Holdet 2022 EN/b - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Birkerød Gymnasium og HF
Fag og niveau Engelsk A
Lærer(e) Daniel Sanders
Hold 2022 EN/b (1b EN, 2b EN, 3b EN)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Horror
Titel 2 Medier, demokrati og medborgerskab
Titel 3 Presidential Campaigns
Titel 4 Choices + This War of Mine
Titel 5 Humor
Titel 6 Between the United States and the World
Titel 7 A heroes journey and Harley Quinn
Titel 8 Lingua Franca
Titel 9 Literature of the Mind (årsprøve forløb)
Titel 10 Eksamsemne: New Zealand & identity
Titel 11 Eksamsemne: Shakespeare and Conflict
Titel 12 Eksamsemne: The Gothic Monster & The Haunted Mind
Titel 13 Terminsprøve
Titel 14 Eksamsemne: The Border Represented

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Horror

I dette forløb arbejder eleverne med gysergenren og undersøger, hvad der gør noget uhyggeligt, hvorfor vi fascineres af horror, og hvordan genren udtrykkes i forskellige medier – fra litteratur og film til computerspil.

Eleverne læser og ser forskellige gysere og arbejder med analyse af virkemidler og stemning, men også med egne kreative tekster og produkter. Forløbet lægger vægt på det udvidede tekstbegreb, og eleverne skal blandt andet spille og analysere det stemningsfulde spil ‘Inside’, som giver nye perspektiver på interaktiv fortælling og gyserens virkemidler.

Undervejs træner eleverne både mundtlig og skriftlig engelsk gennem refleksioner, deling og diskussion af deres egne produkter. Forløbet afsluttes med en elevproduceret podcast, hvor de præsenterer en gyserfilm og deres egne gyserplakater.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Click Clack the Rattlebag 23-11-2022
Insta-horror 01-12-2022
Inside creative writing 09-12-2022
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Skrive
  • Projektarbejde
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Kreativitet
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
  • Projektarbejde
Titel 2 Medier, demokrati og medborgerskab

Forløbet har fokus på forskellige forståelser af mediernes rolle samt forskellige teoretiske forståelser af demokratiet. (Konkurrence – og deltagelsesdemokrati, Robert Dahls demokratiforståelse og Habermas deliberative demokrati)

Afslutningsvis er der fokus på medborgerskab og modborgerskab.


Faglige mål:
- Anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige problemstillinger i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå.
- Anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet og forskellige teorier fra fagets discipliner til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemstillinger og udviklingstendenser.
- Forholde sig kritisk til forskelligartede materialer fra forskellige typer afsendere og anvende viden om samfundsvidenskabelig metode til at gennemføre mindre empiriske undersøgelser.
- Påvise faglige sammenhænge og udviklingstendenser ved hjælp af foreliggende og egne beregninger, tabeller, diagrammer og modeller med brug af digitale hjælpemidler.
- Analysere og formidle – skriftligt og mundtligt – empiriske og teoretiske sammenhænge på en struktureret og nuanceret måde på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af fagets terminologi.
- På et fagligt grundlag argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter, placere disse i en teoretisk sammenhæng og indgå i en faglig dialog.

Kernestof:
sociologi:
- Politisk meningsdannelse og medier, herunder adfærd på de sociale medier.

Metode:
- Kvalitativ og kvantitativ metode, herunder tilrettelæggelse og gennemførelse af undersøgelser samt systematisk behandling af forskellige typer data.
- Statistiske mål, herunder lineær regression og statistisk usikkerhed.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Presidential Campaigns

I dette forløb arbejder eleverne med amerikanske præsidentvalg og sætter særligt fokus på sprogets magt i politisk kommunikation. Gennem temaet "Presidential Campaigns" undersøger vi, hvordan kandidater bruger taler, slogans, og propaganda til at overbevise vælgere.

Eleverne vælger eller opfinder deres egen kandidat og arbejder med at skrive og holde kampagnetaler, designe valgmateriale og analysere autentiske kampagnevideoer og taler. Undervejs lærer de om centrale retoriske appelformer (ethos, pathos, logos) samt virkemidler som repetition, kontraster og metaforer.

Forløbet træner både mundtlig og skriftlig fremstilling og afsluttes med en kampagnepræsentation, hvor eleverne præsenterer deres kandidat og forsøger at vinde klassens stemmer.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Projektarbejde
  • Almene (tværfaglige)
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvtillid
  • Kreativitet
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Projektarbejde
Titel 4 Choices + This War of Mine

Et forløb om temaet 'Choices'. Forløbet er eksperimentelt og søger at afdække, hvorvidt computerspil er med til at øge motivation og indlæring for elever ift. engelsk, samt at lave integreret samarbejde med historie og få eleverne til at se overlap mellem fagene.
Faglige mål:

Sprogfærdighed:
- forstå forholdsvis komplekse mundtlige engelske tekster og samtaler af en vis længde om almene og faglige emner fra forskellige regioner og i forskellige stillejer
- udtrykke sig flydende og spontant med formidlingsbevidsthed i præsentation, samtale og diskussion på nuanceret og velstruktureret mundtligt engelsk om en bred vifte af almene og faglige emner med høj grad af grammatisk korrekthed og med evne til selvkorrektion
- læse og forstå lange og komplekse tekster på engelsk i forskellige genrer og stillejer fra forskellige historiske perioder og engelsksprogede regioner, samt tekster fra andre fag end engelsk
- skrive længere, nuancerede og velstrukturerede tekster på engelsk om komplekse emner med høj grad af grammatisk korrekthed, beherskelse af skriftsproglige normer samt formidlingsbevidsthed

Sprog, tekst og kultur:
- analysere og beskrive engelsk sprog grammatisk og stilistisk med anvendelse af relevant faglig terminologi
- gøre rede for indhold, synspunkter og sproglige særtræk i engelsksprogede tekster
- orientere sig i et større engelsksproget stof, herunder udøve kildekritik og dokumentere brugen af forskellige informationskilder
- behandle komplekse problemstillinger i samspil med andre fag
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder

Kernestof:
- det engelsk sprogs grammatik, udtale, ortografi og tegnsætning
- ordforråd, herunder orddannelse og idiomer
- sproglærings- og kommunikationsstrategier
- principper for tekstopbygning og tekstsammenhæng
- standardsprog og variation, herunder elementer af det engelske sprogs udvikling
- det engelske sprog anvendt som globalt lingua franca
- tekstanalytiske begreber og metoder til analyse af fiktive og ikke-fiktive tekster
- faglig læsning af engelske tekster i samspil med andre fag

Antal sider læst: 47
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Humor

Forløb om humour, hvor vi beskæftiger os med forskellige teorier om humour, samt forskellige virkemidler, der er hyppigt anvendte - al sammen ud fra spørgsmålet om, hvad der får os til at grine og hvorfor. De tre teorier, vi arbejder med er: 1) incongruity theory 2) superiority theory og 3) relief theory. Derudover har vi fokus på virkemidlerne: paradox, contradition, absurdity, litotes, exxageration, surprise, irony og sarcasm. Vi læser forskellige fiktionstekster og ser videoer, som alle indeholder forskellige former for humour; fælles for dem alle er, at de anvender humour til at sætte gang i diskussioner om svære emner, som er centrale for især USA  - bl.a. ved at forholde sig til racisme og andre taboo emner.

Faglige mål:

Sprogfærdighed:
- forstå mundtlige engelske tekster og samtaler af en vis længde om almene og faglige emner
- udtrykke sig sammenhængende og forholdsvis flydende, herunder formulere egne synspunkter, i præsentation, samtale og diskussion på engelsk om almene og faglige emner med en relativ høj grad af grammatisk korrekthed
- læse og forstå skrevne tekster på engelsk i forskellige genrer af en vis længde om almene og faglige emner
- Skrive klare, detaljerede og sammenhængende tekster på engelsk med forskellige formål om almene og faglige emner med en relativ høj grad af grammatisk korrekthed

Sprog, tekst og kultur:
- analysere og beskrive engelsk sprog med anvendelse af relevant faglig terminologi
- gøre rede for indhold, synspunkter og sproglige særtræk i engelsksprogede tekster
- analysere og fortolke tekster med anvendelse af faglig terminologi og metode
- perspektivere tekster kulturelt, samfundsmæssigt og historisk
- analysere og perspektivere aktuelle forhold i Storbritannien og USA med anvendelse af grundlæggende engelskfaglig viden om historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold
- anvende faglige opslagsværker og øvrige hjælpemidler
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder

Kernestof:
- det engelske sprogs grammatik, ortografi og tegnsætning
- udtale, ordforråd og idiomer
- principper for tekstopbygning
- kommunikationsstrategier, standardsprog og variation
- et genremæssigt varieret udvalg af primært nyere fiktive og ikke-fiktive tekster
- tekstanalytiske begreber og metoder til analyse af fiktive og ikke-fiktive tekster
- væsentlige historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i Storbritannien og USA
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 11,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Between the United States and the World

I dette forløb arbejder vi med race, identitet og amerikansk selvforståelse med udgangspunkt i spørgsmålene: Hvordan har race præget USA’s historie og samfund? Hvordan opleves det at være sort i USA? og Hvordan har immigration formet den amerikanske drøm og virkelighed?

