Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
Birkerød Gymnasium og HF
|
Fag og niveau
|
Historie A
|
Lærer(e)
|
Simon Abrahamsson
|
Hold
|
2022 HI/x (1x DA/HI opgave, 1x HI, 2x HI, 3x HI)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Pesten – mellem middelalder og renæssance
Pesten – mellem middelalder og renæssance samt historieintro
Forløbet undersøger overgangen fra middelalder til renæssance – med 1300-tallets pestpandemi som en central begivenhed. Fokus er på både at diskutere udviklingen i menneskets indre og ydre verden i de to perioder samt på de årsagsforklaringer, der knytter sig hertil; altså dels menneskets syn på sig selv, omverden og religion, dels de indlejrede samfunds- og miljømæssige strukturer. Aktør/struktur-diskussionen er derfor vigtig. I lyset af coronapandemien er forløbets fokus valgt for at fremme samtidsrelevans, historisk indlevelse og komparativ tænkning.
Faglige mål:
- redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks, Europas og verdens historie
- redegøre for sammenhænge mellem den lokale, nationale, regionale, europæiske og globale udvikling
- analysere eksempler på samspillet mellem mennesker, natur, kultur og samfund gennem tiderne
- skelne mellem forskellige typer af forklaringer på samfundsmæssige forandringer og diskutere periodiseringsprincipper
- reflektere over samspillet mellem fortid, nutid og fremtid samt over mennesket som historieskabt og historieskabende
- anvende en metodisk-kritisk tilgang til at udvælge og analysere historisk materiale, herunder eksempler på brug af historie
- opnå indsigt i, hvordan historiefaget kan medvirke til at forstå og løse problemer i nutiden
- formulere historiske problemstillinger og relatere disse til elevernes egen tid
- formidle og remediere historiefaglige problemstillinger mundtligt og skriftligt og begrunde de formidlingsmæssige valg
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
Kernestof:
- hovedlinjer i Danmarks, Europas og verdens historie fra antikken til i dag
- forandringer i levevilkår, teknologi og produktion gennem tiderne
- forskellige styreformer og samfundsorganiseringer
- politiske og sociale revolutioner- globalisering
- historiebrug og -formidling
- historiefaglige teorier og metoder.
Materiale:
Bryld: Verden før 1914: 69-100, 123-132
Eberhardt – Verdenshistoriens største epidemier: 17-18, 28-30, 33, 35
Jensen: Den sorte død og livet i senmiddelalderen: 34-41
Øvrige krav:
Forløbets hovedvægt er på tiden mellem 500 og 1500 og forløbet tager udgangspunkt i Europas historie.
Omfang: 70
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Bryld, Carl-Johan: VERDEN FØR 1914 - I DANSK PERSPEKTIV, Systime; sider: 69-100, 123-132
-
Den Yderste Dom 1435 og Pengeudlåneren og hans kone 1514.pdf
-
Europæisk middelalder 69-74, VF1914, Systime
-
OBS: Arbejd selv i dag. Se lectiobesked..
-
1.
-
Halløj og velkommen tilbage:)
-
Pave Innocens om den menneskelige tilværelses elendighed.pdf
-
Privilegier for by i Flandern.docx
-
Upload historie på elevfeedback..
-
Eberhardt, Verdenshistoriens største epidemier, s. 17-18, 28-30, 33, 35.pdf
-
DRTV - Mysterierne om Danmarks dræbersygdomme
-
Henrik Jensen_ Den Sorte Død og livet i senmiddelalderen, s. 34-41.pdf
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Skrive
- Diskutere
- Projektarbejde
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- IT
- Præsentationsgrafik
- Internet
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
-
Projektarbejde
|
Titel
2
|
Forløb#2 DHO- Besættelsestid
Fællesfagligt emne: Besættelsestiden i Danmark og erindringen om den
Deltagende fag: Dansk og historie
Forløbets formål:
• At præsentere eleverne for, hvordan to humanistiske fag meningsfuldt kan arbejde sammen om at besvare en faglig problemstilling.
• At præsentere eleverne for, hvordan man skriver akademisk – herunder at introducere eleverne til faglig argumentation, dokumentation og formalia.
• At træne eleverne i at anvende faglige, metodiske og videnskabsteoretiske indsigter fra både dansk- og historiefaget.
• At træne eleverne i at sammenfatte og formidle fagligt arbejde såvel skriftligt som mundtligt.
• At udvikle og nuancere elevernes viden om besættelsestiden i Danmark med særligt fokus på de følgende fem hovedtemaer:
• Tema 1: Nationalisme - mellem suverænitet og kapitulation (9. april)
• Tema 2: Samarbejdspolitikken - tilpasning og reaktion
• Tema 3: Modstand - med hånd og ånd
• Tema 4: Sympatisører og stikkere
• Tema 5: Befrielse - frihed, hævn og efterspil
Faglige metoder anvendt i forløbet.
Historie: Kildekritik og erindringshistorie, med brug af Iversen og Pedersens "erindringsfeltmodel". Historie har således haft et dobbelt fokus: Dels på selve besættelsestiden, dels på eftertidens fortællinger om den – og hele tiden med inddragelse af relevante kontekster.
Dansk: Filmanalyse (fokus på personkarakteristik, dramaturgi og filmiske virkemidler)
Viden og begreber knyttet til basal videnskabsteori anvendt i forløbet: Humaniora, hermeneutik, idiografisk vs. nomotetisk videnskab, intentionel vs. kausal forklaring.
Kompetencer til at arbejde projektorienteret anvendt i forløbet: Eleverne har arbejdet med at udarbejde problemformulering, indsamle litteratur, modtage og indgå i faglig vejledning og sparring, udarbejde et skriftligt produkt samt præsentere det mundtligt.
Produktform:
• En skriftlig opgave på 5-6 normalsider.
• En mundtlig præsentation på ca. 8 minutter samt efterfølgende faglig samtale.
• Der gives én samlet karakter.
Evaluering:
Lærerne har foretaget en mundtlig evaluering af forløbet i klassen. Eleverne foretager en skriftlig selvevaluering ved at udfylde portfolio under Opgaver i Lectio.
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Vikingetiden i samtid og eftertid
Dette forløb har haft flg. fokuspunkter:
- Historiebrug
- Vikingetidens samfund, mennesker og togter
- Statsdannelse i Danmark
- Forskellige materialetyper og anvendelsesmuligheder
Faglige mål:
- redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks, Europas og verdens historie
- redegøre for sammenhænge mellem den lokale, nationale, regionale, europæiske og globale udvikling
- analysere eksempler på samspillet mellem mennesker, natur, kultur og samfund gennem tiderne
- anvende en metodisk-kritisk tilgang til at udvælge og analysere historisk materiale, herunder eksempler på brug af historie
- opnå indsigt i, hvordan historiefaget kan medvirke til at forstå og løse problemer i nutiden
- formulere historiske problemstillinger og relatere disse til elevernes egen tid
- formidle og remediere historiefaglige problemstillinger mundtligt og skriftligt og begrunde de formidlingsmæssige valg
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
Kernestof:
- hovedlinjer i Danmarks, Europas og verdens historie fra antikken til i dag
- forandringer i levevilkår, teknologi og produktion gennem tiderne
- forskellige styreformer og samfundsorganiseringer
- kulturer og kulturmøder i Europas og verdens historie
- stats- og nationsdannelser, herunder Danmarks
- nationale, regionale og globale konflikter og samarbejdsrelationer
- historiebrug og -formidling
- historiefaglige teorier og metoder.
Øvrige krav:
Forløbet har hovedvægt på tiden mellem ca. 500 og ca. 1500 og tager udgangspunkt i Danmarks historie.
Materiale:
Mads Blom m.fl. (red.): "Vinkler på vikingetiden", Nationalmuseet 2013, s. 6-14, 59-77, 104-111.
Historien om Danmark, del 3: "Vikingetiden" (DR, 2017)
Små videoer om historiebrug: http://historiedepotet.wikidot.com/historiebrug
Andet:
Klassen har været på tur til Nationalmuseet og set udstillingen "Togtet".
Omfang: 45 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Blom, Mads; Boritz, Mette m.fl. (red): VINKLER PÅ VIKINGETIDEN, Nationalmusset: side 104-111Link til tekst:
-
Vinkler_paa_vikingetiden_Vikingeantologi_undervisning.pdf
-
Blom, Mads; Boritz, Mette m.fl. (red): VINKLER PÅ VIKINGETIDEN, Nationalmusset; sider: 6-14, 59-70, 95-103
-
Historien om Danmark, del 3: "Vikingetiden" (DR, 2017)
-
Link: https://www.dr.dk/drtv/se/historien-om-danmark_-vikingetiden_145565
-
Gruppearbejde som skal fremlægges:Arbejdsspørgsmålene (til Historien om DK)1-Klargør fremlæggelse af alle ovenstående spørgsmål. I ved ikke hvilket I bliver spurgt om. Alle skal sige noget..2-Klargør fremlæggelse af det uddelte systime-kapitel. (det
-
https://www.viking.natmus.dk/bag-om-udstillingen
-
Ibn Fadlan 921.pdf
-
AD Jørgensen, 40 fortællinger af fædrelandets historie 1882.pdf
-
https://www.dr.dk/nyheder/udland/ukraine-hylder-faelles-vikingefortid-og-takker-sine-skandinaviske-slaegtninge-menhttps://twitter.com/DmytroKuleba/status/1649742760864366592Uddrag af artikel af Vladimir Putin.docx
-
Tilføjede spørgsmål:8) Hvad er en statsdannelse ifølge Niels Hybel? (s.71-72)9) Hvordan beskriver De Frankiske Rigsanaler magtforholdene i Danmark omkring 800-tallet? (s.73)10) Hvordan tolker Niels Hybel begrebet ”marca” og hvorfor er dette vigtigt?
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Antikkens demokrati - ideer og debat
Forløbet har fokus på antikkens demokrati.
Det antikke demokrati som idé og styreform belyses og samtidens debat herom undersøges. Desuden diskuteres fordele og ulemper ved det antikke demokrati og dette sammenlignes med det aktuelle repræsentative demokrati i dag. Den antikke demokratidebat sammenholdes ligeledes med den nutidige styreformsdebat.
Foruden en analyse og refleksion af demokratiet, behandler forløbet afslutningsvis kvinders entré i den demokratiske proces i Danmark. Dette gøres for at eleverne skal reflektere over ligestilling i den politiske proces.
Eleverne skal i forløbet reflektere over hvordan historiefaget kan bruges som en optik til at sammenligne institutioner og styreformer over tid. Det er en måde at gøre antikken som emne nutidig og relevant for eleverne. Hvad kan vi lære af det antikke demokrati og den antikke demokratidebat?
Forløbets overskrifter:
- Hellas - Bystaten
- Athens demokrati
- Spartas oligarki
- Samarbejde og konflikt - konflikt mellem Athen og Sparta.
- Forsvar for demokratiet – Perikles
- Demokratiets modargumenter - Sokrates om demokratiet
- Sammenligning af det antikke og moderne demokrati
- Kvinders stemmeret 1915
Faglige mål:
- opnå indsigt i, hvordan historiefaget kan medvirke til at forstå og løse problemer i nutiden
- formulere historiske problemstillinger og relatere disse til elevernes egen tid
Kernestof:
- demokrati, menneskerettigheder og ligestilling i nationalt og globalt perspektiv
- hovedlinjer i Danmarks, Europas og verdens historie fra antikken til i dag
- forskellige styreformer og samfundsorganiseringer
Materiale:
Bryld: Verden før 1914: 9-34
Det danske repræsentative demokrati: 46-57
De danske kvinders historie: 31-33, 36-37
Øvrige krav:
Forløbets hovedvægt er på tiden før 500 og forløbet tager udgangspunkt i Europas og verdens historie.
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Bryld, Carl-Johan: VERDEN FØR 1914 - I DANSK PERSPEKTIV, Systime; sider: 9-21, 23, 28-34
-
Det Gamle Grækenland s. 9-15, Verden Før 1914.pdf
-
Først en kort evaluering af vikings-forløbet..SÅ: Intro til nyt forløb: Antikken: Demokrati og Debat-Forforståelser:Antikken, Det gamle Grækenland og Rom.Hvad forbinder I med antikken?Hvad kan vi bruge det til nu?Dagens tekst: VerFør14: 9-15Dobbeltci
-
Det gamle Grækenland s. 15-21.pdf
-
Det Gamle Grækenland, s. 14-23 VF1914.pdf
-
Afsnit
-
Tjek op på jeres "mappe-system".. 1)-Hvordan adskiller Sparta sig fra Athen?Besvar med egne sætninger, (en lille) halv side..Brug teksten og kilden fra sidste modul..OBS: Uploades i elevfeedback2)Læs s. 24-28Det Gamle Grækenland, s. 24-35, VF1914.pdf
-
Det gamle Grækenland s. 15-21.pdf Det Gamle Grækenland, s. 24-35, VF1914.pdf 1) Hvilke træk ved Grækenlands geografi er væsentlige for at forstå det gamle Grækenlands historie?Find et kort på nettet. Kig grundigt på det. Argumentér for dine pointer (
-
Det Gamle Grækenland, s. 24-35, VF1914.pdf
-
A) Færdiggør problemstillingerB) Send videre til næste gruppeC) Besvar problemstillingerMødes 14.20D) Justér problemstillingerGrupper:1) Dmitry, Silas, Steen, Abdul, Maya2) Rebecca, Lea, Sara, Natasja, Maria3) Frederik, Valdemar, Carl Christian4) Jos
-
Om problemstillinger (fra HisLærØvBog).pdf
-
Solo:1)Fra dagens lektie: Scroll ned og besvar de to spørgsmål. Alle besvarer selv på elevfeedback.Religion, Livssyn og Rationalitet + Filosofi og Videnskab: https://verdenfoer1914idanskperspektiv.systime.dk/?id=333&L=10
-
Grundbogsstof - De danske kvinders historie.pdf
-
Læs det lille afsnit om kvindens stilling på side 18.Det gamle Grækenland s. 15-21.pdf
-
Historisk forandring - Grundbegreber.pdf
-
Hej alle. I dag skal alle grupperne fremlægge deres flowchart fra sidst. I får de første 20 minutter til at opfriske og klargøre. Sæt igang:)
-
Hal Koch og Alf Ross om demokratiet (uddrag).
-
Åbn dit oversigtsdokument fra forløbet.Alle starter med at sætte én ting ind.Ret til undervejs og husk at tjekke hvad der står i forvejen, så kronologien passer.I den nedadgående kolonne skal stå årstal og/eller tidsperioder. I den vandrette skal stå
-
1)Kort refleksionsøvelse:(Solo)-Hvad er ”Civilisation” for dig? (Beskriv det frit med dine egne ord, i et par sætninger)-Oplist dernæst minimum 5 ting som for dig, bør kendetegne et civiliseret samfund, og 5 ting som kendetegner et ikke-civiliseret s
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Dansk Kolonihistorie - sukker, slaveri og oprør
Dansk kolonihistorie – slavehandel og slaveri
Forløbets hovedvægt er på tiden mellem 1672 og 1900 og tager udgangspunkt i Danmarks historie. I forløbet tilegner eleverne sig historisk viden om Danmark som kolonimagt – med særlig fokus på Dansk Vestindien. Formålet er bl.a. at stimulere deres interesse for og evne til at stille spørgsmål til fortiden for bedre at forstå kolonitidens betydning for den verden, de selv lever i. Gennem forløbet opnår eleverne viden om og indsigt i et meget centralt emne i Danmarks historie. Eleverne arbejder med forskelligartet historisk materiale talmateriale, fx officielle dokumenter, beretninger, skønlitteratur og ikke-skriftligt materiale bl.a. i form af bygningslevn fra Danmarks kolonitid i København. Elevernes kildekritiske evner vil derfor udvikles. Derudover er det centralt at arbejde med forskellige former for historieformidling og historiebrug og forholde sig kritisk til disse.
Kernestofområder jf. lærerplan:
• hovedlinjer i Danmarks, Europas og verdens historie fra antikken til i dag
• kulturer og kulturmøder i Europas og verdens historie
• forandringer i levevilkår, teknologi og produktion gennem tiderne
• historiebrug og -formidling
• historiefaglige teorier og metoder
Faglige mål jf. lærerplan:
• redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks, Europas og verdens historie
• redegøre for sammenhænge mellem den lokale, nationale, regionale, europæiske og globale udvikling
• analysere eksempler på samspillet mellem mennesker, natur, kultur og samfund gennem tiderne
• reflektere over samspillet mellem fortid, nutid og fremtid samt over mennesket som historieskabt og historieskabende
• anvende en metodisk-kritisk tilgang til at udvælge og analysere historisk materiale, herunder eksempler på brug af historie
• formulere historiske problemstillinger og relatere disse til elevernes egen tid
• demonstrere viden om fagets identitet og metoder
Øvrige krav:
Forløbets hovedvægt er på tiden mellem 1500 og 1900 og forløbet tager udgangspunkt i Danmarks historie.
Byvandring i København.
Materiale:
Halberg, Coley: Dansk Vestindien – Fra dansk koloni til amerikansk territorium: 21-34, 69-72, 81-97, 123-128
Podcast:
https://s355.podbean.com/pb/9f3b182d5a17b57330d722a5f2ac0d5a/65de7254/data1/fs109/6491887/uploads/007_Slavehandlernationen_Danmark.mp3?pbss=071ec1c2-35fe-5ec6-a31b-5def5888cb21
Omfang: 60 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Lie Halberg, Rikke, Rex Coley, Bertha: DANSK VESTINDIEN, Frydenlund: side 21-31
-
1-Merkantilisme. Forklar de grundlæggende principper kort.2-Årstal. Udvælg fem vigtige årstal fra perioden. Forklar kort hvorfor de er vigtige3-Kolonialisme. Forklar begrebet kort. Brug evt. både dagens tekst + Google.4-Imperialisme. Forklar begrebet
-
Olaudah Equianos erindringer 1789
-
Arbejdsplan:1)Læs dette dokument om aktør/struktur (2 sider)struktur - fra Systime På sporet af historien .docx (Brug ca. 4-5 min.)2)Læs kilden: Olaudahs erindringer. Findes på side 32-34 nederst i teksten fra sidst.(kap.2) Dansk Vestindien_fra dansk
-
Lie Halberg, Rikke, Rex Coley, Bertha: DANSK VESTINDIEN, Frydenlund: side 69-72
-
Guvernør Philip Gardelins Slavereglement af 5.september 1733
-
Om prygl og hårde straffe i 1733 (1916)
-
Oprøret på St. Jan i 1733 set fra et nutidigt US Virgin Islands’ perspektiv (1983)
-
Sophie Petersen om oprøret på St. Jan i 1733 (1946)
-
Opg 1: Formulér (ml et par linjer og 1/2 side) hvordan du synes at vi (Danmark) bør erindre vores fortid om Dansk Vestindien. Hvordan bør det komme til udtryk?Opg 2:-Genlæs fra nederst side 7 + hele side 8 , om erindringsfeltsmodellen i dagens tekst.
-
Lie Halberg, Rikke, Rex Coley, Bertha: DANSK VESTINDIEN, Frydenlund: side 81-88
-
Forordning om negerhandelen, 16. marts 1792
-
DRTV - Historien om Danmark: Enevælde og oplysningstid
-
Ophævelse af slavehandelA)
-
Lie Halberg, Rikke, Rex Coley, Bertha: DANSK VESTINDIEN, Frydenlund: side 89-97
-
Ifølge et af de faglige mål skal du kunne reflektere over samspillet mellem fortid, nutid og fremtid samt over mennesket som historieskabt og historieskabende.
-
Vi er ikke alle helte (Inf art. Buddhoe).docx
-
Lie Halberg, Rikke, Rex Coley, Bertha: DANSK VESTINDIEN, Frydenlund: side 123-128
-
Opstil og udfyld et skema over holdninger til samt argumenter for/imod en dansk undskyldning.Niels Helveg Petersen, Radikale Venstre og Poul Nyrup Rasmussen, SocialdemokratietAdelbert Bryan, lokal senator (1998) Peter Skaarup, Dansk Folkeparti (1998)
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Imperialisme og optakten til 1. verdenskrig
Forløbet har fokus på den vestlige imperialisme i sidste del af 1800-tallet og starten af det 20. århundrede. Eleverne undersøger strategiske og ideologiske faktorer, og de magtstrukturelle forhold i tiden op til 1. Verdenskrig.
Faglige mål:
- redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks, Europas og verdens historie
- redegøre for sammenhænge mellem den lokale, nationale, regionale, europæiske og globale udvikling
- analysere eksempler på samspillet mellem mennesker, natur, kultur og samfund gennem tiderne
- skelne mellem forskellige typer af forklaringer på samfundsmæssige forandringer og diskutere periodiseringsprincipper
- reflektere over samspillet mellem fortid, nutid og fremtid samt over mennesket som historieskabt og historieskabende
- anvende en metodisk-kritisk tilgang til at udvælge og analysere historisk materiale, herunder eksempler på brug af historie
- formidle og remediere historiefaglige problemstillinger mundtligt og skriftligt og begrunde de formidlingsmæssige valg
- behandle problemstillinger i samspil med andre fag
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
Kernestof:
- hovedlinjer i Danmarks, Europas og verdens historie fra antikken til i dag
- forandringer i levevilkår, teknologi og produktion gennem tiderne
- forskellige styreformer og samfundsorganiseringer
- kulturer og kulturmøder i Europas og verdens historie
- stats- og nationsdannelser, herunder Danmarks
- nationale, regionale og globale konflikter og samarbejdsrelationer
- politiske og sociale revolutioner
- demokrati, menneskerettigheder og ligestilling i nationalt og globalt perspektiv
- politiske ideologier, herunder ideologiernes kamp i det 20. århundrede
- globalisering
- historiebrug og -formidling
- historiefaglige teorier og metoder.
Materiale:
Bryld: Verden efter 1914, sider: 9-20, 31-40
ibog: Kapitlet: Kolonialisme, imperialisme og afkolonisering, i:
https://historieportalen.systime.dk/?id=1202
Pdf: Vores Verdenshistorie, s. 18-19
Dokumentar: Apokalypse - 1. verdenskrig, del 1
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Læselektie:https://verdenefter1914idanskperspektiv.systime.dk/?id=444Læs siderne:1.-Verden 1914-Europas dominans-Vestens selvforståelse
-
1) Opdel verden i kategorier: a) områder koloniseret og beboet af europæiske indvandrere og deres efterkommere, b) områder styret og kontrolleret af europæiske stater, og c) områder uafhængige af europæisk imperialisme.
-
Redegørelsesopgave (Solo)Besvar de fire spørgsmål i en samlet flydende tekst (200-300 ord)Hvad er imperialisme – hvor, hvad, hvem, hvordan?
-
Lektie 1: Send redegørelsesøvelsen fra sidst, på elevfeedback (mandagsmodulet)
-
I dag:1) Kommentarer til redegørelsesøvelsen (kort om imperialisme)2) Historiesyns-battle. Debatøvelse..3) Arbejdsspørgsmål4) Læse:https://verdenefter1914idanskperspektiv.systime.dk/?id=519
-
Delvist "arbejd selvstændigt" i dag..ALLE laver deres egen besvarelse, og sender på elevfeedback når modulet slutter. I må dog gerne snakke sammen og hjælpe/inspirere hinanden.Plan:1) Læs kapitlet om kolonialisme, imperialisme og afkolonisering: http
-
Fælles:Tabel..Læs:Verden ændrer sig, med kul- og jerntabel, Vores Verdenshistorie 3, s. 18-19Verden ændrer sig, Vores Verdenshistorie, s. 18-19.pdf Læs afsnittene:-2. Første Verdenskrig-Storpolitik i Europahttps://verdenefter1914idanskperspektiv.syst
-
Opgaverne fra sidst..(?) I dag:10 min.Genlæs afsnittet: Krigsudbruddet i 1914 i:https://verdenefter1914idanskperspektiv.systime.dk/?id=538Solo:15 minBesvar:
-
A)Quiz1: Verden omkring 1900:https://squiz.systime.dk/tinyurl/baEM-24baf900
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Kina - Riget i Midten?
Kina – Riget i midten?
Hovedfokus i dette forløb er udviklingen i Kinas historie fra 1800-tallet og frem til i dag.
Zhongguo – opfattelsen af landet som ”Riget i midten” har gennem historien spillet en afgørende rolle for kinesisk selvopfattelse og gør det i stigende grad også stadig i dag.
I forløbet følges udviklingen i Kinas historie fra Kejsertidens ”Riget i midten” henover en turbulent periode i landets historie i forbindelse med imperialismen i slutningen af 1800-tallet samt borgerkrigene og besættelsen i førstehalvdel af 1900-tallet. Herefter arbejdes med folkerepublikkens Kina i anden halvdel af 1900-tallet med fokus på overgangen fra Maos store spring fremad samt kulturrevolutionen til Dengs økonomiske reformer. Derefter arbejdes med Kina i dag, hvor spørgsmålet om hvorvidt Kina igen er ved at blive ”Riget i midten” diskuteres.
Da eleverne skal på studietur til Taiwan, vil vi afslutningsvis arbejde med Taiwans historie samt Kinas forhold til Taiwan i dag.
Forløbets fokus:
1. Kejsertiden
- Imperialisme og kejserdømmets krise
2. Republikken
- Borgerkrig og ustabilitet
3. Folkerepublikken
- Mao, Det store spring fremad og Kulturrevolutionen
4. Deng Xiaoping
- Reformperioden – økonomiske reformer
5. 1989
- Massakren på Den Himmelske Freds Plads
6. Kina i dag
- Økonomisk vækst og kina som stormagt
7. Kinas forhold til Taiwan
- Taiwans historie og de aktuelle spændinger mellem Kina og Taiwan
8. Prøveeksamen
Forløbet tager udgangspunkt i et samfund og en kultur uden for Europa og USA og har hovedvægt på tiden efter ca. 1900.
Faglige mål:
̶ redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Europas og verdens historie
̶ redegøre for sammenhænge mellem den lokale, nationale, regionale, europæiske og globale udvikling
̶ analysere eksempler på samspillet mellem mennesker, kultur og samfund gennem tiderne
̶ skelne mellem forskellige typer af forklaringer på samfundsmæssige forandringer og diskutere periodiseringsprincipper
̶ reflektere over samspillet mellem fortid, nutid og fremtid samt over mennesket som historieskabt og historieskabende
̶ anvende en metodisk-kritisk tilgang til at udvælge og analysere historisk materiale, herunder eksempler på brug af historie
̶ formulere historiske problemstillinger og relatere disse til elevernes egen tid
̶ formidle historiefaglige problemstillinger mundtligt og skriftligt
̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
Kernestof:
̶ hovedlinjer i Europas og verdens historie fra antikken til i dag
̶ forandringer i levevilkår, teknologi og produktion gennem tiderne
̶ forskellige styreformer og samfundsorganiseringer
̶ kulturer og kulturmøder i Europas og verdens historie
̶ stats- og nationsdannelser
̶ nationale, regionale og globale konflikter og samarbejdsrelationer
̶ politiske og sociale revolutioner
̶ ̶ politiske ideologier, herunder ideologiernes kamp i det 20. århundrede
̶ globalisering
̶ demokrati, menneskerettigheder og ligestilling i nationalt og globalt perspektiv
̶ historiebrug og -formidling
̶ historiefaglige teorier og metoder.
Materiale:
Madsen: Ansigt til ansigt med Kineserne: 69-98, 109-128
Kapitlet: Fra kejserdømme til republikansk demokrati: https://historieportalen.systime.dk/?id=1814
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Laves i dag. Lektie til næste gang, hvor det skal bruges: Læs s. 69-76 i:Ansigt til Ansigt med Kineserne s. 69-83.pdf Opgaver til teksten:1) Lav en valgfri problemstilling (med 2-3 spørgsmål): Den skal lægge op til at anvende både ét af billedkildern
-
Læs s. 69-76 i:
-
Fage Madsen, Jens-Peter: ANSIGT TIL ANSIGT MED KINESERNE, Pantheon; sider: 77-98
-
Læs s. 77-83 i:Ansigt til Ansigt med Kineserne s. 69-83.pdf
-
Læs:Kanoner, kommunister og kampen om historien Berlingske 04.09.2015 s.1.pdf
-
Læs:
-
Også lektie: Find enten:A) Valgfri nyheds/medie-artikel der på én eller anden måde omhandler Kina. Medtag som link eller i fysisk form. B) Valgfri populærkultur (fx film, serie, spil, tegneserie, bog, website, el. a.) som på én eller anden måde omhan
-
Arbejdsspørgsmål:1-Redegør for de indre magtforhold i Kina fra 1912-19312-Hvilken rolle spillede udenlandske magter? 3-Hvilken international status havde Kina?4-Hvad var henholdsvis Guomindangs og kommunistpartiets motiver til at danne "enhedsfronten
-
Republikken, borgerkrige m.m. - fortsat...
-
Udvalgte billeder fra chineseposters.net _ Themes
-
Ansigt til Ansigt med Kineserne, s. 84-98.pdf
-
En rødgardists beretning_ Dai Xiaoai 1971
-
5. Kildearbejde.pptx
-
Fage Madsen, Jens-Peter: ANSIGT TIL ANSIGT MED KINESERNE, Pantheon: side 109-120Ansigt til Ansigt med Kineserne, s. 109-120.pdf
-
Oprøret i 1989, s. 121-128.pdf John Simpson BBC, Beijing, 3.juni 1989.pdf
-
Øvelse:
-
Kinas venstrefløj ønsker Mao tilbage. Politiken 28 marts 2009.pdf
-
Xi_s ordre til de rige_Del ud af milliarderne 2021-09-02_Børsen.pdf
-
Imens I læser/ser følgende tekster og film skal I prøve at tænke hele forløbet igennem som helhed. Notér løbende pointer ned, som I oplever som væsentlige for jeres forståelse af Kina. Det kan være om alt der dukker op.. Historisk og nutidigt..1)Førs
-
I dag sætter vi gang i gruppearbejdet op til vores lille prøveeksamen. Prøveeksamenssæt:
-
3X,Projekt_Prøveeksamen_Fra Mao til Deng.pptx
-
Kildekritikkens Grundlov.pdf
-
Lektie: Alle skriver på elevfeedback et lille resume (ca. 1/2 side) med de vigtigste pointer i din/jeres fremlæggelse. Start med at skrive:-Jeres problemformuleringer-Hvad I kom frem til (besvarelsen)-Hvordan I brugte kilderne -Hvad I evt. ville tilf
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
18 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Nazisme/Holocaust/Folkedrab
Ideologiernes kamp i det 20. århundrede med fokus på nazisme og holocaust.
Forløbets hovedpunkter.
• Krisen i 30’erne
• Nazisme
• Hitlers vej til magten
• Antisemitisme
• Holocaust
• Perspektivering til andre folkedrab - Bosnien og Rwanda
Faglige mål
̶ redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks, Europas og verdens historie
̶ redegøre for sammenhænge mellem den lokale, nationale, regionale, europæiske og globale udvikling
̶ skelne mellem forskellige typer af forklaringer på samfundsmæssige forandringer
̶ reflektere over samspillet mellem fortid, nutid og fremtid samt over mennesket som historieskabt og historieskabende
̶ anvende en metodisk-kritisk tilgang til at udvælge og analysere historisk materiale, herunder eksempler på brug af historie
̶ formulere historiske problemstillinger og relatere disse til elevernes egen tid
̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
Kernestof
̶ hovedlinjer i Danmarks, Europas og verdens historie fra antikken til i dag
̶ nationale, regionale og globale konflikter og samarbejdsrelationer
̶ politiske ideologier, herunder ideologiernes kamp i det 20. århundrede
̶ holocaust og andre folkedrab
̶ historiebrug og -formidling
̶ historiefaglige teorier og metoder.
Øvrige krav:
Forløbets hovedvægt er på tiden efter 1900 og forløbet tager udgangspunkt i Europas historie.
Materiale:
Bryld: Verden efter 1914: 81-85, 89-118
Stanton – Folkedrab som stadier, (ca. 7 sider):
https://folkedrab.dk/hvad-er-folkedrab/hvordan-opstaar-folkedrab-tre-teoretiske-bud/stanton-folkedrab-stadier
ibog: Afsnittene: Den Reparerende Ret og Tysk Angerpolitik i:
https://danmarkshistorie.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=201
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Bryld, Carl-Johan: VERDEN EFTER 1914 - I DANSK PERSPEKTIV, Systime; sider: 81-85, 89-110
-
Krisen i Trediverne 1.pdf
-
Lektie 2:
-
Afsnit
-
Link til læsning:
-
1) Soloøvelse:Nogle centrale temaer fra programmet:
-
Læs:
-
Arbejdsark - krisen i 30%27erne DK og USA.docx
-
Arbejdsspørgsmåls-roulette:
-
Hyggetest:
-
Bryld, Carl-Johan- VERDEN EFTER 1914 - I DANSK PERSPEKTIV, Systime- side 100-104.pdf
-
Min Kamp (uddrag)Hitler - Racepolitik og førerprincipet.pdf
-
Bryld, Carl-Johan- VERDEN EFTER 1914 - I DANSK PERSPEKTIV, Systime- side 100-104.pdf Kommunist eller nazist.pdf
-
Hyggetest:https://verdenefter1914idanskperspektiv.systime.dk/?id=351
-
Læs:Vejen mod Holocaust, Verden efter 1914 s. 104-106.pdf
-
Arbejdsspørgsmål.. (Relaterer sig både til teksten til sidste modul, samt teksten til i dag).
-
En tysk skolepiges syn på jøderne. Kilde 28 Det tredie Rige- Fællesskab og forbrydelse Af Peter Frederiksen
-
Hvad skal jøden med et klaver. Kilde 31Det tredie Rige- Fællesskab og forbrydelse Af Peter Frederiksen
-
Gersteinrapporten - om et besøg til udryddelseslejren Belzec.
-
Holocaust s. 106-110, Verden Efter 1914.pdf
-
Danmarkshistorie mellem erindring og glemsel- Den reparerende ret
-
Danmarkshistorie mellem erindring og glemsel - Tysk angerpolitik
-
Dagens arbejdsplan:
-
Perspektiveringsøvelser: Arbejd med undersøgelsen af folkedrab i enten Bosnien eller Rwanda. Der skal kunne afleveres/fremlægges i morgen..1) Læs først: Hvad er et folkedrab? https://folkedrab.dk/hvad-er-folkedrab2) Redegør overordnet for konteksten
-
https://folkedrab.diis.dk/spil
-
Lektier: Alt på modulet i går (grundet de fraværende torsdag).. Alle forbereder undersøgelse/perspektivering af enten Rwanda eller Bosnien (se nederst på modulet torsdag).OBS: Alle skal aflevere skriftlig besvarelse. Derudover fælles gennemgang med n
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Den Kolde Krig
Den kolde krig
I forløbet arbejdes med følgende emner:
• Den kolde krigs begyndelse – årsager til den kolde krig
• Den kolde krig bliver global
• Første Indokinakrig
• USA i Vietnam
• Fredsforhandlinger og genforening
• Den kolde krigs afslutning
• Ny kold krig?
Som det fremgår af emnerne vil Vietnamkrigen være den centrale case i arbejdet med Den Kolde Krig.
Faglige mål
̶ redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks, Europas og verdens historie
̶ redegøre for sammenhænge mellem den lokale, nationale, regionale, europæiske og globale udvikling
̶ reflektere over samspillet mellem fortid, nutid og fremtid samt over mennesket som historieskabt og historieskabende
̶ anvende en metodisk-kritisk tilgang til at udvælge og analysere historisk materiale, herunder eksempler på brug af historie
̶ formulere historiske problemstillinger og relatere disse til elevernes egen tid
̶ formidle og remediere historiefaglige problemstillinger mundtligt og skriftligt og begrunde de formidlingsmæssige valg
̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
Kernestof
̶ hovedlinjer i Danmarks, Europas og verdens historie fra antikken til i dag
̶ forskellige styreformer og samfundsorganiseringer
̶ nationale, regionale og globale konflikter og samarbejdsrelationer
̶ demokrati, menneskerettigheder og ligestilling i nationalt og globalt perspektiv
̶ politiske ideologier, herunder ideologiernes kamp i det 20. århundrede
̶ historiebrug og -formidling
̶ historiefaglige teorier og metoder.
Øvrige krav:
Forløbets hovedvægt er på tiden efter 1900 og forløbet tager udgangspunkt i Europas og verdens historie.
Materiale:
Bryld: Verden efter 1914: 149-174, 282-294
Frederiksen: Vietnam - Fra Drage til Tiger: 13-15, 23-26, 33-45, 51, 53-56, 60, 71-75, 82-84, 103-107, 127-131
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Bryld, Carl-Johan: VERDEN EFTER 1914 - I DANSK PERSPEKTIV, Systime; sider: 149-161
-
Den Kolde Krig, s. 149-161, Verden Efter 1914.pdf
-
Arbejdsplan:(Laves i modulet, og afleveres på elevfeedback. Fælles fremlæggelser næste gang)1) Hvordan bar Sovjetunionen sig ad med at skabe sin "Østblok", og hvordan skabte USA sin "Vestblok"? 2) Hvordan opfattede de to supermagter hinandens hensigt
-
Truman-opgave.pptx
-
Lektie til næste gang:
-
Afleveres på elevfeedback (solo) :
-
Lektie til i dag:
-
OBS: Læs kun s. 161-165:
-
Dokumentar:
-
(Om Danmark..)OBS: Læs kun s. 161-165: Den Kolde Krig, Verden Efter 1914, s. 157-165.pdf
-
Dokumentar: Cuba 1959-63 (afsnit 10, Den Kolde Krig, CFU)
-
1) Cubakrise og styrkeforhold (afrunding fra sidst..):
-
1) Hvordan skete blokdelingen i Asien - hvorved adskilte denne proces sig fra blokdelingen i Europa?
-
https://mitcfu.dk/materialeinfo.aspx?mode=-1&page=1&pageSize=10&search=titel:%20Vietnamkrigen%20-%201858-1961&orderby=title&SearchID=49f92309-1eb1-482f-a2dc-a6fa08861446&ClassesWithOr=1&index=1
-
Afsnit
-
Peter Frederiksen: VIETNAM - FRA DRAGE TIL TIGER, Systime; sider: 13-15, 23-26, 33-36, 41-45, 53-56, 103-107, 127-131
-
Se resten af dokumentaren: Vietnamkrigen (1) 1858-1961Den er lejet til jer på CFU og ligger under "Mine materialer"
-
Vietnam-Fra Drage til Tiger, s. 13-26.pdf
-
Arbejdsspørgsmål (afleveres på elevfeedback 15:20):1) Hvordan begrunder Vietminh sit krav om uafhængighed for Vietnam? (se uafhængighedserklæringen, s. 20 (5) i ovenstående tekst)2) Hvorfor var Vietminh mon i stand til at besejre Frankrig?3) Hvordan
-
Kilde: Genéve-konferencens endelige erklæring – Tekst 10
-
Kilde: Premierminister Diems erklæring – Tekst 11
-
Kilde: Præsident Ho Chi Minhs erklæring – Tekst 12
-
Geneve-konferencen 1954, s. 33-39.pdf
-
https://www.dr.dk/historie/webfeature/ukraine-historisk
-
1. Videnskabelig/faglig historiebrug
-
Kilde: Sydvietnameseres syn på FNL - Tekst 19
-
S. 41-45 + Tekst 19.pdf
-
Kilde: Johnsons tv-tale 4. august 1964 - Tekst 21
-
Vietnam, s. 53-56 + tekst 21.pdf
-
1. Hvordan beskriver præsident Johnson episoden i Tonkinbugten, og hvordan passer episoden ind i krigens almindelige udvikling ifølge Johnson?
-
Peter Frederiksen: VIETNAM - FRA DRAGE TIL TIGER, Systime: side 71-75
-
Fællesdokument:
-
S.103-107.pdf
-
1) Skriv et stykke propaganda FOR og et stykke IMOD.. ..Flyveseddel..
-
127-131.pdf
-
Vietnam - opsamling, fredsforhandlinger + kildearbejde.pptx
-
Verden efter 1914, s. 171-174, Ansvaret for den kolde krig.pdf
-
Verden efter 1914, s. 282-294, Den kolde krigs afslutning.pdf
-
Arbejdsspørgsmål til Verden efter 1914 side 282-294.docx
-
Møde mellem Gorbatjov og Egon Krenz.pdf
-
Læs eksamensmaterialet grundigt igennem, og tænk over to til tre relevante problemstillinger, baseret på materialet samt vores generelle undervisning.
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
17 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Kronologi
Kronologiforløb
Stoffet fra det samlede treårige forløb indplaceres i en kronologisk sammenhæng med fokus på brud, kontinuitet og periodiseringsprincipper.
I kronologiforløbet vil der blive fokuseret på hovedlinjer i Danmarks, Europas og verdens historie fra antikken til i dag samt historiefaglige teorier og metoder.
Faglige mål i kronologiforløbet:
̶ redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks, Europas og verdens historie
̶ redegøre for sammenhænge mellem den lokale, nationale, regionale, europæiske og globale udvikling
̶ anvende en metodisk-kritisk tilgang til at udvælge og analysere historisk materiale
̶ diskutere periodiseringsprincipper
̶ formulere historiske problemstillinger og relatere disse til elevernes egen tid
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
Vikingetiden i samtid og eftertid
Dette forløb har haft flg. fokuspunkter:
- Historiebrug
- Vikingetidens samfund, mennesker og togter
- Statsdannelse i Danmark
- Forskellige materialetyper og anvendelsesmuligheder
Faglige mål:
- redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks, Europas og verdens historie
- redegøre for sammenhænge mellem den lokale, nationale, regionale, europæiske og globale udvikling
- analysere eksempler på samspillet mellem mennesker, natur, kultur og samfund gennem tiderne
- anvende en metodisk-kritisk tilgang til at udvælge og analysere historisk materiale, herunder eksempler på brug af historie
- opnå indsigt i, hvordan historiefaget kan medvirke til at forstå og løse problemer i nutiden
- formulere historiske problemstillinger og relatere disse til elevernes egen tid
- formidle og remediere historiefaglige problemstillinger mundtligt og skriftligt og begrunde de formidlingsmæssige valg
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
Kernestof:
- hovedlinjer i Danmarks, Europas og verdens historie fra antikken til i dag
- forandringer i levevilkår, teknologi og produktion gennem tiderne
- forskellige styreformer og samfundsorganiseringer
- kulturer og kulturmøder i Europas og verdens historie
- stats- og nationsdannelser, herunder Danmarks
- nationale, regionale og globale konflikter og samarbejdsrelationer
- historiebrug og -formidling
- historiefaglige teorier og metoder.
Øvrige krav:
Forløbet har hovedvægt på tiden mellem ca. 500 og ca. 1500 og tager udgangspunkt i Danmarks historie.
Materiale:
Mads Blom m.fl. (red.): "Vinkler på vikingetiden", Nationalmuseet 2013, s. 6-14, 59-77, 104-111.
Historien om Danmark, del 3: "Vikingetiden" (DR, 2017)
Små videoer om historiebrug: http://historiedepotet.wikidot.com/historiebrug
Andet:
Klassen har været på tur til Nationalmuseet og set udstillingen "Togtet".
Omfang: 45 sider
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
12
|
Forløb#9
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
13
|
Forløb#13
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/52/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d51784277987",
"T": "/lectio/52/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d51784277987",
"H": "/lectio/52/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d51784277987"
}