Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
Birkerød Gymnasium og HF
|
Fag og niveau
|
Samfundsfag A
|
Lærer(e)
|
Jonas Søderberg
|
Hold
|
2022 SA/b (1b SA, 2b SA, 3b SA)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Grundforløb: Klimaforandringer og klimakamp
Forløbet udgør grundforløbet i samfundsfag 2022.
Forløbet giver grundviden om klimaforandringerne med henblik på at forstå, hvilken rolle samfundet, dets individer og strukturer spiller og kan spille i løsningen af de klimarelaterede udfordringer, som verden er vidne til.
Sociologisk undersøges følgende:
Hvordan kan vi forklare individets klimaadfærd?
Hvilken rolle spiller forbrug og livsstil i en tid med klimaforandringer?
Hvilken rolle spiller klimabevægelser i kampen mod klimaforandringerne?
Hvilke centrale sociologiske teorier kan forklare de samfundsforandringer, som er knyttet til klimaforandringerne?
Politisk undersøges følgende:
Hvad kendetegner den danske klimapolitik, og hvordan skabes den?
Hvad mener og hvordan agerer de politiske partier over for vælgerne i klimaspørgsmål?:
Partiernes klimapolitik belyses via partilederdebat 5. oktober 2022
Hockeystav-strategien dokumenteres med Explainer-udsendelse fra DR1.
Økonomisk undersøges følgende:
Bæredygtighed ift. økonomisk vækst
Betydningen af stat, marked og civilsamfund
IP-teoretisk undersøges følgende
Globaliseringens årsager, karakter og konsekvenser (fx klimaflygtninge og klimasikkerhed i forlængelse af Ukrainekrig og energikrise)
Metodiske tilgange:
Kvantitativ og kvalitativ metode i form af statistisk materiale fra især spørgeundersøgelser fra Concito og synspunktsmateriale (skriftligt og mundtligt).
Faglige mål:
-anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at redegøre for aktuelle samfundsmæssige problemer og diskutere løsninger herpå
-anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemer
-undersøge aktuelle politiske beslutninger
-undersøge sammenhænge mellem relevante baggrundsvariable og sociale og kulturelle mønstre
-demonstrere viden om fagets identitet og metoder
-formulere samfundsfaglige spørgsmål og indsamle, kritisk vurdere og anvende forskellige materialetyper til at dokumentere faglige sammenhænge
-formidle indholdet i enkle modeller, tabeller og diagrammer med brug af digitale hjælpemidler
-formidle faglige sammenhænge på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af faglige begreber
argumentere for egne synspunkter på et fagligt grundlag og indgå i en faglig dialog.
Klimaforandringerne og dets årsager og konsekvenser belyses ved følgende kernestof:
Sociologi:
Identitetsdannelse og socialisering
-Michel Maffesoli - Neo-tribale fællesskaber
-Ulrik Beck - Risikosamfundets fællesskaber bliver farefællesskaber
-Hartmut Rosa - Accelerationssamfundet
Politik:
Politiske partier i Danmark og politiske ideologier
Politiske beslutningsprocesser i Danmark
Det politiske system
Værdi- og fordelingspolitik
Folketingsvalget 2019
Vælgerne og klima
De politiske partier og klima
Økonomi:
Stat, marked og civilsamfund
Markedsøkonomi, planøkonomi og blandingsøkonomi
Økonomiske mål og målkonflikter
Grøn omstilling - klimatiltag
International Politik:
Globalisering
-Push-pullfaktorer: Klimaflygtninge
-Zygmunt Bauman: 'Turisten og vagabonden'
-John Urry: Mobilitet og klimaforandringer – fremtidsscenarier
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
1 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Ideologi samt vælger- og partiadfærd
Forløbet indledes med en introduktion til politologi. Herefter en redegørelse af ideologierne (klassiske og forgreninger), vælgertyper og adfærdsteori (partier og vælgere).
Herefter en analyse af ideologierne i dansk politik, samt en diskussion af hvor stærke ideologierne er (ideologi vs. Partiadfærd).
Faglige mål:
- Anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige problemstillinger i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå.
- Anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet og forskellige teorier fra fagets discipliner til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemstillinger og udviklingstendenser.
- Forholde sig kritisk til forskelligartede materialer fra forskellige typer afsendere og anvende viden om samfundsvidenskabelig metode til at gennemføre mindre empiriske undersøgelser.
- Påvise faglige sammenhænge og udviklingstendenser ved hjælp af foreliggende og egne beregninger, tabeller, diagrammer og modeller med brug af digitale hjælpemidler.
- Analysere og formidle – skriftligt og mundtligt – empiriske og teoretiske sammenhænge på en struktureret og nuanceret måde på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af fagets terminologi.
Kernestof:
Politik:
- Politiske ideologier, skillelinjer, partiadfærd og vælgeradfærd.
Metode:
- Kvalitativ og kvantitativ metode, herunder tilrettelæggelse og gennemførelse af undersøgelser samt systematisk behandling af forskellige typer data.
Kernestof:
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Glenstrup Jensby, Jakob; Ellegaard Pedersen, Anders; Brøndum, Peter9788779703803: POLITIKBOGEN, Columbus; sider: 12-16, 19-24, 28-65, 68-93, 96-141
-
Minimumsnormeringer (1 side).docx
-
Pædagoger er reduceret til livreddere. Men børn har brug for nærvær, ikke bare opsyn (1 side).docx
-
Den kønspolitiske skillelinje (3 sider)
-
Analyse af Radikale Venstres ændrede signaler i udlændingepolitikken - Molins model (5 sider).docx
-
Partiadfærd gennem Kaare Strøms seeking-model (2 sider).docx
-
Hvad er grøn ideologi? (3 sider)
-
Kan vi revidere Molins model? (1,5 s)
Supplerende stof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Det borgerlige Danmark
|
13-12-2022
|
Hypoteseopgave
|
24-01-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Medier, demokrati og medborgerskab
Forløbet har fokus på forskellige forståelser af mediernes rolle samt forskellige teoretiske forståelser af demokratiet. (Konkurrence – og deltagelsesdemokrati, Robert Dahls demokratiforståelse og Habermas deliberative demokrati)
Afslutningsvis er der fokus på medborgerskab og modborgerskab.
Faglige mål:
- Anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige problemstillinger i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå.
- Anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet og forskellige teorier fra fagets discipliner til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemstillinger og udviklingstendenser.
- Forholde sig kritisk til forskelligartede materialer fra forskellige typer afsendere og anvende viden om samfundsvidenskabelig metode til at gennemføre mindre empiriske undersøgelser.
- Påvise faglige sammenhænge og udviklingstendenser ved hjælp af foreliggende og egne beregninger, tabeller, diagrammer og modeller med brug af digitale hjælpemidler.
- Analysere og formidle – skriftligt og mundtligt – empiriske og teoretiske sammenhænge på en struktureret og nuanceret måde på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af fagets terminologi.
- På et fagligt grundlag argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter, placere disse i en teoretisk sammenhæng og indgå i en faglig dialog.
Kernestof:
sociologi:
- Politisk meningsdannelse og medier, herunder adfærd på de sociale medier.
Metode:
- Kvalitativ og kvantitativ metode, herunder tilrettelæggelse og gennemførelse af undersøgelser samt systematisk behandling af forskellige typer data.
- Statistiske mål, herunder lineær regression og statistisk usikkerhed.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Det senmoderne samfund - Er social arv stærk i DK?
Forløbet indledes med en intro af sociologi som videnskab. Teoretikere i fokus er Anthony Giddens, Pierre Bourdieu og Thomas Ziehe. Der er fokus på social arv som emnefelt, herunder betydningen af aktør og struktur i det danske senmoderne samfund. Til dette er teorierne brugt til at diskutere vægtningen af struktur og aktør ift. identitetsdannelse (fokus på unge mennesker)
Faglige mål:
- Anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige problemstillinger i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå.
- Anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet og forskellige teorier fra fagets discipliner til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemstillinger og udviklingstendenser.
- Forklare sammenhænge mellem samfundsforandringer og ændringer i sociale og kulturelle mønstre.
- Påvise faglige sammenhænge og udviklingstendenser ved hjælp af foreliggende og egne beregninger, tabeller, diagrammer og modeller med brug af digitale hjælpemidler.
- Demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
- Påvise faglige sammenhænge og udviklingstendenser ved hjælp af foreliggende og egne beregninger, tabeller, diagrammer og modeller med brug af digitale hjælpemidler.
- Analysere og formidle – skriftligt og mundtligt – empiriske og teoretiske sammenhænge på en struktureret og nuanceret måde på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af fagets terminologi.
Kernestof:
Sociologi:
- Identitetsdannelse og socialisering samt social differentiering og kulturelle mønstre i forskellige lande, herunder Danmark.
- Politisk meningsdannelse og medier, herunder adfærd på de sociale medier.
- Samfundsforandringer og forholdet mellem aktør og struktur.
Metode:
- Kvalitativ og kvantitativ metode, herunder tilrettelæggelse og gennemførelse af undersøgelser samt systematisk behandling af forskellige typer data.
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Kvalitativ metode - få observationer, dybde og forståelse
-
Kvantitativ metode - mange observationer, generalisering og forklaring
-
Juul, Søren; Elm Larsen, Jørgen; Kristensen, Jytte: SOCIOLOGIBOGEN, Columbus; sider: 11-16, 155-167, 171-174
-
Det traditionelle samfund
-
Det moderne samfund
-
Spørgsmål til Giddens' teori om det senmoderne samfund
-
Thomas Ziehe - formbarhed og kulturel frisættelse (4 sider)
-
To hypoteser.docx
-
Empiri - unges kropskultur.docx
-
Børnene er igen låst fast i deres forældres uddannelsesspor.docx
-
KRONIK- Vi skal gøre op med den ekstreme individualisme (3 sider).docx
-
Find noget relevant empiri til en af følgende problemstillinger, og analyser empirien med Giddens og/eller Bourdieu!
-
Vi har ladet uligheden i Danmark stige. Professor giver seks bud på, hvordan vi vender udviklingen.docx
-
Så er det heller ikke værre med uligheden.docx
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
19 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
IP – den nye verdensorden?
Forløbet er en indledning til international politik og verdensordenen i det 21. århundrende.
Forløbet indledes med forståelse af hvad der kendetegner uni-, bi-, og multipolær verdensorden. Herefter en redegørelse af IP-teorierne: Realisme, neorealisme, liberalisme, neoliberalisme, konstuktivismen og den engelske skole.
Aflslutningsvis er der en diskussion de ikke-vestlige magtes fremgang i verdensordenen. Særlig fokus på Ruslands ageren i det 21. århundrede (krig med Ukraine)
Forløbet er blevet afsluttet med gruppe-arbejde og fremlæggelse om at forstå Israel-Palæstina konflikten i Gaza ud fra IP-teorierne.
Opdatering;
I slutningen af 3g har der været fokus på globalisering og ikke-vestlige magter.
Faglige mål:
- Anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige problemstillinger i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå.
- Anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet og forskellige teorier fra fagets discipliner til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemstillinger og udviklingstendenser.
- Undersøge og dokumentere et politikområde, herunder betydningen af EU og globale forhold
- Forholde sig kritisk til forskelligartede materialer fra forskellige typer afsendere og anvende viden om samfundsvidenskabelig metode til at gennemføre mindre empiriske undersøgelser.
- Påvise faglige sammenhænge og udviklingstendenser ved hjælp af foreliggende og egne beregninger, tabeller, diagrammer og modeller med brug af digitale hjælpemidler.
- Analysere og formidle – skriftligt og mundtligt – empiriske og teoretiske sammenhænge på en struktureret og nuanceret måde på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af fagets terminologi.
Kernestof:
International Politik:
- Aktører, magt, sikkerhed, konflikter og integration i Europa og internationalt.
- Globalisering og samfundsudvikling i lande på forskellige udviklingstrin.
Metode
- Kvalitativ og kvantitativ metode, herunder tilrettelæggelse og gennemførelse af undersøgelser samt systematisk behandling af forskellige typer data.
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
USA's interne spændinger (og udenrigspolitik)
Forløbet handler om at forstå de sociale spændinger der foregår i USA. Først redegøres for det det politiske system, og dernæst er der fokus på integrationsmodeller i landet.
Herefter et fokus på The American Dream som socialt fænomen (Dette er også emnet til klassens SRO med engelsk-faget). Eleverne præsenteres kort for komparativ metode.
Afslutningsvis er der fokus på amerikansk udenrigspolitik
Faglige mål:
- Anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige problemstillinger i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå.
- Anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet og forskellige teorier fra fagets discipliner til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemstillinger og udviklingstendenser.
- Undersøge og dokumentere et politikområde, herunder betydningen af EU og globale forhold
- Påvise faglige sammenhænge og udviklingstendenser ved hjælp af foreliggende og egne beregninger, tabeller, diagrammer og modeller med brug af digitale hjælpemidler.
- Analysere og formidle – skriftligt og mundtligt – empiriske og teoretiske sammenhænge på en struktureret og nuanceret måde på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af fagets terminologi.
Kernestof:
Sociologi:
- Identitetsdannelse og socialisering samt social differentiering og kulturelle mønstre i forskellige lande, herunder Danmark.
International politik:
- Aktører, magt, sikkerhed, konflikter og integration i Europa og internationalt.
Metode:
- Kvalitativ og kvantitativ metode, herunder tilrettelæggelse og gennemførelse af undersøgelser samt systematisk behandling af forskellige typer data.
- Komparativ metode og casestudier.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
23 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
EU - mere eller mindre?
Indledningsvis har forløbet en gennemgang af EU’s tre hovedinstitutioner (Kommissionen, Parlamentet og Ministerrådet).
Herefter et fokus på hvilke opgaver EU står overfor i dag – særlig fordele/ulemper ved fælles udenrigs- og sikkerhedspolitik.
Faglige mål:
- Anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige problemstillinger i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå.
- Anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet og forskellige teorier fra fagets discipliner til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemstillinger og udviklingstendenser.
- Undersøge og dokumentere et politikområde, herunder betydningen af EU og globale forhold
- Påvise faglige sammenhænge og udviklingstendenser ved hjælp af foreliggende og egne beregninger, tabeller, diagrammer og modeller med brug af digitale hjælpemidler.
- Analysere og formidle – skriftligt og mundtligt – empiriske og teoretiske sammenhænge på en struktureret og nuanceret måde på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af fagets terminologi.
Kernestof:
- Globaliseringens og EU’s betydning for den økonomiske udvikling i Danmark, herunder konkurrenceevne og arbejdsmarkedsforhold.
International politik:
- Aktører, magt, sikkerhed, konflikter og integration i Europa og internationalt.
Metode:
- Kvalitativ og kvantitativ metode, herunder tilrettelæggelse og gennemførelse af undersøgelser samt systematisk behandling af forskellige typer data.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
21 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Danmarks økonomi
Forløbet indledes med introduktion af samfundsøkonomi, og hvordan det adskiller sig fra privatøkonomi. Herefter er det første fokus på mikroøkonomi (Markedsmekanisme og priselasticitet). Dette efterfølges af makroøkonomi som udgør forløbets tungeste del. Udover en gennemgang af hvad der kendetegner makroøkonomi har der været anvendt økonomisk teori til at diskutere hvordan en god økonomi sikres.
Faglige mål:
- Anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige problemstillinger i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå.
- Anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet og forskellige teorier fra fagets discipliner til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemstillinger og udviklingstendenser.
- Forholde sig kritisk til forskelligartede materialer fra forskellige typer afsendere og anvende viden om samfundsvidenskabelig metode til at gennemføre mindre empiriske undersøgelser.
- Påvise faglige sammenhænge og udviklingstendenser ved hjælp af foreliggende og egne beregninger, tabeller, diagrammer og modeller med brug af digitale hjælpemidler.
- Analysere og formidle – skriftligt og mundtligt – empiriske og teoretiske sammenhænge på en struktureret og nuanceret måde på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af fagets terminologi.
Kernestof:
Økonomi:
- Velfærdsprincipper og forholdet mellem stat, civilsamfund og marked, herunder markedsmekanismen og politisk påvirkning heraf.
- Globaliseringens og EU’s betydning for den økonomiske udvikling i Danmark, herunder konkurrenceevne og arbejdsmarkedsforhold.
- Makroøkonomiske sammenhænge, bæredygtig udvikling, målkonflikter og styring nationalt, regionalt og globalt.
Metode:
- Kvalitativ og kvantitativ metode, herunder tilrettelæggelse og gennemførelse af undersøgelser samt systematisk behandling af forskellige typer data.
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Nibuhr Andersen. Lene, Sinding Skött, Jakob9788779704770: ØKONOMIBOGEN 2. UDG., Columbus; sider: 12-20, 26-38, 62-73, 82-97, 112-128, 138-147, 151-178
-
Pensum fokus:
-
Pensum-fokus.
-
Regression
-
Medbring bogen
-
Læs også teksten om konjunkturer fra sidste modul hvis du ikke nåede det sidst.
-
Indekstal
-
Kogebogen skriftlig samfundsfag.zip
-
Lav udregningen færdig fra forrige modul. Husk at en udledning skal fylde 350 ord.
-
Opgave:
-
Opgavebank
-
Tag bogen med.
-
Vækst
-
Pensum-fokus:
-
Skriv noter til målene: Balance betalingsbalance og statens budget
-
Fokus på pengepolitik
-
Statistisk usikkerhed
-
Læs om indkomst- og valutapolitik. Hvad handler det om?
-
Økonomisk teori 1- Keynesianisme.docx
-
Økonomisk teori 2- Monetarismen .docx
-
Noter hvis du har nogle spørgsmål til teksten :)
-
To monetaristiske økonomer- Robert Lucas og Arthur Laffer.docx
-
Synopsis mundtlig samfundsfag.docx
-
Tema Udfordringer i dansk økonomi, 2024 halvt sæt.docx
-
Redegør for Doughnut-modellen
-
At læse en tabel
-
At læse tabeller
-
Er flaskehalse på arbejdsmarkedet et problem for dansk økonomi (4 sider).pdf
-
Færdiggør din synopsis! :)
-
Materialesæt -Udfordringer i dansk økonomi, 2024 halvt sæt.docx
-
Synopsis-skabelon mundtlig samfundsfag.docx
-
Danmarks Økonomi.pptx
-
Mundtlig samfundsfag.pptx
-
Arbejd videre :) Se forrige modul.
-
hvis du er færdig med synopsen kan du jo kigge på næste aflevering :)
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
22 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Køn og ligestilling
Dette temabaserede forløb dækker et emnefelt ”køn og ligestilling” ud fra en politisk, sociologisk og økonomisk vinkel. Til alle vinkler har der været fokus på at kunne belyse emnet meget forskelligt – alt ud fra hvilke begreber og teorier der benyttes
Faglige mål:
- Anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige problemstillinger i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå.
- Anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet og forskellige teorier fra fagets discipliner til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemstillinger og udviklingstendenser.
- Forklare sammenhænge mellem samfundsforandringer og ændringer i sociale og kulturelle mønstre.
- Undersøge konkrete økonomiske prioriteringsproblemer nationalt, regionalt og globalt og diskutere løsninger herpå.
- Demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
- Formulere præcise faglige problemstillinger, herunder hypoteser, og indsamle og bearbejde dansk og fremmedsproget materiale, herunder statistisk materiale, til at undersøge og diskutere problemstillinger og konkludere.
- Forholde sig kritisk til forskelligartede materialer fra forskellige typer afsendere og anvende viden om samfundsvidenskabelig metode til at gennemføre mindre empiriske undersøgelser.
- Påvise faglige sammenhænge og udviklingstendenser ved hjælp af foreliggende og egne beregninger, tabeller, diagrammer og modeller med brug af digitale hjælpemidler.
- Analysere og formidle – skriftligt og mundtligt – empiriske og teoretiske sammenhænge på en struktureret og nuanceret måde på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af fagets terminologi.
- På et fagligt grundlag argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter, placere disse i en teoretisk sammenhæng og indgå i en faglig dialog.
Kernestof:
Sociologi
- Samfundsforandringer og forholdet mellem aktør og struktur.
- Identitetsdannelse og socialisering samt social differentiering og kulturelle mønstre i forskellige lande, herunder Danmark.
Politik:
- Politiske ideologier, skillelinjer, partiadfærd og vælgeradfærd.
- Magt- og demokratiopfattelser samt rettigheder og pligter i et demokratisk samfund, herunder ligestilling mellem kønnene.
Metode:
- Kvalitativ og kvantitativ metode, herunder tilrettelæggelse og gennemførelse af undersøgelser samt systematisk behandling af forskellige typer data.
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
31 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Danmarks udenrigspolitik -mål og muligheder/midler
Dette korte forløb dækker hvad der kendetegner staters sikkerheds- og udenrigspolitik, med fokus på mål og midler/muligheder.
Der bringes referencer til USA-forløbet i 2g, men ellers har fokus været på Danmark.
Faglige mål:
- Anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige problemstillinger i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå.
- Anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet og forskellige teorier fra fagets discipliner til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemstillinger og udviklingstendenser.
- Undersøge og dokumentere et politikområde, herunder betydningen af EU og globale forhold
- Undersøge konkrete økonomiske prioriteringsproblemer nationalt, regionalt og globalt og diskutere løsninger herpå.
- Forklare begivenheder og udviklingstendenser i det internationale system og diskutere Danmarks handlemuligheder i forbindelse hermed.
- Demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
- Forholde sig kritisk til forskelligartede materialer fra forskellige typer afsendere og anvende viden om samfundsvidenskabelig metode til at gennemføre mindre empiriske undersøgelser.
- Påvise faglige sammenhænge og udviklingstendenser ved hjælp af foreliggende og egne beregninger, tabeller, diagrammer og modeller med brug af digitale hjælpemidler.
- Analysere og formidle – skriftligt og mundtligt – empiriske og teoretiske sammenhænge på en struktureret og nuanceret måde på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af fagets terminologi.
- På et fagligt grundlag argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter, placere disse i en teoretisk sammenhæng og indgå i en faglig dialog.
Kernestof:
International politik:
- Mål og muligheder i Danmarks udenrigspolitik.
Metode:
- Kvalitativ og kvantitativ metode, herunder tilrettelæggelse og gennemførelse af undersøgelser samt systematisk behandling af forskellige typer data.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
Velfærdsstatens udfordringer
Dette sidste forløb er det andet økonomiforløb. Der er fokus på de forskellige velfærdsmodeller (Esping Andersen). Analysen og diskussionen i forløbet har centreret sig om velfærdsstatens udfordringer samt løsningsforslag.
Faglige mål:
- Anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige problemstillinger i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå.
- Anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet og forskellige teorier fra fagets discipliner til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemstillinger og udviklingstendenser.
- Demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
- Formulere præcise faglige problemstillinger, herunder hypoteser, og indsamle og bearbejde dansk og fremmedsproget materiale, herunder statistisk materiale, til at undersøge og diskutere problemstillinger og konkludere.
- Påvise faglige sammenhænge og udviklingstendenser ved hjælp af foreliggende og egne beregninger, tabeller, diagrammer og modeller med brug af digitale hjælpemidler.
- Analysere og formidle – skriftligt og mundtligt – empiriske og teoretiske sammenhænge på en struktureret og nuanceret måde på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af fagets terminologi.
Kernestof:
Økonomi:
- Velfærdsprincipper og forholdet mellem stat, civilsamfund og marked, herunder markedsmekanismen og politisk påvirkning heraf.
- Makroøkonomiske sammenhænge, bæredygtig udvikling, målkonflikter og styring nationalt, regionalt og globalt.
Metode
- Kvalitativ og kvantitativ metode, herunder tilrettelæggelse og gennemførelse af undersøgelser samt systematisk behandling af forskellige typer data.
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Samfundsfaglige metoder.pdf Læs side 1-8 i dit metodekompendie her. Hvis du har nogle spørgsmål - så skriv dem endelig ned :-) Så tager vi det i modulet
-
Medbring Økonomibogen
-
Opgave i modulet!
-
Nibuhr Andersen. Lene, Sinding Skött, Jakob9788779704770: ØKONOMIBOGEN 2. UDG., Columbus; sider: 179-207, 210-238, 270-278
-
Politikbogen | POLITIKBOGEN
-
8.2 Hvad er en velfærdsstat?
-
11. Velfærdsstatens udfordringer.pptx
-
Gør din diskussion om konsekvenserne for Obamacare færdig. (som vi startede sidst)
-
Indkomstskat.xlsx
-
Besvar i punktform: Hvad ville det sige, at "Der er en finansierings- og forventningsudfordring" for velfærdsstaten?
-
Sikkerhed i international politik (3 sider).docx
-
Samme lektie som i går. Se forrige modul.
-
Opgave_62 (3g).xlsx
-
Noter hvad følgende begreber dækker over:
-
Opgave_143 (2).xlsx
-
Lektie 1: Bliv færdige med din besvarelse af de to småopgaver vi lavede i første modul
-
Opgave_143 (2) (2).xlsx
-
Lektie 2: Læs om hvordan globalisering udfordrer velfærdsstaten. Noter hvordan.
-
Samfundsfaglige metoder.pdf
-
Besvar spørgsmålet som teksten stiller i punktform. Hvordan påvirker velfærdsmodellerne det økonomiske kredsløb?
-
Vi arbejder i modulet ☺️
-
Synopsis mundtlig samfundsfag (og problemstillinger).docx
-
Alle har læst empirien/bilagene igennem og skrevet noter
-
Arbejd på synopsis eller opgaven til på onsdag :-)
-
Sørg for at computeren er opladt + medbring noget at skrive med i hånden: Kuglepen og overstregningstusch er godt!
-
Metode-begreber.pptx
-
Medbring en opladt computer (og oplader) + medbring overstregningstusch i skriveredskaber. I hele modulet skal du skrive en undersøgelse.
-
Medbring headset!
-
Medbring en opladt computer (og oplader). I hele modulet skal du skrive en diskussion.
-
Læs op på diskusison-genren i "Sådan skriver du i samfundsfag"
-
A3.mp4
-
Læs tekst, se videoer og besvar tekst:
-
16. Globaliseringen af verdensøkonomien | ØkonomiNU. En grundbog til samfundsøkonomi
-
16.1 Den globale handel får større betydning | ØkonomiNU. En grundbog til samfundsøkonomi
-
16.6 Globaliseringens forside | ØkonomiNU. En grundbog til samfundsøkonomi
-
16.7 Globaliseringens bagside | ØkonomiNU. En grundbog til samfundsøkonomi
-
Modulopgaver - besvares individuelt i elevfeedback inden kl 15.15 i dag:
-
6.2 Udviklingsstrategierne | Udviklingsøkonomi
-
Rostows faseteori | Udviklingsøkonomi
-
Redegøre for "Rostows faseteori". Beskriv i punkter hvad den handler om
-
Medbring økonomibogen :)
-
Afkobling
-
Besvar
-
Landecases (3 s).docx
-
Afrika kunne sagtens klare sig selv - men det ville betyde politisk selvmord for mange ledere (5 s).docx
-
Afrikas småbønder har nøglen til at løfte afrikanerne ud af fattigdommen (5 s).docx
-
Vi arbejder bla med udledning og statistisk usikkerhed :)
-
Tabel_1-19175.xlsx
-
Statistisk usikkerhed med 95% konfidensintervaller - beregn selv.xlsx
-
Statistisk usikkerhed med 95% konfidensintervaller - regnemaskine.xlsx
-
BegrebsTeorikort.docx
-
Den lille hjælper til samfundsfag | DEN LILLE HJÆLPER TIL SAMFUNDSFAG
-
BeToEn i Samf.docx
-
3g hypotese.zip
-
Hypoteser.pptx
-
1. Velkommen til international politik | International PolitikNU – magtbalance, værdier og samarbejde
-
Vi skal lave eksamensgrupper 🥳
-
5.1 Rusland i det 21. århundrede | International PolitikNU – magtbalance, værdier og samarbejde
-
Sådan skriver du i samfundsfag | SÅDAN SKRIVER DU I SAMFUNDSFAG
-
Samf-kogebogen | Samf-kogebogen
-
Det politiske Europa | DET POLITISKE EUROPA
-
Økonomibogen | ØKONOMIBOGEN
-
Økonomiens kernestof | ØKONOMIENS KERNESTOF
-
Udviklingsøkonomi | Udviklingsøkonomi
-
Køn og ligestilling | KØN OG LIGESTILLING
-
Politikkens kernestof | POLITIKKENS KERNESTOF
-
Velfærdsstaten under pres | VELFÆRDSSTATEN UNDER PRES
-
Sociologibogen | SOCIOLOGIBOGEN
-
Sociologiens kernestof | SOCIOLOGIENS KERNESTOF
-
International PolitikNU - magtbalance, værdier og samarbejde | International PolitikNU – magtbalance, værdier og samarbejde
-
IP-bogen | IP-BOGEN
-
Metodebogen | METODEBOGEN
-
Luk samfundet op! | LUK SAMFUNDET OP!
-
Arbejde og arbejdsmarked | ARBEJDE OG ARBEJDSMARKED
-
Kampen om Arktis | Kampen om Arktis
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
22 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/52/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d51784134203",
"T": "/lectio/52/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d51784134203",
"H": "/lectio/52/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d51784134203"
}