Birkerød Gymnasium og HF
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
Birkerød Gymnasium og HF
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 2022 SP/akxy1 - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2022/23 - 2024/25
Institution
Birkerød Gymnasium og HF
Fag og niveau
Spansk A
Lærer(e)
Mette Nissen, Aase Kledal
Hold
2022 SP/akxy1 (
1akxy SP2
,
2akxy SP2
,
3akxy SP1
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Grundforløb
Titel 2
Begyndersystemet fortsat
Titel 3
México
Titel 4
La buena vida
Titel 5
Conversaciones y juegos
Titel 6
Un mes en Málaga
Titel 7
Ecuentro cultural I
Titel 8
México
Titel 9
Encuentro cultural II
Titel 10
Colombia y los jóvenes
Titel 11
Latinos en Los Estados Unidos (Eksamensforløb 3)
Titel 12
El franquismo y el olvido
Titel 13
Forløb#12
Titel 14
Forløb#13
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Grundforløb
I grundforløbet har vi brugt begyndersystemet Caminando (Grund- og øvebog) af Inge Margrethe Clausen m.fl. , Gyldendal 2007: Tekststykkerne: Unidad 1a,b,c,d og unidad 2a,2b
Eleverne får overordet geografisk og kulturelt kendskab til den spansktalende verden.
Via læsestykker, lytteøvelser, par-arbejde, gruppearbejde og lærerstyret undervisning har eleverne fået grammatiske færdigheder i bøjning af regelmæssige verber (1 og 2. bøjning) og følgende uregelmæssige verber: ser, estar, hay og tener samt lært brugen af artikler, substantiver, adjektiv, genitiv, subjektstpronominer og possessive pronominer.
De har fået kommunikative færdigheder i at hilse og præsentere sig, fortælle om sig selv, deres familie, studier og alder, bestille på café, tale om vejret, ugedage og datoer.
Indhold
Kernestof:
Elev TapÃÂ_n DÃÂa de los muertos Rockalingua.pdf
SMALL_TALK_HVERDAG_GLOSER.pdf
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 1
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
Begyndersystemet fortsat
Vi fortsætter med grundbogen Caminando.
Via læsestykker, lytteøvelser, par-arbejde, differentieret gruppearbejde, små afleveringer (herunder en indtalt videoaflevering) samt gruppeoplæg trænes de grammatiske og kommunikative færdigheder såvel mundtligt som skriftligt.
Særlige fokuspunkter: Basal grammatik, AR- ER- og IR-verber i præsens, perfektum, nær fremtid og udvidet nutid; diftongerende og refleksive verber i præsens; Personlige pronomener, Hitverber,; små skriftlige øvelser, podcast, quizlet glosetræning.
Den røde underliggende tråd er også kulturkendskab til de spansktalende lande.
Indhold
Kernestof:
Lyt og læs højt for dig selv (lydfil 33)Gloser s. 48 i Caminando Grundbog
ARBEJDE PÅ KLASSEN.docx
Læs om muy-mucho på side 49 i tekstbogen (lær reglerne) og læs s. 50 ( tak stikord på dansk)
34 Pronuncia.mp3
lav opg. 9 og 10 s. 26 og opg. 12 s. 27 i Øvebogen.
95 3a 8 ¿Correcto o incorrecto_.mp3
La Navidad
Klokken på spansk.docx
Lee los comentarios p. 53 en Caminando (Grundbog). Entrena la hora. Traduce las 6 frases al español:
Læs: En la calle igen smukt højt s. 51. Lyt til lydfilen først:-) Besvar spørgsmålene s. 52
Lydfil : En la calle : 35 Unidad 3b.mp3
97 3b 7 ¿Correcto o incorrecto_.mp3
Gode gloser - lær dem:-) Lav flash cards og match.
PRESENTE.pdf
Haz (Lav) la tarea 12 en página 32 en Øvebogen.
Lee las páginas 55-57 y responde a Tareas en p. 57 (1-7) Entrena también el glosario en el quizlet (Flaschcard y Match)
Titel (Quizlet med gode gloser og stedsbetegnelser til tekststykket unidad 3c:-))
98 3c 4 ¿Qué van a hacer..._.mp3
99 3c 12 ¿Donde está..._.mp3
Haz (Lav) las tareas 5 A y 6A y 6 B en página 34 y la tarea 8 en página 35 en Øvebogen.
Læs s. 61-62 og tag stikord på dansk
43 Unidad 4a.mp3
44 Así se dice.mp3
PERFECTO-kopi.pdf
Bøj verberne hacer og ser i præsens.
Haz (Lav) las tareas 3 A, 4A,B y C en página 39 en Øvebogen
100 4a 1B Descripción.mp3
Tjek at du kan perfektum/førnutid ( se s. 67 i Grundbogen) Se også vedhæftet fil:-)
PERFECTO.pdf
I skal arbejde i MinLæring i dag.
Minlæring
La cintura sangtekst m. gloser og opgaver.docx
I laver opgavearket til videoen færdig (som vi arbejdede med i forrige time)
Se bøjning og eksempler her PERFECTO-kopi.pdf
A2_Que-has-hecho-verano-transcr.pdf
101 4a 7B El Diario de María.mp3
Desværre er jeg på kursus, så I må arbejde selv.
I laver opgavearket til videoen færdig (som vi arbejdede med i forrige time, hvor vi var sammen på klassen)
Træn inden test.docx så du er klædt på:-)
Øv dig på gloser til unidad 4b, som vi skal i gang med
45 unidad 4b.mp3
Træn Glosario på quizlet.
LYDFIL 45 unidad 4b.mp3
Lav gruppearbejdet færdigt derhjemme individuelt.
Haz (lav) las tareas 2, 3 og 4 pagina 43 en el libro de ejercicios (Øvebogen) :-)
Hablamos de comida.pdf
103 4b 7 El tiempo libre de Lillian y Julián 86.mp3
Conjuga (bøj) el verbo preferir (at foretrække - 3 bøj. diftongerende) y aburrirse (at kede sig- 3 bøj - nb. refleksivt - ) para la pizarra (til tavlen)
Tarea escrita en clase
Lee el texto, traduce al danés y responde a las preguntas. (LEKTIE: Læs, oversæt og besvar spørgsmålene)
Læs vedhæftede tekststykke. Læs smukt højt, oversæt og besvar Tarea (de 11 spørgsmål)
Afsnit
Refleksive verber - bøjning.docx
47 Unidad 4c.mp3
Lav opgave 1 og 2 side 47 i øvebogen og læs og lyt til tekststykket unidad 4c s. 73- 76 i Grundbogen.
Besvar de syv Tareas på spansk, der tilhører hvert afsnit på siderne 73- 76 i Tekstbogen.
104 4c 4 ¿Cual es tu deporte favorito_.mp3
Haz ( Lav) las tareas 8 y 9 página 50 en el libro de ejercicios ( Øvebogen)
Alejandro Sanz, Camila Cabello - Mi Persona Favorita (Vídeo Oficial) 51 Así se dice.mp3 52 La casa.mp3
Preguntas - Unidad 5a kopi.docx
Lee (læs) el capítulo unidad 5a página 81 en Grundbogen.
Mundtlig billedbeskrivelse.docx
Lee el texto (læs teksten) en la página 82: Un Emilio de Nueva York y traduce el texto al danés (oversæt teksten til dansk) Escucha la cinta primero ( Lyt til lydfilen først)
Quizlet med gloser til "Un Emilio..."
Un emilio Preguntas -s. 82 - Unidad 5a.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 31
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
México
Undervejs i dette emne har vi haft fokus på historie, kultur, traditioner og religion i Mexico, og her er det relevant løbende at drage paralleller til Danmark for at opnå en forståelse for både ligheder og forskelle. Vi vil særligt arbejde med stereotyper, El Día de los Muertos og la coca-colanización.
Kernestof:
- ”Con la ONU en México”, unidad 6a i "Caminando for fortsættere" af Elizabeth Waldenström, Ninni Westerman, Märet Wik-Bretz og Åsa Gustafsson, Gyldendal A/S (2019)
- kapitel 2 "El tema de la muerte" i i-bogen "¿Culturas de México? ¡Qué padre!" af Suzan Desezar (2018)
- "El país más obeso del mundo" i "Mosáico Mexicano" af Kristina Pilmark og Rikke Olsen (2016)
- Filmen Coco af instruktører Adrian Molina og Lee Unkrich (2017)
Hjemmesider anvendt i undervisningen:
- Ordbog:
https://www.ordbogen.com/da/
- Min Læring:
https://www.minlaering.dk/
Indhold
Kernestof:
Con la ONU en México.docx
Lee el Texto B sobre el Día de los Muertos.
Culturas de México Cap. 2_Día de los Muertos_Test.pdf
Lektie 1: "La coca-colanización: La addición a la Coca-Cola en el México indígena": I læste teksten sidste gang, så til i dag skal I kunne oversætte teksten tekstnært.
Supplerende stof:
Quizlet: El Día de los Muertos
Quizlet: Vocabulario para ’El tema de la muerte’
Crear un altar de muertos_Actividad creativa.docx
Coco - canciones.docx
Traduce estas palabras al danés: sobrepeso, obeso, obesidad, diabetes, refresco, comida rápida, campaña, prohibición, restaurante, azúcar, paciente (substantiv), gobierno
Quizlet: la coca-colanización
Lektie 2: Lav en liste over vigtige spanske gloser fra México-forløbet. Gloserne hører under overskrifterne: el país de México, el día de los muertos, Coco, la obesidad, la coca-colanización.
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Delprøve 1-test
31-10-2023
Delprøve 2
23-11-2023
Minitest
13-12-2023
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 15
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
La buena vida
Det er hensigten med dette forløb, at eleverne skal opnå viden om spansk identitet og kultur ved at undersøge la buena vida (det gode liv) for tre unge i hhv. Sevilla, Barcelona og Madrid. Den røde tråd igennem hele forløbet vil således være at undersøge, hvad det gode liv er; ¿Qué es la buena vida?
Kernestof:
- 'Estrella de Sevilla' fra "La buena vida" af Eva Rosenkilde, Gyldendal, 2008
- 'Mireia de Barcelona' fra "La buena vida" af Eva Rosenkilde, Gyldendal, 2008
- 'Pedro Martín, 19 años: “Estoy muy a gusto en España. Me quiero quedar aquí"' fra "España Mañana" af Kasper Kloch, Martin Tønner og Thomas Vilhelm, Columbus, 2022
Ca. 23 sider
Indhold
Kernestof:
Spain: Autonomous Communities - Map Quiz Game - Seterra
Describe: ¿Qué es la buena vida para ti?
Quizlet: vocabulario
Estrella de Sevilla; sider: 13-17
fra La buena vida
Minlæring: muy og mucho
HUSK bog til lystlæsning!
Mireia de Barcelona; sider: 32-41
fra La Buena Vida
Mireia_Barcelona og El teatro_Rollelæsning.docx
Medbring teksten om Mireia. Du skal bruge den til testen.
Læs også op på reglerne for muy><mucho og bien><bueno.
Quizlet: Mireia de Barcelona
Pedro Martín; sider: 3-6
Fra España Mañana af Kasper Kloch, Martin Tønner og Thomas Vilhelm, Columbus, 2022
Medbring teksterne om Estrella, Mireia og Pedro Martín.
Husk også jeres noteshæfte.
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Test: Mireia de Barcelona
01-02-2024
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 11
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
Conversaciones y juegos
Eleverne arbejder med den lærte grammatik og ordforråd og laver egne spil, som de skal spille indbyrdes.
Envidere træner endvidere præsentation af en tekst med henblik på individuelle samtaler på spansk med læreren.
Indhold
Kernestof:
HUSK AT HAVE HENTET JERES TEST INDEN MODULET! Den ligger i mit dueslag nr. 71.
Conversaciones con la profesora en español.docx
Hjælpedokumenter_mundtlig præsentation.pdf
Hacer vuestro propio juego.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 6
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6
Un mes en Málaga
Fokus er på det kulturmøde man oplever, når man rejser til og opholder sig i et andet land. Forløbet er også led i forberedelsen til en sprogrejse til Granada
Vi bruger e-bogen ”Un mes en Málaga”, som handler om en ung dansk pige, der er på sprogskole i Málaga og er privat indkvarteret hos en spansk familie. Hun skriver blogs, dagbog, breve/e-mails og artikler om sit ophold med fokus på mødet med Spanien, det spanske samfund og kulturen.
Materiale:
Ryge og Jürgensen:
www.unmesenmalaga.com
. Forlaget MitDigitaleGym, 2018
Formål med forløbet:
- repetere basal grammatik
- repetere basisordforråd
- træne genrer delprøve 2
- træne billedbeskrivelse
Indhold
Kernestof:
kode til Un mes en Málaga: birkegym2
Hola a todos
LYDFIL: Conoce a Ana 7 - Tiempo libre / Free time
Haz las tareas ( Lav opgaverne) en GRAMMÀTICA:
Cap 1 Grámática - unmesenmalaga
Capitulo 1 - Un mes en Málaga.docx
Haz las tareas 3 y 4 en Vocabulario (øv alle ordene i de quizlets ,der er tilknyttet opgaverne (pulse aquí = tryk her)
Lektie:
LYT og LÆS : Cap 2 - unmesenmalaga
Traducción avanzada - cap. 1.docx
Besvar resten af spørgsmålene ( i, j, k , l) og lav resten af opgaverne på siden inkl. el quiz: Cap 2 - unmesenmalaga
Una-actividad-con-los-posesivos.pdf
Lav opgave 2 og 3. Gør rede for brug af de possessive pronominer og estar + gerundium konstruktion (udvidet nutid)
La familia en español, aprender vocabulario español
Escribe (Skriv) la traducción avanzada para la pizarra (tavlen)
Lee (læs) el capítulo 3 y responde a las preguntas.Haz(Lav) también el quiz
Haz (Lav) las tareas 2: a, b, c, d
SER_ESTAR.pdf
el-orden-de-las-frases-espanol-basico.pdf
Haz (Lav) la tarea 4 : Cap 3 Vocabulario - unmesenmalaga
Escribe la traducción avanzada para la pizarra: Cap 3 Traducción - unmesenmalaga
Cap 4 - unmesenmalaga
Opgaver fra en delprøve 1 - caitulo 4 Un mes en Málaga
Vedrørende sprogrejsen til Granada
Faser i billedbeskrivelsen.pptx
Skriftlig årsprøve uden computer.pptx
-
Delprøve 1 texto A Los jóvenes malagueños.docx
Brev og dagbog D2
Værktøjskassen
Kig værktøjskassen grundigt igennem og overvej, hvad du mener skal tilføjes.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 14
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7
Ecuentro cultural I
Fokus er på det kulturmøde man oplever, når man rejser til og opholder sig i et andet land. Forløbet er også led i forberedelsen til en sprogrejse til Granada
Vi bruger e-bogen ”Un mes en Málaga”, kapitel 7 og 8, som handler om en ung dansk pige, der er på sprogskole i Málaga og er privat indkvarteret hos en spansk familie. Hun skriver blogs, dagbog, breve/e-mails og artikler om sit ophold med fokus på mødet med Spanien, det spanske samfund og kulturen.
Materiale:
Ryge og Jürgensen:
www.unmesenmalaga.com
. Forlaget MitDigitaleGym, 2018
EKSAMEN (Encuentro cultural I)
Kapitel 7 og 8 i Un mes en Málaga
Formål med forløbet:
- repetere basal grammatik + hitverberne
- repetere basisordforråd
- træne genrer delprøve 2
- træne billedbeskrivelse
Indhold
Kernestof:
PRESENTE.pdf
Så er vi tilbage. Jeg glæder mig til at se jer og til at høre jer tale spansk igen. Tjek at I kan tiderne: presente, perfecto og futuro.
El Hombre Mosca - Ritmos Ñ
EL HOMBRE MOSCA.docx
Vi får årsprøverne tilbage. Medbring værkstøjskassen:-)
Muy Mucho.pdf
1. Responde a las preguntas (a- h)
Tarea en casa (Lektie) Haz las tareas c, d + e en Cap 5 Vocabulario. Pon (læg) tus respuestas (svar) a las preguntas en la tarea en ElevFeddback.
Escucha, lee y traduce el texto
Delprøven knytter sig til kapitel 6 "Picasso - un gran artista". Genlæs det kapitel 6 grundigt, så er du godt klædt på.
Cap 6 Traducción - unmesenmalaga
Cap 7 - unmesenmalaga
Entrena el vocabulario (Træn gloserne), escucha la cinta (lyt til lydfilen), lee en voz alta y traduce el capítulo 7 y responde a las preguntas (a-h)
Øv dialogen så du kan den til fingerspidserne (vi øvede den forrige gang) Tjek op og øv verbalperifraserne(se quizlet på filen).
Kulturforskelle - kapitel 7.docx
Verbalperifraser til cap 7 - Un mes en Málaga.docx
Escribe la traducción avanzada (para la pizarra) No usa google translate, por favor!!
Capítulo 8: Entrena el vocabulario (quizlet), escucha la cinta, lee en alta voz, traduce el texto y responde a las preguntas (a- h)
Cumbian Colors - Ahora.pdf
Lee el texto "En qué existe la cumbia" y toma nota. Escribe 5 frases para resume lo más esencial.
Haz las tareas 2 (a y b) en Vocabulario - unmesenmalaga
Como Bailar CUMBIA | PASO BÁSICO 🔥💃🕺 (Desde Cero)
Entrena el vocabulario (quizlet), escucha la cinta de audio, lee en alta voz el cap. 9 y traduce el texto.
Vi skriver en delprøve 1 med udgangspunkt i capítulo 9. Genlæs den og øv dig på vocabulario og gode fraser til billedbeskrivelse:-)
Cap 9 - unmesenmalaga
Læs grundigt de tekster (og billeder), der hører til Delprøve 2, så I er klar til at skrive opgaven på klassen.Genren er en blog denne gang. I må bruge alle jeres noter og ordbog til denne opgave.
Vejledning_Genrer til delprøve 2. pdf.pdf
Nyttige udtryk p spansk (udtrykke egen mening)-3.doc
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 14
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8
México
Kort forløb om machismo
Indhold
Kernestof:
Lee el texto La mujer y el hombre mexicanos. Haz las tarea A y B en el fichero (på filen)
Haz (Lav) las tareas A y B página 98 .
El hombre y la mujer en México.pdf
El machismo
PASADOS.pdf
Nyttige udtryk p spansk (udtrykke egen mening)-3.doc
Escribe un resumen de los 4 textos en página 99 y 100 (declaraciones de Rodrigo, Raúl, Georgina y Alejandra)
El machismo y trabajo en grupos.docx
Hvordan skriver man en dagbog.docx
Muxer - artikel i femina .docx
La canción El Feo
Retteark delprøve 1 cap 9.docx
Escribe 5-10 frases sobre la conferencia de "Muxer - el tercer sexo en México".
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 5
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9
Encuentro cultural II
-Vi forbereder os på at skulle til Granada 6 dage og opleve den sydspanske kultur på tæt hold.
Vi trækker på et tidligere forløb: "Un mes en Málaga" med fokus på interkulturelle kompetencer. Hvilke forskelle og ligheder er der mellem dansk og spansk kultur? Eleverne mærker kulturmødet på egen krop, da de bor hos spanske familier og går på sprogskole 4 x 3 timer med kun spansktalende lærere. Ligeledes laver eleverne interaktive opgaver, mundtligt og skriftligt under deres ophold.
Der er særligt fokus på den arabiske kulturs afsmitning i Granada (Alhambra især, Lorcas poesi samt på flamencoens oprindelse og status i dag. Vi arbejder i den forbindelse med romaernes situation set i lyset af en dokumentar-film: Alalá og dens nyeste udtryk i Rosalias sangtekster.
Materialer:
Lorca, Federico García: ”La guitarra”, fra Poema del cante jondo. Ediciones Ulises, 1931
Laursen, Elisabeth og Viveca Tallgren: ”Después de Tariq”,
Historisk baggrund: Al andalus s. 8-29
Det arabiske sprogs indflydelse på spansk 40-41. Systime, 2005 (bog)
Análisis del cuadro: La Rendición de Granada De Francisco Pradilla, 1882 p. 29
Malvárez, Remedios (instr.): ”Alalá”. 2016 (dokumentarfilm)
"Rosalía - Frygtløs fornyer" af Kasper Kloch, Weekendavisen, 6. september, 2019
Entrevista a Rosalía (video de El País): "No había un plan B, tenía que dedicarme a la música":
https://www.youtube.com/watch?v=YyPsYubqEwU&list=PLeEzCJHXClX36JuJ8H_AtWAkHqKl286VZ&t=40s
“Malamente” og "Con altura" – Rosalía (letra de la canción)
La enigmática letra de malamente. De “Hablacultura”, Carmen Aguirre:
https://hablacultura.com/cultura-textos-aprender-espanol/musica-en-espanol/malamente/
Gitanos - det spanske romafolk:
https://www.musikipedia.dk/flamenco/indblik
Análisis del cuadro: La Rendición de Granada De Francisco Pradilla, 1882
EKSAMEN (Encuentro cultural II)
Lorca: ”La guitarra”
Rosalia: ”Malamente”
Dokumentarfilmen: Alalá
Baggrundsviden: Intro om Federico García Lorca ved Eva Rosenkilde
Gitanos – det spanske romafolk: uddrag fra Flamenco – Tradition og historie (Musikipedia)
Después de Tariq : 8-29
Brug jeres opgaver og noter fra timerne; måske er der gode referencer og indhold, du kan genbruge til eksamen, f.eks opgaverne til dokumentarfilmen: Alalá
Indhold
Kernestof:
La guitarra Federico García Lorca - La guitarra-10.docx
Lektier
B1 Puro sentimiento.html
Titel. - Glosario flamenco
Lav et resumé på spansk af introduktionen til Lorca.docx
PASADOS.pdf
Teaser til filmen Alalá Se denne teaser til filmen Alalá
B1 Puro sentimiento.html. (video)
A Qué significa la siguiente frase?
A
Øvelse med Præteritum - erstat mi mujer y yo med Antonio.docx
Tareas en casa (Lektie): Mira (Se) el 'appetizer' y haz ( Lav) las dos tareas en el fichero.
Alalá tarea 1 y 2.docx
Rejseforsikring_blanket-kopi 2.docx
Rejseregler_underskrift-7.docx
Oplysning om allegier mm.docx
Spanish level test
Vi samler op på opgave 1 og 2
Kompendium Despúes de Tariq -Granadaforløb
Lektie: Læs siderne 8, 9, 10, 11 (s. 7- 10) + besvar læsespørgsmålene s. 12 (sp. 8 til 11) Læs afsnittet om 'Kunst og arkitektur's 15-19, vigtigst s. 18 - 19 hele afsnittet om Granada. 'Det arabiske sprogs indflydelse på spansk', s. 22-23: læses på k
Genlæs afsnittet om 'Kunst og arkitektur's 15-19, vigtigst er s. 18 - 19: hele afsnittet om Granada. Tag gode noter.
Til jer, der ikke var der i tirsdags, er det vigtigt at I har læst og lavet opgaver til forrige lektie (Lektie: Læs siderne 8, 9, 10, 11 (s. 7- 10) + besvar læsespørgsmålene s. 12 (sp. 8 til 11) Nogle mangler stadig at lægge jeres svar i Elevfeedback
AKL Las familias en Granada.docx
Una tarea para practicar la descripción de fotos -kopi 2.docx Afsnit
Hola chicas
Minlæring
Todos los participantes del viaje de estudios a Granada me han entregado(har afleveret) la Tarea de Tapas menos (undtagen) Alisa y Sofie. Por favor, llevadla (..tag den med):-)
Una tarea para practicar la descripción de fotos -kopi 2-4.docx
Opgave Tapas Granada 24.docx
Rosalía AKL - materiale.docx
Lee el artículo. Toma nota (Tag noter).
Retteark til Lorca.docx
La enigmática letra de Malamente - de Hablacultura.docx
Malamente - quizlet
Presentaciones de Tapas en PowerPoint.
Aquí ponemos las fotos del safari de fotos:-)
SUBJUNTIVO.pdf
Lee el texto "La enígmática letra de Rosalia" . ¿Hay algo en el texto que nos ayuda a entender la letra de Malamente ?(Er der noget i teksten, der hjælper til forståelsen af ordlyden i Malamente?)
Escucha y ve el videoclip de “Con altura” de Rosalía. Esta canción es la más reciente de Rosalía - ¿Qué ha pasado con su lenguaje artístico? ¿Por qué?
Lee el texto "La enígmática letra de Rosalia" . ¿Hay algo en el texto que nos ayuda a entender la letra de Malamente ?(Er der noget i teksten, der hjælper til forståelsen af ordlyden i og fortolkningen af sangen Malamente?)
Konjunktiv - verber der styrer konjunktiv + øvelser.pdf
Vaís a presentar vuestras respuestas (svar)en la pizarra sobre la canción "Malamente" (las preguntas 1-5 para el videoclip "Malamente" en las páginas- 3,4 y 5.
LEKTIE: las tareas en Min Læring (sigue el link aquí)
Delprøve 1 - billedopgaver - forklaring og eksempler.pdf
Hablamos brevemente(kort) del deber en casa (hjemmelektien) y después seguimos con la tarea escrita sobre las fotos del safari en Granada:-)
Deber en casa: (Lektie) Haz los primeros 6 slides (incluso el slide 6) Pon tus respuestas en Elevfeedback.
OBJEKTS-PRONOMINERNES PLACERING.ppt
Omskrivninger - når du mangler gloser.docx
Haz los slides 7, 8 y 9 en el pptx y ponlos en Elevfeedback
Afsnit
Medbring grammatikbogen Tapas
Texto A- Rosalia
Forskellige quizlets til spansk .docx
Øv jer på at huske de forskellige genretræk.
Tekster til DP2 - Rosalia pdf
LEKTIE: KONGRUENS Minlæring
Vi arbejder videre på klassen med et nyt emne: Colombia
Lav opgaverne i MIN Læring: Personlige pronominer
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 23
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10
Colombia y los jóvenes
Colombia y los jóvenes
Forløbet søger at belyse de udfordringer et ulige patriarkalsk samfund har for unge, ikke mindst de unge piger.
Vi tager afsæt i Salka Wollesens bog: Una mirada a las realidades en Colombia og ser bl.a. på problematikken med det store antal af teenagegraviditeter. Ligeledes belyses klassekontrasterne via Mario de Colombia fra La identidad contrastada. En samlet problematik ses i filmen: María que eres llena de gracias, hvor Maria vælger at emigrere til USA for at slippe væk fra et patriarkalsk system, der holder kvinderne i skak.
Materiale:
La identidad contrastada af Riis Møller og Mikkelsen, Gyldendal (2013)
"Mario de Colombia" p 21-34
Una mirada a las realidades en Colombia af Salka Wollesen, Forlag: Book on Demand, 2022
"Desigualdad socia l- Una realidad en Colombia" , capítulo 6: ”Una madre joven” p. 44-48
Filmen: Maria que eres llena de gracia, Joshua Marston (2004)
EKSAMEN:
”Mario de Colombia” p. 21-34
Desigualdad social - Una realidad en Colombia, Cap. 6: ”Una madre joven” p. 44-48
Filmen: Maria que eres llena de gracia
Indhold
Kernestof:
Lee (læs) las páginas 45-46 en las fotocopias "Desigualdad - Una realidad social"
Despacito (versión Navidad)
Taller de grupos - Una realidad en Colombia - 3 akxydocx.docx
+Oversigt over de spanske verbers tider regelmæssige former.docx
Lee el último párrafo (afsnit) en página 47 y traduce al danés.
El país de Mario Colombia.pptx
IO - Oversigt pronominer-kopi 2.docx
Lee en el libro La identidad contrastada las páginas 22-26 y responde a las 12 preguntas en el fichero adjuntado.
Victoria, Selma y Sofie tenéis que escribir una frase hipotética con subjuntivo imperfecto y condicionalis para la pizarra.
Sebastián Yatra y Reik - Un Año-kopi.docx
Entrena (Træn) el glosario en el quizlet y lee las páginas 26- 27. Responde a las preguntas para las páginas 26-27.
Lee página 28 - 29 y responde a las preguntas 19-28.
Mario preguntas p. 26- 29.docx
Maria Full Of Grace (2004)
Preparación (Lektie): Lee (læs) el Powerpoint y haz las tareas( lav opgaverne) en los slides 4 y 5.
Vemos el resto de la película.
Trabajo en Min Læring Præpositioner (LEKTIE: Lav den lille øvelse på 20 minutter i MinLæring om præpositionen a. Vigtigt, at I først ser og hører introduktionsvideoen i begyndelsen af øvelsen:-)
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 10
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11
Latinos en Los Estados Unidos (Eksamensforløb 3)
Vi arbejder med migration fra Latinamerika til USA og fokuserer på den latinamerikanske befolknings tilstedeværelse i USA. Hvad betyder den for USA samfundsmæssigt, kulturelt og politisk, især belyst via mexicanernes tilstedeværelse i Californien. Vi læser interviews med latinoer og ser filmen: Bajo la misma Luna
Eleverne arbejder med præsentationer, samtaleøvelser og skriftlige delprøver samt grammatisk fokus på datid og konjunktiv.
Materiale:
Retratos en California af Ringgaard & Kledal
Indledning: 7-13 (Presentaciones en español)
p. 7-8 Los latinos y sus valores
p. 8: Los latinos en EE.UU en una perspectiva histótica
p. 9- 10 EE.UU un país de inmigrantes
p. 11. Factores push y pull
p. 12: Mitos de los latinos
p. 13: Rechazo de los mitos
- Entrevista con Francisco Jiménez p. 28 - 37
- Entrevista con Carlos Amador p. 82- 88
- Film: Bajo la misma luna, Patricia Riggen, 2008
EKSAMEN:
Entrevista con Francisco Jiménez p. 28-37
Entrevista con Carlos Amador p. 82-88
Filmen: Bajo la misma luna
Indhold
Kernestof:
Maná - "Pobre Juan" [2002 - HQ - 1080p HD] Revolución de Amor
Haz la tarea en Min Læring Para, por og andre præpositioner Empezamos un nuevo tema hoy: Retratos latinos en California
3 akxy 2025 - p. 29 -31 - Francisco Jiménez.docx
Presentaciones : Trata de hacer tu presentación en español
Introducción - Retratos latinos en California.pdf
Haz las tareas A, B, C, D, E, F en el documento adjuntado.
El texto está adjuntado para Sofie, Theodor y Emil que ya no han recibido el libro.
Lee las páginas 31- 32 y responde a las preguntas abajo (nedenfor) También las tenéis en papel :-)
Preguntas : La escuela p. 31- 32
Empezamos con las respuestas a las últimas preguntas (10-15) en el fichero adjuntado ( De sidste 5 spørgmål)
Entrena las palabras en tarea A p. 82 y escribe la traducción em p. 83, tarea B. Trata de escribir la traducción sin(uden) diccionario :-) Pon tu traducción en EF
Personlige pronominer på spansk
Lee las páginas 84-85 (hasta la linea 40) da (giv) un resumen del texto.
Haz las tareas A, B, C y D en la hoja adjuntada ( Lav opgaverne A til og med D på vedhæftet fil) Relee(Genlæs ) p. 84- 85 y lee también la página 86 (lineas 1-26) Resúmenes (Hay inspiración en el fichero : Sproglige vendinger og gambitter...) p.84 :
Sproglige vendinger og gambitter til at skabe struktur-kopi.docx
Lee el resto del texto p. 87 - 88 y trabaja con las tareas en el fichero adjuntado. Las tareas A, B, C
CARLOS AMADOR P 86-88.docx
Lee el texto en el fichero ( på filen) y responde a las 9 preguntas. Pon tus respuestas en Elevfeedback.
Despues de hablar de la tarea, vamos a ver la película.
Vamos a escribir un DP1 en clase. Lleva lápiz y borrador (viskelæder).
Para entrenar el vocabulario :-)
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 11
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12
El franquismo y el olvido
Vi zoomer ind på Spaniens historie med afsæt i borgerkrigen 1936-39 og ser på diktaturets indflydelse på det spanske folk både under og efter diktaturets ophør i 1975. Vi går tæt på polemikken om Francos eftermæle, de fascistiske symboler i gadebilledet og ikke mindst åbningen af massegravene med de mange tusinder, der blev dræbt under
Francos regime.
Eleverne arbejder tematisk med små oplæg, referater mm. Fokus på mundtlighed.
Materiale:
España en la calle af Kasper Kloch & Martin Møller, Colombus 2019:
Baggrund: Fortidens spøgelser: Franco, borgerkrigens sår og kampen om historien p. 60-63
Kap 10: El dictador sigue vivo medio siglo después de su muerte
Kap 11: Símbolos franquistas en las calles. Polémica y viejas heridas
Kap. 12: Entre cráneos y huesos: "Lloro cuando encuentro juguetes"
Espana en perspectiva af Anny Holmgaard og Sabina Dafcik, Forlaget EA, 2020
La Guerra Civil y Franco, El Valle de los Caidos, Pablo Ruiz Picasso y Guernica p. 5-9..
Videoklip: Trine Nørgaard 26/11-2016: "Ofre for Francos regime skal begraves igen"
https://www.dr.dk/ligetil/udland/ofre-francos-regime-skal-begraves-igen#
!/
Film: El silencio de Otros, instruktør: Almudena Carracedo, 2019
EKSAMEN:
Kap 10: ”El dictador sigue vivo medio siglo después de su muerte”
Kap 11: ”Símbolos franquistas en las calles. Polémica y viejas heridas”
Kap. 12: ”Entre cráneos y huesos: Lloro cuando encuentro juguetes"
”La Guerra Civil y Franco, El Valle de los Caidos, Pablo R. Picasso y Guernica” p. 5-9
Filmen: El silencio de otros
Baggrundsviden: España en la calle s. 60- 65
España en perspectiva s. 5-9
Indhold
Kernestof:
P. 66- 67 El dictador sigue vivo.docx
NY 2025 Retteark til Inmigrantes latinos Delprøve 1.docx
www.dr.dk
Espana en la calle IV Fortidens spøgelser, Franco, Gadens symboler, Massegrave.pdf
Lee en el nuevo libro, España en la calle, página 66: El dictador sigue vivo... Traduce la página al danés).
Husk genaflevering/genretning af DP2
Escribe la traducción .Tarea 2 p. 73 en el libro España en la calle.
Lav en præsentation af teksten-kopi.docx
Escribe el diálogo entre Matias y un amigo danés.
+ CONECTORES_TEXTUALES[1]-kopi.doc
Presenta tu resumen oral del texto “ Entre cráneos y huesos….”( p. 74-76) a tu profesora. Mira la instrucción en el fichero adjuntado (se instruks i vedhæftet fil)
Kom til tiden! Vi skal se en film, som varer 1 time og 35 minutter, så vi kan lige nå at se den, hvis vi springer pausen over. Filmen er tilkøbt og ligger IKKE gratis tilgængelig på nogen streamingtjenester. Så sørg for at komme til timen. Den er del
Preguntas para discutir (El silencio de otros)
Administración Trump amplía deportaciones aceleradas Edicion Digital 22 de enero de 2025
I'm a Latino preparing for Trump's mass deportation of migrants | Close Up
Escribe la traducción (tarea 1) y prepara 5 preguntas (tarea 2) Lleva el libro:Retratos latinos en California
La mano dura de Trump 2025.docx
Un poema.docx
Mundtlig eksamensforberedelse til spansk A 2025 .docx
Afsnit
La despedida de mi querida clase de español 2025.docx Afsnit
Repetición de Encuentro cultural.docx Eksamen i spansk A begynder.PDF
EMNER TIL SPANSK EKSAMEN 2025.docx
Læreren der lovede havet - Trailer. Fantastisk film, der knytter an til temaet El franquismo y el olvido
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 11
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 13
Forløb#12
Indhold
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 14
Forløb#13
Indhold
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/52/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52325157630", "T": "/lectio/52/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52325157630", "H": "/lectio/52/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52325157630" }