Titel
11
|
Dansk Økonomi & globale udfordringer
Mål: At give eleverne en bred introduktion til dansk økonomi og økonomiske begreber, herunder nationaløkonomiske mål, betalingsbalancen, økonomisk politik, indkomst- og strukturpolitik el. arbejdsmarkedspolitik, konkurrenceevne og økonomiske modeller.
De økonomiske mål er tidligere introduceret i kortere crash kursus i forbindelse med SRO, men gennemarbejdes her mere detaljeret: Vækst (BNP), fuld beskæftigelse (arbejdsløshedsbegreber), prisstabilitet (forbrugerprisindeks), betalingsbalanceligevægt og udlandsgæld, balancerede off. budgetter - og ikke at forglemme udligning og bæredygtighed.
I forbindelse med den økonomiske politik lægges fokus på finanspolitikkens begrænsninger (budgetloven og EU’s konvergenskrav) og de faste rammer for penge - og valutapolitikken, kronens binding til € (ERM2). Strukturpolitik bliver dermed den centrale, økonomisk, politiske option med vægt på enten stramningsstrategi eller opkvalificeringsstrategi.
Forløbet behandler også de økonomiske skoler Keynesianisme over for Monetarisme.
De globale udfordinger inddrages med udgangspunkt i økonomisk globalisering og frihandel versus protektionisme
Faglige mål
• anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige problemstillinger i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå
• anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet og forskellige teorier fra fagets discipliner til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemstillinger og udviklingstendenser
• undersøge og dokumentere et politikområde, herunder betydningen af EU og globale forhold
• undersøge konkrete økonomiske prioriteringsproblemer nationalt, regionalt og globalt og diskutere løsninger herpå
• forklare begivenheder og udviklingstendenser i det internationale system og diskutere Danmarks handlemuligheder i forbindelse hermed
• formulere præcise faglige problemstillinger, herunder hypoteser, og indsamle og bearbejde dansk og fremmedsproget materiale, herunder statistisk materiale, til at undersøge og diskutere problemstillinger og konkludere
• påvise faglige sammenhænge og udviklingstendenser ved hjælp af foreliggende og egne beregninger, tabeller, diagrammer og modeller med brug af digitale hjælpemidler
• analysere og formidle – skriftligt og mundtligt – empiriske og teoretiske sammenhænge på en struktureret og nuanceret måde på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af fagets terminologi
• på et fagligt grundlag argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter, placere disse i en teoretisk sammenhæng og indgå i en faglig dialog.
Fagligt indhold
Økonomi
- velfærdsprincipper og forholdet mellem stat, civilsamfund og marked, herunder markedsmekanismen og politisk påvirkning heraf
- globaliseringens og EU’s betydning for den økonomiske udvikling i Danmark, herunder konkurrenceevne og arbejdsmarkedsforhold
- makroøkonomiske sammenhænge, bæredygtig udvikling, målkonflikter og styring nationalt, regionalt og globalt.
|