Holdet 2022 SA/b - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Birkerød Gymnasium og HF
Fag og niveau Samfundsfag A
Lærer(e) Jonas Søderberg
Hold 2022 SA/b (1b SA, 2b SA, 3b SA)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Grundforløb: Klimaforandringer og klimakamp
Titel 2 Ideologi samt vælger- og partiadfærd
Titel 3 Medier, demokrati og medborgerskab
Titel 4 Det senmoderne samfund - Er social arv stærk i DK?
Titel 5 IP – den nye verdensorden?
Titel 6 USA's interne spændinger (og udenrigspolitik)
Titel 7 EU - mere eller mindre?
Titel 8 Danmarks økonomi
Titel 9 Køn og ligestilling
Titel 10 Danmarks udenrigspolitik -mål og muligheder/midler
Titel 11 Velfærdsstatens udfordringer

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Grundforløb: Klimaforandringer og klimakamp

Forløbet udgør grundforløbet i samfundsfag 2022.

Forløbet giver grundviden om klimaforandringerne med henblik på at forstå, hvilken rolle samfundet, dets individer og strukturer spiller og kan spille i løsningen af de klimarelaterede udfordringer, som verden er vidne til.

Sociologisk undersøges følgende:
Hvordan kan vi forklare individets klimaadfærd?
Hvilken rolle spiller forbrug og livsstil i en tid med klimaforandringer?
Hvilken rolle spiller klimabevægelser i kampen mod klimaforandringerne?
Hvilke centrale sociologiske teorier kan forklare de samfundsforandringer, som er knyttet til klimaforandringerne?

Politisk undersøges følgende:
Hvad kendetegner den danske klimapolitik, og hvordan skabes den?
Hvad mener og hvordan agerer de politiske partier over for vælgerne i klimaspørgsmål?:
Partiernes klimapolitik belyses via partilederdebat 5. oktober 2022
Hockeystav-strategien dokumenteres med Explainer-udsendelse fra DR1.

Økonomisk undersøges følgende:
Bæredygtighed ift. økonomisk vækst
Betydningen af stat, marked og civilsamfund

IP-teoretisk undersøges følgende
Globaliseringens årsager, karakter og konsekvenser (fx klimaflygtninge og klimasikkerhed i forlængelse af Ukrainekrig og energikrise)

Metodiske tilgange:
Kvantitativ og kvalitativ metode i form af statistisk materiale fra især spørgeundersøgelser fra Concito og synspunktsmateriale (skriftligt og mundtligt).

Faglige mål:
-anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at redegøre for aktuelle samfundsmæssige problemer og diskutere løsninger herpå
-anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemer
-undersøge aktuelle politiske beslutninger
-undersøge sammenhænge mellem relevante baggrundsvariable og sociale og kulturelle mønstre
-demonstrere viden om fagets identitet og metoder
-formulere samfundsfaglige spørgsmål og indsamle, kritisk vurdere og anvende forskellige materialetyper til at dokumentere faglige sammenhænge
-formidle indholdet i enkle modeller, tabeller og diagrammer med brug af digitale hjælpemidler
-formidle faglige sammenhænge på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af faglige begreber
argumentere for egne synspunkter på et fagligt grundlag og indgå i en faglig dialog.

Klimaforandringerne og dets årsager og konsekvenser belyses ved følgende kernestof:

Sociologi:
Identitetsdannelse og socialisering
-Michel Maffesoli - Neo-tribale fællesskaber
-Ulrik Beck - Risikosamfundets fællesskaber bliver farefællesskaber
-Hartmut Rosa - Accelerationssamfundet

Politik:
Politiske partier i Danmark og politiske ideologier
Politiske beslutningsprocesser i Danmark
Det politiske system
Værdi- og fordelingspolitik
Folketingsvalget 2019
Vælgerne og klima
De politiske partier og klima

Økonomi:
Stat, marked og civilsamfund
Markedsøkonomi, planøkonomi og blandingsøkonomi
Økonomiske mål og målkonflikter
Grøn omstilling - klimatiltag

International Politik:
Globalisering
-Push-pullfaktorer: Klimaflygtninge
-Zygmunt Bauman: 'Turisten og vagabonden'
-John Urry: Mobilitet og klimaforandringer – fremtidsscenarier
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 1 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Ideologi samt vælger- og partiadfærd

Forløbet indledes med en introduktion til politologi. Herefter en redegørelse af ideologierne (klassiske og forgreninger), vælgertyper og adfærdsteori (partier og vælgere).
Herefter en analyse af ideologierne i dansk politik, samt en diskussion af hvor stærke ideologierne er (ideologi vs. Partiadfærd).

Faglige mål:
- Anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige problemstillinger i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå.
- Anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet og forskellige teorier fra fagets discipliner til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemstillinger og udviklingstendenser.
- Forholde sig kritisk til forskelligartede materialer fra forskellige typer afsendere og anvende viden om samfundsvidenskabelig metode til at gennemføre mindre empiriske undersøgelser.
- Påvise faglige sammenhænge og udviklingstendenser ved hjælp af foreliggende og egne beregninger, tabeller, diagrammer og modeller med brug af digitale hjælpemidler.
- Analysere og formidle – skriftligt og mundtligt – empiriske og teoretiske sammenhænge på en struktureret og nuanceret måde på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af fagets terminologi.

Kernestof:

Politik:
- Politiske ideologier, skillelinjer, partiadfærd og vælgeradfærd.

Metode:
- Kvalitativ og kvantitativ metode, herunder tilrettelæggelse og gennemførelse af undersøgelser samt systematisk behandling af forskellige typer data.

Kernestof:
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Det borgerlige Danmark 13-12-2022
Hypoteseopgave 24-01-2023
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Medier, demokrati og medborgerskab

Forløbet har fokus på forskellige forståelser af mediernes rolle samt forskellige teoretiske forståelser af demokratiet. (Konkurrence – og deltagelsesdemokrati, Robert Dahls demokratiforståelse og Habermas deliberative demokrati)

Afslutningsvis er der fokus på medborgerskab og modborgerskab.


Faglige mål:
- Anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige problemstillinger i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå.
- Anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet og forskellige teorier fra fagets discipliner til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemstillinger og udviklingstendenser.
- Forholde sig kritisk til forskelligartede materialer fra forskellige typer afsendere og anvende viden om samfundsvidenskabelig metode til at gennemføre mindre empiriske undersøgelser.
- Påvise faglige sammenhænge og udviklingstendenser ved hjælp af foreliggende og egne beregninger, tabeller, diagrammer og modeller med brug af digitale hjælpemidler.
- Analysere og formidle – skriftligt og mundtligt – empiriske og teoretiske sammenhænge på en struktureret og nuanceret måde på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af fagets terminologi.
- På et fagligt grundlag argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter, placere disse i en teoretisk sammenhæng og indgå i en faglig dialog.

Kernestof:
sociologi:
- Politisk meningsdannelse og medier, herunder adfærd på de sociale medier.

Metode:
- Kvalitativ og kvantitativ metode, herunder tilrettelæggelse og gennemførelse af undersøgelser samt systematisk behandling af forskellige typer data.
- Statistiske mål, herunder lineær regression og statistisk usikkerhed.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Det senmoderne samfund - Er social arv stærk i DK?

Forløbet indledes med en intro af sociologi som videnskab. Teoretikere i fokus er Anthony Giddens, Pierre Bourdieu og Thomas Ziehe. Der er fokus på social arv som emnefelt, herunder betydningen af aktør og struktur i det danske senmoderne samfund. Til dette er teorierne brugt til at diskutere vægtningen af struktur og aktør ift. identitetsdannelse (fokus på unge mennesker)


Faglige mål:

- Anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige problemstillinger i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå.
- Anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet og forskellige teorier fra fagets discipliner til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemstillinger og udviklingstendenser.
- Forklare sammenhænge mellem samfundsforandringer og ændringer i sociale og kulturelle mønstre.
- Påvise faglige sammenhænge og udviklingstendenser ved hjælp af foreliggende og egne beregninger, tabeller, diagrammer og modeller med brug af digitale hjælpemidler.
- Demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
- Påvise faglige sammenhænge og udviklingstendenser ved hjælp af foreliggende og egne beregninger, tabeller, diagrammer og modeller med brug af digitale hjælpemidler.
- Analysere og formidle – skriftligt og mundtligt – empiriske og teoretiske sammenhænge på en struktureret og nuanceret måde på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af fagets terminologi.

Kernestof:
Sociologi:
- Identitetsdannelse og socialisering samt social differentiering og kulturelle mønstre i forskellige lande, herunder Danmark.
- Politisk meningsdannelse og medier, herunder adfærd på de sociale medier.
- Samfundsforandringer og forholdet mellem aktør og struktur.

Metode:
- Kvalitativ og kvantitativ metode, herunder tilrettelæggelse og gennemførelse af undersøgelser samt systematisk behandling af forskellige typer data.



Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 19 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 IP – den nye verdensorden?

Forløbet er en indledning til international politik og verdensordenen i det 21. århundrende.

Forløbet indledes med forståelse af hvad der kendetegner uni-, bi-, og multipolær verdensorden. Herefter en redegørelse af IP-teorierne: Realisme, neorealisme, liberalisme, neoliberalisme, konstuktivismen og den engelske skole.

Aflslutningsvis er der en diskussion de ikke-vestlige magtes fremgang i verdensordenen. Særlig fokus på Ruslands ageren i det 21. århundrede (krig med Ukraine)

Forløbet er blevet afsluttet med  gruppe-arbejde og fremlæggelse om at forstå Israel-Palæstina konflikten i Gaza ud fra IP-teorierne.


Opdatering;
I slutningen af 3g har der været fokus på globalisering og ikke-vestlige magter.

Faglige mål:
- Anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige problemstillinger i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå.
- Anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet og forskellige teorier fra fagets discipliner til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemstillinger og udviklingstendenser.
- Undersøge og dokumentere et politikområde, herunder betydningen af EU og globale forhold
- Forholde sig kritisk til forskelligartede materialer fra forskellige typer afsendere og anvende viden om samfundsvidenskabelig metode til at gennemføre mindre empiriske undersøgelser.
- Påvise faglige sammenhænge og udviklingstendenser ved hjælp af foreliggende og egne beregninger, tabeller, diagrammer og modeller med brug af digitale hjælpemidler.
- Analysere og formidle – skriftligt og mundtligt – empiriske og teoretiske sammenhænge på en struktureret og nuanceret måde på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af fagets terminologi.

Kernestof:
International Politik:
- Aktører, magt, sikkerhed, konflikter og integration i Europa og internationalt.
- Globalisering og samfundsudvikling i lande på forskellige udviklingstrin.

Metode
- Kvalitativ og kvantitativ metode, herunder tilrettelæggelse og gennemførelse af undersøgelser samt systematisk behandling af forskellige typer data.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 USA's interne spændinger (og udenrigspolitik)

Forløbet handler om at forstå de sociale spændinger der foregår i USA. Først redegøres for det det politiske system, og dernæst er der fokus på integrationsmodeller i landet.

Herefter et fokus på The American Dream som socialt fænomen (Dette er også emnet til klassens SRO med engelsk-faget). Eleverne præsenteres kort for komparativ metode.

Afslutningsvis er der fokus på amerikansk udenrigspolitik


Faglige mål:
- Anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige problemstillinger i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå.
- Anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet og forskellige teorier fra fagets discipliner til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemstillinger og udviklingstendenser.
- Undersøge og dokumentere et politikområde, herunder betydningen af EU og globale forhold
- Påvise faglige sammenhænge og udviklingstendenser ved hjælp af foreliggende og egne beregninger, tabeller, diagrammer og modeller med brug af digitale hjælpemidler.
- Analysere og formidle – skriftligt og mundtligt – empiriske og teoretiske sammenhænge på en struktureret og nuanceret måde på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af fagets terminologi.

Kernestof:
Sociologi:
- Identitetsdannelse og socialisering samt social differentiering og kulturelle mønstre i forskellige lande, herunder Danmark.

International politik:
- Aktører, magt, sikkerhed, konflikter og integration i Europa og internationalt.

Metode:
- Kvalitativ og kvantitativ metode, herunder tilrettelæggelse og gennemførelse af undersøgelser samt systematisk behandling af forskellige typer data.
- Komparativ metode og casestudier.

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 23 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 EU - mere eller mindre?

Indledningsvis har forløbet en gennemgang af EU’s tre hovedinstitutioner (Kommissionen, Parlamentet og Ministerrådet).

Herefter et fokus på hvilke opgaver EU står overfor i dag – særlig fordele/ulemper ved fælles udenrigs- og sikkerhedspolitik.

Faglige mål:
- Anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige problemstillinger i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå.
- Anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet og forskellige teorier fra fagets discipliner til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemstillinger og udviklingstendenser.
- Undersøge og dokumentere et politikområde, herunder betydningen af EU og globale forhold
- Påvise faglige sammenhænge og udviklingstendenser ved hjælp af foreliggende og egne beregninger, tabeller, diagrammer og modeller med brug af digitale hjælpemidler.
- Analysere og formidle – skriftligt og mundtligt – empiriske og teoretiske sammenhænge på en struktureret og nuanceret måde på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af fagets terminologi.

Kernestof:
- Globaliseringens og EU’s betydning for den økonomiske udvikling i Danmark, herunder konkurrenceevne og arbejdsmarkedsforhold.

International politik:
- Aktører, magt, sikkerhed, konflikter og integration i Europa og internationalt.

Metode:
- Kvalitativ og kvantitativ metode, herunder tilrettelæggelse og gennemførelse af undersøgelser samt systematisk behandling af forskellige typer data.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 21 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Danmarks økonomi

Forløbet indledes med introduktion af samfundsøkonomi, og hvordan det adskiller sig fra privatøkonomi. Herefter er det første fokus på mikroøkonomi (Markedsmekanisme og priselasticitet). Dette efterfølges af makroøkonomi som udgør forløbets tungeste del. Udover en gennemgang af hvad der kendetegner makroøkonomi har der været anvendt økonomisk teori til at diskutere hvordan en god økonomi sikres.


Faglige mål:
- Anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige problemstillinger i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå.
- Anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet og forskellige teorier fra fagets discipliner til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemstillinger og udviklingstendenser.
- Forholde sig kritisk til forskelligartede materialer fra forskellige typer afsendere og anvende viden om samfundsvidenskabelig metode til at gennemføre mindre empiriske undersøgelser.
- Påvise faglige sammenhænge og udviklingstendenser ved hjælp af foreliggende og egne beregninger, tabeller, diagrammer og modeller med brug af digitale hjælpemidler.
- Analysere og formidle – skriftligt og mundtligt – empiriske og teoretiske sammenhænge på en struktureret og nuanceret måde på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af fagets terminologi.

Kernestof:
Økonomi:
- Velfærdsprincipper og forholdet mellem stat, civilsamfund og marked, herunder markedsmekanismen og politisk påvirkning heraf.
- Globaliseringens og EU’s betydning for den økonomiske udvikling i Danmark, herunder konkurrenceevne og arbejdsmarkedsforhold.
- Makroøkonomiske sammenhænge, bæredygtig udvikling, målkonflikter og styring nationalt, regionalt og globalt.

Metode:
- Kvalitativ og kvantitativ metode, herunder tilrettelæggelse og gennemførelse af undersøgelser samt systematisk behandling af forskellige typer data.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 22 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 Køn og ligestilling

Dette temabaserede forløb dækker et emnefelt ”køn og ligestilling” ud fra en politisk, sociologisk og økonomisk vinkel. Til alle vinkler har der været fokus på at kunne belyse emnet meget forskelligt – alt ud fra hvilke begreber og teorier der benyttes

Faglige mål:
- Anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige problemstillinger i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå.
- Anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet og forskellige teorier fra fagets discipliner til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemstillinger og udviklingstendenser.
- Forklare sammenhænge mellem samfundsforandringer og ændringer i sociale og kulturelle mønstre.
- Undersøge konkrete økonomiske prioriteringsproblemer nationalt, regionalt og globalt og diskutere løsninger herpå.
- Demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
- Formulere præcise faglige problemstillinger, herunder hypoteser, og indsamle og bearbejde dansk og fremmedsproget materiale, herunder statistisk materiale, til at undersøge og diskutere problemstillinger og konkludere.
- Forholde sig kritisk til forskelligartede materialer fra forskellige typer afsendere og anvende viden om samfundsvidenskabelig metode til at gennemføre mindre empiriske undersøgelser.
- Påvise faglige sammenhænge og udviklingstendenser ved hjælp af foreliggende og egne beregninger, tabeller, diagrammer og modeller med brug af digitale hjælpemidler.
- Analysere og formidle – skriftligt og mundtligt – empiriske og teoretiske sammenhænge på en struktureret og nuanceret måde på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af fagets terminologi.
- På et fagligt grundlag argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter, placere disse i en teoretisk sammenhæng og indgå i en faglig dialog.

Kernestof:
Sociologi
- Samfundsforandringer og forholdet mellem aktør og struktur.
- Identitetsdannelse og socialisering samt social differentiering og kulturelle mønstre i forskellige lande, herunder Danmark.

Politik:
- Politiske ideologier, skillelinjer, partiadfærd og vælgeradfærd.
- Magt- og demokratiopfattelser samt rettigheder og pligter i et demokratisk samfund, herunder ligestilling mellem kønnene.

Metode:
- Kvalitativ og kvantitativ metode, herunder tilrettelæggelse og gennemførelse af undersøgelser samt systematisk behandling af forskellige typer data.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 31 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 Danmarks udenrigspolitik -mål og muligheder/midler

Dette korte forløb dækker hvad der kendetegner staters sikkerheds- og udenrigspolitik, med fokus på mål og midler/muligheder.

Der bringes referencer til USA-forløbet i 2g, men ellers har fokus været på Danmark.


Faglige mål:
- Anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige problemstillinger i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå.
- Anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet og forskellige teorier fra fagets discipliner til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemstillinger og udviklingstendenser.
- Undersøge og dokumentere et politikområde, herunder betydningen af EU og globale forhold
- Undersøge konkrete økonomiske prioriteringsproblemer nationalt, regionalt og globalt og diskutere løsninger herpå.
- Forklare begivenheder og udviklingstendenser i det internationale system og diskutere Danmarks handlemuligheder i forbindelse hermed.
- Demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
- Forholde sig kritisk til forskelligartede materialer fra forskellige typer afsendere og anvende viden om samfundsvidenskabelig metode til at gennemføre mindre empiriske undersøgelser.
- Påvise faglige sammenhænge og udviklingstendenser ved hjælp af foreliggende og egne beregninger, tabeller, diagrammer og modeller med brug af digitale hjælpemidler.
- Analysere og formidle – skriftligt og mundtligt – empiriske og teoretiske sammenhænge på en struktureret og nuanceret måde på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af fagets terminologi.
- På et fagligt grundlag argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter, placere disse i en teoretisk sammenhæng og indgå i en faglig dialog.

Kernestof:
International politik:
- Mål og muligheder i Danmarks udenrigspolitik.

Metode:
- Kvalitativ og kvantitativ metode, herunder tilrettelæggelse og gennemførelse af undersøgelser samt systematisk behandling af forskellige typer data.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11 Velfærdsstatens udfordringer

Dette sidste forløb er det andet økonomiforløb. Der er fokus på de forskellige velfærdsmodeller (Esping Andersen). Analysen og diskussionen i forløbet har centreret sig om velfærdsstatens udfordringer samt løsningsforslag.



Faglige mål:
- Anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige problemstillinger i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå.
- Anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet og forskellige teorier fra fagets discipliner til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemstillinger og udviklingstendenser.
- Demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
- Formulere præcise faglige problemstillinger, herunder hypoteser, og indsamle og bearbejde dansk og fremmedsproget materiale, herunder statistisk materiale, til at undersøge og diskutere problemstillinger og konkludere.
- Påvise faglige sammenhænge og udviklingstendenser ved hjælp af foreliggende og egne beregninger, tabeller, diagrammer og modeller med brug af digitale hjælpemidler.
- Analysere og formidle – skriftligt og mundtligt – empiriske og teoretiske sammenhænge på en struktureret og nuanceret måde på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af fagets terminologi.

Kernestof:
Økonomi:
- Velfærdsprincipper og forholdet mellem stat, civilsamfund og marked, herunder markedsmekanismen og politisk påvirkning heraf.
- Makroøkonomiske sammenhænge, bæredygtig udvikling, målkonflikter og styring nationalt, regionalt og globalt.

Metode
- Kvalitativ og kvantitativ metode, herunder tilrettelæggelse og gennemførelse af undersøgelser samt systematisk behandling af forskellige typer data.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 22 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer