Titel
12
|
Eksamsemne: The Gothic Monster & The Haunted Mind
I dette forløb vil vi beskæftige os med væsentlige strømninger inden for det gotiske univers ("The Gothic Universe") med udgangspunkt i systimebogen The Gothic Universe: From Mary Shelley to Joyce Carol Oates (https://thegothicuniverse.systime.dk/?id=1&L=1). Vi vil især undersøge klassiske gotiske arketyper såsom 'the scientist', 'the vampire' og 'the psycho' samt analysere de litterære virkemidler, der kendetegner genren. Gennem video, fiktion og teori vil vi undersøge, hvorfor og hvordan den gotiske stil blev – og fortsat er – en populær genre. Som en væsentlig del af forløbet læser vi det klassiske gotiske værk The Picture of Dorian Gray af Oscar Wilde med fokus på narrative metoder, personkarakteristik, miljøkarakteristik, sprog, og stil. Undervejs arbejder vi med funktionel grammatik i udvalgte tekstuddrag samt træner grammatik med henblik på den skriftlige prøve.
Kernematerial:
(herunder er Shelley, Stoker, og Bloch læste på systime)
- Mary Shelley, Frankenstein (1816) - uddrag af kapitel 5
- Mary Shelley, Frankenstein (1816) - uddrag af kapitel 15
- Bram Stoker, Dracula (1897) - uddrag af kapitel 2
- Bram Stoker, Dracula (1897) - uddrag af kapitel 3
- Robert Bloch, Psycho (1959) - uddrag af kapitel 1
- Robert Bloch, Psycho (1959) - uddrag af kapitel 3
-Oscar Wilde, Picture of Dorian Gray (1890) - hele værk
Supplerende materiale:
- diverse kapitler fra systime bogen The Gothic Universe. Fx. gothic motifs, archetypes, relevante literære perioder, osv
- Intro to gothic monster.pptx
- gothic motifs (https://www.britishlibrary.cn/en/articles/gothic-motifs/)
- Do it, write: Narration in a short story or novel (minlæring)
- Toolbox. Tools for analyzing English texts, how to read a non-fiction text: (https://toolboxengelsk.systime.dk/?id=134)
- Wilde and the Victorians.pptx
Faglige mål
Sprogfærdighed
̶ forstå forholdsvis komplekse mundtlige engelske tekster og samtaler af en vis længde om almene og faglige emner fraforskellige regioner og i forskellige stillejer
̶ udtrykke sig flydende og spontant med formidlingsbevidsthed i præsentation, samtale og diskussion på nuanceret og velstruktureret mundtligt engelsk om en bred vifte af almene og faglige emner med høj grad af grammatisk korrekthed og med evne til selvkorrektion
̶ læse og forstå lange og komplekse tekster på engelsk i forskellige genrer og stillejer fra forskellige historiske perioder og engelsksprogede regioner, samt tekster fra andre fag end engelsk
̶ skrive længere, nuancerede og velstrukturerede tekster på engelsk om komplekse emner med høj grad af grammatisk korrekthed, beherskelse af skriftsproglige normer samt formidlingsbevidsthed
Sprog, tekst og kultur
̶ analysere og beskrive engelsk sprog grammatisk og stilistisk med anvendelse af relevant faglig terminologi
̶ gøre rede for indhold, synspunkter og sproglige særtræk i engelsksprogede tekster
̶ analysere og fortolke forskellige nyere og ældre tekster med anvendelse af relevant faglig terminologi og metode
̶ perspektivere tekster litteraturhistorisk, kulturelt, samfundsmæssigt og historisk
̶ analysere og perspektivere aktuelle forhold i engelsksprogede regioner på baggrund af engelskfaglig viden om historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i Storbritannien og USA
Kernestof
̶ det engelske sprogs grammatik, udtale, ortografi og tegnsætning
̶ ordforråd, herunder orddannelse og idiomer
̶ principper for tekstopbygning og tekstsammenhæng
̶ tekstanalytiske begreber og metoder til analyse af fiktive tekster
̶ et genremæssigt bredt udvalg af fiktive tekster fra forskellige perioder, herunder skrevne værker
̶ væsentlige strømninger i britisk og amerikansk litteraturhistorie
̶ væsentlige sproglige, historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i Storbritannien og USA samt andre engelsksprogede regioner.
|