Forløbets omdrejningspunkt er Ta-Nehisi Coates’ personlige og samfundskritiske værk Between the World and Me, som danner ramme for en bredere diskussion af racisme, historisk ulighed og identitet i det moderne USA. Vi sætter værket i kontekst ved at arbejde med et "crash course" i amerikansk historie fra kolonitiden til 1960'erne med særligt fokus på slaveri, borgerkrig, borgerrettighedsbevægelsen og immigrationens rolle i den amerikanske selvforståelse.

Undervejs arbejder vi også med forskellige retoriske virkemidler og literære strategier, der anvendes i både litterære og ikke-fiktive tekster til at adressere komplekse og ofte tabubelagte emner.

Fælles for det materiale, vi arbejder med, er, at det bruger stemme, sprog og form til at engagere læseren og skabe refleksion over race, magtstrukturer og sociale uligheder i USA – ofte gennem personlig fortælling og samfundskommentar.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 19 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Formidling
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Ansvarlighed
  • Sociale
  • Åbenhed og omgængelighed
  • IT
  • Tekstbehandling
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 7 A heroes journey and Harley Quinn

I dette forløb arbejder vi med heltemyten i moderne populærkultur – med særligt fokus på graphic novels og tegneseriemediet. Gennem spørgsmålet Hvad gør en helt til en helt – og hvornår bliver en helt en antihelt? Vi undersøger hvordan heltefiguren udvikler sig i takt med samfundets normer og værdier, og hvordan især kvindelige karakterer fremstilles og udfordrer traditionelle roller.

Vi læser uddrag fra Batman: Harley Quinn af Paul Dini, hvor vi analyserer karakterudvikling, visuelle virkemidler og tematikker som magt, afhængighed og identitet. Undervejs arbejder vi med terminologi knyttet til både narrativ struktur (origin story, archetypes, hero’s journey) og graphic novel virkemidler (composition, panel transitions, color symbolism, dialogue vs. thought bubbles).

Forløbet har også et kreativt fokus: Eleverne anvender AI-værktøjer til at skabe deres egne originale superhelte, antihelte eller alternative versioner af eksisterende karakterer. De skriver baggrundshistorier (origin stories), designer karaktertræk og beskriver heltenes konflikter og udvikling – alt sammen med brug af de faglige begreber og analysetilgange, de har lært undervejs.

Forløbet kombinerer tekstnær analyse med kreativ udfoldelse og lægger vægt på både kritisk forståelse og legende tilgang til emnet.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Skrive
  • Projektarbejde
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Personlige
  • Kreativitet
  • Sociale
  • IT
  • Tekstbehandling
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
  • Projektarbejde
Titel 8 Lingua Franca

I dette forløb arbejder vi med engelsk som globalt fællessprog (lingua franca) og undersøger, hvordan sprog både kan forbinde og adskille mennesker på tværs af kulturer, magtstrukturer og identiteter. Gennem spørgsmålet Hvem ejer sproget – og hvordan former sprog vores måde at forstå verden på? Udforsker vi engelsk som verdenssprog og dets rolle i kolonihistorie, globalisering og politisk magt.

Vi tager udgangspunkt i udvalgte tekster og opgaver fra Worlds of English (Systime), hvor vi arbejder med emner som sprogvariationer, engelsk i tidligere kolonier, og sprogets rolle i internationale institutioner. Vi læser desuden John Agards digt "Reporting from the Frontline of the Great Dictionary Disaster" (2006), som med humor og sproglig leg sætter fokus på spørgsmål om norm, autoritet og identitet i forhold til det engelske sprog.

Forløbet inkluderer også visuel tekst i form af filmen Babel (2006), som tematiserer sprogbarrierer, misforståelser og global (dis)forbindelse. Filmen bruges til at sætte ord på, hvordan mangfoldighed i sprog og kultur både skaber kompleksitet og sårbarhed i den globale kommunikation.

Afslutningsvis relateres forløbet til elevernes studierejse til Bruxelles, hvor vi i undervisningen opbygger en forståelse for EU’s flersprogede virkelighed og brugen af engelsk i diplomati, politik og internationalt samarbejde. Forløbet rummer både mundtlige og skriftlige opgaver og styrker elevernes refleksion over sprog som magt, identitet og redskab i en globaliseret verden.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Kommunikative færdigheder
  • Personlige
  • Initiativ
  • IT
  • Tekstbehandling
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 9 Literature of the Mind (årsprøve forløb)

”Literature of the Mind” er et forløb, der arbejder med at styrke elevernes analytiske evner, når de læser fiction. Teksterne i forløbet har samme tematiske omdrejningspunkt, twisted minds / mental illness, og eleverne skal således oparbejde et ordforråd til dette tema samt trænes i at kunne perspektivere de forskellige tekster til hinanden. Eleverne skal især opnå kendskab til, hvordan man genfortæller, hvordan man laver en personkarakteristik, og hvordan tekstnære elementer kommer til udtryk eksplicit og implicit, når der arbejdes med fiction. Centralt i forløbet er ikke mindst den upålidelige fortæller, som på den ene eller anden måde kendetegner mange af teksterne. Derudover har eleverne haft grammatisk fokus på støtteord og konjuktioner.

Sprogfærdighed:
- forstå mundtlige engelske tekster og samtaler af en vis længde om almene og faglige emner
- udtrykke sig sammenhængende og forholdsvis flydende, herunder formulere egne synspunkter, i præsentation, samtale og diskussion på engelsk om almene og faglige emner med en relativ høj grad af grammatisk korrekthed
- læse og forstå skrevne tekster på engelsk i forskellige genrer af en vis længde om almene og faglige emner
- Skrive klare, detaljerede og sammenhængende tekster på engelsk med forskellige formål om almene og faglige emner med en relativ høj grad af grammatisk korrekthed

Sprog, tekst og kultur:
- analysere og beskrive engelsk sprog med anvendelse af relevant faglig terminologi
- gøre rede for indhold, synspunkter og sproglige særtræk i engelsksprogede tekster
- analysere og fortolke tekster med anvendelse af faglig terminologi og metode
- perspektivere tekster kulturelt, samfundsmæssigt og historisk
- anvende faglige opslagsværker og øvrige hjælpemidler
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder

Kernestof:
- det engelske sprogs grammatik, ortografi og tegnsætning
- udtale, ordforråd og idiomer
- principper for tekstopbygning
- kommunikationsstrategier, standardsprog og variation
- tekstanalytiske begreber og metoder til analyse af fiktive tekster

Materialer:
- 'Lady Lazarus' - Sylvia Plath
- 'The Yellow Wallpaper' - Charlotte Perkins Gilman
- 'Night' - Alice Munro
- 'The Curious Incident of the Dog in the Nighttime' - Mark Haddon
- '1984' - George Orwell
- 'Identity' (film)
- Why We are Eternally Fascinated by Serial Killers (artikel) - Michael Bond

svarer cirka til - 67,5 normalsider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 Eksamsemne: New Zealand & identity

Dette forløb omhandler non-us/uk emnet New Zealand. Holdet vil undersøge og arbejde med alt fra landets historie, geografi, sprog og kultur til politik og sociale spændinger i landet. Til dette formål læser vi både fiction og non-fiction tekster fra Systimes' New Zealand forløb, dog med ekstra fokus på non-fiction tekst typer ( https://newzealand.systime.dk/index.php?id=1&cmd=toc ), suppleret af fiktion filmen 'Hunt for the Wilderpeople'. Forløbet starter med at belyse New Zealands fortid som britisk koloni, og vi dykker desuden ned i, hvordan New Zealand English kan ses som et lingua franca, foruden at tale om engelsk i det hele taget som et lingua franca.

Kernemateriale:

- Adelyn Cameron, 'A Grandmother Remembers' (eyewitness account)
- Graham Russell ''He's a barbarian': Māori tribe bans replica of Captain Cook's ship from port' - (article, The Guardian 2019)
- Interview: with Tahi Takao, "Being Maori in the past and today'"
- Interview: with Derek Parsons, 'The Kiwis'
- Mike Ives and Natasha Frost: New Zealand’s New Government Says It Will Scrap Smoking Ban (article, NYT 2023)
- 'Hunt for the Wilderpeople' (film, 2016)
- Hana Aranga, 'Found' - (short story, 2013)
- PM Jacinda Ardern: House Statement on Christchurch mosques terror attack (speech, 2019)
-  Ahmed Aziz, 'Language imperialism is alive and well in New Zealand' (op-ed, E-Tangata 2024)

Supplerende materiale:
- Getting to know New Zealand (systime)
- New Zealand English (systime)
- Do it, Write analyzing non fiction (systime)
- From the House: Prime Ministers Statement on Christchurch mosques terror attack (https://www.youtube.com/watch?v=lHI0cap8El8&ab_channel=NewZealandLabourParty)
- udsgangord og -ing former på minlæring.dk
- komma på minlæring.dk

Faglige mål:

Sprogfærdighed
- Forstå mundtlige engelske tekster og samtaler af en vis længde om almene og faglige emner
- Udtrykke sig sammenhængende og forholdsvis flydende, herunder formulere egne synspunkter, i præsentation, samtale og diskussion på engelsk om almene og faglige emner med en relativ høj grad af grammatisk korrekthed
- Læse og forstå skrevne tekster på engelsk i forskellige genrer af en vis længde om almene og faglige emner
- Skrive klare, detaljerede og sammenhængende tekster på engelsk med forskellige formål om almene og faglige emner med en relativ høj grad af grammatisk korrekthed

Sprog, tekst og kultur
- Gøre rede for indhold, synspunkter og sproglige særtræk i engelsksprogede tekster
- Analysere og fortolke tekster med anvendelse af faglig terminologi og grundlæggende faglig metode
- Perspektivere tekster kulturelt, samfundsmæssigt og historisk
- Analysere og perspektivere aktuelle forhold i engelsksprogede regioner på baggrund af engelskfaglig viden om historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i Storbritannien og USA
- Anvende viden fra faget, herunder hensigtsmæssige kommunikationsstrategier, i almene og faglige sammenhænge
- Orientere sig i et engelsksproget stof, herunder udøve kildekritik og dokumentere brugen af forskellige informationskilder
- Anvende faglige opslagsværker og øvrige hjælpemidler

Kernestof:
- Det engelsk sprogs grammatik, ortografi og tegnsætning
- Udtale, ordforråd og idiomer
- Principper for tekstopbygning
- Kommunikationsstrategier, standardsprog og variation
- Det engelske sprog anvendt som globalt lingua franca
- Et genremæssigt varieret udvalg af primært nyere fiktive og ikke-fiktive tekster
- Tekstanalytiske begreber og grundlæggende metoder til analyse af fiktive og ikke-fiktive tekster
̶ væsentlige sproglige, historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i Storbritannien og USA samt andre engelsksprogede regioner.

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Skrive
  • Formidling
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Personlige
  • Kreativitet
  • IT
  • Tekstbehandling
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 11 Eksamsemne: Shakespeare and Conflict

Dette forløb beskæftiger sig med konflikt, krig og poesi med særligt fokus på udvalgte værker og sonetter af Shakespeare. Vi starter med en introduktion til Shakespeare og hans samtid, samtidig med at vi udforsker forskellige former for konflikt og "krig", når vi dykker ned i Macbeth. Forløbet indgår desuden i et tværfagligt samarbejde med Historie, og vi afslutter derfor med perspektivering til digte og litterære bevægelser fra Shakespeare til modernismen. Her undersøger vi, hvordan konflikter skildres poetisk, og hvordan forskellige tidsperioder påvirker opfattelsen og oplevelsen af krig og konflikt.


Kernematerial:


- William Shakespeare - Macbeth (1625), læst online på MyShakespeare: https://myshakespeare.com/macbeth/act-1-scene-1

Scener studerede:
• Act 1:
      o Scene 1 (The three witches)
      o Scene 3 (Macbeth and Banquo meet the witches)
      o Scene 5 (Lady Macbeth reads the letter from her husband)
      o Scene 7 (Lady Macbeth convinces Macbeth to murder Duncan)

• Act 2:
      o Scene 1 (Macbeth gets ready to kill Duncan)
      o Scene 2 (Macbeth has killed Duncan)

• Act 3:
      o Scene 2 (Macbeth and Lady Macbeth feel insecure. Macbeth wants to kill Banquo)

• Act 5:
      o Scene 1 (Lady Macbeth sleepwalking)
      o Scene 5 (Lady Macbeth is dead, Macbeth decides to fight despite the prophesies)
      o Scene 7 (MacDuff kills Macbeth, Malcolm becomes king, the end of the play)

- Eleverne forventes at have læst resuméer af hele stykket og have et overordnet kendskab til handlingen af de scenere som ikke var studerede.

- William Shakespeare: sonnet 55 O! Not Marble, Nor The Gilded Monuments (1609)
- William Shakespeare: sonnet 64 When I have seen by Time’s fell hand defac’d (1609)
-  Lord Byron: The Destruction of Sennacherib (poem, 1815)

Supplerende materiale:

Tekster læst som baggrundsviden:

Følgende kapitler fra: Clausen, Bo H. and Jesper Kaalund. Romeo & Juliet - The Complete Play, Glossary, Tasks and Toolbox. Systime, 2017

• Historical Context
• Elizabethan Theatre
• William Shakespeare’s Starwars (Ian Doescher
• Language in the Elizabethan Era
• Dramatic Toolbox
• Shakespearean Tragedy


- Why Shakespeare Loved Iambic Pentameter - https://www.youtube.com/watch?v=I5lsuyUNu_4
- Shakespearean insult generator
- Sonnets in general: https://nosweatshakespeare.com/sonnets/so-what-is-a-sonnet/
- Act 1 Scene 1 af Macbeth på film- 1971 2006 and 2010 https://www.youtube.com/watch?v=5hX4QDwSaLU&ab_channel=TomMoore
- staveregler på minlæring.dk, herunder sammentrækninger, forkortelser, store bogstaver
- forkselle mellem britisk englesk og amerikansk engelsk på minlæring.dk
- øve af eksamensæt på minlæring.dk


Faglige mål:

Sprogfærdighed

̶ forstå forholdsvis komplekse mundtlige engelske tekster og samtaler af en vis længde om almene og faglige emner fraforskellige regioner og i forskellige stillejer
̶ udtrykke sig flydende og spontant med formidlingsbevidsthed i præsentation, samtale og diskussion på nuanceret og velstruktureret mundtligt engelsk om en bred vifte af almene og faglige emner med høj grad af grammatisk korrekthed og med evne til selvkorrektion
̶ læse og forstå lange og komplekse tekster på engelsk i forskellige genrer og stillejer fra forskellige historiske perioder og engelsksprogede regioner, samt tekster fra andre fag end engelsk

Sprog, tekst og kultur

̶ analysere og beskrive engelsk sprog grammatisk og stilistisk med anvendelse af relevant faglig terminologi
̶ gøre rede for indhold, synspunkter og sproglige særtræk i engelsksprogede tekster
̶ analysere og fortolke forskellige nyere og ældre tekster med anvendelse af relevant faglig terminologi og metode
̶ perspektivere tekster litteraturhistorisk, kulturelt, samfundsmæssigt og historisk
̶ orientere sig i et større engelsksproget stof, herunder udøve kildekritik og dokumentere brugen af forskellige informationskilder
̶ behandle komplekse problemstillinger i samspil med andre fag
̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder.


Kernestof:
- det engelsk sprogs grammatik, udtale, ortografi og tegnsætning
- ordforråd, herunder orddannelse og idiomer
- sproglærings- og kommunikationsstrategier
- principper for tekstopbygning og tekstsammenhæng
- standardsprog og variation, herunder elementer af det engelske sprogs udvikling
- tekstanalytiske begreber og metoder til analyse af fiktive og ikke-fiktive tekster
- et genremæssigt bredt udvalg af fiktive og ikke-fiktive tekster fra forskellige perioder
- uddrag af værker af Shakespeare
- væsentlige strømninger i britisk og amerikansk litteraturhistorie
- væsentlige sproglige, historiske, kulturelle. og samfundsmæssige forhold i Storbritannien og USA samt andre engelsksprogede regioner

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 19,00 moduler
Dækker over: 19 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Formidling
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvtillid
  • Kreativitet
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • IT
  • Tekstbehandling
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12 Eksamsemne: The Gothic Monster & The Haunted Mind

I dette forløb vil vi beskæftige os med væsentlige strømninger inden for det gotiske univers ("The Gothic Universe") med udgangspunkt i systimebogen The Gothic Universe: From Mary Shelley to Joyce Carol Oates (https://thegothicuniverse.systime.dk/?id=1&L=1). Vi vil især undersøge klassiske gotiske arketyper såsom 'the scientist', 'the vampire' og 'the psycho' samt analysere de litterære virkemidler, der kendetegner genren. Gennem video, fiktion og teori vil vi undersøge, hvorfor og hvordan den gotiske stil blev – og fortsat er – en populær genre. Som en væsentlig del af forløbet læser vi det klassiske gotiske værk The Picture of Dorian Gray af Oscar Wilde med fokus på narrative metoder, personkarakteristik, miljøkarakteristik, sprog, og stil.  Undervejs arbejder vi med funktionel grammatik i udvalgte tekstuddrag samt træner grammatik med henblik på den skriftlige prøve.

Kernematerial:

(herunder er Shelley, Stoker, og Bloch læste på systime)
- Mary Shelley, Frankenstein (1816) - uddrag af kapitel 5
- Mary Shelley, Frankenstein (1816) - uddrag af kapitel 15
- Bram Stoker, Dracula (1897) - uddrag af kapitel 2
- Bram Stoker, Dracula (1897) - uddrag af kapitel 3
- Robert Bloch, Psycho (1959) - uddrag af kapitel 1
- Robert Bloch, Psycho (1959) - uddrag af kapitel 3

-Oscar Wilde, Picture of Dorian Gray (1890) - hele værk


Supplerende materiale:

- diverse kapitler fra systime bogen The Gothic Universe. Fx. gothic motifs, archetypes, relevante literære perioder, osv
- Intro to gothic monster.pptx
- gothic motifs (https://www.britishlibrary.cn/en/articles/gothic-motifs/)
- Do it, write: Narration in a short story or novel (minlæring)
- Toolbox. Tools for analyzing English texts, how to read a non-fiction text: (https://toolboxengelsk.systime.dk/?id=134)
- Wilde and the Victorians.pptx

Faglige mål

Sprogfærdighed
̶ forstå forholdsvis komplekse mundtlige engelske tekster og samtaler af en vis længde om almene og faglige emner fraforskellige regioner og i forskellige stillejer
̶ udtrykke sig flydende og spontant med formidlingsbevidsthed i præsentation, samtale og diskussion på nuanceret og velstruktureret mundtligt engelsk om en bred vifte af almene og faglige emner med høj grad af grammatisk korrekthed og med evne til selvkorrektion
̶ læse og forstå lange og komplekse tekster på engelsk i forskellige genrer og stillejer fra forskellige historiske perioder og engelsksprogede regioner, samt tekster fra andre fag end engelsk
̶ skrive længere, nuancerede og velstrukturerede tekster på engelsk om komplekse emner med høj grad af grammatisk korrekthed, beherskelse af skriftsproglige normer samt formidlingsbevidsthed

Sprog, tekst og kultur
̶ analysere og beskrive engelsk sprog grammatisk og stilistisk med anvendelse af relevant faglig terminologi
̶ gøre rede for indhold, synspunkter og sproglige særtræk i engelsksprogede tekster
̶ analysere og fortolke forskellige nyere og ældre tekster med anvendelse af relevant faglig terminologi og metode
̶ perspektivere tekster litteraturhistorisk, kulturelt, samfundsmæssigt og historisk
̶ analysere og perspektivere aktuelle forhold i engelsksprogede regioner på baggrund af engelskfaglig viden om historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i Storbritannien og USA

Kernestof
̶ det engelske sprogs grammatik, udtale, ortografi og tegnsætning
̶ ordforråd, herunder orddannelse og idiomer
̶ principper for tekstopbygning og tekstsammenhæng
̶ tekstanalytiske begreber og metoder til analyse af fiktive tekster
̶ et genremæssigt bredt udvalg af fiktive tekster fra forskellige perioder, herunder skrevne værker
̶ væsentlige strømninger i britisk og amerikansk litteraturhistorie
̶ væsentlige sproglige, historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i Storbritannien og USA samt andre engelsksprogede regioner.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 25,00 moduler
Dækker over: 27 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Formidling
  • Selvrefleksion
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Selvtillid
  • Initiativ
  • Kreativitet
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • IT
  • Lectio
  • Tekstbehandling
  • Præsentationsgrafik
Væsentligste arbejdsformer
Titel 13 Terminsprøve

Engelsk A STX - Liste over tilladte hjælpemidler til skriftlig eksamen (og lidt om det ikke-tilladte)

Tilladte:

Dokumenter:
• Lav en mappe på computeren INDEN prøven med alle de dokumenter, I har behov for: analysemodeller, tidligere essays og grammatikøvelser, hjælpedokumenter (fx til PEE(L)-model) osv.

eBøger:
• Skriftlig Eksamen i Engelsk – STX of HF: https://skriftligeksameniengelskstxoghf.systime.dk/?id=1  

• Toolbox – Tools for analyzing English texts: https://toolboxengelsk.systime.dk/?id=1

• Sådan Skriver Du i Engelsk: https://sådanskriverduiengelsk.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=1

Ordbogen.com må tilgås online. Det er også tilladt at hente den som app

• Thesaurus: https://www.thesaurus.com
o Kun opslagsfunktionen

• Oxfordlearnersdictionaries: https://www.oxfordlearnersdictionaries.com
o Kun opslagsfunktionen

• Minlæring: https://www.minlaering.dk
o Kan/må bruges under hele prøven. Husk hvis I omskriver ud fra teksten at lave en fodnote med den relevante info

Det ikke-tilladte:

Alle programmer (herunder AI & Chatbots, Grammarly mm.), søgemaskiner, hjemmesider, portaler (herunder Lectio), opslagsværker osv., der giver/tilbyder mulighed for at kommunikere med omverdenen (dvs. med alle andre end én selv under prøvesituationen) og/eller påvirker det selvstændige arbejde er ikke tilladt at bruge. En god regel er: hvis det ikke fremgår af den liste i dette dokument, er det ikke godkendt til opgaver/prøver/eksaminer.

Spørg hvis I er i tvivl 😊
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 14 Eksamsemne: The Border Represented

I dette forløb vil vi arbejde med temaet "The Border" med udgangspunkt i systimebogen New American Frontiers og det tilhørende kapitel om den amerikansk-mexicanske grænse (https://naf.systime.dk/?id=135=). Fokus er især på non-fiction-tekstanalyse, hvor vi undersøger, hvordan forskellige tekster behandler emner som immigration, identitet, kulturmøder og grænsens politiske betydning. Gennem artikler, essays, film- og dokumentarmateriale vil vi analysere retoriske virkemidler, argumentation og brug af appelformer. Eleverne vil få træning i at identificere teksternes hensigt, målgruppe og virkning samt forholde sig kritisk til indholdet samt bruge relevante analytiske værktøjer til at diskutere og perspektivere grænsetemaets aktualitet og kompleksitet.

Kernemateriale:
- PBS doku-short fra 2023: Folk Frontera
- Pat Mora, Legal Alien (2010) digt
- Ed Vulliamy: 'Amexica – War Along the Borderline' (2010) reportage
- The Economist: On the trail of the traffickers (2009) artikel
- Don Winslow: The Mexican Trampoline from The Power of the Dog (2005) uddrag fra bog
- Dennis Villaneuve, Sicario (2015) film
- Trump Wall speech and democrats' response (2019) tale



Supplerende

- Systime New Frontiers Chapter 3: What Happens South of the Border?
- eksamsopgave øvelse engelsk A (minlæring)

Faglige mål

Sprogfærdighed
̶ forstå forholdsvis komplekse mundtlige engelske tekster og samtaler af en vis længde om almene og faglige emner fraforskellige regioner og i forskellige stillejer
̶ udtrykke sig flydende og spontant med formidlingsbevidsthed i præsentation, samtale og diskussion på nuanceret og velstruktureret mundtligt engelsk om en bred vifte af almene og faglige emner med høj grad af grammatisk korrekthed og med evne til selvkorrektion
̶ læse og forstå lange og komplekse tekster på engelsk i forskellige genrer og stillejer fra forskellige historiske perioder og engelsksprogede regioner, samt tekster fra andre fag end engelsk
̶ skrive længere, nuancerede og velstrukturerede tekster på engelsk om komplekse emner med høj grad af grammatisk korrekthed, beherskelse af skriftsproglige normer samt formidlingsbevidsthed

Sprog, tekst og kultur
̶ analysere og beskrive engelsk sprog grammatisk og stilistisk med anvendelse af relevant faglig terminologi
̶ gøre rede for indhold, synspunkter og sproglige særtræk i engelsksprogede tekster
̶ analysere og fortolke forskellige nyere og ældre tekster med anvendelse af relevant faglig terminologi og metode
̶ perspektivere tekster litteraturhistorisk, kulturelt, samfundsmæssigt og historisk
̶ analysere og perspektivere aktuelle forhold i engelsksprogede regioner på baggrund af engelskfaglig viden om historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i Storbritannien og USA
̶ orientere sig i et større engelsksproget stof, herunder udøve kildekritik og dokumentere brugen af forskellige informationskilder
̶ behandle komplekse problemstillinger i samspil med andre fag

Kernestof
̶ det engelske sprogs grammatik, udtale, ortografi og tegnsætning
̶ ordforråd, herunder orddannelse og idiomer
̶ sproglærings- og kommunikationsstrategier
̶ principper for tekstopbygning og tekstsammenhæng
̶ standardsprog og variation, herunder elementer af det engelske sprogs udvikling
̶ det engelske sprog anvendt som globalt lingua franca
̶ tekstanalytiske begreber og metoder til analyse af fiktive og ikke-fiktive tekster
̶ et genremæssigt bredt udvalg af fiktive og ikke-fiktive tekster fra forskellige perioder, herunder skrevne værker
̶ væsentlige strømninger i amerikansk litteraturhistorie
̶ væsentlige sproglige, historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i USA samt andre engelsksprogede regioner.


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Formidling
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Initiativ
  • Kreativitet
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • IT
  • Tekstbehandling
  • Internet
Væsentligste arbejdsformer