Holdet 2022 SP/akxy1 - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Birkerød Gymnasium og HF
Fag og niveau Spansk A
Lærer(e) Mette Nissen, Aase Kledal
Hold 2022 SP/akxy1 (1akxy SP2, 2akxy SP2, 3akxy SP1)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Grundforløb
Titel 2 Begyndersystemet fortsat
Titel 3 México
Titel 4 La buena vida
Titel 5 Conversaciones y juegos
Titel 6 Un mes en Málaga
Titel 7 Ecuentro cultural I
Titel 8 México
Titel 9 Encuentro cultural II
Titel 10 Colombia y los jóvenes
Titel 11 Latinos en Los Estados Unidos (Eksamensforløb 3)
Titel 12 El franquismo y el olvido
Titel 13 Forløb#12
Titel 14 Forløb#13

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Grundforløb

I grundforløbet har vi brugt begyndersystemet Caminando (Grund- og øvebog) af Inge Margrethe Clausen m.fl. , Gyldendal 2007: Tekststykkerne:  Unidad 1a,b,c,d og unidad 2a,2b

Eleverne får overordet geografisk og kulturelt kendskab til den spansktalende verden.

Via læsestykker, lytteøvelser, par-arbejde, gruppearbejde og lærerstyret undervisning har eleverne fået grammatiske færdigheder i bøjning af regelmæssige verber (1 og 2. bøjning) og følgende uregelmæssige verber: ser, estar, hay og tener samt lært brugen af artikler, substantiver, adjektiv, genitiv, subjektstpronominer og possessive pronominer.

De har fået kommunikative færdigheder i at hilse og præsentere sig, fortælle om sig selv, deres familie, studier og alder, bestille på café, tale om vejret, ugedage og datoer.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 1 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Begyndersystemet fortsat

Vi fortsætter med grundbogen Caminando.

Via læsestykker, lytteøvelser, par-arbejde, differentieret gruppearbejde, små afleveringer (herunder en indtalt videoaflevering)  samt gruppeoplæg trænes de grammatiske og kommunikative færdigheder såvel mundtligt som skriftligt.

Særlige fokuspunkter: Basal grammatik, AR- ER- og IR-verber i præsens, perfektum, nær fremtid og udvidet nutid; diftongerende og refleksive verber i præsens; Personlige pronomener, Hitverber,; små skriftlige øvelser, podcast, quizlet glosetræning.

Den røde underliggende tråd er også kulturkendskab til de spansktalende lande.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 31 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 México

Undervejs i dette emne har vi haft fokus på historie, kultur, traditioner og religion i Mexico, og her er det relevant løbende at drage paralleller til Danmark for at opnå en forståelse for både ligheder og forskelle. Vi vil særligt arbejde med stereotyper, El Día de los Muertos og la coca-colanización.

Kernestof:
- ”Con la ONU en México”, unidad 6a i "Caminando for fortsættere" af Elizabeth Waldenström, Ninni Westerman, Märet Wik-Bretz og Åsa Gustafsson, Gyldendal A/S (2019)
- kapitel 2 "El tema de la muerte" i i-bogen "¿Culturas de México? ¡Qué padre!" af Suzan Desezar (2018)
- "El país más obeso del mundo" i "Mosáico Mexicano" af Kristina Pilmark og Rikke Olsen (2016)
- Filmen Coco af instruktører Adrian Molina og Lee Unkrich (2017)

Hjemmesider anvendt i undervisningen:
- Ordbog: https://www.ordbogen.com/da/
- Min Læring: https://www.minlaering.dk/
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Delprøve 1-test 31-10-2023
Delprøve 2 23-11-2023
Minitest 13-12-2023
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 La buena vida

Det er hensigten med dette forløb, at eleverne skal opnå viden om spansk identitet og kultur ved at undersøge la buena vida (det gode liv) for tre unge i hhv. Sevilla, Barcelona og Madrid. Den røde tråd igennem hele forløbet vil således være at undersøge, hvad det gode liv er; ¿Qué es la buena vida?

Kernestof:
- 'Estrella de Sevilla' fra "La buena vida" af Eva Rosenkilde, Gyldendal, 2008
- 'Mireia de Barcelona' fra "La buena vida" af Eva Rosenkilde, Gyldendal, 2008
- 'Pedro Martín, 19 años: “Estoy muy a gusto en España. Me quiero quedar aquí"' fra "España Mañana" af Kasper Kloch, Martin Tønner og Thomas Vilhelm, Columbus, 2022

Ca. 23 sider
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Test: Mireia de Barcelona 01-02-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Conversaciones y juegos

Eleverne arbejder med den lærte grammatik og ordforråd og laver egne spil, som de skal spille indbyrdes.
Envidere træner endvidere præsentation af en tekst med henblik på individuelle samtaler på spansk med læreren.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Un mes en Málaga

Fokus er på det kulturmøde man oplever, når man rejser til og opholder sig i et andet land. Forløbet er også led i forberedelsen til en sprogrejse til Granada

Vi bruger e-bogen ”Un mes en Málaga”, som handler om en ung dansk pige, der er på sprogskole i Málaga og er privat indkvarteret hos en spansk familie. Hun skriver blogs, dagbog, breve/e-mails og artikler om sit ophold med fokus på mødet med Spanien, det spanske samfund og kulturen.


Materiale:
Ryge og Jürgensen: www.unmesenmalaga.com.  Forlaget MitDigitaleGym, 2018


Formål med forløbet:
     - repetere basal grammatik
     - repetere basisordforråd
     - træne genrer delprøve 2
     - træne billedbeskrivelse
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Ecuentro cultural I

Fokus er på det kulturmøde man oplever, når man rejser til og opholder sig i et andet land. Forløbet er også led i forberedelsen til en sprogrejse til Granada

Vi bruger e-bogen ”Un mes en Málaga”, kapitel 7 og 8, som handler om en ung dansk pige, der er på sprogskole i Málaga og er privat indkvarteret hos en spansk familie. Hun skriver blogs, dagbog, breve/e-mails og artikler om sit ophold med fokus på mødet med Spanien, det spanske samfund og kulturen.


Materiale:
Ryge og Jürgensen: www.unmesenmalaga.com.  Forlaget MitDigitaleGym, 2018

EKSAMEN (Encuentro cultural I)
Kapitel 7 og 8 i Un mes en Málaga


Formål med forløbet:
     - repetere basal grammatik + hitverberne
     - repetere basisordforråd
     - træne genrer delprøve 2
     - træne billedbeskrivelse
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 Encuentro cultural II

-Vi forbereder os på at skulle til Granada 6 dage og opleve den sydspanske kultur på tæt hold.

Vi trækker på et tidligere forløb: "Un mes en Málaga" med fokus på interkulturelle kompetencer. Hvilke forskelle og ligheder er der mellem dansk og spansk kultur? Eleverne mærker kulturmødet på egen krop, da de bor hos spanske familier og går på sprogskole 4 x 3 timer med kun spansktalende lærere. Ligeledes laver eleverne interaktive opgaver, mundtligt og skriftligt under deres ophold.

Der er særligt fokus på den arabiske kulturs afsmitning i Granada (Alhambra især,  Lorcas poesi samt på flamencoens oprindelse og status i dag. Vi arbejder i den forbindelse med romaernes situation set i lyset af en dokumentar-film: Alalá og dens nyeste udtryk i Rosalias sangtekster.


Materialer:
Lorca, Federico García: ”La guitarra”, fra Poema del cante jondo. Ediciones Ulises, 1931
Laursen, Elisabeth og Viveca Tallgren: ”Después de Tariq”,
Historisk baggrund: Al andalus s. 8-29
Det arabiske sprogs indflydelse på spansk 40-41. Systime, 2005 (bog)
Análisis del cuadro: La Rendición de Granada De Francisco Pradilla, 1882  p. 29


Malvárez, Remedios (instr.): ”Alalá”. 2016 (dokumentarfilm)

"Rosalía - Frygtløs fornyer" af Kasper Kloch, Weekendavisen, 6. september, 2019

Entrevista a Rosalía (video de El País): "No había un plan B, tenía que dedicarme a la música":
https://www.youtube.com/watch?v=YyPsYubqEwU&list=PLeEzCJHXClX36JuJ8H_AtWAkHqKl286VZ&t=40s

“Malamente” og "Con altura" – Rosalía (letra de la canción)

La enigmática letra de malamente. De “Hablacultura”, Carmen Aguirre:
https://hablacultura.com/cultura-textos-aprender-espanol/musica-en-espanol/malamente/

Gitanos - det spanske romafolk: https://www.musikipedia.dk/flamenco/indblik

Análisis del cuadro: La Rendición de Granada De Francisco Pradilla, 1882


EKSAMEN  (Encuentro cultural II)
Lorca: ”La guitarra”
Rosalia: ”Malamente”
Dokumentarfilmen: Alalá

Baggrundsviden: Intro om Federico García Lorca ved Eva Rosenkilde
Gitanos – det spanske romafolk: uddrag fra Flamenco – Tradition og historie (Musikipedia)
Después de Tariq : 8-29
Brug jeres opgaver og noter fra timerne; måske er der gode referencer og indhold, du kan genbruge til eksamen, f.eks opgaverne til dokumentarfilmen: Alalá

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 23 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 Colombia y los jóvenes

Colombia y los jóvenes

Forløbet søger at belyse de udfordringer et ulige patriarkalsk samfund har for unge, ikke mindst de unge piger.

Vi tager afsæt i Salka Wollesens bog: Una mirada a las realidades en Colombia og ser bl.a. på problematikken med det store antal af teenagegraviditeter. Ligeledes belyses klassekontrasterne via Mario de Colombia fra La identidad contrastada. En samlet problematik ses i filmen: María que eres llena de gracias, hvor Maria vælger at emigrere til USA for at slippe væk fra et patriarkalsk system, der holder kvinderne i skak.

Materiale:
La identidad contrastada af Riis Møller og Mikkelsen, Gyldendal (2013)
"Mario de Colombia" p 21-34
Una mirada a las realidades en Colombia af Salka Wollesen, Forlag: Book on Demand, 2022
"Desigualdad socia l- Una realidad en Colombia" , capítulo 6: ”Una madre joven” p. 44-48

Filmen: Maria que eres llena de gracia, Joshua Marston (2004)

EKSAMEN:

”Mario de Colombia” p. 21-34
Desigualdad social - Una realidad en Colombia, Cap. 6: ”Una madre joven” p. 44-48

Filmen: Maria que eres llena de gracia



Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11 Latinos en Los Estados Unidos (Eksamensforløb 3)

Vi arbejder med migration fra Latinamerika til USA og fokuserer på den latinamerikanske befolknings tilstedeværelse i USA. Hvad betyder den for USA samfundsmæssigt, kulturelt og politisk, især belyst via mexicanernes tilstedeværelse i Californien. Vi læser interviews med latinoer og ser filmen: Bajo la misma Luna

Eleverne arbejder med præsentationer, samtaleøvelser og skriftlige delprøver samt grammatisk fokus på datid og konjunktiv.


Materiale:
Retratos en California af Ringgaard & Kledal

Indledning: 7-13 (Presentaciones en español)
p. 7-8 Los latinos y sus valores
p. 8: Los latinos en EE.UU en una perspectiva histótica
p. 9- 10 EE.UU un país de inmigrantes
p. 11. Factores push y pull
p. 12: Mitos de los latinos
p. 13: Rechazo de los mitos

- Entrevista con Francisco Jiménez p. 28 - 37
- Entrevista con Carlos Amador p. 82- 88   

- Film: Bajo la misma luna, Patricia Riggen, 2008


EKSAMEN:
Entrevista con Francisco Jiménez p. 28-37
Entrevista con Carlos Amador p. 82-88
Filmen: Bajo la misma luna
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12 El franquismo y el olvido

Vi zoomer ind på Spaniens historie med afsæt i borgerkrigen 1936-39 og ser på diktaturets indflydelse på det spanske folk både under og efter diktaturets ophør i 1975. Vi går tæt på polemikken om Francos eftermæle, de fascistiske symboler i gadebilledet og ikke mindst åbningen af massegravene med de mange tusinder, der blev dræbt under
Francos regime.

Eleverne arbejder tematisk med små oplæg, referater mm. Fokus på mundtlighed.

Materiale:
España en la calle af Kasper Kloch & Martin Møller, Colombus 2019:
Baggrund: Fortidens spøgelser: Franco, borgerkrigens sår og kampen om historien p. 60-63
Kap 10: El dictador sigue vivo medio siglo después de su muerte
Kap 11: Símbolos franquistas en las calles. Polémica y viejas heridas
Kap. 12: Entre cráneos y huesos: "Lloro cuando encuentro juguetes"

Espana en perspectiva af Anny Holmgaard og Sabina Dafcik, Forlaget EA, 2020
La Guerra Civil y Franco, El Valle de los Caidos, Pablo Ruiz Picasso y Guernica p. 5-9..

Videoklip: Trine Nørgaard 26/11-2016: "Ofre for Francos regime skal begraves igen"
https://www.dr.dk/ligetil/udland/ofre-francos-regime-skal-begraves-igen#!/

Film: El silencio de Otros, instruktør: Almudena Carracedo, 2019

EKSAMEN:
Kap 10: ”El dictador sigue vivo medio siglo después de su muerte”
Kap 11: ”Símbolos franquistas en las calles. Polémica y viejas heridas”
Kap. 12: ”Entre cráneos y huesos: Lloro cuando encuentro juguetes"
”La Guerra Civil y Franco, El Valle de los Caidos, Pablo R. Picasso y Guernica” p. 5-9

Filmen: El silencio de otros

Baggrundsviden: España en la calle s. 60- 65
                              España en perspectiva s. 5-9



Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 13 Forløb#12

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 14 Forløb#13

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer