk A - nemlig at eleverne skal kunne:
– udtrykke sig præcist, nuanceret og formidlingsbevidst mundtligt, skriftligt såvel som multimodalt
– anvende centrale skriftlige fremstillingsformer (herunder redegøre, diskutere, analysere, fortolke og vurdere) med
formidlingsbevidsthed
– analysere, fortolke og perspektivere fiktive og ikke-fiktive tekster i alle medier
– dokumentere kendskab til en bred repræsentation af dansk litteratur gennem tiderne med perspektiv til litteraturen i
Norden, Europa og den øvrige verden
– demonstrere viden om og kunne perspektivere til træk af den danske litteraturs historie, herunder samspillet mellem tekst,
kultur og samfund
– demonstrere viden om og reflektere over fagets identitet og metoder

Forløbet integrerer følgende kernestof fra læreplanen:
– tekster fra tiden før 1700
– tekster fra 1700- og 1800-tallet, herunder fra oplysningstid og romantisme
– tekster fra 1900-tallet, herunder realisme og modernisme
– tekster fra 2000-tallet, herunder fra de seneste fem år
– fra dansk litteraturs kanon læses mindst én folkevise samt mindst én tekst af hver af forfatterne: Ludvig Holberg, N.F.S. Grundtvig, Johannes V. Jensen
– litteraturanalyse og -fortolkning
– anvendelse af relevante litterære metoder
– litteratur-, kultur-, og bevidsthedshistoriske perspektiveringer
– medieanalyse og -fortolkning, herunder basale filmiske virkemidler


Materiale:

Primærlitteratur:

• Tine Høeg: Jeg vælger Valencia, 2015 (novelle)
• Gift ved første blik, sæson 10, afsnit 1: "Dumplings for to", 00:00 - 00:10.
• Landmand søger kærlighed, afsnit 1, 2017
https://mitcfu.dk/Login/?path=L0Jvb2tpbmcvQm9va2luZ1BlcmlvZGUuYXNweA==
• Emil Aarestrup: Til en veninde, 1838 (digt): https://kalliope.org/da/text/aarestrup1838a18
• Harpens kraft (folkevise)
• Ludvig Holberg: Epistel 89
• N.F.S. Grundtvig: "Det er så yndigt at følges ad", salme, 1855
• Helle Helle: En stol for lidt, 1996 (novelle)
• Christian Winther: Skriftestolen, 1843 (novelle)
•.      Morten Nielsen: Gensyn, 1943 (digt)
•.      Christian Tafdrup: En frygtelig kvinde, 2017 (spillefilm)
•.      Johannes V. Jensen: Ved Frokosten (1906)

Sekundærlitteratur:
Larsen, O.S. (2015). Oversigt til film. I Håndbog til dansk – litteratur, sprog, medier. Dansklærerforeningens Forlag / Systime A/S. https://hbdansk.systime.dk/?id=220


Kernebegreber: folkevise (herunder syrebadsteknik, formelsprog, tryllevise vs. riddervise, 'flade personer' osv.), oplysningstid, grundtvigianisme, romantisme (herunder 'det interessante'), minimalisme
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 13 Eksistentialisme

Dette forløb introducerer eleverne til eksistentialismen som filosofisk retning og som litterær læsemetode. Indledningsvis præsenteres eleverne for eksistentialistiske nøglebegreber, og dernæst fokuseres der på tre eksistentialistiske tænkere: Kierkegaard, Camus og Sartre, hvis ideer eleverne lærer at kende via oplæg og sekundærtekster. Dernæst arbejdes der med eksistentialismen som litterær læsemetode, og i denne del af forløbet møder eleverne tekster af Martin A. Hansen, Ida Jessen og Peter Seeberg.

Forløbet integrerer følgende faglige mål for Dansk A (2017-ordning) - nemlig at eleverne skal kunne:
* udtrykke sig præcist, nuanceret og formidlingsbevidst mundtligt, skriftligt såvel som multimodalt
* analysere, fortolke og perspektivere fiktive og ikke-fiktive tekster i alle medier
* dokumentere kendskab til en bred repræsentation af dansk litteratur gennem tiderne med perspektiv til litteraturen i Norden, Europa og den øvrige verden
* demonstrere viden om og kunne perspektivere til træk af den danske litteraturs historie, herunder samspillet mellem tekst, kultur og samfund
* demonstrere viden om og reflektere over fagets identitet og metoder

Forløbet integrerer følgende kernestof fra lærerplanen for Dansk A (2017-ordning):
* tekster fra 1800-tallet, herunder fra naturalismen
* tekster fra 1900-tallet, herunder realisme og modernisme
* tekster fra 2000-tallet, herunder fra de seneste fem år
* Tekster af følgende kanonforfattere: Martin A. Hansen, Peter Seeberg, Karen Blixen, St. St. Blicher
*  litteraturanalyse og -fortolkning
* anvendelse af relevante litterære metoder
* litteratur-, kultur-, og bevidsthedshistoriske perspektiveringer
* medieanalyse og -fortolkning, herunder basale filmiske virkemidler 



Vigtige begreber: eksistens, essens, valg, ansvar, angst, fremmedgørelse, Kierkegaards stadielære, religiøs eksistentialisme, Camus’ positive nihilisme, absurditet, Sartres idé om forskellen på ting og mennesker, etisk eksistentialisme, kulminationspunkt, determinationspunkt.

• Primærlitteratur:

Martin A. Hansen: Agerhønen (1947)
Peter Seeberg: Hjulet (1962)
Peter Seeberg: Patienten
Ida Jessen: Ude på vandet (1997)
Karen Blixen: Balladen om mit Liv
St. St. Blicher: Præludium




• Sekundærlitteratur:

Henriksen, L. (2023). Filosofi og teori. I Eksistentialisme i dansk. Fra Kierkegaard til Sonnergaard. Systime. https://eksistentialismeidansk.systime.dk/?id=292 (Om Søren Kierkegaard).

Henriksen, L. (2023). Filosofi og teori. I Eksistentialisme i dansk. Fra Kierkegaard til Sonnergaard. Systime. https://eksistentialismeidansk.systime.dk/?id=292 (om Camus)

PPT om Peter Seebergs forfatterskab

PPT om Sartre

Sartre: Eksistentialisme er humanisme (PDF, uddrag)

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 14 Hjemstavn (værk 5)

I dette forløb undersøger vi, hvorfor så mange forfattere skriver om det sted, de kommer fra - altså hjemstavnen. Vi arbejder med tre overordnede syn på hjemstavnen - nemlig det at skrive om hjemstavnen, fordi man på nostalgisk vis elsker den og længes efter den, det at skrive om hjemstavnen for at prøve at forstå den og afslutningsvis det at skrive om hjemstavnen for at tage afstand fra den. Vi arbejder med tekster fra romantikken, fra det folkelige gennembrud, men også fra helt nyeste tid. Vi læser derudover Knud Romers roman "Den som blinker er bange for døden" som værk, og i den forbindelse lærer eleverne om begrebet autofiktion, og hvorfor dette begreb kan være både interessant og udfordrende, når forfattere skriver om - ifølge dem selv - virkelige oplevelser. Her udarbejder eleverne individuelt en mundtlig aflevering, der handler om autofiktionsbegrebet.

Forløbet integrerer følgende faglige mål fra læreplanen - nemlig at eleverne skal kunne:
– udtrykke sig præcist, nuanceret og formidlingsbevidst mundtligt, skriftligt såvel som multimodalt
– anvende centrale mundtlige fremstillingsformer (herunder holde faglige oplæg og argumentere for et synspunkt) med
formidlingsbevidsthed
– analysere, fortolke og perspektivere fiktive og ikke-fiktive tekster i alle medier
– dokumentere kendskab til en bred repræsentation af dansk litteratur gennem tiderne med perspektiv til litteraturen i
Norden, Europa og den øvrige verden
– demonstrere viden om og kunne perspektivere til træk af den danske litteraturs historie, herunder samspillet mellem tekst,
kultur og samfund
– demonstrere viden om og reflektere over fagets identitet og metoder

Følgende kernestof indgår i forløbet:
– tekster fra 1800-tallet, herunder fra romantik
– tekster fra 1900-tallet, herunder realisme og modernisme
– tekster fra 2000-tallet, herunder fra de seneste fem år
– tekster fra kanonforfattere: H.C. Andersen, Adam Oehlenschläger og Martin Andersen Nexø
– litteraturanalyse og -fortolkning
– anvendelse af relevante litterære metoder
– litteratur-, kultur-, og bevidsthedshistoriske perspektiveringer

Primærlitteratur
• H.C. Andersen: I Danmark er jeg født, 1850
• Adam Oehlenschläger: Hiemvee (I Fraværelsen) (1805), uddrag, fra Perspektiver i dansk: https://perspektiver.ibog.dansklf.dk/?id=196#c1110
• Thomas Helmig: Malaga
• Tina Dickow: Pigen ud af Aarhus
• Martin Andersen Nexø: Lønningsdag (En Idyl), 1900
• Knud Romer: Den som blinker er bange for døden, roman, 2006 (værk)
• Liv Duvå: Ned til himlen, 2024 (s. 5-15)

Supplerende:
Carlsen, M.S. & Bødtcher-Hansen, M. (2024). Hjemstavn og modernitet 1890-1915. I Med tiden – et litteraturhistorisk overblik (2. udg.). Systime. https://medtidenoverblik.systime.dk/?id=138
Carlsen, M.S. & Bødtcher-Hansen, M. (2024). Hjemstavn og modernitet 1890-1915. I Med tiden – et litteraturhistorisk overblik (2. udg.). Systime. https://medtidenoverblik.systime.dk/?id=138
Poul Behrendt og Mads Bunch: Selvfortalt – autofiktioner på tværs, Dansklærerforeningens Forlag, 2016, s. 11-22
Birgitte Kjær: Hun har Vestegnen i blodet. Det er giftigt., Politiken, 25.8. 2024 (interview med Liv Duvå)

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 15 Det' for børn (værk 6)

Dette forløb handler om fortællinger til børn. Undervejs i forløbet undersøger vi, hvorfor og hvordan man fortæller historier til børn. Hvilke funktioner kan disse fortællinger have, og  hvordan har børnefortællinger udviklet sig gennem tiden?

Indledningsvis arbejder vi med børnelitteratur. Vi tager udgangspunkt i Torben Weinreichs definition af genren og de tilhørende tre begreber adaption, didaktisering og purifikation. Eleverne udarbejder individuelt en analyse og fortolkning et selvvalgt børnelitterært værk, som udformes som en mundtlig aflevering.

Dernæst zoomer vi ind på nyhedsformidling for børn. Her arbejder vi særligt med, hvordan komplekse og alvorlige nyheder kan formidles til børn i form af tv-nyheder og skrevne nyheder. Vi sammenligner DR's Ultra Nyt med Politikens Børneavisen.

Således bringes eleverne til at reflektere over, hvorfor fortællinger ofte er så central en del af børns liv.

Forløbet integrerer følgende faglige mål fra læreplanen for Dansk A - nemlig at eleverne skal kunne:
– udtrykke sig præcist, nuanceret og formidlingsbevidst mundtligt, skriftligt såvel som multimodalt
– dokumentere indblik i sprogets funktion og variation, herunder dets samspil med kultur og samfund
– anvende centrale mundtlige fremstillingsformer (herunder holde faglige oplæg og argumentere for et synspunkt) med
formidlingsbevidsthed
– anvende centrale skriftlige fremstillingsformer (herunder redegøre, diskutere, analysere, fortolke og vurdere) med
formidlingsbevidsthed
– analysere, fortolke og perspektivere fiktive og ikke-fiktive tekster i alle medier
– dokumentere kendskab til en bred repræsentation af dansk litteratur gennem tiderne med perspektiv til litteraturen i
Norden, Europa og den øvrige verden
– demonstrere kendskab og forholde sig reflekteret til mediebilledet i dag
– demonstrere viden om og reflektere over fagets identitet og metoder

Forløbet integrerer desuden følgende kernestof fra læreplanen:
– tekster fra 1900-tallet, herunder realisme og modernisme
– litteraturanalyse og -fortolkning
– sproglig analyse, fortolkning og vurdering
– kommunikationsanalyse
– medieanalyse og -fortolkning, herunder basale filmiske virkemidler
– analyse og vurdering af mediers funktion i sociale, kulturelle og historiske sammenhænge

Materiale:

Primærlitteratur
Astrid Lindgren: Pippi Flytter ind i Villa Villekulla (1945)
Ultra Nyt: Vil bruge MILLIARDER på militær, 26.02. 2025: https://www.dr.dk/drtv/se/ultra-nyt_-vil-bruge-milliarder-paa-militaer_503198
Maja Svenningsen: "Danske farvande mangler ilt", Børneavisen, 29.10.2024
Magnus Bredsdroff: Rapport om havets »alarmerende tilstand«: Danmark skal holde op med at dyrke mindst hver tiende mark for at redde det, Politiken 7.6. 2024

Sekundærlitteratur
Diverse PPT's om nyhedskriterier, børnelitteraturens kendetegn osv.

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 16 Klimaet til debat

I dette ultrakorte forløb arbejder eleverne med forskellige tekster, der italesætter klimaforandringerne - både taler, debatindlæg og reklamer/kampagnevideoer.
Eleverne arbejder i grupper og udformer deres analyser som mundtlige fremlæggelser.

Forløbet integrerer følgende kernestof fra læreplanen - nemlig at eleverne skal kunne:
– udtrykke sig præcist, nuanceret og formidlingsbevidst mundtligt, skriftligt såvel som multimodalt
– beherske skriftsprogets normer for korrekthed og anvende grammatiske og stilistiske grundbegreber
– dokumentere indblik i sprogets funktion og variation, herunder dets samspil med kultur og samfund
– anvende centrale mundtlige fremstillingsformer (herunder holde faglige oplæg og argumentere for et synspunkt) med
formidlingsbevidsthed
– analysere, fortolke og perspektivere fiktive og ikke-fiktive tekster i alle medier
– demonstrere kendskab og forholde sig reflekteret til mediebilledet i dag
– demonstrere viden om og reflektere over fagets identitet og metoder

Forløbet integrerer følgende kernestof fra læreplanen:
– sproglig analyse, fortolkning og vurdering
– retorisk analyse, herunder analyse af kommunikationssituationen, appelformer og argumentation
– kommunikationsanalyse
– medieanalyse og -fortolkning, herunder basale filmiske virkemidler

Primærlitteratur
Theis Ørntoft: "Klimakampen er slut – vi tabte. Nu begynder kontroltabet.", Politiken d. 28.10. 2023
Olivia Kubasiak Kløvedal Reichs tale ved Klimapåmindelsen, 2019 ¨
Maj My Humaidans Nytårstale i Deadline, 2024
"POLEN SMELTER", video fra Zulu Comedy Galla, 2017: https://www.youtube.com/watch?v=FKn6cMg3Vpk
"Skridt for skridt", video fra Arla, 2019: https://www.youtube.com/watch?app=desktop&v=xZGTUN7C72Q&fbclid=IwY2xjawJjE3RleHRuA2FlbQIxMAABHseybbmKBnEGdLj3hIdIImBAW6U9zGK6Xz3VZYaDBExK86QnohiGv76v900Y_aem_xAIAcG1GBmMsBbNTFU8kvw



Sekundærlitteratur
Larsen, O.S. (2015). Analysevejledninger. I Håndbog til dansk – litteratur, sprog, medier. Dansklærerforeningens Forlag / Systime A/S. https://hbdansk.systime.dk/?id=134 (om retorisk analyse af meningsjournalistik)
Larsen, O.S. (2015). Analysevejledninger. I Håndbog til dansk – litteratur, sprog, medier. Dansklærerforeningens Forlag / Systime A/S. https://hbdansk.systime.dk/?id=134 (om retorisk analyse af taler)

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer