Holdet 2022 HI/z - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Birkerød Gymnasium og HF
Fag og niveau Historie A
Lærer(e) Gitte Nielsen
Hold 2022 HI/z (1z DA/HI opgave, 1z HI, 2z HI, 3z HI)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Amerikansk kultur-politik-samfund (opgives ikke)
Titel 2 Det antikke Grækenland
Titel 3 Danmarks besættelse 1940-1945 (DHO-forløb)
Titel 4 Besættelse, modstand og kultur – DHO
Titel 5 Europæisk middelalder og kulturmøder
Titel 6 Islam og korstoge
Titel 7 Vikingetiden
Titel 8 Europæisk renæssance
Titel 9 Kolonisering og imperialisme
Titel 10 Globalisering: kolonisation,..., 1. Verdenskrig
Titel 11 Mellemkrigtid og Anden Verdenskrig
Titel 12 Den Kolde Krig
Titel 13 Kina - Riget i Midten

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Amerikansk kultur-politik-samfund (opgives ikke)

Forløbet tager udgangspunkt i det amerikanske midtvejsvalg i november 2022 og behandler samfundsmæssige udviklinger i amerikansk historie fra USAs uafhængighedskrig til nutidens politiske og kulturelle splittelse. Forløbet har specifikt fokus på nationale fortællinger, erindringssteder, national identitet, racisme og politisk polarisering.

Faglige mål:
redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks, Europas og verdens historie
redegøre for sammenhænge mellem den lokale, nationale, regionale, europæiske og globale udvikling
analysere eksempler på samspillet mellem mennesker, natur, kultur og samfund gennem tiderne
skelne mellem forskellige typer af forklaringer på samfundsmæssige forandringer og diskutere periodiseringsprincipper
reflektere over samspillet mellem fortid, nutid og fremtid samt over mennesket som historieskabt og historieskabende
anvende en metodisk-kritisk tilgang til at udvælge og analysere historisk materiale, herunder eksempler på brug af historie
opnå indsigt i, hvordan historiefaget kan medvirke til at forstå og løse problemer i nutiden
formulere historiske problemstillinger og relatere disse til elevernes egen tid
formidle og remediere historiefaglige problemstillinger mundtligt og skriftligt og begrunde de formidlingsmæssige valg
behandle problemstillinger i samspil med andre fag
demonstrere viden om fagets identitet og metoder.

Kernestof:
hovedlinjer i USA's historie
forandringer i levevilkår, teknologi og produktion gennem tiderne
forskellige styreformer og samfundsorganiseringer
kulturer og kulturmøder i Europas og verdens historie
stats- og nationsdannelser
nationale, regionale og globale konflikter og samarbejdsrelationer
politiske og sociale revolutioner
demokrati, menneskerettigheder og ligestilling i nationalt og globalt perspektiv
politiske ideologier
historiebrug og –formidling
historiefaglige teorier og metoder.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Det antikke Grækenland

Emnet om antikken som den europæiske civilisations vugge omhandler samfundsmæssige aspekter som de kulturelle, de politiske styreformer, økonomiske, sociale, militære  forhold og udviklinger i perioden fra ca. 700 f.Kr til 300 fvt. samt konsekvenserne heraf og eftertidens syn på demokratiet.

Problemstillinger:
Hvilke ligheder og forskelle er det mellem græske og romerske politiske styreformer og samfund?
Hvilket samspil er der mellem samfundenes sociale-økonomiske struktur og de politiske systemer?
Hvordan udfoldede magten sig i praksis?
Hvad var drivkræfterne og hvordan kan imperiernes opståen og sammenbrud forklares?
Hvilken rolle spiller og betydning har Antikken for og i nutiden?

Faglige mål:
-redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Europas og verdens historie
-redegøre for sammenhænge mellem den lokale, nationale, regionale, europæiske og globale udvikling
-analysere eksempler på samspillet mellem mennesker, natur, kultur og samfund
-skelne mellem forskellige typer af forklaringer på samfundsmæssige forandringer og diskutere periodiseringsprincipper
-reflektere over samspillet mellem fortid, nutid og fremtid samt over mennesket som historieskabt og historieskabende
-anvende en metodisk-kritisk tilgang til at udvælge og analysere historisk materiale, herunder eksempler på brug af historie
-opnå indsigt i, hvordan historiefaget kan medvirke til at forstå og løse problemer i nutiden
-formulere historiske problemstillinger og relatere disse til elevernes egen tid
-formidle og remediere historiefaglige problemstillinger mundtligt og skriftligt og begrunde de formidlingsmæssige valg
-demonstrere viden om fagets identitet og metoder.

Kernestof:
-hovedlinjer i Europas og verdens historie fra antikken til i dag
-forandringer i levevilkår, teknologi og produktion gennem tiderne
-forskellige styreformer og samfundsorganiseringer
-kulturer og kulturmøder i Europa
-stats- og nationsdannelser
-nationale, regionale og globale konflikter og samarbejdsrelationer
-politiske og sociale revolutioner
-demokrati i nationalt og globalt perspektiv

-historiebrug og -formidling


Læst materiale:
Kernestof: 20 sider
Supplerende stof: 16 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Danmarks besættelse 1940-1945 (DHO-forløb)

Forløbet indgår som del af DHO-forløb med fokus på baggrunden for Tyskland besættelse af Danmark i perioden 1940-1945 med fokus på kapitulationen, samarbejdspolitikken, modstandskampen og befrielsen set i et erindringshistorisk perspektiv.

Kernestof:
-nationale, regionale og globale konflikter og samarbejdsrelationer
-ideologier, herunder ideologiernes kamp i det 20. århundrede
-historiebrug og -formidling
-historiefaglige teorier og metoder.

Faglige mål:
-redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks og Europas historie
-redegøre for sammenhænge mellem den lokale, nationale, regionale, europæiske udvikling
-skelne mellem forskellige typer af forklaringer på samfundsmæssige forandringer
-reflektere over samspillet mellem fortid, nutid og fremtid
-anvende en metodisk-kritisk tilgang til at udvælge og analysere historisk materiale, herunder eksempler på brug af historie
-formulere historiske problemstillinger og relatere disse til elevernes egen tid
-formidle og remediere historiefaglige problemstillinger mundtligt og skriftligt og begrunde de formidlingsmæssige valg
-behandle problemstillinger i samspil med andre fag
-demonstrere viden om fagets identitet og metoder


Læst materiale:
Kernestof: 61 sider
Suplerende: 15 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Besættelse, modstand og kultur – DHO

Besættelse, modstand og kultur – DHO (værklæsning)

Dette forløb om Besættelsestiden udgør det obligatoriske DHO-forløb i 1g.

I dette forløb arbejder vi med tekster skrevet under besættelsen. Dette med fokus på, hvordan nogle tekster er med til at underbygge konsensusmyten, og hvordan andre – både legale og illegale tekster – indirekte opfordrer til modstand.

Eleverne arbejder med den socialhistoriske metode og den nykritiske metode.

Forløbet afsluttes med, at eleverne individuelt udarbejder den obligatoriske DHO. DHO-opgaven – og DHO-forløbet – afsluttes med et mundtligt forsvar i eksamensperioden.

DHO-forløbet integrerer følgende faglige mål for Dansk A på stx:
– tekster fra 1900-tallet, herunder realisme
–læsning af en afgrænset periode før 2000
–udtrykke sig præcist, nuanceret og formidlingsbevidst mundtligt og skriftligt
–anvende centrale mundtlige fremstillingsformer (herunder holde faglige oplæg og argumentere for et synspunkt) med formidlingsbevidsthed
–anvende centrale skriftlige fremstillingsformer (herunder redegøre, diskutere, analysere, fortolke og vurdere) med formidlingsbevidsthed
–analysere, fortolke og perspektivere fiktive og ikke-fiktive tekster i alle medier
–dokumentere kendskab til en bred repræsentation af dansk litteratur gennem tiderne med perspektiv til litteraturen i Norden, Europa og den øvrige verden
–demonstrere viden om og kunne perspektivere til træk af den danske litteraturs historie, herunder samspillet mellem tekst, kultur og samfund
–demonstrere viden om og reflektere over fagets identitet og metoder
–undersøge problemstillinger og udvikle og vurdere løsninger, hvor fagets viden og metoder anvendes, herunder i samspil med andre fag.
̶ kommunikationsanalyse
̶ medieanalyse og -fortolkning, herunder basale filmiske virkemidler
̶ analyse og vurdering af mediers funktion i sociale, kulturelle og historiske sammenhænge
-tekster gennem kreative arbejdsprocesser: (Skriveøvelse: Skriv en kort nyhedsartikel på en halv side, som indirekte leverer en kritik af noget velkendt, men på overfladen ligner en nyhedsartikel om et emne eller et problem, du selv finder på.)

Litteraturliste:
Jørgen Sørensen: ”Besættelsestiden i litteraturen”. Systime, 2004, s. 31-33.
Søren Schou: ”De nøgne træer - Tage Skou-Hansen” i ”Dansk litteraturs historie” på lex.dk.
Christina Holst Færch og Troels Solgaard Andersen: ”Forbudt litteratur”. Systime, 2021, s. 235-240 og s. 245-249.
Ole Schultz Larsen: ”Håndbog til dansk”, systime, 2017, s. 87-97.
Johan Ottosen "Det haver så nyligen regnet" (1890).
”Kornet er i fare” (1945) udsendt af Det Danske Filminstitut (DFI). (medieværk)
Mogens Klitgaard: ”De røde fjer”, Povl Branners Forlag, 1940, s. 33-36.
Morten Nielsen: "Skæbne" (eller "Tykke"). I: "Efterladte Digte", Gyldendal, 1945.

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Europæisk middelalder og kulturmøder

Formålet er at undersøge hvordan det middelalderlige Europa blev til og hvordan det var bygget op og fungerede samt hvilken rolle den kristne tro spillede i samfundet, herunder kirkens magtkampe med andre samfundsinstitutioner.

Faglige mål
- redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks, Europas og verdens historie
- redegøre for sammenhænge mellem den lokale, nationale, regionale, europæiske og globale udvikling
- analysere eksempler på samspillet mellem mennesker, natur, kultur og samfund gennem tiderne
- skelne mellem forskellige typer af forklaringer på samfundsmæssige forandringer og diskutere periodiseringsprincipper
- reflektere over samspillet mellem fortid, nutid og fremtid samt over mennesket som historieskabt og historieskabende
- anvende en metodisk-kritisk tilgang til at udvælge og analysere historisk materiale, herunder eksempler på brug af historie
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder.

Kernestof
- hovedlinjer i Danmarks og Europas historie
- forandringer i levevilkår, teknologi og produktion gennem tiderne forskellige styreformer og samfundsorganiseringer
- kulturer og kulturmøder i Europas og verdens historie
- stats- og nationsdannelser
- nationale, regionale og globale konflikter og samarbejdsrelationer
- politiske og sociale revolutioner
- historiebrug og -formidling
- historiefaglige teorier og metoder.


Læst materiale:
Kernestof: 32
Supplerende materiale: 14


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Islam og korstoge

Emnet hænger sammen med det tidligere gennemgåede forløb om middelalderen i Europa, eftersom den traditionelle tidsmæssige afgrænsning af Islams grundlæggelse og korstogene ligger inden for afgrænsningen af den europæiske middelalder. De enkelte korstoge i Lilleasien, Mellemøsten og Østersøen gennemgås ved individuelle elevoplæg.
Der indgår materiale på engelsk.


Faglige mål
-redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks, Europas og verdens historie
- redegøre for sammenhænge mellem den lokale, nationale, regionale, europæiske og globale udvikling
- analysere eksempler på samspillet mellem mennesker, natur, kultur og samfund gennem tiderne
- skelne mellem forskellige typer af forklaringer på samfundsmæssige forandringer
- reflektere over samspillet mellem fortid, nutid og fremtid
- anvende en metodisk-kritisk tilgang til at udvælge og analysere historisk materiale, herunder eksempler på brug af historie
- formulere historiske problemstillinger og relatere disse til elevernes egen tid
- behandle problemstillinger i samspil med andre fag
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder.

Kernestof
hovedlinjer i Danmarks, Europas og verdens historie ... gennem tiderne forskellige styreformer og samfundsorganiseringer
- kulturer og kulturmøder i Europas og verdens historie
- stats- og nationsdannelser,
- nationale, regionale og globale konflikter og samarbejdsrelationer
- politiske og sociale revolutioner
- historiebrug og -formidling
- historiefaglige teorier og metoder.


Læst materiale:
Kernestof: 18
Supplerende stof: 9
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Vikingetiden

Emnet hænger sammen med det tidligere gennemgåede forløb om middelalderen i Europa, eftersom den traditionelle tidsmæssige afgrænsning af vikingetiden ligger inden for afgrænsningen af den europæiske middelalder (se s. 72-73, s. 77 og s. 110 i "Verden før 1914").

Formålet er at opnå en generel viden om samfundet i Danmark i vikingetiden, og skandinavernes forhold til andre lande og kulturer.


Faglige mål
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
- redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks, Europas og verdens historie
- redegøre for sammenhænge mellem den lokale, nationale, regionale, europæiske og globale udvikling
- analysere eksempler på samspillet mellem mennesker, natur, kultur og samfund gennem tiderne
- skelne mellem forskellige typer af forklaringer på samfundsmæssige forandringer og diskutere periodiseringsprincipper
- reflektere over samspillet mellem fortid, nutid og fremtid samt over mennesket som historieskabt og historieskabende
- anvende en metodisk-kritisk tilgang til at udvælge og analysere historisk materiale, herunder eksempler på brug af historie
- formulere historiske problemstillinger og relatere disse til elevernes egen tid
- formidle og remediere historiefaglige problemstillinger mundtligt og skriftligt og begrunde de formidlingsmæssige valg

Kernestof
-hovedlinjer i Danmarks, Europas og verdens historie fra antikken til i dag forandringer i levevilkår, teknologi og produktion gennem tiderne forskellige styreformer og samfundsorganiseringer
-kulturer og kulturmøder i Europas og verdens historie
-stats- og nationsdannelser, herunder Danmarks
-nationale, regionale og globale konflikter og samarbejdsrelationer
-politiske og sociale revolutioner
-historiebrug og -formidling
-historiefaglige teorier og metoder.


Læst materiale:
Kernestof: 28
Supplerende materiale: 8
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Historiebrug og Vikingetid 09-01-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Europæisk renæssance

Renæssancen belyses dels ved den europæiske malerkunst og de naturvidenskabelige landvininger i perioden, dels ved de europæiske religionskrige og reformationen i Danmark.

Kernestoffet:
-hovedlinjer i Danmarks, Europas og verdens historie fra antikken til i dag
-kulturer og kulturmøder i Europas og verdens historie
-stats- og nationsdannelser , herunder Danmarks
-nationale, regionale og globale konflikter og samarbejdsrelationer
-globalisering
-historiebrug og -formidling
-historiefaglige teorier og metoder.

Faglige mål:
-redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks, Europas og verdens historie
-redegøre for sammenhænge mellem den lokale, nationale, regionale, europæiske og globale udvikling
-analysere eksempler på samspillet mellem mennesker, natur, kultur og samfund gennem tiderne
-reflektere over samspillet mellem fortid, nutid og fremtid samt over mennesket som historieskabt og historieskabende
-anvende en metodisk-kritisk tilgang til at udvælge og analysere historisk materiale, herunder eksempler på brug af historie
-formulere historiske problemstillinger og relatere disse til elevernes egen tid
-formidle og remediere historiefaglige problemstillinger mundtligt og skriftligt og begrunde de formidlingsmæssige valg
-demonstrere viden om fagets identitet og metoder


Læst materiale:
Kernestof: 33
Supplerende materiale: 16
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 Kolonisering og imperialisme

Europæernes opdagelse af verdenen belyses ud fra baggrund for og motiver til opdagelsesrejserne og den deraffølgende kolonisationen samt forløbet og konsekvenserne af kolonisationen og imperialismen.

Kernestoffet:
-hovedlinjer i Europas og verdens historie fra antikken til i dag
-kulturer og kulturmøder i Europas og verdens historie
-globalisering
-historiebrug og -formidling
-historiefaglige teorier og metoder.

Faglige mål:
-redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Europas og verdens historie
-redegøre for sammenhænge mellem den lokale, nationale, regionale, europæiske og globale udvikling
-analysere eksempler på samspillet mellem mennesker, natur, kultur og samfund gennem tiderne
-skelne mellem forskellige typer af forklaringer på samfundsmæssige forandringer og diskutere periodiseringsprincipper
-reflektere over samspillet mellem fortid, nutid og fremtid samt over mennesket som historieskabt og historieskabende
-anvende en metodisk-kritisk tilgang til at udvælge og analysere historisk materiale, herunder eksempler på brug af historie
-formulere historiske problemstillinger og relatere disse til elevernes egen tid
-formidle og remediere historiefaglige problemstillinger mundtligt og skriftligt og begrunde de formidlingsmæssige valg
-demonstrere viden om fagets identitet og metoder

Læst materiale:
Kernestof: 38 sider
Supplerende materiale: 16 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 Globalisering: kolonisation,..., 1. Verdenskrig

-fortsat fra foregående forløb: Globalisering: Kolonisation, Imperialisme og Første Verdenskrig.

Faglige mål
-redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks, Europas og verdens historie
-redegøre for sammenhænge mellem den lokale, nationale, regionale, europæiske og globale udvikling
-analysere eksempler på samspillet mellem mennesker, natur, kultur og samfund
-skelne mellem forskellige typer af forklaringer på samfundsmæssige forandringer og -diskutere periodiseringsprincipper
-reflektere over samspillet mellem fortid, nutid og fremtid samt over mennesket som historieskabt og historieskabende
-anvende en metodisk-kritisk tilgang til at udvælge og analysere historisk materiale
-formulere historiske problemstillinger
-formidle og remediere historiefaglige problemstillinger mundtligt og skriftligt
-demonstrere viden om fagets identitet og metoder.

Kernestof
-hovedlinjer i Danmarks, Europas og verdens historie
-nationale, regionale og globale konflikter og samarbejdsrelationer
-historiebrug og -formidling
-historiefaglige teorier og metoder.


Læst materiale:
Kernestof: 19
Supplerende materiale: 4
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11 Mellemkrigtid og Anden Verdenskrig

Forløbet har fokus på autoritære ideologier og styreformer og særligt Tyskland og Holocaust op til og under Anden Verdenskrig .
Udsendelser:
"Ondskabens ansigter. Benito Mussolini". BBC (DR Kultur) 2018.
"Auschwitz. Nazisterne og den endelige løsning. Dødsfabrikkerne". BBC (DR2) 2007.
"Historien om Danmark (10). Det svære demokrati". DR 2017.
Billedanalyse:
"Ernte" af Fritz Müller. 1939. Fra: "Fascismens billeder" DR 1980.
"Japans verdenskrig". Forberedelse og angreb". DR2 2022.

Faglige mål
-redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks, Europas og verdens historie
-redegøre for sammenhænge mellem den lokale, nationale, regionale, europæiske og globale udvikling
-skelne mellem forskellige typer af forklaringer på samfundsmæssige forandringer og diskutere periodiseringsprincipper -reflektere over samspillet mellem fortid, nutid og fremtid samt over mennesket som historieskabt og historieskabende -anvende en metodisk-kritisk tilgang til at udvælge og analysere historisk materiale, herunder eksempler på brug af historie
-formulere historiske problemstillinger og relatere disse til elevernes egen tid
-demonstrere viden om fagets identitet og metoder.

Kernestof
-hovedlinjer i Danmarks, Europas og verdens historie fra antikken til i dag forandringer i
-nationale, regionale og globale konflikter og samarbejdsrelationer
-politiske og sociale revolutioner
-Holocaust og andre folkedrab
-politiske ideologier, herunder ideologiernes kamp i det 20. århundrede globalisering
-historiebrug og -formidling
-historiefaglige teorier og metoder.

Læst materiale:
Kernestof: 69
Supplerende materiale: 18 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12 Den Kolde Krig

I forløbet gennemgås Den Kolde Krigs start med fokus på de ideologiske og magtmæssige modsætninger mellem stormagterne og herunder stedfortræderkrigen i Korea og Kinas rolle i udviklingen. Derudover lægges der vægt på kaprustningen igennem hele perioden fra 1945-1991 og diskussionen om hvem der bar ansvaret for Den Kolde Krigs udbrud.

Kernestoffet:
-hovedlinjer i Danmarks, Europas og verdens historie
-forskellige styreformer og samfundsorganiseringer
-nationale, regionale og globale konflikter og samarbejdsrelationer
-ideologier, herunder ideologiernes kamp i det 20. århundrede
-historiebrug og -formidling
-historiefaglige teorier og metoder.

Faglige mål:
-redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks, Europas og verdens historie
-redegøre for sammenhænge mellem den lokale, nationale, regionale, europæiske og globale udvikling
-skelne mellem forskellige typer af forklaringer på samfundsmæssige forandringer
-anvende en metodisk-kritisk tilgang til at udvælge og analysere historisk materiale, herunder eksempler på brug af historie
-formulere historiske problemstillinger og relatere disse til elevernes egen tid
-formidle og remediere historiefaglige problemstillinger mundtligt og skriftligt
-demonstrere viden om fagets identitet og metoder

Læst materiale:
Kernestof: 32 sider
Supplerende materiale: 21
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 13 Kina - Riget i Midten

Forløbet tager udgangspunkt i et overblik over Kinas politiske styreform og udvikling under Kinas sidste kejserdynasti og bruddet med det autokratiske kejserstyre og dannelsen af republikken Kina i 1911 over borgerkrigen mellem nationalister og kommunister indtil kommunisternes magtovertagelse i 1949. Herefter sættes mere kildebaseret fokus på Mao Zedongs implementering af den socialistiske samfundsmodel over den efterfølgende videreførelse af "socialisme med kinesiske særtræk" til i dag med et 'lukket og hårdt autokrati' og en ny (2012-2024) magtmonopolisering under Xi Jinping. Løbende diskuteres hvorvidt udviklingen kan forklares ud fra et materialistisk/strukturalistisk eller idealistisk historiesyn,
Løbende  behandles også Kinas udenrigspolitik, som den udfoldede sig under Den Kolde Krig til Kina som global stormagt i dag.

Følgende udsendelser er set:
Kinas historie (5). det sidste dynasti
Kinas historie (6). Revolutionernes tid
Opbygningen af Mao

Kernestof:
-forandringer i levevilkår, teknologi og produktion
-forskellige styreformer og samfundsorganiseringer
-kulturer og kulturmøder i verdens historie
-stats- og nationsdannelser
-politiske og sociale revolutioner
-demokrati, menneskerettigheder i nationalt og globalt perspektiv
-globalisering
-historiebrug og -formidling
-historiefaglige teorier og metoder

Faglige mål:
-redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i verdens historie
-redegøre for sammenhænge mellem den lokale, nationale, regionale, europæiske og globale udvikling
-analysere eksempler på samspillet mellem mennesker, natur, kultur og samfund
-reflektere over samspillet mellem fortid, nutid og fremtid samt over mennesket som historieskabt og historieskabende
-anvende en metodisk-kritisk tilgang til at udvælge og analysere historisk materiale, herunder eksempler på brug af historie
-formulere historiske problemstillinger og relatere disse til elevernes egen tid
-formidle og remediere historiefaglige problemstillinger mundtligt og skriftligt og begrunde de formidlingsmæssige valg
-demonstrere viden om fagets identitet og metoder.


Læst materiale:
Kernestof: 55 sider
Supplerende materiale: 25 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer