Holdet 2022 BI/y - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Birkerød Gymnasium og HF
Fag og niveau Biologi A
Lærer(e) Morten Eskildsen
Hold 2022 BI/y (1y BI, 1y BI-øv, 2y BI, 2y BI-øv, 3y BI, 3y BI-øv)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Cellebiologi og intro til mikrobiologi
Titel 2 Energi til kroppen
Titel 3 Intro til studieretningen
Titel 4 Hormoner og deres regulering
Titel 5 DNA og gener
Titel 6 Økologi, abiotiske faktorer i Øresund
Titel 7 Vandrensning / global goals
Titel 8 Genregulering og nedarvning
Titel 9 Forløb#4 SRO
Titel 10 Nervesystemet og drughunter
Titel 11 Arbjedsfysiologi
Titel 12 Forløb#5 Studietur
Titel 13 Økologi (biotiske faktorer)
Titel 14 Metabolisme: anabolisme og katabolisme
Titel 15 Genteknologi
Titel 16 Forløb#6 Generalprøven Den spanske syge
Titel 17 Virus/immunologi
Titel 18 Evolution og bioinformatik
Titel 19 Mikrobiologi

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Cellebiologi og intro til mikrobiologi

Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Diffusion i Agar 15-11-2022
Osmoseforsøg 04-12-2022
Prøve cellebiologi 20-12-2022
genaflevering osmose 22-12-2022
Omfang Estimeret: 20,00 moduler
Dækker over: 19 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Energi til kroppen

Gasudvekslingssystemer, stofskifte-pathways og opbygning af makronæringsstoffer som carbohydrater, lipider og proteiner. Herunder kommer vi også ind på fordøjelsen og optag af de forskellige makromolekyler. I forløbet er der også et flerfagligt ØL projekt.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Kostopgave 11-02-2023
genaflevering af kostopgave 26-02-2023
Omfang Estimeret: 20,00 moduler
Dækker over: 23 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Intro til studieretningen

Fællesfagligt emne:

Deltagende fag:

Forløbets formål:

Faglige metoder anvendt i forløbet:

Viden og begreber knyttet til basal videnskabsteori anvendt i forløbet:

Kompetencer til at arbejde projektorienteret anvendt i forløbet:
(f.eks. problemformulering, problemløsning, innovation, vejledning, skrivning, mundtlig præsentation mm.)

Produktform:

Evaluering:
Lærerne har foretaget en mundtlig evaluering af forløbet i klassen. Eleverne foretager en skriftlig selvevaluering ved at udfylde portfolio under Opgaver i Lectio.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Hormoner og deres regulering

Hvad er et hormon, hvilke typer hormoner findes der og hvordan reguleres koncentrationen af hormoner. I forløbet vil der være fokus på den hormonelle blodglucoseregulering samt kønshormonregulering.

Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Diabetes Pecha Kucha 27-03-2023
Teori til Poster 28-03-2023
Prøve hormoner 14-04-2023
Cellecyklus, mitose og meiose 21-04-2023
blodglucose 23-04-2023
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Økologi, abiotiske faktorer i Øresund

Abiotiske faktorer, Kredsløb, fotosyntese, BioScienceCamp
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Ugeopgave: Vandproblematikker og rensning 29-09-2023
Omfang Estimeret: 20,00 moduler
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Genregulering og nedarvning

Geners opbygning, epigenetik, nedarvninstyper, stamtræer, Lactose intolerance
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Blodtype fremlæggelser 08-12-2023
blodtype-journal 10-12-2023
Eksamensopgave lactose 03-01-2024
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 Forløb#4 SRO

Fællesfagligt emne:

Deltagende fag:

Forløbets formål:

Faglige metoder anvendt i forløbet:

Viden og begreber knyttet til basal videnskabsteori anvendt i forløbet:

Kompetencer til at arbejde projektorienteret anvendt i forløbet:
(f.eks. problemformulering, problemløsning, innovation, vejledning, skrivning, mundtlig præsentation mm.)

Produktform:

Evaluering:
Lærerne har foretaget en mundtlig evaluering af forløbet i klassen. Eleverne foretager en skriftlig selvevaluering ved at udfylde portfolio under Opgaver i Lectio.

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12 Forløb#5 Studietur

Destination:

Deltagende fag:

Rejsens formål:

Fagligt fokus i forløbet/Globale kompetencer:
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 13 Økologi (biotiske faktorer)

Vi arbejder videre med økologi og det marine økosystem. I 3g handler det om de biotiske faktorer, populationsbiologi og økotoksikologi.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Prøve Økologi 13-09-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 16 Forløb#6 Generalprøven Den spanske syge

Fællesfagligt emne:

Deltagende fag: Biologi og historie

Forløbets formål:
Vi arbejde med Den Spanske Syge ud fra en overordnet problemformulering:
Hvorfor døde der så mange af den spanske syge?

Problemstillinger
Hvilke forudsætninger var der for den spanske syge?
Hvordan behandlede man de syge i Danmark?
Hvilken effekt havde opfattelsen af sygdommen blandt læger for mulighederne for helbredelse?
Hvad har vi lært af den spanske syge

Forløbet er en generalprøve i FFF.-forløbene, som skal træne eleverne til SRP-en. Med FFF træner I tværfagligheden, fagenes teorier og metoder samt den mere videnskabsteorietiske del. Eleverne har to moduler i hvert fag, hvor de arbejder med emnet i undervisningen. Derefter skal de i grupper selv lave en problemformulering, og ud fra den skal I lave en PPT, som de præsenterer på Kulminationsdagen. Eleverne har har et moduler i hvert fag til at lave jeres PPT, som skal have en synopsis-struktur: Indledning, teori og metode, redegørelse, analyse, vurdering og konklusion.

Faglige metoder anvendt i forløbet:
Idealistisk og strukturalistiske historiesyn
Komparativ metode
Kvalitativ og kvantitativ metode

Viden og begreber knyttet til basal videnskabsteori anvendt i forløbet:
Med dette forløbe træner vi begrebsparrene fra Vidensmønstre: ”Diakron og synkron,” ”Kvalitativ og kvantitativ” samt ”Nomotetisk og ideografisk” samt ”Kausal og intentionel og funktionel”.

Kompetencer til at arbejde projektorienteret anvendt i forløbet:
Problemformulering, problemløsning, vejledning, mundtlig præsentation mm.

Produktform:

Evaluering:
Lærerne har foretaget en mundtlig evaluering af forløbet i klassen. Eleverne foretager en skriftlig selvevaluering ved at udfylde portfolio under Opgaver i Lectio.

Materiale: Den spanske syge Baggrundartikel: Dansk Sygeplejehistorisk Museum
https://dsr.dk/dshm/historiske-glimt/krigens-og-krisens-helte/den-spanske-syge-1918-20
Victor: Scheel: Influenzaens klinnik
Lauge Steen Knudsen "Den spanske syge"
Lene Otto "Den spanske syge i Danmark"
Den økonomiske krise efter den spanske syge var kortvarig. Det giver håb for fremtiden, Arbejdermuseet, 2020
Tommy "Heiz" Den spanske syge
Kilder fra 1. Verdenskrig
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 17 Virus/immunologi

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 21 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 19 Mikrobiologi

Agardiffusion, Biosensor, KOH/Katalase.

Vi har arbejdet med bakterier og antibiotika.
Spredning af resistens, og resistensudvikling.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer