Holdet 2022 SA/m - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Birkerød Gymnasium og HF
Fag og niveau Samfundsfag A
Lærer(e) Gitte Nielsen
Hold 2022 SA/m (1m SA, 2m SA, 3m SA)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Klimaforandringer og klimakamp (opgives ikke)
Titel 2 Demokrati, magt og medier
Titel 3 Politik og ideologi
Titel 4 Velfærdsstat og ulighed
Titel 5 Sociologi
Titel 6 International Politik - En verden under forandring
Titel 7 SRO - Velfærdsstat og ulighed
Titel 8 Politiske styreformer og - systemer
Titel 9 EU
Titel 10 EU (fortsættelse fra 2.g)
Titel 11 Køn: Identiteter og ligestilling
Titel 12 Amerikansk politik
Titel 13 Køn: Identiteter og ligestilling
Titel 14 Køn: Identiteter og ligestilling
Titel 15 International Politik - En verden under forandring
Titel 16 Køn: Identiteter og ligestilling
Titel 17 Økonomi
Titel 18 Metoder

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Klimaforandringer og klimakamp (opgives ikke)

Forløbet giver grundviden om klimaforandringerne med henblik på at forstå, hvilken rolle samfundet, dets individer og strukturer spiller og kan spille i løsningen af de klimarelaterede udfordringer, som verden er vidne til.

Sociologisk undersøges følgende:
Hvordan kan vi forklare individets klimaadfærd?
Hvilken rolle spiller forbrug og livsstil i en tid med klimaforandringer?
Hvilken rolle spiller klimabevægelser i kampen mod klimaforandringerne?
Hvilke centrale sociologiske teorier kan forklare de samfundsforandringer, som er knyttet til klimaforandringerne?

Politisk undersøges følgende:
Hvad kendetegner den danske klimapolitik, og hvordan skabes den?
Hvad mener og hvordan agerer de politiske partier over for vælgerne i klimaspørgsmål?:
Partiernes klimapolitik belyses via partilederdebat 5. oktober 2022
Hockeystav-strategien dokumenteres med Explainer-udsendelse fra DR1.

Økonomisk undersøges følgende:
Bæredygtighed ift. økonomisk vækst
Betydningen af stat, marked og civilsamfund

IP-teoretisk undersøges følgende
Globaliseringens årsager, karakter og konsekvenser (fx klimaflygtninge og klimasikkerhed i forlængelse af Ukrainekrig og energikrise)

Metodiske tilgange:
Kvantitativ og kvalitativ metode i form af statistisk materiale fra især spørgeundersøgelser fra Concito og synspunktsmateriale (skriftligt og mundtligt).

Faglige mål:
-anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at redegøre for aktuelle samfundsmæssige problemer og diskutere løsninger herpå
-anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemer
-undersøge aktuelle politiske beslutninger
-undersøge sammenhænge mellem relevante baggrundsvariable og sociale og kulturelle mønstre
-demonstrere viden om fagets identitet og metoder
-formulere samfundsfaglige spørgsmål og indsamle, kritisk vurdere og anvende forskellige materialetyper til at dokumentere faglige sammenhænge
-formidle indholdet i enkle modeller, tabeller og diagrammer med brug af digitale hjælpemidler
-formidle faglige sammenhænge på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af faglige begreber
argumentere for egne synspunkter på et fagligt grundlag og indgå i en faglig dialog.

Klimaforandringerne og dets årsager og konsekvenser belyses ved følgende kernestof:

Sociologi:
Identitetsdannelse og socialisering
-Michel Maffesoli - Neo-tribale fællesskaber
-Ulrik Beck - Risikosamfundets fællesskaber bliver farefællesskaber
-Hartmut Rosa - Accelerationssamfundet

Politik:
Politiske partier i Danmark og politiske ideologier
Politiske beslutningsprocesser i Danmark
Det politiske system
Værdi- og fordelingspolitik
Folketingsvalget 2019
Vælgerne og klima
De politiske partier og klima

Økonomi:
Stat, marked og civilsamfund
Markedsøkonomi, planøkonomi og blandingsøkonomi
Økonomiske mål og målkonflikter
Grøn omstilling - klimatiltag

International Politik:
Globalisering
-Push-pullfaktorer: Klimaflygtninge
-Zygmunt Bauman: 'Turisten og vagabonden'
-John Urry: Mobilitet og klimaforandringer – fremtidsscenarier
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 11,00 moduler
Dækker over: 1 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Demokrati, magt og medier

Forløbet tager empirisk udgangspunkt i Folketingsvalget 2022 og har teoretisk fokus på teorier og begreber for politisk kommunikation, herunder medialisering samt magt og demokrati. Undervejs er der tillige arbejdet med meningsmålinger samt algoritmer, data og demokrati, hvor vi har besøgt Voxmeter og Mandag Morgen.

Faglige mål:
- anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige problemstillinger i Danmark og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå
- anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet og forskellige teorier fra fagets discipliner til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemstillinger og udviklingstendenser
- undersøge og dokumentere et politikområde
- analysere og formidle – skriftligt og mundtligt – empiriske og teoretiske sammenhænge på en struktureret og nuanceret måde på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af fagets terminologi
- på et fagligt grundlag argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter, placere disse i en teoretisk sammenhæng og indgå i en faglig dialog.

Kernestof:
- magt- og demokratiopfattelser samt rettigheder og pligter i et demokratisk samfund
- politiske beslutningsprocesser i Danmark, herunder de politiske systemer
- politisk meningsdannelse og medier

Læst materiale:
Kernestof: 57 sider
Supplerende materiale: 47 sider
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Medier, magt og politisk kommunikation 12-12-2022
Omfang Estimeret: 19,00 moduler
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Politik og ideologi

Forløbet tager udgangpunkt i definitionen på politik og et politisk systems funktionsmåde. Politiske ideologier og partiadfærd behandles via de danske partiers ideologiske fundamenter og aktuelle skillelinjer og politik under og efter valget nov. 2022 samt den vælgermæssige rolle og opbakning til de forskellige partier.

Kernestof:
- politiske ideologier, skillelinjer, partiadfærd og vælgeradfærd
- politiske beslutningsprocesser i Danmark

Faglige mål:
- anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige problemstillinger i Danmark og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå
- anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet og forskellige teorier fra fagets discipliner til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemstillinger og udviklingstendenser
- undersøge og dokumentere et politikområde
- formulere præcise faglige problemstillinger, herunder hypoteser, og indsamle og bearbejde dansk og fremmedsproget materiale, herunder statistisk materiale, til at undersøge og diskutere problemstillinger og konkludere
forholde sig kritisk til forskelligartede materialer fra forskellige typer afsendere
- påvise faglige sammenhænge og udviklingstendenser ved hjælp af foreliggende og egne beregninger, tabeller, diagrammer og modeller med brug af digitale hjælpemidler
- analysere og formidle – skriftligt og mundtligt – empiriske og teoretiske sammenhænge på en struktureret og nuanceret måde på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af fagets terminologi
- på et fagligt grundlag argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter, placere disse i en teoretisk sammenhæng og indgå i en faglig dialog.


Læst materiale:
Kernestof: 116 sider
Supplerende stof: 36

Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Beregninger 20-01-2023
Hypoteser 06-03-2023
Notat 27-03-2023
Omfang Estimeret: 18,00 moduler
Dækker over: 19 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Velfærdsstat og ulighed

Forløbet er et flerfagligt forløb mellem samfundsfag og matematik, hvor bogen "Ulighedens mange ansigter er anvendt som det teoretiske grundlag for ulighed i velfærdsstaten og dens forskellige varianter.
Det fællesfaglige oplæg er nedenstående opgave:

En undersøgelse af ulighed og social arv i et dansk perspektiv.
Problemstillingen ønskes besvaret ved hjælp af følgende:

1. En forklarende redegørelse for udviklingen i uligheden og de faktorer, der har bidraget til den stigende økonomiske ulighed i Danmark de senere år. Beregninger kan indgå i beskrivelsen.

2. En redegørelse for mindste kvadraters metode og anvendelse heraf til at opstille en lineær model for Gini-koefficientens udvikling i Danmark.

3. En diskussion og vurdering af den lineære models brugbarhed til at beskrive udviklingen af ulighed. I besvarelsen skal indgå en beregning af forklaringsgraden og en diskussion af dennes anvendelighed i vurderingen af lineære modeller.

4. En diskussion af, hvordan man kan bekæmpe social-økonomisk ulighed og hvorvidt den stigende ulighed må anses for at være et problem. Inddrag viden om velfærdsstater.

I besvarelsen af den samfundsfaglige del skal der anvendes selvvalgt empiri.

Kernestof:
- velfærdsprincipper og forholdet mellem stat, civilsamfund og marked, herunder markedsmekanismen og politisk påvirkning heraf
- samfundsforandringer og forholdet mellem aktør og struktur
- socialisering og social differentiering i Danmark

Faglige mål:
- anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige problemstillinger i Danmark og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå
- anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet og forskellige teorier fra fagets discipliner til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemstillinger og udviklingstendenser
- forklare sammenhænge mellem samfundsforandringer og ændringer i sociale mønstre
- behandle problemstillinger i samspil med andre fag demonstrere viden om fagets identitet og metoder
- formulere præcise faglige problemstillinger, herunder hypoteser, og indsamle og bearbejde dansk og fremmedsproget materiale, herunder statistisk materiale, til at undersøge og diskutere problemstillinger og konkludere
- forholde sig kritisk til forskelligartede materialer fra forskellige typer afsendere
- anvende viden om samfundsvidenskabelig metode til at gennemføre mindre empiriske undersøgelser
- påvise faglige sammenhænge og udviklingstendenser ved hjælp af foreliggende og egne beregninger, tabeller, diagrammer og modeller med brug af digitale hjælpemidler
- analysere og formidle – skriftligt og mundtligt – empiriske og teoretiske sammenhænge på en struktureret og nuanceret måde på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af fagets terminologi
- på et fagligt grundlag argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter, placere disse i en teoretisk sammenhæng og indgå i en faglig dialog.


Læst materiale:
Kernestof: 47
Supplerende stof: 9
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
FF-Opgave Velfærd og økonomisk ulighed 20-04-2023
Omfang Estimeret: 14,00 moduler
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Sociologi

Sociologiforløb med fokus på forskellige samfundstyper - fortsættes i 2 g.


Kernestof:
- identitetsdannelse og socialisering samt social differentiering og kulturelle mønstre i forskellige lande, herunder Danmark politisk meningsdannelse og medier, herunder adfærd på de sociale medier
- samfundsforandringer og forholdet mellem aktør og struktur.

Faglige mål:
- forklare sammenhænge mellem samfundsforandringer og ændringer i sociale og kulturelle mønstre
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder
- formulere præcise faglige problemstillinger, herunder hypoteser, og indsamle og bearbejde dansk og fremmedsproget materiale, herunder statistisk materiale, til at undersøge og diskutere problemstillinger og konkludere
- forholde sig kritisk til forskelligartede materialer fra forskellige typer afsendere og anvende viden om samfundsvidenskabelig metode til at gennemføre mindre empiriske undersøgelser
- påvise faglige sammenhænge og udviklingstendenser ved hjælp af foreliggende og egne beregninger, tabeller, diagrammer og modeller med brug af digitale hjælpemidler
- analysere og formidle – skriftligt og mundtligt – empiriske og teoretiske sammenhænge på en struktureret og nuanceret måde på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af fagets terminologi
- på et fagligt grundlag argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter, placere disse i en teoretisk sammenhæng og indgå i en faglig dialog.

Læst materiale:
Kernestof: 15 sider
Supplerende stof: 2 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 International Politik - En verden under forandring

International politiks fokusområder er overordnet set: samarbejde-konflikt, krig-fred og fattigdom-rigdom.
I forlængelse af kravene til kernestoffet (se nedenfor) vil vi beskæftige os med forskellige verdensordener og udviklingen heri med deduktivt udgangspunkt i hovedteorierne inden for International Politik: Realisme, Liberalisme, Den Engelske Skole, Konstruktivismen og International global økonomi (IGØ) og herunder deres forgreninger. Løbende vil der empirisk primært være fokus på udvalgte stater i det internationale system; såsom Danmark, Israel, Palæstina, USA, Rusland og Kina og de konfliktpunkter og samarbejdsmuligheder der foreligger. Derudover vil IGOs og NGOs inddrages i forhold til sikkerhed og konfliktløsningsmuligheder.
Som optakt til BG's deltagelse i projektet: "Global Goals" vil vi teoretisk og empirisk beskæftige os med globaliseringsbegrebet og hvordan dette kommer til udtryk i dag samt FN som organisation og dennes udvikling.

Undervejs i forløbet vil Ph.d. i international politik og lektor ved Institut for Strategi og Krigsstudier Peter Viggo Jacobsen holde oplæg om den aktuelle verdensorden og de nye trusler. Oplæggets fokus vil være en indkredsning af de aktuelle brændpunkter i verden og potentielle fremtidige scenarier (anskuet i en mere teoretisk kontekst) samt mere specifikt spørgsmålet om hvilken betydning krigen i Ukraine vil få for den sikkerhedspolitiske situation i Europa i fremtiden tillige med USA’s rolle i Europa.

Tillige et foredrag ved seniorforsker ved DIIS Rasmus Sinding Søndergaard om USA’s aktuelle magtposition, herunder Trump v. Harris' visioner for USA’s rolle i verden samt de vigtigste udenrigspolitiske emner.

Faglige mål
-anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige problemstillinger i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå
-anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet og forskellige teorier fra fagets discipliner til at
-forklare og diskutere samfundsmæssige problemstillinger og udviklingstendenser
-undersøge og dokumentere et politikområde, herunder betydningen af EU og globale forhold
-forklare begivenheder og udviklingstendenser i det internationale system og diskutere Danmarks handlemuligheder i forbindelse hermed
-demonstrere viden om fagets identitet og metoder
-formulere præcise faglige problemstillinger, herunder hypoteser, og indsamle og bearbejde dansk og fremmedsproget materiale, herunder statistisk materiale, til at undersøge og diskutere problemstillinger og konkludere
-forholde sig kritisk til forskelligartede materialer fra forskellige typer afsendere og anvende viden om samfundsvidenskabelig metode
-påvise faglige sammenhænge og udviklingstendenser ved hjælp af foreliggende og egne beregninger, tabeller, diagrammer og modeller med brug af digitale hjælpemidler
-analysere og formidle – skriftligt og mundtligt – empiriske og teoretiske sammenhænge på en struktureret og nuanceret måde på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af fagets terminologi
-på et fagligt grundlag argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter, placere disse i en teoretisk sammenhæng og indgå i en faglig dialog.

Kernestof
International politik
-aktører, magt, sikkerhed, konflikter og integration i Europa og internationalt
-mål og muligheder i Danmarks udenrigspolitik
-globalisering og samfundsudvikling i lande på forskellige udviklingstrin.
Metode
-kvalitativ og kvantitativ metode
-behandling af forskellige typer data
-komparativ metode og casestudier
-statistiske mål, herunder lineær regression.


Engelsksproget materiale indgår i forløbet..

Læst materiale:
Kernestof: 172 sider (Siderne i "International PolitikNu" er endnu ikke talt med)
Supplerende materiale: 55 sider
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Den Engelske Skole 29-08-2023
Dansk udenrigspolitik. Sammenligning og Diskussion 27-09-2023
International politik - Udled og lineær regression 17-11-2023
Magtressourcer 25-02-2024
Udled med lineær regression. Fattig og rig verden 13-03-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 47 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 SRO - Velfærdsstat og ulighed

Fællesfagligt emne: Velfærdsstat og ulighed (se titel 4)

Deltagende fag: Samfundsfag og matematik

Forløbets formål: (se titel 4)

Faglige metoder anvendt i forløbet: (se titel 4)

Viden og begreber knyttet til basal videnskabsteori anvendt i forløbet: (se titel 4)

Kompetencer til at arbejde projektorienteret anvendt i forløbet:
(f.eks. problemformulering, problemløsning, innovation, vejledning, skrivning, mundtlig præsentation mm.)

Produktform:

Evaluering:
Lærerne har foretaget en mundtlig evaluering af forløbet i klassen. Eleverne foretager en skriftlig selvevaluering ved at udfylde portfolio under Opgaver i Lectio.

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Politiske styreformer og - systemer

Forløbet centrerer sig om, hvordan forskellige lande i verden styres med en skillelinje mellem demokratiske og autokratiske styreformer. Vi kaster lys over følgende:
1) Udviklingen i antallet af forskellige styreformer i verden over tid
2) Ændringerne i og hvad der fører til, at politiske styreformer ændrer karakter, og at nye styreformer opstår (udgangspunkt i transitionsteorien samt struktur- og aktørforklaringer på demokrati).  
3) Udfordringerne for demokratiet i dag.
4) Komparative selvvalgte landestudier (udgangspunkt i 'Most different systems design' og 'Most similar systems design'-metoderne, Freedom House kvantitative indeks, 2004 og kvalitative kilder med inddragelse af avisartikler og ekspertkilder).

Engelsksproget materiale indgår i forløbet.

Læst materiale:
Kernestof: 36 sider
Supplerende materiale: 7
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Hypoteser. Politiske styreformer 29-04-2024
Amerikansk valg 2024 28-10-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 EU

EU-forløbet fortsættes i 3g

Kernestof:
-Politiske ideologier, skillelinjer, partiadfærd og vælgeradfærd
-Politiske beslutningsprocesser i Danmark i en global sammenhæng, herunder de politiske systemer i Danmark og EU
International politik
-Aktører, magt, sikkerhed, konflikter og integration i Europa og internationalt mål og muligheder i Danmarks udenrigspolitik
-Statistiske mål, herunder  statistisk usikkerhed.

Faglige mål:
-Anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige problemstillinger i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå
-Anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet og forskellige teorier fra fagets discipliner til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemstillinger og udviklingstendenser
-Undersøge og dokumentere et politikområde, herunder betydningen af EU og globale forhold
-Forklare begivenheder og udviklingstendenser i det internationale system og diskutere Danmarks handlemuligheder i forbindelse hermed
_Formulere præcise faglige problemstillinger, herunder hypoteser, og indsamle og bearbejde dansk og fremmedsproget materiale, herunder statistisk materiale, til at undersøge og diskutere problemstillinger og konkludere
-Forholde sig kritisk til forskelligartede materialer fra forskellige typer afsendere og anvende viden om samfundsvidenskabelig metode til at gennemføre mindre empiriske undersøgelser
-Påvise faglige sammenhænge og udviklingstendenser ved hjælp af foreliggende og egne beregninger, tabeller, diagrammer og modeller med brug af digitale hjælpemidler
-Analysere og formidle – skriftligt og mundtligt – empiriske og teoretiske sammenhænge på en struktureret og nuanceret måde på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af fagets terminologi
-På et fagligt grundlag argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter, placere disse i en teoretisk sammenhæng og indgå i en faglig dialog.


Læst materiale:
Kernestof: 33 sider
Supplerende materiale: 3 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 EU (fortsættelse fra 2.g)

EU. (forløb fortsat fra 2.g)

Fokus er på følgende kernestof:
Politik
-Politiske ideologier, skillelinjer, partiadfærd og vælgeradfærd
-Politiske beslutningsprocesser i Danmark i en global sammenhæng, herunder de politiske systemer i Danmark og EU
International politik
-Aktører, magt, sikkerhed, konflikter og integration i Europa og internationalt mål og muligheder i Danmarks udenrigspolitik
Metode
-Statistiske mål, herunder  statistisk usikkerhed.

Faglige mål:
-Anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige problemstillinger i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå
-Anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet og forskellige teorier fra fagets discipliner til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemstillinger og udviklingstendenser
-Undersøge og dokumentere et politikområde, herunder betydningen af EU og globale forhold
-Forklare begivenheder og udviklingstendenser i det internationale system og diskutere Danmarks handlemuligheder i forbindelse hermed
_Formulere præcise faglige problemstillinger, herunder hypoteser, og indsamle og bearbejde dansk og fremmedsproget materiale, herunder statistisk materiale, til at undersøge og diskutere problemstillinger og konkludere
-Forholde sig kritisk til forskelligartede materialer fra forskellige typer afsendere og anvende viden om samfundsvidenskabelig metode til at gennemføre mindre empiriske undersøgelser
-Påvise faglige sammenhænge og udviklingstendenser ved hjælp af foreliggende og egne beregninger, tabeller, diagrammer og modeller med brug af digitale hjælpemidler
-Analysere og formidle – skriftligt og mundtligt – empiriske og teoretiske sammenhænge på en struktureret og nuanceret måde på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af fagets terminologi
-På et fagligt grundlag argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter, placere disse i en teoretisk sammenhæng og indgå i en faglig dialog.


Læst materiale:
Kernestof:  46 sider
Supplerende materiale: 33 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11 Køn: Identiteter og ligestilling

Forløbet er del af et flerfagligt forløb med danskfaget som optakt til SRP'et.

Ligestilling mellem kønnene behandles deduktivt (teori) såvel som induktivt (egne erfaringer og undersøgelser samt ekstern empiri). Gennemgående behandles og struktureres emnet ud fra  et økonomisk, sociologisk og politisk perspektiv samt komparativt ift. andre lande og kulturer, men tager afsæt i cases, hvor kønsidentitet er på spil.
Teorier om køn og kønssocialisering anvendes som afsæt for løbende at diskutere årsager, konsekvenser og løsninger på fravær af ligestilling mellem kønnene.

Til forløbet er set og hørt følgende udsendelser:
Danmarks Radio 15. september 2023. Genstart. Skippers salut.
Deadline 5. april 2023. Om Judith Butler.

Faglige mål
-anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige problemstillinger i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå
-anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet og forskellige teorier fra fagets discipliner til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemstillinger og udviklingstendenser
undersøge og dokumentere et politikområde
-forklare sammenhænge mellem samfundsforandringer og ændringer i sociale og kulturelle mønstre
-behandle problemstillinger i samspil med andre fag
-demonstrere viden om fagets identitet og metoder
-formulere præcise faglige problemstillinger, herunder hypoteser, og indsamle og bearbejde dansk og fremmedsproget materiale, herunder statistisk materiale, til at undersøge og diskutere problemstillinger og konkludere
-forholde sig kritisk til forskelligartede materialer fra forskellige typer afsendere og anvende viden om samfundsvidenskabelig metode til at gennemføre mindre empiriske undersøgelser
-påvise faglige sammenhænge og udviklingstendenser ved hjælp af foreliggende og egne beregninger, tabeller, diagrammer og modeller med brug af digitale hjælpemidler
-analysere og formidle – skriftligt og mundtligt – empiriske og teoretiske sammenhænge på en struktureret og nuanceret måde på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af fagets terminologi
-på et fagligt grundlag argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter, placere disse i en teoretisk sammenhæng og indgå i en faglig dialog.

Kernestof
Sociologi:
-identitetsdannelse og socialisering samt social differentiering og kulturelle mønstre i forskellige lande, herunder Danmark
-samfundsforandringer og forholdet mellem aktør og struktur.
Politik:
-magt- og demokratiopfattelser samt rettigheder og pligter i et demokratisk samfund, herunder ligestilling mellem kønnene
Økonomi:

Metode
-kvalitativ og kvantitativ metode, herunder tilrettelæggelse og gennemførelse af undersøgelser samt systematisk behandling af forskellige typer data
-komparativ metode og casestudier
-statistiske mål, herunder lineær regression og statistisk usikkerhed.


Læst materiale:
Kernestof:  74 sider
Supplerende materiale: 27 sider
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Diskursanalyse 04-10-2024
Køn: Identiteter og ligestilling 20-12-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12 Amerikansk politik

Som optakt til det amerikanske præsident- og kongresvalg sættes fokus på det politiske system i USA og herunder partiorganisering, lobbyisme og kapital i amerikansk politik.

Kernestof:
-politiske ideologier, skillelinjer, partiadfærd og vælgeradfærd
-magt- og demokratiopfattelser samt rettigheder og pligter i et demokratisk samfund, herunder politiske beslutningsprocesser

Læst materiale:
Kernestof:  30 sider
Supplerende materiale: 9 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 14 Køn: Identiteter og ligestilling

Fællesfagligt emne:

Deltagende fag:

Forløbets formål:

Faglige metoder anvendt i forløbet:

Viden og begreber knyttet til basal videnskabsteori anvendt i forløbet:

Kompetencer til at arbejde projektorienteret anvendt i forløbet:
(f.eks. problemformulering, problemløsning, innovation, vejledning, skrivning, mundtlig præsentation mm.)

Produktform:

Evaluering:
Lærerne har foretaget en mundtlig evaluering af forløbet i klassen. Eleverne foretager en skriftlig selvevaluering ved at udfylde portfolio under Opgaver i Lectio.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Skriftlig aflevering. Frit valg 02-12-2024
FF-portfolio Generalprøven 20-12-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 15 International Politik - En verden under forandring

Kort fortsættelse af forløb fra 2.g med fokus på sikkerhed og ny verdensorden med foredrag ved Peter Viggo Jacobsen, lektor ved Forsvarsakademiet.


Læst materiale:
Kernestof:  0 sider
Supplerende materiale: 12 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 16 Køn: Identiteter og ligestilling

Forløbet er en genoptagelse af forløbet: Køn: Identiteter og ligestilling.


Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 17 Økonomi

Forløbet er en vekselvirkning mellem aktuel empiri og teori og begrebsdannelse. Udover de samfundsøkonomiske mål, kredsløbet og økonomiske politikker er der fokus  på det danske arbejdsmarked, EU's Indre Marked og UDA's toldkrig.

-globaliseringens og EU’s betydning for den økonomiske udvikling i Danmark, herunder konkurrenceevne og arbejdsmarkedsforhold (jf globalisering er også gennemgået i IP-forløb)
- makroøkonomiske sammenhænge, bæredygtig udvikling, målkonflikter og styring nationalt, regionalt og globalt.



Læst materiale:
Kernestof:  113 sider
Supplerende materiale: -- 34 sider
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Terminsprøve 23-01-2025
3m SA skr. prøve 23-01-2025
Omfordeling. Undersøg og diskutere. 17-02-2025
3m SA skr. sygeterminsprøve 24-02-2025
Dansk økonomi 2022 31-03-2025
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 28 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer