Holdet 2022 EN/d - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Birkerød Gymnasium og HF
Fag og niveau Engelsk A
Lærer(e) Judyta Preis, Sofie Nygren Winther
Hold 2022 EN/d (1d EN, 2d EN, 3d EN)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Dystopia
Titel 2 Medier, demokrati og medborgerskab
Titel 3 Gender
Titel 4 Of Mice and Men
Titel 5 American Dream
Titel 6 Going Global EKSAMEN
Titel 7 Sport in the US
Titel 8 Literature of the haunted mind EKSAMEN
Titel 9 Love - class & communication EKSAMEN
Titel 10 Skriftlig eksamen

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Dystopia

Keywords: speculative fiction, dystopia/utopia, government control/surveillance, catastrophe (nuclear disaster, natural disaster, pandemic), technological control, survival, loss of individualism, climate change, online relationships.

Materiale

FICTION
- George Orwell "1984" (1949, chapter 1)
- Margaret Atwood "The Handmaid's Tale" (1985, chapter 1-3)
- Nosedive, Black Mirror s.3 e.1


NON-FICTION
- "Why Do We Like Dystopian Novels?" (Dave Astor for Huffpost, December 2012) https://www.huffpost.com/entry/why-do-we-like-dystopian-novels_b_1979301
- Podcast "Dystopian Literature" by non-native English-speakers: https://radiopublic.com/esc-mustrfm-WPJR3Q/s1!43bf0

Each lesson was rounded off with student presentations of a "dystopian clip of the day" (a clip from a movie or TV show), e.g. "V for Vendetta", "The Hunger Games", "Black Mirror", "Wall-E"

The students created their own utopias and a related product (poster, brochure, podcast), either informing the public about it or advertising it as a product.

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 23 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Medier, demokrati og medborgerskab

Forløbet har fokus på forskellige forståelser af mediernes rolle samt forskellige teoretiske forståelser af demokratiet. (Konkurrence – og deltagelsesdemokrati, Robert Dahls demokratiforståelse og Habermas deliberative demokrati)

Afslutningsvis er der fokus på medborgerskab og modborgerskab.


Faglige mål:
- Anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige problemstillinger i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå.
- Anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet og forskellige teorier fra fagets discipliner til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemstillinger og udviklingstendenser.
- Forholde sig kritisk til forskelligartede materialer fra forskellige typer afsendere og anvende viden om samfundsvidenskabelig metode til at gennemføre mindre empiriske undersøgelser.
- Påvise faglige sammenhænge og udviklingstendenser ved hjælp af foreliggende og egne beregninger, tabeller, diagrammer og modeller med brug af digitale hjælpemidler.
- Analysere og formidle – skriftligt og mundtligt – empiriske og teoretiske sammenhænge på en struktureret og nuanceret måde på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af fagets terminologi.
- På et fagligt grundlag argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter, placere disse i en teoretisk sammenhæng og indgå i en faglig dialog.

Kernestof:
sociologi:
- Politisk meningsdannelse og medier, herunder adfærd på de sociale medier.

Metode:
- Kvalitativ og kvantitativ metode, herunder tilrettelæggelse og gennemførelse af undersøgelser samt systematisk behandling af forskellige typer data.
- Statistiske mål, herunder lineær regression og statistisk usikkerhed.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Of Mice and Men

Værklæsning med fokus på:

- John Steinbecks liv og ideologier
- The Great Depression
- Naturalism
- Fortælletypen (som er en alvidende fortæller/omniscient narrator).
- Romanens temaer: Friendship, the American dream, survival, discrimination, nature, power
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 American Dream

Engelsk:
Dette forløb hander om amerikansk historie og identitet. Vi ser nærmere på:
- omstændighederne for, at USA blev grundlagt
- personer, der repræsenterer "the american dream"

Vi kigger på forskellige tekster og diskuterer blandt andet: Hvad er "the american dream"? Er den opnåelig for alle eller kun nogle? Hvad er forskellen på det danske og amerikanske samfund i forhold til social mobilitet?

Vi analyserer både fiction og non-fiction i forløbet.

Musik:
"America" - Neil Diamond (1980).
"This is America" - Childish Gambino (2028).
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Going Global EKSAMEN

I dette forløb undersøger vi det britiske imperium. Vi ser en lille smule nærmere på den historiske baggrund for imperialismen, og læser tekster fra Indien, Nigeria og Samoa med fokus på at afdække holdninger til imperialisme.
Vi vender også blikket mod England i dag og ser på imperialismens efterspil.

Kernetekster:

Fiction;
"Karma" (Kuwaht Sing) short story
Burmese Days, Orwell 1934 (uddrag af roman)
"Football in Nigeria", Uzor Maxim, novelle
"Rule, Brittania", 1740 (James Thomson)
"Kidnapped", Ruperake Petaia (1980)

Non-fiction:
A summary of the British Empire (BBC Bitesize)
Andrea Levy "This is my England" (2000), article
Neill Ferguson "How Britain made the Modern World" (article from 2003)

Dokumentar:
"Magtens Sødme", dokumentar med Jeremy Paxman: https://kp.mitcfu.dk/TV0000021294 (I kan gense afsnittet på CFU, hvor jeg har lånt den til jer).

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 18,00 moduler
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Sport in the US

Dette forløb handler om sport i USA.

Undervejs i forløbet arbejder vi med tekster, der undersøger sportens betydning for amerikansk kultur og historie, samt for individet.
Vi diskuterer blandt andet om man kan adskille sport og politik?

Eleverne skriver et essay om en artikel, der diskuterer sport scolarships in the us og laver egne podcasts om store sportslige begivenheden med tilknytning til USA.

Vi arbejder med en bred vifte af non-fiction tekster: Artikler, dokumentar, podcast, reklamer og en testimony.

Eleverne bliver introduceret til analytiske termer og modeller til at analysere podcast og reklamer.

Vi genopfrisker vores analyseapparat til at arbejde med artikler og dokumentarer. Vigtigeste termer: style, language, tone, imagery, the rhetorical pentagram, forms of appeal og intention.

Tekster:

Film:
- Arnold (ep. 1), Netflix dokumentar, 2023

Artikler:
- The Olympic have always been political, artikel, Ali Walker (2024)
- What's taking the knee and why is it important?, artikel, BBC
- The Awakening of Colin Kaepernick, NY Times, 2017
- Muhammad Ali Helped Make Black Power into a Global Political Brand, UTnews, 2016
- An Olympic friendship that defied Hitler, BBC, 2024
- Athletic scolarships aren't anough to pay for college (may, 2023), Forbes

Podcast:
Lance armstrong podcast (American Scandal, S.26, E1)

Commercials:
"Dream Crazy" Nike & Colin Kaepernick (2019)
"Dream Crazier" Nike (2019)
"Nike Zoom Pegasus Turbo Breaking2 to You" (2018), Nike Running

Testimony:
Simone Biles, september 15, 2019, Judiciary Committee hearing

Sekundære tekster:
Advertisement and Commercial: https://theenglishhandbook.systime.dk/?id=153

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 19 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Literature of the haunted mind EKSAMEN

I dette forløb arbejder vi med Storbritannien og tekster fra den victorianske periode.

Eleverne har et indgående kendskab til perioden (både fra dette forløb og vores fff i engelsk og historie). Her har vi stiftet bekendtskab med samfundsstruktur, livssyn, værdier og litterære strømninger i perioden.

Vi læser om karakteristika for gotisk litteratur og hvorfor disse tekster stadig er populære i dag. Vi undersøger fire forkskellige archetypes of gothic fiction.

Eleverne laver en kreativ skriveøvelse, hvor de skriver deres egne gotiske tekster og læser op for klassen.

Vigtige analytiske termer: narrative technique, character analysis, symbolism, setting og themes.

Primær litteratur:

"A Last Call At The Palace Of Glass, 1851" by Martin upper (poem)

Pride and Prejudice, chapter 22 (https://sww.dropmark.com/1801672/35124192)

Mary Shelley: Frankenstein (chapter 5, 25 og 16)

Edgar Allan Poe: The Tell-Tale Heart

Dracula (chapter 2+3+4) fra Systime: https://thegothicuniverse.systime.dk/?id=193

Dr. Jekyll and Mr Hyde (chapter 9) https://sww.dropmark.com/1801672/35124118

Charles Dickens, Hard Times (1854), uddrag: https://sww.dropmark.com/1801672/35125537

Sekundær litteratur:

Through Literary Landscapes (Systime), Chapter 2: The Victorian Era (historical and literary background)(https://throughliterarylandscapes.systime.dk/?id=130)

The Gothic Universe. From Mary Shelley to Joyce Carol Oates (Systime) (https://thegothicuniverse.systime.dk/?id=134)

Dokumentaren: The Victorians, episode 1, BBC: https://www.dailymotion.com/video/x6j11ca
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 23,00 moduler
Dækker over: 24 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 Love - class & communication EKSAMEN

Dette forløb tager udgangspunkt i værklæsningen af Sally Rooneys roman "Normal People" (2018) og har som mål at give eleverne en dybere forståelse af skønlitteratur med fokus på  klasse, kærlighed, kommunikation og identitet. Forløbet kobler læsningen af "Normal People" med supplerende tekster, herunder novellen "Mr Salary" (2017) af samme forfatter, som kredser om lignende tematikker som kærlighed, sociale skel og følelsesmæssige barrierer, samt to sonetter af Shakespeare: prologen fra Romeo & Juliet og Sonnet 130 (My Mistress' eyes are nothing like the sun), der supplerer emnet med ideen om den skæbnebestemte og skæbnesvangre kærlighed samt et opgør med den klichefyldte kærlighedsdigtning.

I arbejdet med "Normal People" analyserer vi karakterernes udvikling og forhold, med særlig vægt på Marianne og Connells komplekse relation. Vi undersøger romanens sociale og geografiske settings og ser på, hvordan klasseforskelle påvirker karaktererne.

Temaer som kærlighed, sårbarhed og venskaber bliver behandlet løbende gennem litterære analyser og diskussioner i klassen.

Undervejs i forløbet laver eleverne selvstændige fremlæggelser, hvor de vælger en moderne love song, som de analyserer med fokus på temaer som klasse og kommunikation.

Tekster:
-"Normal People" af Sally Rooney (2018), roman
- "Mr Salary" af Sally Rooney (2017), novelle
- Prologue fra "Romeo & Juliet" (1597), sonet
- Sonnet 130 af Shakespeare (1609), sonet



Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 16,00 moduler
Dækker over: 21 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 Skriftlig eksamen

Engelsk A STX - Liste over tilladte hjælpemidler til skriftlig eksamen (og lidt om det ikke-tilladte)

Dokumenter:
• Lav en mappe på computeren INDEN prøven med alle de dokumenter, I har behov for: analysemodeller, tidligere essays og grammatikøvelser, hjælpedokumenter (fx til PEE(L)-model) osv.

eBøger:  (download dem hvis i kan!)
• Skriftlig Eksamen i Engelsk – STX of HF: https://skriftligeksameniengelskstxoghf.systime.dk/?id=1  
•      Sådan skriver du i engelsk:
https://xn--sdanskriverduiengelsk-s2b.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=1&loopRedirect=1

Hjemmesider:
• Ordbogen: Ordbogen.com
o må tilgås online. Det er også tilladt at hente den som app

• Thesaurus: https://www.thesaurus.com
o Kun opslagsfunktionen

• Oxfordlearnersdictionaries: https://www.oxfordlearnersdictionaries.com
o Kun opslagsfunktionen

• Minlæring: https://www.minlaering.dk (engram, engram basis, do it, write)
o Kan/må bruges under hele prøven. Husk hvis I omskriver ud fra teksten at lave en fodnote med den relevante info

• Toolbox – Tools for analyzing English texts: https://toolboxengelsk.systime.dk/?id=1


Det ikke-tilladte:
Alle programmer (herunder AI & Chatbots, Grammarly mm.), søgemaskiner (google), hjemmesider, portaler (herunder Lectio), opslagsværker osv., der giver/tilbyder mulighed for at kommunikere med omverdenen (dvs. med alle andre end én selv under prøvesituationen) og/eller påvirker det selvstændige arbejde er ikke tilladt at bruge. En god regel er: hvis det ikke fremgår af den grønne liste i dette dokument, er det ikke godkendt til opgaver/prøver/eksaminer. Spørg hvis I er i tvivl 😊 Husk der er exam cookies!
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer