Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
Birkerød Gymnasium og HF
|
Fag og niveau
|
Idræt C
|
Lærer(e)
|
Leif Framke
|
Hold
|
2022 id/z (1z id, 2z id, 3z id)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Ultimate
Formålet med ultimateforløbet er en grundlæggende indføring i de vigtigste bestanddele af ultimate. Først skal de basale kaste- og gribe-teknikker læres, og i de følgende lektioner bygges ovenpå, hvor både forsvars- og angrebsmuligheder øves. Overblik, præcision og spil-barhed er nøgleord i ultimate.
Forløbsprøven tager udgangspunkt i de gennemgåede elementer og selvfølgelig evnen til at kunne deltage i det færdige spil.
Teori: Yubio kap 15, s. 667-697
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
1 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Badminton
Badminton
Badminton er et teknisk krævende spil og det kræver rigtig mange timer at indlære de forskellige slag og benarbejde på banen.
Jeg kan derfor ikke forvente at eleverne skal kunne vise perfekte slag og tilhørende benarbejde i både double og single efter 6 gange 90 minutters undervisning.
Jeg har derfor baseret min undervisning primært på singlebane og dertil halv bane.
Forløbet er baseret på både tekniske og kampbaserede øvelser.
Teori-praktik koblingen i forløbet er bygget op over aerob træning og tillæring af komplekse tillærte bevægelser. Tanken er at eleverne også stifter bekendtskab med dette i deres volleyball forløb, hvor bevægelser kan minde om hinanden.
Teknisk: Beherske udgangsgreb(forhånd), og baghånd(kort), lang serv, clear, drop, netdrop og lop.
De har stiftet bekendtskab med smash, maskeringer og cuts.
Taktisk: Kunne bevæge sig hensigtsmæssigt på banen, betydningen af spillecentrum, forspændingshop og chasse-teknik i benarbejde
Teori: Basalt kendskab til muskler og disses forskellige former for arbejde (koncentrisk, excentrisk, statisk) Yubio kap. 2, s. 53-60
Kendskab til badminton (Yubio kap. 22, s. 858-892)
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Opvarmning - programmer og generel opvarmning
Opvarmningsprogram og generel opvarmning
Teori og praksis opvarmningsprogrammer - Planlægge og gennemføre eget opvarmningsprogram i grupper.
- Musiktælling
- bevægelseskvalitet
- Rytme
Yubio kap. 30., s. 1333-1354 + kap. 3.3 s. 71-72
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Softball
Formålet med forløbet er at stifte bekendtskab med softball, regler, taktikker & træningsformer, som indblik i en del af amerikansk boldkultur.
Teori: Yubio kap. 18, s. 768-802
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Volley
Volley forløb over 6 moduler i alt.
Formålet med volleyballforløbet er en grundlæggende indføring i de centrale teknikker i volleyball. I de første moduler vil hovedvægten være på at få lært de forskellige tekniske
slag og sammenspil. Vi berører ganske lidt omkring taktik.
Forløbsprøven tager udgangspunkt i beherskelse af de forskellige tekniske slag samt evnen
til at indgå og fungere på et hold. Med fokus på teamudvikling som tilhørende teori.
Der er også arbejdet med teen volley regler med fokus på sammenspil, særligt i starten af forløbet.
Yubio Idræt 2024. Kapitel 13
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Grundtræning
Grundtræning.
Opnå en teoretisk og praktisk indsigt i, hvordan man bygger et grundtræningsprogram op. I de første to moduler afprøves forskellige typer programmer hvorefter der arbejdes i grupper. Man kan vælge mellem allround eller idrætsspecifik program. Produkt til bedømmelse og fremlæggelse.
Teori: Yubio kap. 21, s. 831-853 + kap. 3 s. 67-84
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Jive
Jive - Forløb der sætter fokus på pardansen jive, inklusive grundtrin, basale variationer, bevægelseskvalitet, manden fører.
Produktkrav: Dans med flow, holde dansen kørende i 1 minut 30 sek., holde et tempo der tilnærmer sig dans for øvede.
Teori: Yubio kap. 32.3, s. 1394-1401 + kap. 32.1, s. 1383-1387
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Forløb#5 Studietur
Destination:
Deltagende fag:
Rejsens formål:
Fagligt fokus i forløbet/Globale kompetencer:
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Træningsprojekt
Træningsprojekt
Eleverne tilrettelægger egen træning med henblik på at forbedre kondition og på selvstændighed i opbygning af træning. Testning i start og slutning af forløb. Sidste test danner grundlag for evaluering af forløb.
Teori: Yubio s. 72-77
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Cha Cha & vals
Rytmisk forløb - Cha Cha og Vals
Teknik: I det første modul i indenfor de enkelte danse vil hovedvægten være på dansens trin, teknikker og enkelte variationer samt på at få en musikforståelse for dansens rytme og tælling. I de følgende moduler vil fokus være på at få bygget flere variationer på og få finpudset dansens trin, teknik og udtryk.
Teori: Yubio kap. 32.2 s. 1387-1394 + kap. 32.4 s. 1401-1406
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
Basketball
Forløb der lægger vægt på grundlæggende teknikker, regler og taktikker indenfor basketball. Produktkrav: Lay-up, cuts, pivoteringer, afleveringer, modtagninger, samt anvendelse af enkle taktikker i spil.
Teori: Yubio kap. 12, s. 550-584
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/52/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d51784062799",
"T": "/lectio/52/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d51784062799",
"H": "/lectio/52/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d51784062799"
}