Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
Birkerød Gymnasium og HF
|
Fag og niveau
|
Idræt C
|
Lærer(e)
|
Emil Mathiasen, Lotte Balslev Vest
|
Hold
|
2022 id/k (1k id, 2k id, 3k id)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Badminton
Eleverne skal opnå basale tekniske færdigeheder i grundslag, som fx drop, netdrop, clear, server, baghånd, og benarbejde og så taktisk forståelse i forhold til både single og doublespil.
Teoretisk arbejdes der med idrætshistorie og karrierelæring og idræt som emner, hvor vi bl.a. arbejder med den danske idrætshistorie og hvilke muligheder der er med en idrætsfaglig karriere.
Der læses kap. 9.1 Dansk idrætshistorie og kap. 9.4 Idræt og karrierelæring.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Opvarmning og les lanciers
Opvarmningsprogram og les lanciers.
Eleverne skal opnå teoretisk viden om opvarmning og rytmiske kvaliteter og derefter selv udforme et opvarmningsprogram i grupper, som fremvises med klassen.
Der læses:
Kapitel om opvarmning i yubio.
Uddrag fra Idræt-c bog
rytmisk kompendium og skriv af Karen Kyndesen
I les lanciers skal de lære de 5 ture teknisk og de bliver undervist i dansens udtryk og bevægelseskvalitet.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
CrossFit og grundtræning
Formål:
Introduktion til Crossfit, som en træningsform og træningskultur.
Opnå kendskab til grundlæggende bevægelsesmønstre og kunne genkende bevægelserne i praksis og udføre dem korrekt.
Introduktion til forskellige WOD’s og deres intervalprincipper,
- EMOM
- Fight Gone Bad!
- Team Work-out
- AMRAP
- Climb the ladder!
+ Warm-ups og finishers.
Lave og sammensætte egne programmer.
Teori;
- Yubio: s.975 – 1000 kap. 25 om X-fit.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Volleyball
Tekniske kompetencer: Beherske grundslagene, baggerslag, fingerslag, smash og underhåndsserv og introduktion til overhåndserv.
Taktiske kompetencer:
Beherske "Beton opstilling" - være opmærksom på eget ansvarsområde, samt kommunikation og samarbejde. Der spilles mix hold - være opmærksom på at inddrage alle i spillet samt kommunikation på banen.
Kendskab til og delvis beherskelse af spil med to hævere der har specialiseret sig.
Teori: Yubio (om volleyball) s. 572-581
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Fodbold og kultur
I 'Fodbold og Kultur' forløbet, har klassen været opdelt i 3 forskellige landshold, henholdsvis England, Brasilien og Italien.
Hvert hold fik til opgave at søge viden om deres specifikke landsholds tradiotionelle spillefilosofi og tilgang til fodbolden.
Derudover skulle hver enkelt elev finde en enten nuværende eller ældre landsholdspiller, som de skulle forsøge at spille som. Position på banen og tekniske karakteristika.
Hvert landshold skulle arrangere en landsholdstræning, hvor de underviste resten af klassen i deres landsholdsspillefilosofi, med relevante øvelser og små spil.
Efter hver træning blev der afholdt landskampe imellem holdene.
England:
Spillefilosofi: Kick and rush
Øvelser: Lange afleveringer, skud, hovedstød og tacklinger
Italien:
Spillefilosofi: Catenaccio
Øvelser: Fokus på forsvar, flytte sig i kæder, lange bolde og at trække tiden,
Brasilien: Samba-bold
Øvelser: Driblinger, jongleringer, strandfodbold, spil i små områder, teknik, offensivt.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Træningsprojektet
Forløbet har til formål at eleven kan:
1) dokumentere evnen til at udarbejde, gennemføre og evaluere et hensigtsmæssigt, personligt træningsprogram.
2) koble teoretisk viden og kundskaber til sit personlige træningsprogram.
3) demonstrere korrekt brug af faglige termer.
Der udarbejdes en træningslogbog hvori eleven skal opstille målsætning, udfylde motivationsskema, træningslogbog inkl. borgskala og afsluttende refleksioner.
Vi starter forløbet med en konditest (biptest) og slutter af med samme test. Hele forløbet sluttes af med vores årlige Give Me Five løb i Rude skov for hele 3.g årgang.
Teoretisk har vi beskæftiget os med Yubio 2024, Kapitel vedrørende træningsprojektet + supplerende om træningslære i Yubio.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
9,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Pickleball
Færdighedsområde: Nye og klassiske idrætter
Faglige mål for forløbet: Introduktion til Pickleball med dets særlige regler og karakteristika i forhold til andre ketsjerspil. Samtidig at opnå tekniske og taktiske delmål.
Tekniske delmål: I rimelig grad og med korrekt greb og batføring at kunne
beherske diverse slag som serv, returnering, drop, flugtning, dink og lob
Særlig fokus på vægtoverførsel, gennemsving og benstilling.
Taktiske delmål: I rimelig grad at kunne placere sig hensigtsmæssigt på
banen og i forhold til bolden. At opnå rimelig sikkerhed i at søge mod nettet, så snart chancen byder sig.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Cha-cha-cha og vals
Cha-cha-cha og vals
Danse forløbet (vals og cha cha cha) har til formål at indøve de to pardanses kendetegn, roller og teknik.
Derudover har vi arbejdet med musikforståelse og at kunne holde takten og samt den rette rytme.
Eleverne har arbejdet med grundtrin og forskellige trin variationer i flere sammensatte en koreografier, samt afprøvet improviseret dans særligt med fokus på danseparret roller ’leader’ og ’follower’.
Forløbet har været fordelt med i alt 3 moduler med vals og 3 moduler med cha-cha-cha.
Teoretisk har Yubio Idræt C+B (2024) været anvendt. Kapitel 32 Vild med dans afsnittene om cha-cha-cha og engelsk vals, suppleret med enkelte trin fra YouTube.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/52/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d51784059007",
"T": "/lectio/52/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d51784059007",
"H": "/lectio/52/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d51784059007"
}