Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
Birkerød Gymnasium og HF
|
Fag og niveau
|
Samfundsfag A
|
Lærer(e)
|
Gitte Nielsen
|
Hold
|
2022 SA/m (1m SA, 2m SA, 3m SA)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Klimaforandringer og klimakamp (opgives ikke)
Forløbet giver grundviden om klimaforandringerne med henblik på at forstå, hvilken rolle samfundet, dets individer og strukturer spiller og kan spille i løsningen af de klimarelaterede udfordringer, som verden er vidne til.
Sociologisk undersøges følgende:
Hvordan kan vi forklare individets klimaadfærd?
Hvilken rolle spiller forbrug og livsstil i en tid med klimaforandringer?
Hvilken rolle spiller klimabevægelser i kampen mod klimaforandringerne?
Hvilke centrale sociologiske teorier kan forklare de samfundsforandringer, som er knyttet til klimaforandringerne?
Politisk undersøges følgende:
Hvad kendetegner den danske klimapolitik, og hvordan skabes den?
Hvad mener og hvordan agerer de politiske partier over for vælgerne i klimaspørgsmål?:
Partiernes klimapolitik belyses via partilederdebat 5. oktober 2022
Hockeystav-strategien dokumenteres med Explainer-udsendelse fra DR1.
Økonomisk undersøges følgende:
Bæredygtighed ift. økonomisk vækst
Betydningen af stat, marked og civilsamfund
IP-teoretisk undersøges følgende
Globaliseringens årsager, karakter og konsekvenser (fx klimaflygtninge og klimasikkerhed i forlængelse af Ukrainekrig og energikrise)
Metodiske tilgange:
Kvantitativ og kvalitativ metode i form af statistisk materiale fra især spørgeundersøgelser fra Concito og synspunktsmateriale (skriftligt og mundtligt).
Faglige mål:
-anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at redegøre for aktuelle samfundsmæssige problemer og diskutere løsninger herpå
-anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemer
-undersøge aktuelle politiske beslutninger
-undersøge sammenhænge mellem relevante baggrundsvariable og sociale og kulturelle mønstre
-demonstrere viden om fagets identitet og metoder
-formulere samfundsfaglige spørgsmål og indsamle, kritisk vurdere og anvende forskellige materialetyper til at dokumentere faglige sammenhænge
-formidle indholdet i enkle modeller, tabeller og diagrammer med brug af digitale hjælpemidler
-formidle faglige sammenhænge på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af faglige begreber
argumentere for egne synspunkter på et fagligt grundlag og indgå i en faglig dialog.
Klimaforandringerne og dets årsager og konsekvenser belyses ved følgende kernestof:
Sociologi:
Identitetsdannelse og socialisering
-Michel Maffesoli - Neo-tribale fællesskaber
-Ulrik Beck - Risikosamfundets fællesskaber bliver farefællesskaber
-Hartmut Rosa - Accelerationssamfundet
Politik:
Politiske partier i Danmark og politiske ideologier
Politiske beslutningsprocesser i Danmark
Det politiske system
Værdi- og fordelingspolitik
Folketingsvalget 2019
Vælgerne og klima
De politiske partier og klima
Økonomi:
Stat, marked og civilsamfund
Markedsøkonomi, planøkonomi og blandingsøkonomi
Økonomiske mål og målkonflikter
Grøn omstilling - klimatiltag
International Politik:
Globalisering
-Push-pullfaktorer: Klimaflygtninge
-Zygmunt Bauman: 'Turisten og vagabonden'
-John Urry: Mobilitet og klimaforandringer – fremtidsscenarier
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
11,00 moduler
Dækker over:
1 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Demokrati, magt og medier
Forløbet tager empirisk udgangspunkt i Folketingsvalget 2022 og har teoretisk fokus på teorier og begreber for politisk kommunikation, herunder medialisering samt magt og demokrati. Undervejs er der tillige arbejdet med meningsmålinger samt algoritmer, data og demokrati, hvor vi har besøgt Voxmeter og Mandag Morgen.
Faglige mål:
- anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige problemstillinger i Danmark og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå
- anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet og forskellige teorier fra fagets discipliner til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemstillinger og udviklingstendenser
- undersøge og dokumentere et politikområde
- analysere og formidle – skriftligt og mundtligt – empiriske og teoretiske sammenhænge på en struktureret og nuanceret måde på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af fagets terminologi
- på et fagligt grundlag argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter, placere disse i en teoretisk sammenhæng og indgå i en faglig dialog.
Kernestof:
- magt- og demokratiopfattelser samt rettigheder og pligter i et demokratisk samfund
- politiske beslutningsprocesser i Danmark, herunder de politiske systemer
- politisk meningsdannelse og medier
Læst materiale:
Kernestof: 57 sider
Supplerende materiale: 47 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Medier, magt og politisk kommunikation
|
12-12-2022
|
|
Omfang
|
Estimeret:
19,00 moduler
Dækker over:
18 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Politik og ideologi
Forløbet tager udgangpunkt i definitionen på politik og et politisk systems funktionsmåde. Politiske ideologier og partiadfærd behandles via de danske partiers ideologiske fundamenter og aktuelle skillelinjer og politik under og efter valget nov. 2022 samt den vælgermæssige rolle og opbakning til de forskellige partier.
Kernestof:
- politiske ideologier, skillelinjer, partiadfærd og vælgeradfærd
- politiske beslutningsprocesser i Danmark
Faglige mål:
- anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige problemstillinger i Danmark og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå
- anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet og forskellige teorier fra fagets discipliner til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemstillinger og udviklingstendenser
- undersøge og dokumentere et politikområde
- formulere præcise faglige problemstillinger, herunder hypoteser, og indsamle og bearbejde dansk og fremmedsproget materiale, herunder statistisk materiale, til at undersøge og diskutere problemstillinger og konkludere
forholde sig kritisk til forskelligartede materialer fra forskellige typer afsendere
- påvise faglige sammenhænge og udviklingstendenser ved hjælp af foreliggende og egne beregninger, tabeller, diagrammer og modeller med brug af digitale hjælpemidler
- analysere og formidle – skriftligt og mundtligt – empiriske og teoretiske sammenhænge på en struktureret og nuanceret måde på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af fagets terminologi
- på et fagligt grundlag argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter, placere disse i en teoretisk sammenhæng og indgå i en faglig dialog.
Læst materiale:
Kernestof: 116 sider
Supplerende stof: 36
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Beregninger
|
20-01-2023
|
Hypoteser
|
06-03-2023
|
Notat
|
27-03-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
18,00 moduler
Dækker over:
19 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Velfærdsstat og ulighed
Forløbet er et flerfagligt forløb mellem samfundsfag og matematik, hvor bogen "Ulighedens mange ansigter er anvendt som det teoretiske grundlag for ulighed i velfærdsstaten og dens forskellige varianter.
Det fællesfaglige oplæg er nedenstående opgave:
En undersøgelse af ulighed og social arv i et dansk perspektiv.
Problemstillingen ønskes besvaret ved hjælp af følgende:
1. En forklarende redegørelse for udviklingen i uligheden og de faktorer, der har bidraget til den stigende økonomiske ulighed i Danmark de senere år. Beregninger kan indgå i beskrivelsen.
2. En redegørelse for mindste kvadraters metode og anvendelse heraf til at opstille en lineær model for Gini-koefficientens udvikling i Danmark.
3. En diskussion og vurdering af den lineære models brugbarhed til at beskrive udviklingen af ulighed. I besvarelsen skal indgå en beregning af forklaringsgraden og en diskussion af dennes anvendelighed i vurderingen af lineære modeller.
4. En diskussion af, hvordan man kan bekæmpe social-økonomisk ulighed og hvorvidt den stigende ulighed må anses for at være et problem. Inddrag viden om velfærdsstater.
I besvarelsen af den samfundsfaglige del skal der anvendes selvvalgt empiri.
Kernestof:
- velfærdsprincipper og forholdet mellem stat, civilsamfund og marked, herunder markedsmekanismen og politisk påvirkning heraf
- samfundsforandringer og forholdet mellem aktør og struktur
- socialisering og social differentiering i Danmark
Faglige mål:
- anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige problemstillinger i Danmark og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå
- anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet og forskellige teorier fra fagets discipliner til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemstillinger og udviklingstendenser
- forklare sammenhænge mellem samfundsforandringer og ændringer i sociale mønstre
- behandle problemstillinger i samspil med andre fag demonstrere viden om fagets identitet og metoder
- formulere præcise faglige problemstillinger, herunder hypoteser, og indsamle og bearbejde dansk og fremmedsproget materiale, herunder statistisk materiale, til at undersøge og diskutere problemstillinger og konkludere
- forholde sig kritisk til forskelligartede materialer fra forskellige typer afsendere
- anvende viden om samfundsvidenskabelig metode til at gennemføre mindre empiriske undersøgelser
- påvise faglige sammenhænge og udviklingstendenser ved hjælp af foreliggende og egne beregninger, tabeller, diagrammer og modeller med brug af digitale hjælpemidler
- analysere og formidle – skriftligt og mundtligt – empiriske og teoretiske sammenhænge på en struktureret og nuanceret måde på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af fagets terminologi
- på et fagligt grundlag argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter, placere disse i en teoretisk sammenhæng og indgå i en faglig dialog.
Læst materiale:
Kernestof: 47
Supplerende stof: 9
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
FF-Opgave Velfærd og økonomisk ulighed
|
20-04-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
14,00 moduler
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Sociologi
Sociologiforløb med fokus på forskellige samfundstyper - fortsættes i 2 g.
Kernestof:
- identitetsdannelse og socialisering samt social differentiering og kulturelle mønstre i forskellige lande, herunder Danmark politisk meningsdannelse og medier, herunder adfærd på de sociale medier
- samfundsforandringer og forholdet mellem aktør og struktur.
Faglige mål:
- forklare sammenhænge mellem samfundsforandringer og ændringer i sociale og kulturelle mønstre
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder
- formulere præcise faglige problemstillinger, herunder hypoteser, og indsamle og bearbejde dansk og fremmedsproget materiale, herunder statistisk materiale, til at undersøge og diskutere problemstillinger og konkludere
- forholde sig kritisk til forskelligartede materialer fra forskellige typer afsendere og anvende viden om samfundsvidenskabelig metode til at gennemføre mindre empiriske undersøgelser
- påvise faglige sammenhænge og udviklingstendenser ved hjælp af foreliggende og egne beregninger, tabeller, diagrammer og modeller med brug af digitale hjælpemidler
- analysere og formidle – skriftligt og mundtligt – empiriske og teoretiske sammenhænge på en struktureret og nuanceret måde på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af fagets terminologi
- på et fagligt grundlag argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter, placere disse i en teoretisk sammenhæng og indgå i en faglig dialog.
Læst materiale:
Kernestof: 15 sider
Supplerende stof: 2 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
International Politik - En verden under forandring
International politiks fokusområder er overordnet set: samarbejde-konflikt, krig-fred og fattigdom-rigdom.
I forlængelse af kravene til kernestoffet (se nedenfor) vil vi beskæftige os med forskellige verdensordener og udviklingen heri med deduktivt udgangspunkt i hovedteorierne inden for International Politik: Realisme, Liberalisme, Den Engelske Skole, Konstruktivismen og International global økonomi (IGØ) og herunder deres forgreninger. Løbende vil der empirisk primært være fokus på udvalgte stater i det internationale system; såsom Danmark, Israel, Palæstina, USA, Rusland og Kina og de konfliktpunkter og samarbejdsmuligheder der foreligger. Derudover vil IGOs og NGOs inddrages i forhold til sikkerhed og konfliktløsningsmuligheder.
Som optakt til BG's deltagelse i projektet: "Global Goals" vil vi teoretisk og empirisk beskæftige os med globaliseringsbegrebet og hvordan dette kommer til udtryk i dag samt FN som organisation og dennes udvikling.
Undervejs i forløbet vil Ph.d. i international politik og lektor ved Institut for Strategi og Krigsstudier Peter Viggo Jacobsen holde oplæg om den aktuelle verdensorden og de nye trusler. Oplæggets fokus vil være en indkredsning af de aktuelle brændpunkter i verden og potentielle fremtidige scenarier (anskuet i en mere teoretisk kontekst) samt mere specifikt spørgsmålet om hvilken betydning krigen i Ukraine vil få for den sikkerhedspolitiske situation i Europa i fremtiden tillige med USA’s rolle i Europa.
Tillige et foredrag ved seniorforsker ved DIIS Rasmus Sinding Søndergaard om USA’s aktuelle magtposition, herunder Trump v. Harris' visioner for USA’s rolle i verden samt de vigtigste udenrigspolitiske emner.
Faglige mål
-anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige problemstillinger i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå
-anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet og forskellige teorier fra fagets discipliner til at
-forklare og diskutere samfundsmæssige problemstillinger og udviklingstendenser
-undersøge og dokumentere et politikområde, herunder betydningen af EU og globale forhold
-forklare begivenheder og udviklingstendenser i det internationale system og diskutere Danmarks handlemuligheder i forbindelse hermed
-demonstrere viden om fagets identitet og metoder
-formulere præcise faglige problemstillinger, herunder hypoteser, og indsamle og bearbejde dansk og fremmedsproget materiale, herunder statistisk materiale, til at undersøge og diskutere problemstillinger og konkludere
-forholde sig kritisk til forskelligartede materialer fra forskellige typer afsendere og anvende viden om samfundsvidenskabelig metode
-påvise faglige sammenhænge og udviklingstendenser ved hjælp af foreliggende og egne beregninger, tabeller, diagrammer og modeller med brug af digitale hjælpemidler
-analysere og formidle – skriftligt og mundtligt – empiriske og teoretiske sammenhænge på en struktureret og nuanceret måde på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af fagets terminologi
-på et fagligt grundlag argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter, placere disse i en teoretisk sammenhæng og indgå i en faglig dialog.
Kernestof
International politik
-aktører, magt, sikkerhed, konflikter og integration i Europa og internationalt
-mål og muligheder i Danmarks udenrigspolitik
-globalisering og samfundsudvikling i lande på forskellige udviklingstrin.
Metode
-kvalitativ og kvantitativ metode
-behandling af forskellige typer data
-komparativ metode og casestudier
-statistiske mål, herunder lineær regression.
Engelsksproget materiale indgår i forløbet..
Læst materiale:
Kernestof: 172 sider (Siderne i "International PolitikNu" er endnu ikke talt med)
Supplerende materiale: 55 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
-
1. Velkommen til international politik | International PolitikNU – magtbalance, værdier og samarbejde
-
2. Teorier og begreber | International PolitikNU – magtbalance, værdier og samarbejde
-
2.1 Realismen | International PolitikNU – magtbalance, værdier og samarbejde
-
2.2 Liberalismen | International PolitikNU – magtbalance, værdier og samarbejde
-
2.3 Den Engelske Skole | International PolitikNU – magtbalance, værdier og samarbejde
-
Graves Sørensen, Jacob; Graves Rasmussen, Martin; Graves Rasmussen, Janus: IP & Ø, Columbus; sider: 18, 30-37, 48-68, 70-102, 110-136, 155-156, 218-244, 251-255
-
Branner, Hans: GLOBAL POLITIK 3.UDG.; sider: 80-97, 170-180
-
Den Engelske Skole - Arbejdsopgaver.docx
-
Vesten vandt første runde om blasfemi i FN .pdf
-
2.4 Konstruktivisme | International PolitikNU – magtbalance, værdier og samarbejde
-
Store ændringer i verdenshandlen. Kina har fundet en ny ven.pdf
-
14. Danmark i verden | International PolitikNU – magtbalance, værdier og samarbejde
-
14.1 Danmark i det internationale system | International PolitikNU – magtbalance, værdier og samarbejde
-
14.2 Målsætninger for dansk udenrigspolitik | International PolitikNU – magtbalance, værdier og samarbejde
-
14.3 Hvordan træffer Danmark udenrigspolitiske beslutninger? | International PolitikNU – magtbalance, værdier og samarbejde
-
14.4 Hvordan fører man udenrigspolitik? | International PolitikNU – magtbalance, værdier og samarbejde
-
14.5 Institutionelle arenaer i dansk udenrigspolitik | International PolitikNU – magtbalance, værdier og samarbejde
-
14.6 Tilpasning og aktivisme i dansk udenrigspolitik | International PolitikNU – magtbalance, værdier og samarbejde
-
14.7 Dansk udenrigspolitisk aktivisme | International PolitikNU – magtbalance, værdier og samarbejde
-
14.8 Faser i den danske aktivisme | International PolitikNU – magtbalance, værdier og samarbejde
-
14.9 Eksterne udfordringer for dansk udenrigspolitik | International PolitikNU – magtbalance, værdier og samarbejde
-
14.10 Indenrigspolitiske udfordringer | International PolitikNU – magtbalance, værdier og samarbejde
-
14.11 Teoretiske syn på Danmarks muligheder | International PolitikNU – magtbalance, værdier og samarbejde
-
14.12 Fremtiden for aktivismen | International PolitikNU – magtbalance, værdier og samarbejde
-
Kapitel 4: På vej mod én verden?
-
4.1: Globalisering og international politik
-
4.2: Globaliseringens dimensioner - en introduktion
-
Den økonomiske dimension
-
Den kulturelle dimension
-
Den politiske dimension
-
Globalisering - Global Politik_ s. 80-97.docx
-
Sikkerhedsrådet skulle være blevet reformeret for lang tid siden. Information 7. september 2023.pdf
-
Israel-Palæstinakonflikten.docx
-
Krigsprocessen Weekendavsien 20. oktober.pdf
-
Hvad vil det sige at være propalæstinensisk.docx
-
Benjamin Netanyahu 28. oct. 2023
-
Retorik og argumentation - Diskursanalyse
-
Skema til diskursanalyse Metodebogen.png
-
Orientering Udsyn | Hvad kan FN gøre i Gaza? | DR LYD
-
Hvad kan der udledes...
-
Opstilling af diagram med lineær regression
-
The importance of understanding the differences between Hamas, IS and al-Qaeda
-
Al-Qaeda, IS og Hamas Ordliste.docx
-
Hamas - Islamistisk palæstinensisk bevægelse - lex.dk
-
Moskeen, der er et brændpunkt.docx
-
HAMAS.docx
-
Al-Qaeda, IS og Hamas.docx
-
Samuel Huntington.docx
-
Arbejdsspørgsmål til IPØ_ s. 70-79. Supermagten USA og stormagterne - Målsætninger og udenrigspolitik..docx
-
PAX AMERICANA. Nødvendig og nådesløs. Weekendavisen 27. oktober 2023..pdf
-
Kina får med pisken. Nu skal Vesten finde guleroden frem.pdf
-
Kina vil dominere regionen. De næste år bliver de farligste. Berlingske 30. juli 2023.pdf
-
Sig hej til en ny kinesisk verdensorden - Xi har givet USA en udfordring. Berlingske 20. oktober 2023 .pdf
-
Kinas charmeoffensiv følger strategien 'del og hersk' - Udvalgte europæere får tidlig julegave af Onkel Xi. Politiken 1. december 2023.pdf
-
Rangvid, Mads; Bononi, Torben; Svane Christensen, Thomas; Ølsgaard Larse; Anders, Maintz,Jan: VIDENSMØNSTRE BASAL VIDENSKABSTERORI I STX 3. UDG., Systime; sider: 59-69, 95-102
-
12. Danmark og cyberkrig
-
Hvor meget er Danmark truet af cyberangreb?
-
Cyberkrig og det internationale politiske system
-
Ukrainekrigen handler om sikkerhed snarere end imperialisme. Jyllandsposten 25. september 2022.pdf
-
Putin har over nytår slået ny rekord for missilangreb. Berlingske 3. januar 2024.pdf
-
Frygten for den fælles fjende. Information 23. juni 2023.pdf
-
Indien risikerer at sætte stormagtsdrømme over styr. Berlingske 25. november 2023.pdf
-
Hvad sker der med verden, når Vestens dominans svækkes. Politiken 4 juni 2023.pdf
-
Din fjendes fjende. Weekendavisen 12. januar 2024.pdf
-
Gaza-krigen trækker tråde og alliancer til hele Mellemøsten. Politiken 9. januar 2024.pdf
-
Lars Løkke og Lars Sandahl - Vi har undervurderet Afrikas rolle. Berlingske 3. marts 2024 .pdf
-
Uklare grænser . Weekendavisen 22. december 2023.pdf
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Den Engelske Skole
|
29-08-2023
|
Dansk udenrigspolitik. Sammenligning og Diskussion
|
27-09-2023
|
International politik - Udled og lineær regression
|
17-11-2023
|
Magtressourcer
|
25-02-2024
|
Udled med lineær regression. Fattig og rig verden
|
13-03-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
47 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
SRO - Velfærdsstat og ulighed
Fællesfagligt emne: Velfærdsstat og ulighed (se titel 4)
Deltagende fag: Samfundsfag og matematik
Forløbets formål: (se titel 4)
Faglige metoder anvendt i forløbet: (se titel 4)
Viden og begreber knyttet til basal videnskabsteori anvendt i forløbet: (se titel 4)
Kompetencer til at arbejde projektorienteret anvendt i forløbet:
(f.eks. problemformulering, problemløsning, innovation, vejledning, skrivning, mundtlig præsentation mm.)
Produktform:
Evaluering:
Lærerne har foretaget en mundtlig evaluering af forløbet i klassen. Eleverne foretager en skriftlig selvevaluering ved at udfylde portfolio under Opgaver i Lectio.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Politiske styreformer og - systemer
Forløbet centrerer sig om, hvordan forskellige lande i verden styres med en skillelinje mellem demokratiske og autokratiske styreformer. Vi kaster lys over følgende:
1) Udviklingen i antallet af forskellige styreformer i verden over tid
2) Ændringerne i og hvad der fører til, at politiske styreformer ændrer karakter, og at nye styreformer opstår (udgangspunkt i transitionsteorien samt struktur- og aktørforklaringer på demokrati).
3) Udfordringerne for demokratiet i dag.
4) Komparative selvvalgte landestudier (udgangspunkt i 'Most different systems design' og 'Most similar systems design'-metoderne, Freedom House kvantitative indeks, 2004 og kvalitative kilder med inddragelse af avisartikler og ekspertkilder).
Engelsksproget materiale indgår i forløbet.
Læst materiale:
Kernestof: 36 sider
Supplerende materiale: 7
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Hypoteser. Politiske styreformer
|
29-04-2024
|
Amerikansk valg 2024
|
28-10-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
EU
EU-forløbet fortsættes i 3g
Kernestof:
-Politiske ideologier, skillelinjer, partiadfærd og vælgeradfærd
-Politiske beslutningsprocesser i Danmark i en global sammenhæng, herunder de politiske systemer i Danmark og EU
International politik
-Aktører, magt, sikkerhed, konflikter og integration i Europa og internationalt mål og muligheder i Danmarks udenrigspolitik
-Statistiske mål, herunder statistisk usikkerhed.
Faglige mål:
-Anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige problemstillinger i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå
-Anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet og forskellige teorier fra fagets discipliner til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemstillinger og udviklingstendenser
-Undersøge og dokumentere et politikområde, herunder betydningen af EU og globale forhold
-Forklare begivenheder og udviklingstendenser i det internationale system og diskutere Danmarks handlemuligheder i forbindelse hermed
_Formulere præcise faglige problemstillinger, herunder hypoteser, og indsamle og bearbejde dansk og fremmedsproget materiale, herunder statistisk materiale, til at undersøge og diskutere problemstillinger og konkludere
-Forholde sig kritisk til forskelligartede materialer fra forskellige typer afsendere og anvende viden om samfundsvidenskabelig metode til at gennemføre mindre empiriske undersøgelser
-Påvise faglige sammenhænge og udviklingstendenser ved hjælp af foreliggende og egne beregninger, tabeller, diagrammer og modeller med brug af digitale hjælpemidler
-Analysere og formidle – skriftligt og mundtligt – empiriske og teoretiske sammenhænge på en struktureret og nuanceret måde på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af fagets terminologi
-På et fagligt grundlag argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter, placere disse i en teoretisk sammenhæng og indgå i en faglig dialog.
Læst materiale:
Kernestof: 33 sider
Supplerende materiale: 3 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
EU (fortsættelse fra 2.g)
EU. (forløb fortsat fra 2.g)
Fokus er på følgende kernestof:
Politik
-Politiske ideologier, skillelinjer, partiadfærd og vælgeradfærd
-Politiske beslutningsprocesser i Danmark i en global sammenhæng, herunder de politiske systemer i Danmark og EU
International politik
-Aktører, magt, sikkerhed, konflikter og integration i Europa og internationalt mål og muligheder i Danmarks udenrigspolitik
Metode
-Statistiske mål, herunder statistisk usikkerhed.
Faglige mål:
-Anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige problemstillinger i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå
-Anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet og forskellige teorier fra fagets discipliner til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemstillinger og udviklingstendenser
-Undersøge og dokumentere et politikområde, herunder betydningen af EU og globale forhold
-Forklare begivenheder og udviklingstendenser i det internationale system og diskutere Danmarks handlemuligheder i forbindelse hermed
_Formulere præcise faglige problemstillinger, herunder hypoteser, og indsamle og bearbejde dansk og fremmedsproget materiale, herunder statistisk materiale, til at undersøge og diskutere problemstillinger og konkludere
-Forholde sig kritisk til forskelligartede materialer fra forskellige typer afsendere og anvende viden om samfundsvidenskabelig metode til at gennemføre mindre empiriske undersøgelser
-Påvise faglige sammenhænge og udviklingstendenser ved hjælp af foreliggende og egne beregninger, tabeller, diagrammer og modeller med brug af digitale hjælpemidler
-Analysere og formidle – skriftligt og mundtligt – empiriske og teoretiske sammenhænge på en struktureret og nuanceret måde på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af fagets terminologi
-På et fagligt grundlag argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter, placere disse i en teoretisk sammenhæng og indgå i en faglig dialog.
Læst materiale:
Kernestof: 46 sider
Supplerende materiale: 33 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
Køn: Identiteter og ligestilling
Forløbet er del af et flerfagligt forløb med danskfaget som optakt til SRP'et.
Ligestilling mellem kønnene behandles deduktivt (teori) såvel som induktivt (egne erfaringer og undersøgelser samt ekstern empiri). Gennemgående behandles og struktureres emnet ud fra et økonomisk, sociologisk og politisk perspektiv samt komparativt ift. andre lande og kulturer, men tager afsæt i cases, hvor kønsidentitet er på spil.
Teorier om køn og kønssocialisering anvendes som afsæt for løbende at diskutere årsager, konsekvenser og løsninger på fravær af ligestilling mellem kønnene.
Til forløbet er set og hørt følgende udsendelser:
Danmarks Radio 15. september 2023. Genstart. Skippers salut.
Deadline 5. april 2023. Om Judith Butler.
Faglige mål
-anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige problemstillinger i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå
-anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet og forskellige teorier fra fagets discipliner til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemstillinger og udviklingstendenser
undersøge og dokumentere et politikområde
-forklare sammenhænge mellem samfundsforandringer og ændringer i sociale og kulturelle mønstre
-behandle problemstillinger i samspil med andre fag
-demonstrere viden om fagets identitet og metoder
-formulere præcise faglige problemstillinger, herunder hypoteser, og indsamle og bearbejde dansk og fremmedsproget materiale, herunder statistisk materiale, til at undersøge og diskutere problemstillinger og konkludere
-forholde sig kritisk til forskelligartede materialer fra forskellige typer afsendere og anvende viden om samfundsvidenskabelig metode til at gennemføre mindre empiriske undersøgelser
-påvise faglige sammenhænge og udviklingstendenser ved hjælp af foreliggende og egne beregninger, tabeller, diagrammer og modeller med brug af digitale hjælpemidler
-analysere og formidle – skriftligt og mundtligt – empiriske og teoretiske sammenhænge på en struktureret og nuanceret måde på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af fagets terminologi
-på et fagligt grundlag argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter, placere disse i en teoretisk sammenhæng og indgå i en faglig dialog.
Kernestof
Sociologi:
-identitetsdannelse og socialisering samt social differentiering og kulturelle mønstre i forskellige lande, herunder Danmark
-samfundsforandringer og forholdet mellem aktør og struktur.
Politik:
-magt- og demokratiopfattelser samt rettigheder og pligter i et demokratisk samfund, herunder ligestilling mellem kønnene
Økonomi:
Metode
-kvalitativ og kvantitativ metode, herunder tilrettelæggelse og gennemførelse af undersøgelser samt systematisk behandling af forskellige typer data
-komparativ metode og casestudier
-statistiske mål, herunder lineær regression og statistisk usikkerhed.
Læst materiale:
Kernestof: 74 sider
Supplerende materiale: 27 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Diskursanalyse
|
04-10-2024
|
Køn: Identiteter og ligestilling
|
20-12-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
12
|
Amerikansk politik
Som optakt til det amerikanske præsident- og kongresvalg sættes fokus på det politiske system i USA og herunder partiorganisering, lobbyisme og kapital i amerikansk politik.
Kernestof:
-politiske ideologier, skillelinjer, partiadfærd og vælgeradfærd
-magt- og demokratiopfattelser samt rettigheder og pligter i et demokratisk samfund, herunder politiske beslutningsprocesser
Læst materiale:
Kernestof: 30 sider
Supplerende materiale: 9 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
13
|
Køn: Identiteter og ligestilling
Genoptagelse af forløbet om 'Køn og ligestilling'.
Læst materiale:
Kernestof: 42 sider
Supplerende materiale: 3 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Hypoteser - Indkomst, uddannelse, ansættelse
|
28-11-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
14
|
Køn: Identiteter og ligestilling
Fællesfagligt emne:
Deltagende fag:
Forløbets formål:
Faglige metoder anvendt i forløbet:
Viden og begreber knyttet til basal videnskabsteori anvendt i forløbet:
Kompetencer til at arbejde projektorienteret anvendt i forløbet:
(f.eks. problemformulering, problemløsning, innovation, vejledning, skrivning, mundtlig præsentation mm.)
Produktform:
Evaluering:
Lærerne har foretaget en mundtlig evaluering af forløbet i klassen. Eleverne foretager en skriftlig selvevaluering ved at udfylde portfolio under Opgaver i Lectio.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Skriftlig aflevering. Frit valg
|
02-12-2024
|
FF-portfolio Generalprøven
|
20-12-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
15
|
International Politik - En verden under forandring
Kort fortsættelse af forløb fra 2.g med fokus på sikkerhed og ny verdensorden med foredrag ved Peter Viggo Jacobsen, lektor ved Forsvarsakademiet.
Læst materiale:
Kernestof: 0 sider
Supplerende materiale: 12 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
16
|
Køn: Identiteter og ligestilling
Forløbet er en genoptagelse af forløbet: Køn: Identiteter og ligestilling.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
17
|
Økonomi
Forløbet er en vekselvirkning mellem aktuel empiri og teori og begrebsdannelse. Udover de samfundsøkonomiske mål, kredsløbet og økonomiske politikker er der fokus på det danske arbejdsmarked, EU's Indre Marked og UDA's toldkrig.
-globaliseringens og EU’s betydning for den økonomiske udvikling i Danmark, herunder konkurrenceevne og arbejdsmarkedsforhold (jf globalisering er også gennemgået i IP-forløb)
- makroøkonomiske sammenhænge, bæredygtig udvikling, målkonflikter og styring nationalt, regionalt og globalt.
Læst materiale:
Kernestof: 113 sider
Supplerende materiale: -- 34 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Nibuhr Andersen. Lene, Sinding Skött, Jakob9788779704770: ØKONOMIBOGEN 2. UDG., Columbus; sider: 16-24, 82-96, 98-101, 107-131, 134-147, 151-168, 199, 210-224, 226-237
-
Coronakrisen har gjort erhvervstoppen til socialister & Nej, velfærdsstaten alene var ikke Danmarks redning under corona.docx
-
Workshop IV.pptx
-
Dansk økonomi styrer mod jubelår og den højeste vækst i næsten 30 år. Berlingske 3. december 2024 .docx
-
Høj produktivitet sikrer høj velstand. Berlingske 16. december 2024.pdf
-
Amerikansk inflation har bidt sig fast - og Trump kan få svært ved at fikse det. Berlingske 14. december 2024.docx
-
Axelborg-aftalen er en magtmanifestation af midterregeringen. Information 26. juni 2024 .pdf
-
Dansk økonomi styrer mod jubelår og den højeste vækst i næsten 30 år. Berlingske 3. december 2024.pdf
-
Arbejdsspørgsmål til lineær regression, penge- og valutapolitik.docx
-
Indkomstulighed i et af verdens mest lige lande er ikke et problem. Berlingske 17. januar 2025.pdf
-
1.5: Tredje nøglebegreb: Politik | DET POLITISKE EUROPA
-
Det indre marked - EU"s kerne | DET POLITISKE EUROPA
-
En økonomisk union - hvor langt er man nået? | DET POLITISKE EUROPA
-
2.1.1: Spillereglerne – den danske model | ARBEJDE OG ARBEJDSMARKED
-
Fagforeninger og arbejdsgiverforeninger | ARBEJDE OG ARBEJDSMARKED
-
Deadline 24. april 2025. Trumps økonomiske slingrekurs
-
19 Økonomiske skoler | International økonomi A
-
19.2 Før Adam Smith – merkantilismen | International økonomi A
-
Adam Smith i dag | International økonomi A
-
19.5 Neoliberalisme og monetarisme | International økonomi A
-
Neoliberalismens forgreninger – monetarisme, ordoliberalisme og ordoglobalisme | International økonomi A
-
Neoliberalismen i dag | International økonomi A
-
19.6 Keynesianisme kontra neoliberalisme - pendulet svinger | International økonomi A
-
Appendiks 19.1 Post-keynesianere og nykeynesianere | International økonomi A
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Terminsprøve
|
23-01-2025
|
3m SA skr. prøve
|
23-01-2025
|
Omfordeling. Undersøg og diskutere.
|
17-02-2025
|
3m SA skr. sygeterminsprøve
|
24-02-2025
|
Dansk økonomi 2022
|
31-03-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
28 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
18
|
Metoder
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/52/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d51784144487",
"T": "/lectio/52/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d51784144487",
"H": "/lectio/52/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d51784144487"
}