Holdet 2022 BI/z - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Birkerød Gymnasium og HF
Fag og niveau Biologi A
Lærer(e) Mads Enevold Andersen, Nina Steenberg Reuss
Hold 2022 BI/z (1z BI, 1z BI-øv, 2z BI, 2z BI-øv, 3z BI, 3z BI-øv)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Celler og mikrobiologi
Titel 2 Kost og sundhed
Titel 3 Forløb#1 Intro til studieretningen Ølbrygning
Titel 4 Hormoner - sexologi og diabetes
Titel 5 Økologi - stofkredsløb og produktion
Titel 6 Forurening og økotoksikologi
Titel 7 Genetik – proteinsyntese og nedarvning
Titel 8 Forløb#4 SRO Laktoseintolerance
Titel 9 Nervefysiologi og Drughunters
Titel 10 Arbejdsfysiologi
Titel 11 Økologi - energistrømme og populationsbiologi
Titel 12 Stofskifte - Carbohydrater
Titel 13 Genteknologi - vi fikser dine gener
Titel 14 Immunologi
Titel 15 Faglig formidling - Corona
Titel 16 Evolution og bioinformatik
Titel 17 Mikrobiologi og bæredygtighed
Titel 18 Repetition

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 2 Kost og sundhed

̶ makromolekyler: opbygning og biologisk funktion af carbohydrater, lipider og proteiners struktur, specifikke egenskaber og funktioner
̶ enzymer: opbygning, funktion, enzymatiske hovedklasser og faktorer, der påvirker enzymaktiviteten
̶̶ fysiologi: oversigt over kroppens organsystemer, åndedrætssystem, blodkredsløb
̶̶̶ eksperimentelle metoder: arbejdsfysiologiske målemetoder
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Kostanalyse, rapport 05-02-2023
Test: Mikrobiologi, kost og sundhed 06-02-2023
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Forløb#1 Intro til studieretningen Ølbrygning

Forløb#1 Introduktion til studieretningen - Øl

Fællesfagligt emne: Øl-brygning

Deltagende fag: Studieretningsprojekt i biologi og kemi/fysik og kemi

Forløbets formål:
Prøve kræfter med innovation ved at designe og brygge øl.
Brygning af øl. Oplæg fra øl brygger/smager Niklas. Lille gæringsforsøg. INNOVATION!

Faglige metoder anvendt i forløbet:
Teoretisk gennemgang af innovationsmetode
Eksperimentel tilgang til teori i biologi, kemi og fysik
̶̶̶ Mikrobiologi: vækst og vækstfaktorer, gæring
̶̶̶ ̶Supplerende: biologisk produktion, bioteknologi

Viden og begreber knyttet til basal videnskabsteori anvendt i forløbet:
Kvalitativ og kvantitativ
Eksperimentel og observertionel

Kompetencer til at arbejde projektorienteret anvendt i forløbet:
Problemløsning, innovation

Produktform:
Poster med generel teori for ølbrygningsprocessen og jeres specifikke øl (design af øl inkl. opskrift, metode/teori, resultater/diskussion)
Brygge ca. 5 l øl og mundtlig præsentation af poster samt opgaver fra kaosdage i biologi og kemi

Evaluering:
Lærerne har foretaget en mundtlig evaluering af forløbet i klassen. Eleverne foretager en skriftlig selvevaluering ved at udfylde portfolio under Opgaver i Lectio.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Hormoner - sexologi og diabetes

̶ Fysiologi:
Hormonel regulering, blodsukkerregulering/diabetes (glucose-test – forskellige carbohydrater).
Hormonel regulering og forplantning (ægløsningstest).
̶ Supplerende: bioetik, sundhed

Tema: Diabetes, hormonforstyrrende stoffer
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Ægløsningstest 30-03-2023
Diabetes oplæg 25-04-2023
Test: Hormoner, diabetes, sexologi og øl 04-05-2023
Blodglukoseregulering 08-05-2023
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 20 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Genetik – proteinsyntese og nedarvning

̶̶ makromolekyler: opbygning og biologisk funktion af nucleinsyrer
̶ genetik: nedarvningsprincipper, proteinsyntese, mutation, replikation, proteinsyntese, mitose, meiose
̶ genetik og molekylærbiologi: nedarvningsprincipper, genregulering, proteinsyntese, mutation
̶ populationsbiologi: populationsgenetik og Hardy-Weinberg-loven

SRO tema: Laktoseintolerance
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Blodtyper 07-01-2024
Eksamensopgave Laktoseintolerance 11-01-2024
Test - genetik 19-01-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Forløb#4 SRO Laktoseintolerance

Fællesfaglige emne: Laktoseintolerance

Deltagende fag: Biologi A og Kemi B

Forløbets formål:
Kombinerer biologisk og kemisk teori og diskussion. Inddragelse af egne og videnskabelige data med brug af korrekt reference form.

Faglige metoder anvendt i forløbet:
Enzymer, genregulering og nedarvning.

Viden og begreber knyttet til basal videnskabsteori anvendt i forløbet:
Kvantitative og kvalitative data.
M.m.

Kompetencer til at arbejde projektorienteret anvendt i forløbet:
problemløsning og forsøg, vejledning, skrivning, mundtlig præsentation

Produktform:
Fuld rapport

Evaluering:
Lærerne har foretaget en mundtlig evaluering af forløbet i klassen. Eleverne foretager en skriftlig selvevaluering ved at udfylde portfolio under Opgaver i Lectio.
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 1 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 Arbejdsfysiologi

̶ fysiologi: oversigt over kroppens organsystemer, åndedrætssystem, blodkredsløb, muskler, arbejdsfysiologi
̶ eksperimentelle metoder: arbejdsfysiologiske målemetoder.

Deltagelse i 'Hjerteblod' på LIFE.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Symposium abstract 30-04-2024
Symposium PP 30-04-2024
Muskelstyrke 08-05-2024
Arbejdsfysiologi LIFE 13-05-2024
Test nerver og arbejdsfysiologi 17-05-2024
Artikelklub 24-05-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11 Økologi - energistrømme og populationsbiologi

̶ økologi: samspil mellem arter og mellem arter og deres omgivende miljø, energistrømme og biodiversitet
̶ populationsbiologi: vækstmodeller
̶ eksperimentelle metoder: bestemmelse af populationsstørrelse.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Terminsprøve ekstra 23-08-2024
Hormonforstyrrende stoffer og LC50 10-09-2024
Biodiversitet i Øresund 15-09-2024
Test økologi 18-09-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 19 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 14 Immunologi

̶ fysiologi: immunsystem
̶ sundhed, sygdom og medicin, bioinformatik  
̶ eksperimentelle metoder: ELISA som del af 'Fight the bite' forløb
̶̶̶Supplerende: biologiske databaser og big data, biologi som videnskabsfag.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Biologiteori - CORONA 02-12-2024
Smittespredning journal 02-12-2024
3z BI skr. prøve 24-01-2025
Fight the bite 03-02-2025
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 19 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 15 Faglig formidling - Corona

Fællesfagligt emne: Corona

Deltagende fag: Biologi A - Dansk, Matematik A - Dansk

Forløbets formål:
Tværfagligt arbejde med SARS-CoV-2-virus og faglig formidling. Forløbet fungerer som en generalprøve, der skal forberede jer til SRP-opgaven. Med FF-forløbet træner I tværfaglighed, fagenes teorier og metoder, formidling samt videnskabsteori.
Derudover laves en selvstændig problemformulering, og ud fra den en PPT, som præsenteres på Kulminationsdagen.

Faglige metoder anvendt i forløbet:
Tilegnelse af viden/informationssøgning
Virus: opbygning og formering, infektionsbiologi
Forsøg: smittespredning

Viden og begreber knyttet til basal videnskabsteori anvendt i forløbet:
Selvvalgte begrebspar fra Vidensmønstre.

Kompetencer til at arbejde projektorienteret anvendt i forløbet:
Formulering af overordnet problemformulering og detaljerede problemstillinger.
Informationssøgning og tilegne sig ukendt stof.
Mundtlig præsentation.

Produktform:
Mundtlig præsentation af PPT med synopsis-struktur: Problemformulering, videnskabsteori, redegørelse, analyse, diskussion og konklusion, kildeliste.

Evaluering:
Lærerne har foretaget en mundtlig evaluering af forløbet i klassen. Eleverne foretager en skriftlig selvevaluering ved at udfylde portfolio under Opgaver i Lectio.

Dansk: Hvordan formidler man viden om Coronaviruspandemien?

Skriv en populærvidenskabelig artikel om Coronaviruspandemien.

Faglige mål
Eleverne skal kunne:
– udtrykke sig præcist, nuanceret og formidlingsbevidst mundtligt, skriftligt såvel som multimodalt
– beherske skriftsprogets normer for korrekthed og anvende grammatiske og stilistiske grundbegreber
– anvende centrale mundtlige fremstillingsformer (herunder holde faglige oplæg og argumentere for et synspunkt) med formidlingsbevidsthed
– anvende centrale skriftlige fremstillingsformer (herunder redegøre, diskutere, analysere, fortolke og vurdere) med formidlingsbevidsthed
– analysere, fortolke og perspektivere fiktive og ikke-fiktive tekster i alle medier
– undersøge problemstillinger og udvikle og vurdere løsninger, hvor fagets viden og metoder anvendes, herunder i samspil med andre fag.

Kernestof
Sproglige perspektiver
Her undersøges med en sproganalytisk tilgang et genremæssigt varieret udvalg af teksttyper, herunder litterære tekster, argumenterende tekster og taler.
Her arbejdes metodisk med:
– sproglig analyse, fortolkning og vurdering
– retorisk analyse, herunder analyse af kommunikationssituationen, appelformer og argumentation
– produktivt og refleksivt arbejde med elevernes udtryksfærdighed i dansk og andre fag, herunder forløb med særligt fokus på skriftlighed i 3.g.

Mediemæssige perspektiver
Her undersøges med en medieanalytisk tilgang et genremæssigt varieret udvalg af teksttyper, herunder nyhedsformidling og visuelle udtryksformer.
Her arbejdes metodisk med:
– kommunikationsanalyse
– produktivt arbejde med medieudtryk i sociale sammenhænge, herunder kendskab til remediering.

Litteratur:
Rangvid, M. & Sørensen, M. (2022). Perspektiver i dansk. Dansklærerforeningens Forlag, s. 2-11.
Diverse sider i Larsen, O.S. (2017). Håndbog til dansk – litteratur, sprog, medier. Systime.


Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Biologiteori - CORONA 02-12-2024
Smittespredning journal 02-12-2024
5.Dansk - FF 15-12-2024
CORONA Dansk-biologi dokument 15-12-2024
CORONA Dansk-Biologi-Matematik 15-12-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 16 Evolution og bioinformatik

̶ evolutionsbiologi: biologisk variation, naturlig selektion og artsdannelse
̶ fotosyntesens processer
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
3z BI skr. sygeterminsprøve 24-02-2025
Evolution og bioinformatik 03-03-2025
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer