Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
Birkerød Gymnasium og HF
|
Fag og niveau
|
Samfundsfag A
|
Lærer(e)
|
Jonas Søderberg
|
Hold
|
2022 SA/d (1d SA, 2d SA, 3d SA)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Grundforløb: Klimaforandringer og klimakamp
Forløbet udgør grundforløbet i samfundsfag 2022.
Forløbet giver grundviden om klimaforandringerne med henblik på at forstå, hvilken rolle samfundet, dets individer og strukturer spiller og kan spille i løsningen af de klimarelaterede udfordringer, som verden er vidne til.
Sociologisk undersøges følgende:
Hvordan kan vi forklare individets klimaadfærd?
Hvilken rolle spiller forbrug og livsstil i en tid med klimaforandringer?
Hvilken rolle spiller klimabevægelser i kampen mod klimaforandringerne?
Hvilke centrale sociologiske teorier kan forklare de samfundsforandringer, som er knyttet til klimaforandringerne?
Politisk undersøges følgende:
Hvad kendetegner den danske klimapolitik, og hvordan skabes den?
Hvad mener og hvordan agerer de politiske partier over for vælgerne i klimaspørgsmål?:
Partiernes klimapolitik belyses via partilederdebat 5. oktober 2022
Hockeystav-strategien dokumenteres med Explainer-udsendelse fra DR1.
Økonomisk undersøges følgende:
Bæredygtighed ift. økonomisk vækst
Betydningen af stat, marked og civilsamfund
IP-teoretisk undersøges følgende
Globaliseringens årsager, karakter og konsekvenser (fx klimaflygtninge og klimasikkerhed i forlængelse af Ukrainekrig og energikrise)
Metodiske tilgange:
Kvantitativ og kvalitativ metode i form af statistisk materiale fra især spørgeundersøgelser fra Concito og synspunktsmateriale (skriftligt og mundtligt).
Faglige mål:
-anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at redegøre for aktuelle samfundsmæssige problemer og diskutere løsninger herpå
-anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemer
-undersøge aktuelle politiske beslutninger
-undersøge sammenhænge mellem relevante baggrundsvariable og sociale og kulturelle mønstre
-demonstrere viden om fagets identitet og metoder
-formulere samfundsfaglige spørgsmål og indsamle, kritisk vurdere og anvende forskellige materialetyper til at dokumentere faglige sammenhænge
-formidle indholdet i enkle modeller, tabeller og diagrammer med brug af digitale hjælpemidler
-formidle faglige sammenhænge på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af faglige begreber
argumentere for egne synspunkter på et fagligt grundlag og indgå i en faglig dialog.
Klimaforandringerne og dets årsager og konsekvenser belyses ved følgende kernestof:
Sociologi:
Identitetsdannelse og socialisering
-Michel Maffesoli - Neo-tribale fællesskaber
-Ulrik Beck - Risikosamfundets fællesskaber bliver farefællesskaber
-Hartmut Rosa - Accelerationssamfundet
Politik:
Politiske partier i Danmark og politiske ideologier
Politiske beslutningsprocesser i Danmark
Det politiske system
Værdi- og fordelingspolitik
Folketingsvalget 2019
Vælgerne og klima
De politiske partier og klima
Økonomi:
Stat, marked og civilsamfund
Markedsøkonomi, planøkonomi og blandingsøkonomi
Økonomiske mål og målkonflikter
Grøn omstilling - klimatiltag
International Politik:
Globalisering
-Push-pullfaktorer: Klimaflygtninge
-Zygmunt Bauman: 'Turisten og vagabonden'
-John Urry: Mobilitet og klimaforandringer – fremtidsscenarier
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
1 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Ideologi samt vælger- og partiadfærd
Forløbet indledes med en introduktion til politologi. Herefter en redegørelse af ideologierne (klassiske og forgreninger), vælgertyper og adfærdsteori (partier og vælgere).
Herefter en analyse af ideologierne i dansk politik, samt en diskussion af hvor stærke ideologierne er (ideologi vs. Partiadfærd).
Faglige mål:
- Anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige problemstillinger i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå.
- Anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet og forskellige teorier fra fagets discipliner til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemstillinger og udviklingstendenser.
- Forholde sig kritisk til forskelligartede materialer fra forskellige typer afsendere og anvende viden om samfundsvidenskabelig metode til at gennemføre mindre empiriske undersøgelser.
- Påvise faglige sammenhænge og udviklingstendenser ved hjælp af foreliggende og egne beregninger, tabeller, diagrammer og modeller med brug af digitale hjælpemidler.
- Analysere og formidle – skriftligt og mundtligt – empiriske og teoretiske sammenhænge på en struktureret og nuanceret måde på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af fagets terminologi.
Kernestof:
Politik:
- Politiske ideologier, skillelinjer, partiadfærd og vælgeradfærd.
Metode:
- Kvalitativ og kvantitativ metode, herunder tilrettelæggelse og gennemførelse af undersøgelser samt systematisk behandling af forskellige typer data.
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Glenstrup Jensby, Jakob; Ellegaard Pedersen, Anders; Brøndum, Peter9788779703803: POLITIKBOGEN, Columbus; sider: 12-16, 19-24, 28-64, 68-93, 96-107, 119-124
-
Minimumsnormeringer (1 side).docx
-
Pædagoger er reduceret til livreddere. Men børn har brug for nærvær, ikke bare opsyn (1 side).docx
-
Hvad handler den kønspolitiske skillelinje om? (3 sider)
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Medier, demokrati og medborgerskab
Forløbet har fokus på forskellige forståelser af mediernes rolle samt forskellige teoretiske forståelser af demokratiet. (Konkurrence – og deltagelsesdemokrati, Robert Dahls demokratiforståelse og Habermas deliberative demokrati)
Afslutningsvis er der fokus på medborgerskab og modborgerskab.
Faglige mål:
- Anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige problemstillinger i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå.
- Anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet og forskellige teorier fra fagets discipliner til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemstillinger og udviklingstendenser.
- Forholde sig kritisk til forskelligartede materialer fra forskellige typer afsendere og anvende viden om samfundsvidenskabelig metode til at gennemføre mindre empiriske undersøgelser.
- Påvise faglige sammenhænge og udviklingstendenser ved hjælp af foreliggende og egne beregninger, tabeller, diagrammer og modeller med brug af digitale hjælpemidler.
- Analysere og formidle – skriftligt og mundtligt – empiriske og teoretiske sammenhænge på en struktureret og nuanceret måde på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af fagets terminologi.
- På et fagligt grundlag argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter, placere disse i en teoretisk sammenhæng og indgå i en faglig dialog.
Kernestof:
sociologi:
- Politisk meningsdannelse og medier, herunder adfærd på de sociale medier.
Metode:
- Kvalitativ og kvantitativ metode, herunder tilrettelæggelse og gennemførelse af undersøgelser samt systematisk behandling af forskellige typer data.
- Statistiske mål, herunder lineær regression og statistisk usikkerhed.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Det senmoderne samfund - Er social arv stærk i DK?
Forløbet indledes med en intro af sociologi som videnskab. Teoretikere i fokus er Anthony Giddens, Pierre Bourdieu og Thomas Ziehe. Der er fokus på social arv som emnefelt, herunder betydningen af aktør og struktur i det danske senmoderne samfund. Til dette er teorierne brugt til at diskutere vægtningen af struktur og aktør ift. identitetsdannelse (fokus på unge mennesker)
Faglige mål:
- Anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige problemstillinger i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå.
- Anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet og forskellige teorier fra fagets discipliner til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemstillinger og udviklingstendenser.
- Forklare sammenhænge mellem samfundsforandringer og ændringer i sociale og kulturelle mønstre.
- Påvise faglige sammenhænge og udviklingstendenser ved hjælp af foreliggende og egne beregninger, tabeller, diagrammer og modeller med brug af digitale hjælpemidler.
- Demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
- Påvise faglige sammenhænge og udviklingstendenser ved hjælp af foreliggende og egne beregninger, tabeller, diagrammer og modeller med brug af digitale hjælpemidler.
- Analysere og formidle – skriftligt og mundtligt – empiriske og teoretiske sammenhænge på en struktureret og nuanceret måde på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af fagets terminologi.
Kernestof:
Sociologi:
- Identitetsdannelse og socialisering samt social differentiering og kulturelle mønstre i forskellige lande, herunder Danmark.
- Politisk meningsdannelse og medier, herunder adfærd på de sociale medier.
- Samfundsforandringer og forholdet mellem aktør og struktur.
Metode:
- Kvalitativ og kvantitativ metode, herunder tilrettelæggelse og gennemførelse af undersøgelser samt systematisk behandling af forskellige typer data.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
IP – den nye verdensorden?
Forløbet er en indledning til international politik og verdensordenen i det 21. århundrende.
Forløbet indledes med forståelse af hvad der kendetegner uni-, bi-, og multipolær verdensorden. Herefter en redegørelse af IP-teorierne: Realisme, neorealisme, liberalisme, neoliberalisme, konstuktivismen og den engelske skole.
Aflslutningsvis er der en diskussion de ikke-vestlige magtes fremgang i verdensordenen. Særlig fokus på Ruslands ageren i det 21. århundrede (krig med Ukraine)
Forløbet er blevet afsluttet med gruppe-arbejde og fremlæggelse om at forstå Israel-Palæstina konflikten i Gaza ud fra IP-teorierne.
Opdatering;
I slutningen af 3g har der været fokus på globalisering og ikke-vestlige magter.
Faglige mål:
- Anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige problemstillinger i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå.
- Anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet og forskellige teorier fra fagets discipliner til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemstillinger og udviklingstendenser.
- Undersøge og dokumentere et politikområde, herunder betydningen af EU og globale forhold
- Forholde sig kritisk til forskelligartede materialer fra forskellige typer afsendere og anvende viden om samfundsvidenskabelig metode til at gennemføre mindre empiriske undersøgelser.
- Påvise faglige sammenhænge og udviklingstendenser ved hjælp af foreliggende og egne beregninger, tabeller, diagrammer og modeller med brug af digitale hjælpemidler.
- Analysere og formidle – skriftligt og mundtligt – empiriske og teoretiske sammenhænge på en struktureret og nuanceret måde på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af fagets terminologi.
Kernestof:
International Politik:
- Aktører, magt, sikkerhed, konflikter og integration i Europa og internationalt.
- Globalisering og samfundsudvikling i lande på forskellige udviklingstrin.
Metode
- Kvalitativ og kvantitativ metode, herunder tilrettelæggelse og gennemførelse af undersøgelser samt systematisk behandling af forskellige typer data.
|
Indhold
|
Kernestof:
-
1. Velkommen til international politik
-
1.1 Vi lever i en globaliseret verden
-
1.2 International politik i en globaliseret verden
-
Graves Sørensen, Jacob; Graves Rasmussen, Martin; Graves Rasmussen, Janus: IP & Ø, Columbus; sider: 11-39
-
2. Teorier og begreber
-
2.1 Realismen
-
2.2 Liberalismen
-
2.4 Konstruktivisme
-
2.3 Den Engelske Skole
-
2.5 Global Politisk Økonomi (GPØ)
-
2.6 Et overblik over teorierne
-
3. Hvilken verdensorden?
-
3.1 Den gamle verdensorden
-
3.2 Den liberale verdensorden
-
Gruppe 3 (Den engelske skole) underviser fra ca 9.50-10.30Gruppe 4 (GPØ) Mathias, Malika og Laura underviser ca fra 10.35 - 11.15
-
Afsnit
-
3.7 En post-liberal verdensorden?
-
3.9 Tematekst: En god eller en dårlig verdensorden i dag?
-
FN - De Forenede Nationer (2 sider).docx
-
Hvad kan FN gøre - Her er 5 svar (2 sider).docx
-
Lektie:
-
Opgaver andelsberegning.docx
-
Anmeldte straffelovsovertrædelser 1980-2021.xlsx
-
5. De ikke-vestlige stormagter
-
5.1 Rusland i det 21. århundrede
-
Lektiespørgsmål:
-
Folketal i Danmark, 1990-2040, i antal tusinder.xlsx
-
5.2 Kina - opstigende stormagt og partidiktatur | International PolitikNU – magtbalance, værdier og samarbejde
-
5.3 Indien – opstigende stormagt og folkerigt demokrati | International PolitikNU – magtbalance, værdier og samarbejde
-
5.4 BRIKS - en ramme for samarbejde? | International PolitikNU – magtbalance, værdier og samarbejde
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
USA's interne spændinger (og udenrigspolitik)
Forløbet handler om at forstå de sociale spændinger der foregår i USA. Først redegøres for det det politiske system, og dernæst er der fokus på integrationsmodeller i landet.
Herefter et fokus på The American Dream som socialt fænomen (Dette er også emnet til klassens SRO med engelsk-faget). Eleverne præsenteres kort for komparativ metode.
Afslutningsvis er der fokus på amerikansk udenrigspolitik
Faglige mål:
- Anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige problemstillinger i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå.
- Anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet og forskellige teorier fra fagets discipliner til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemstillinger og udviklingstendenser.
- Undersøge og dokumentere et politikområde, herunder betydningen af EU og globale forhold
- Påvise faglige sammenhænge og udviklingstendenser ved hjælp af foreliggende og egne beregninger, tabeller, diagrammer og modeller med brug af digitale hjælpemidler.
- Analysere og formidle – skriftligt og mundtligt – empiriske og teoretiske sammenhænge på en struktureret og nuanceret måde på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af fagets terminologi.
Kernestof:
Sociologi:
- Identitetsdannelse og socialisering samt social differentiering og kulturelle mønstre i forskellige lande, herunder Danmark.
International politik:
- Aktører, magt, sikkerhed, konflikter og integration i Europa og internationalt.
Metode:
- Kvalitativ og kvantitativ metode, herunder tilrettelæggelse og gennemførelse af undersøgelser samt systematisk behandling af forskellige typer data.
- Komparativ metode og casestudier.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
American Dream
Engelsk:
Dette forløb hander om amerikansk historie og identitet. Vi ser nærmere på:
- omstændighederne for, at USA blev grundlagt
- personer, der repræsenterer "the american dream"
Vi kigger på forskellige tekster og diskuterer blandt andet: Hvad er "the american dream"? Er den opnåelig for alle eller kun nogle? Hvad er forskellen på det danske og amerikanske samfund i forhold til social mobilitet?
Vi analyserer både fiction og non-fiction i forløbet.
Musik:
"America" - Neil Diamond (1980).
"This is America" - Childish Gambino (2028).
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
EU - mere eller mindre?
Indledningsvis har forløbet en gennemgang af EU’s tre hovedinstitutioner (Kommissionen, Parlamentet og Ministerrådet).
Herefter et fokus på hvilke opgaver EU står overfor i dag – særlig fordele/ulemper ved fælles udenrigs- og sikkerhedspolitik.
Faglige mål:
- Anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige problemstillinger i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå.
- Anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet og forskellige teorier fra fagets discipliner til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemstillinger og udviklingstendenser.
- Undersøge og dokumentere et politikområde, herunder betydningen af EU og globale forhold
- Påvise faglige sammenhænge og udviklingstendenser ved hjælp af foreliggende og egne beregninger, tabeller, diagrammer og modeller med brug af digitale hjælpemidler.
- Analysere og formidle – skriftligt og mundtligt – empiriske og teoretiske sammenhænge på en struktureret og nuanceret måde på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af fagets terminologi.
Kernestof:
- Globaliseringens og EU’s betydning for den økonomiske udvikling i Danmark, herunder konkurrenceevne og arbejdsmarkedsforhold.
International politik:
- Aktører, magt, sikkerhed, konflikter og integration i Europa og internationalt.
Metode:
- Kvalitativ og kvantitativ metode, herunder tilrettelæggelse og gennemførelse af undersøgelser samt systematisk behandling af forskellige typer data.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
20 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Danmarks økonomi
Forløbet indledes med introduktion af samfundsøkonomi, og hvordan det adskiller sig fra privatøkonomi. Herefter er det første fokus på mikroøkonomi (Markedsmekanisme og priselasticitet). Dette efterfølges af makroøkonomi som udgør forløbets tungeste del. Udover en gennemgang af hvad der kendetegner makroøkonomi har der været anvendt økonomisk teori til at diskutere hvordan en god økonomi sikres.
Faglige mål:
- Anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige problemstillinger i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå.
- Anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet og forskellige teorier fra fagets discipliner til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemstillinger og udviklingstendenser.
- Forholde sig kritisk til forskelligartede materialer fra forskellige typer afsendere og anvende viden om samfundsvidenskabelig metode til at gennemføre mindre empiriske undersøgelser.
- Påvise faglige sammenhænge og udviklingstendenser ved hjælp af foreliggende og egne beregninger, tabeller, diagrammer og modeller med brug af digitale hjælpemidler.
- Analysere og formidle – skriftligt og mundtligt – empiriske og teoretiske sammenhænge på en struktureret og nuanceret måde på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af fagets terminologi.
Kernestof:
Økonomi:
- Velfærdsprincipper og forholdet mellem stat, civilsamfund og marked, herunder markedsmekanismen og politisk påvirkning heraf.
- Globaliseringens og EU’s betydning for den økonomiske udvikling i Danmark, herunder konkurrenceevne og arbejdsmarkedsforhold.
- Makroøkonomiske sammenhænge, bæredygtig udvikling, målkonflikter og styring nationalt, regionalt og globalt.
Metode:
- Kvalitativ og kvantitativ metode, herunder tilrettelæggelse og gennemførelse af undersøgelser samt systematisk behandling af forskellige typer data.
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Regression
-
Nibuhr Andersen. Lene, Sinding Skött, Jakob9788779704770: ØKONOMIBOGEN 2. UDG., Columbus; sider: 26-38, 62-73, 82-95, 112-128, 138-146, 151-178
-
Pensum fokus
-
Pensum-fokus.
-
Medbring bogen
-
Afsnit
-
How to beregne i Excel.pdf
-
Indekstal
-
Kogebogen skriftlig samfundsfag.zip
-
Lav din udledning færdig (fra modulet i går)
-
Feedback-skema.docx
-
Vækst
-
Tag bogen med
-
Hvad kan der af tabel 6 udledes om udviklingen i dansk økonomi i perioden 2015-2020? Besvarelsen skal understøttes af relevante beregninger og du skal anvende viden om økonomi og konjunktursvingninger.
-
Pensum-fokus:
-
Skriv noter til de 2 mål. Betalingsbalance og balance på statens budget
-
Læs om hvorvidt omfordeling er et politisk eller økonomisk mål? Hvad synes du?Læs til sidst om bæredygtighed. Hvad er det, og hvad betyder bæredygtig vækst og nul-vækst?
-
Statistisk usikkerhed
-
Læs om indkomst- og valutapolitik. Hvad handler det om?
-
Hvad er strukturpolitik?
-
Økonomisk teori 1- Keynesianisme.docx
-
Økonomisk teori 2- Monetarismen .docx
-
Notér hvis du har nogle spørgsmål til teksten :)
-
To monetaristiske økonomer- Robert Lucas og Arthur Laffer.docx
-
Synopsis mundtlig samfundsfag.docx
-
Tema Udfordringer i dansk økonomi, 2024 halvt sæt.docx
-
At læse en tabel...
-
Mundtlig samfundsfag.pptx
-
Er flaskehalse på arbejdsmarkedet et problem for dansk økonomi (4 sider).pdf
-
Opgave: Færdiggør din synopsis! :)
-
Materialesæt -Udfordringer i dansk økonomi, 2024 halvt sæt.docx
-
Synopsis-skabelon mundtlig samfundsfag.docx
-
Danmarks Økonomi.pptx
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
19 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Køn og ligestilling
Dette temabaserede forløb dækker et emnefelt ”køn og ligestilling” ud fra en politisk, sociologisk og økonomisk vinkel. Til alle vinkler har der været fokus på at kunne belyse emnet meget forskelligt – alt ud fra hvilke begreber og teorier der benyttes
Faglige mål:
- Anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige problemstillinger i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå.
- Anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet og forskellige teorier fra fagets discipliner til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemstillinger og udviklingstendenser.
- Forklare sammenhænge mellem samfundsforandringer og ændringer i sociale og kulturelle mønstre.
- Undersøge konkrete økonomiske prioriteringsproblemer nationalt, regionalt og globalt og diskutere løsninger herpå.
- Demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
- Formulere præcise faglige problemstillinger, herunder hypoteser, og indsamle og bearbejde dansk og fremmedsproget materiale, herunder statistisk materiale, til at undersøge og diskutere problemstillinger og konkludere.
- Forholde sig kritisk til forskelligartede materialer fra forskellige typer afsendere og anvende viden om samfundsvidenskabelig metode til at gennemføre mindre empiriske undersøgelser.
- Påvise faglige sammenhænge og udviklingstendenser ved hjælp af foreliggende og egne beregninger, tabeller, diagrammer og modeller med brug af digitale hjælpemidler.
- Analysere og formidle – skriftligt og mundtligt – empiriske og teoretiske sammenhænge på en struktureret og nuanceret måde på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af fagets terminologi.
- På et fagligt grundlag argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter, placere disse i en teoretisk sammenhæng og indgå i en faglig dialog.
Kernestof:
Sociologi
- Samfundsforandringer og forholdet mellem aktør og struktur.
- Identitetsdannelse og socialisering samt social differentiering og kulturelle mønstre i forskellige lande, herunder Danmark.
Politik:
- Politiske ideologier, skillelinjer, partiadfærd og vælgeradfærd.
- Magt- og demokratiopfattelser samt rettigheder og pligter i et demokratisk samfund, herunder ligestilling mellem kønnene.
Metode:
- Kvalitativ og kvantitativ metode, herunder tilrettelæggelse og gennemførelse af undersøgelser samt systematisk behandling af forskellige typer data.
|
Indhold
|
Kernestof:
-
3.1 Hvad handler den kønspolitiske skillelinje om? (2,5 s)
-
Kapitel 3: Køn i politiske perspektiv (0,5 s)
-
3.1: Politik, magt og demokrati (3 s)
-
Udvidelse af politikbegrebet: De tre feministiske bølger (7 s)
-
Hvad er magt? (4 s)
-
3.2: Demokrati, repræsentation og deltagelse (3,5 s)
-
Er der forskel på mænds og kvinders politiske deltagelse? (6 s)
-
Præsidentvalget i USA handler rigtig meget (Oktober 2024).pdf
-
Opgavespørgsmål:
-
3.4: Politiske ideologier og køn
-
Liberalfeminisme
-
Kønskonservatisme og socialistisk feminisme
-
3.5: Mål og midler i ligestillingspolitikken
-
3.6: Ligestillingspolitik på EU-plan
-
Direktivet om kvindelige bestyrelsesmedlemmer
-
Kapitel 1: Køn i sociologisk perspektiv
-
1.1: Familien før og nu
-
Nye familietyper
-
Aflever din besvarelse af disse spørgsmål/småopgaver inden kl 17.00 i dag (på Elevfeedback)
-
Hvordan reguleres, ifølge Goffman, mødet mellem mennesker? (teori om fronstage/backstage og stigma) Backstage og Stigma) (5 s).docx
-
Opgavespørgsmål, empiri og arbejdsdokument (3a, 3d og 3k).zip
-
Workshop.pptx
-
Arb.Dok (notat).docx
-
Opgaver til modulet her:
-
1.6: Krop og seksualitet
-
Seksualitet, normer og kultur
-
Når grænser overskrides i en digitaliseret verden
-
Pensum-fokus: Redegør for det teori som der præsenteres i teksten!
-
1.7: Teorier om køn
-
Simone de Beauvoir, teorier om patriarkatet og diskursteorier
-
Intersektionalitet og kønsforskning
-
Besvar mens du læser:
-
5.1: Hvad er udenrigspolitik?
-
5.2: Hvad er de udenrigspolitiske mål?
-
5.3: Hvilke udenrigspolitiske midler kan staterne bruge?
-
Udfordringer og løsninger_del2.zip
-
Kapitel 9: Skriv et notat | SÅDAN SKRIVER DU I SAMFUNDSFAG
-
Opgavetyper i samfundsfag .docx
-
2024-12-10 Amerikansk Økonomi.pptx
-
Pensum-fokus: Besvar mens du læser!
-
5.4: Hvordan kan vi forklare staters udenrigspolitik?
-
5.5: Hvad kendetegner staters udenrigspolitiske adfærd?
-
Synopsis mundtlig samfundsfag (og problemstillinger).docx
-
10.1: Hvilke internationale udfordringer og trusler står Danmark over for?
-
10.2: Hvad har – historisk set – kendetegnet dansk udenrigs- og sikkerhedspolitik?
-
Danmarks udenrigspolitiske aktivisme
-
10.3: Hvorfor blev dansk udenrigs- og sikkerhedspolitik aktivistisk?
-
10.4: Diskussion: Hvilken udenrigs- og sikkerhedspolitik skal Danmark føre i en brydningstid?
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
24 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
Danmarks udenrigspolitik -mål og muligheder/midler
Dette korte forløb dækker hvad der kendetegner staters sikkerheds- og udenrigspolitik, med fokus på mål og midler/muligheder.
Der bringes referencer til USA-forløbet i 2g, men ellers har fokus været på Danmark.
Faglige mål:
- Anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige problemstillinger i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå.
- Anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet og forskellige teorier fra fagets discipliner til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemstillinger og udviklingstendenser.
- Undersøge og dokumentere et politikområde, herunder betydningen af EU og globale forhold
- Undersøge konkrete økonomiske prioriteringsproblemer nationalt, regionalt og globalt og diskutere løsninger herpå.
- Forklare begivenheder og udviklingstendenser i det internationale system og diskutere Danmarks handlemuligheder i forbindelse hermed.
- Demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
- Forholde sig kritisk til forskelligartede materialer fra forskellige typer afsendere og anvende viden om samfundsvidenskabelig metode til at gennemføre mindre empiriske undersøgelser.
- Påvise faglige sammenhænge og udviklingstendenser ved hjælp af foreliggende og egne beregninger, tabeller, diagrammer og modeller med brug af digitale hjælpemidler.
- Analysere og formidle – skriftligt og mundtligt – empiriske og teoretiske sammenhænge på en struktureret og nuanceret måde på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af fagets terminologi.
- På et fagligt grundlag argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter, placere disse i en teoretisk sammenhæng og indgå i en faglig dialog.
Kernestof:
International politik:
- Mål og muligheder i Danmarks udenrigspolitik.
Metode:
- Kvalitativ og kvantitativ metode, herunder tilrettelæggelse og gennemførelse af undersøgelser samt systematisk behandling af forskellige typer data.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
12
|
Velfærdsstatens udfordringer
Dette sidste forløb er det andet økonomiforløb. Der er fokus på de forskellige velfærdsmodeller (Esping Andersen). Analysen og diskussionen i forløbet har centreret sig om velfærdsstatens udfordringer samt løsningsforslag.
Faglige mål:
- Anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige problemstillinger i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå.
- Anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet og forskellige teorier fra fagets discipliner til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemstillinger og udviklingstendenser.
- Demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
- Formulere præcise faglige problemstillinger, herunder hypoteser, og indsamle og bearbejde dansk og fremmedsproget materiale, herunder statistisk materiale, til at undersøge og diskutere problemstillinger og konkludere.
- Påvise faglige sammenhænge og udviklingstendenser ved hjælp af foreliggende og egne beregninger, tabeller, diagrammer og modeller med brug af digitale hjælpemidler.
- Analysere og formidle – skriftligt og mundtligt – empiriske og teoretiske sammenhænge på en struktureret og nuanceret måde på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af fagets terminologi.
Kernestof:
Økonomi:
- Velfærdsprincipper og forholdet mellem stat, civilsamfund og marked, herunder markedsmekanismen og politisk påvirkning heraf.
- Makroøkonomiske sammenhænge, bæredygtig udvikling, målkonflikter og styring nationalt, regionalt og globalt.
Metode
- Kvalitativ og kvantitativ metode, herunder tilrettelæggelse og gennemførelse af undersøgelser samt systematisk behandling af forskellige typer data.
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Samfundsfaglige metoder.pdf Læs side 1-8 i dit metodekompendie her. Hvis du har nogle spørgsmål - så skriv dem endelig ned :-) Så tager vi det i modulet
-
Medbring Økonomibogen
-
BILAG 1.xlsx
-
Opgave: Brændstofpriser og inflation
-
Nibuhr Andersen. Lene, Sinding Skött, Jakob9788779704770: ØKONOMIBOGEN 2. UDG., Columbus; sider: 179-185, 188-207, 210-238, 270-278
-
Politikbogen | POLITIKBOGEN
-
8.3 Hvordan finansieres den danske velfærdsstat? (2 s)
-
Gør din diskussion om konsekvenserne for Obamacare færdig. (som vi startede sidst)
-
Besvar i punktform: Hvad ville det sige, at "Der er en finansierings- og forventningsudfordring" for velfærdsstaten?
-
Indkomstskat.xlsx
-
image.png
-
Samme lektie som sidst :-) Tjek sidste modul.
-
Sikkerhed i international politik (3 sider).docx
-
Samme lektie som i fredags. :)
-
Opgave_62 (3g).xlsx
-
Noter hvad følgende begreber dækker over:
-
Opgave_143.xlsx
-
Lektie 1: Bliv færdige med din besvarelse af de to småopgaver vi lavede i første modul
-
Opgave_143 (2) (2).xlsx
-
Lektie 2: Læs om hvordan globalisering udfordrer velfærdsstaten. Noter hvordan.
-
Samfundsfaglige metoder.pdf
-
Besvar spørgsmålet som teksten stiller i punktform. Hvordan påvirker velfærdsmodellerne det økonomiske kredsløb?
-
Vi arbejder i modulet ☺️
-
Synopsis mundtlig samfundsfag (og problemstillinger).docx
-
Dansk _konomi og velf_rdsstatens udfordringer.docx
-
Alle har læst empirien/bilagene igennem og skrevet noter
-
11. Velfærdsstatens udfordringer.pptx
-
Forslag til fremgang til mundtlig eksamen samfundsfag.docx
-
Arbejd på synopsis eller opgaven til på onsdag :-)
-
Sørg for at computeren er opladt + medbring noget at skrive med i hånden: Kuglepen og overstregningstusch er godt!
-
Metode-begreber.pptx
-
Medbring en opladt computer (og oplader) + medbring overstregningstusch i skriveredskaber. I hele modulet skal du skrive en undersøgelse.
-
skriv-og-aflever-2-undersøgelse.docx
-
Medbring headset!
-
Medbring en opladt computer (og oplader). I hele modulet skal du skrive en diskussion.
-
Læs op på diskusison-genren i "Sådan skriver du i samfundsfag"
-
A3.mp4
-
Læs tekst, se videoer og besvar tekst:
-
16. Globaliseringen af verdensøkonomien | ØkonomiNU. En grundbog til samfundsøkonomi
-
16.1 Den globale handel får større betydning | ØkonomiNU. En grundbog til samfundsøkonomi
-
16.6 Globaliseringens forside | ØkonomiNU. En grundbog til samfundsøkonomi
-
16.7 Globaliseringens bagside | ØkonomiNU. En grundbog til samfundsøkonomi
-
Modulopgaver - besvares individuelt i elevfeedback inden kl 15.15 i dag:
-
6.2 Udviklingsstrategierne | Udviklingsøkonomi
-
Rostows faseteori | Udviklingsøkonomi
-
Redegør for "Rostows faseteori". Beskriv i punktform hvad den går ud på!
-
Medbring økonomibogen :)
-
Afkobling | Udviklingsøkonomi
-
Besvar
-
Landecases (3 s).docx
-
Afrika kunne sagtens klare sig selv - men det ville betyde politisk selvmord for mange ledere (5 s) (1).docx
-
Afrikas småbønder har nøglen til at løfte afrikanerne ud af fattigdommen (5 s) (1).docx
-
Vi arbejder bla med udledning og statistisk usikkerhed :)
-
BegrebsTeorikort.docx
-
Den lille hjælper til samfundsfag | DEN LILLE HJÆLPER TIL SAMFUNDSFAG
-
Tabel_1-19175.xlsx
-
Statistisk usikkerhed med 95% konfidensintervaller - regnemaskine (2).xlsx
-
Statistisk usikkerhed med 95% konfidensintervaller - beregn selv.xlsx
-
Udledning med statistisk usikkerhed.pptx
-
3g hypotese.zip
-
BeToEn i Samf.docx
-
1. Velkommen til international politik | International PolitikNU – magtbalance, værdier og samarbejde
-
Hypoteser.pptx
-
5.1 Rusland i det 21. århundrede | International PolitikNU – magtbalance, værdier og samarbejde
-
5.2 Kina - opstigende stormagt og partidiktatur | International PolitikNU – magtbalance, værdier og samarbejde
-
5.3 Indien – opstigende stormagt og folkerigt demokrati | International PolitikNU – magtbalance, værdier og samarbejde
-
5.4 BRIKS - en ramme for samarbejde? | International PolitikNU – magtbalance, værdier og samarbejde
-
Sådan skriver du i samfundsfag | SÅDAN SKRIVER DU I SAMFUNDSFAG
-
Samf-kogebogen | Samf-kogebogen
-
Det politiske Europa | DET POLITISKE EUROPA
-
Økonomibogen | ØKONOMIBOGEN
-
Økonomiens kernestof | ØKONOMIENS KERNESTOF
-
Udviklingsøkonomi | Udviklingsøkonomi
-
Køn og ligestilling | KØN OG LIGESTILLING
-
Politikkens kernestof | POLITIKKENS KERNESTOF
-
Velfærdsstaten under pres | VELFÆRDSSTATEN UNDER PRES
-
Sociologibogen | SOCIOLOGIBOGEN
-
Sociologiens kernestof | SOCIOLOGIENS KERNESTOF
-
International PolitikNU - magtbalance, værdier og samarbejde | International PolitikNU – magtbalance, værdier og samarbejde
-
IP-bogen | IP-BOGEN
-
Metodebogen | METODEBOGEN
-
Luk samfundet op! | LUK SAMFUNDET OP!
-
Arbejde og arbejdsmarked | ARBEJDE OG ARBEJDSMARKED
-
Kampen om Arktis | Kampen om Arktis
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
23 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/52/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d51784135653",
"T": "/lectio/52/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d51784135653",
"H": "/lectio/52/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d51784135653"
}