Titel
15
|
Faglig formidling - Corona
Fællesfagligt emne: Corona
Deltagende fag: Biologi A - Dansk, Matematik A - Dansk
Forløbets formål:
Tværfagligt arbejde med SARS-CoV-2-virus og faglig formidling. Forløbet fungerer som en generalprøve, der skal forberede jer til SRP-opgaven. Med FF-forløbet træner I tværfaglighed, fagenes teorier og metoder, formidling samt videnskabsteori.
Derudover laves en selvstændig problemformulering, og ud fra den en PPT, som præsenteres på Kulminationsdagen.
Faglige metoder anvendt i forløbet:
Tilegnelse af viden/informationssøgning
Virus: opbygning og formering, infektionsbiologi
Forsøg: smittespredning
Viden og begreber knyttet til basal videnskabsteori anvendt i forløbet:
Selvvalgte begrebspar fra Vidensmønstre.
Kompetencer til at arbejde projektorienteret anvendt i forløbet:
Formulering af overordnet problemformulering og detaljerede problemstillinger.
Informationssøgning og tilegne sig ukendt stof.
Mundtlig præsentation.
Produktform:
Mundtlig præsentation af PPT med synopsis-struktur: Problemformulering, videnskabsteori, redegørelse, analyse, diskussion og konklusion, kildeliste.
Evaluering:
Lærerne har foretaget en mundtlig evaluering af forløbet i klassen. Eleverne foretager en skriftlig selvevaluering ved at udfylde portfolio under Opgaver i Lectio.
Dansk: Hvordan formidler man viden om Coronaviruspandemien?
Skriv en populærvidenskabelig artikel om Coronaviruspandemien.
Faglige mål
Eleverne skal kunne:
– udtrykke sig præcist, nuanceret og formidlingsbevidst mundtligt, skriftligt såvel som multimodalt
– beherske skriftsprogets normer for korrekthed og anvende grammatiske og stilistiske grundbegreber
– anvende centrale mundtlige fremstillingsformer (herunder holde faglige oplæg og argumentere for et synspunkt) med formidlingsbevidsthed
– anvende centrale skriftlige fremstillingsformer (herunder redegøre, diskutere, analysere, fortolke og vurdere) med formidlingsbevidsthed
– analysere, fortolke og perspektivere fiktive og ikke-fiktive tekster i alle medier
– undersøge problemstillinger og udvikle og vurdere løsninger, hvor fagets viden og metoder anvendes, herunder i samspil med andre fag.
Kernestof
Sproglige perspektiver
Her undersøges med en sproganalytisk tilgang et genremæssigt varieret udvalg af teksttyper, herunder litterære tekster, argumenterende tekster og taler.
Her arbejdes metodisk med:
– sproglig analyse, fortolkning og vurdering
– retorisk analyse, herunder analyse af kommunikationssituationen, appelformer og argumentation
– produktivt og refleksivt arbejde med elevernes udtryksfærdighed i dansk og andre fag, herunder forløb med særligt fokus på skriftlighed i 3.g.
Mediemæssige perspektiver
Her undersøges med en medieanalytisk tilgang et genremæssigt varieret udvalg af teksttyper, herunder nyhedsformidling og visuelle udtryksformer.
Her arbejdes metodisk med:
– kommunikationsanalyse
– produktivt arbejde med medieudtryk i sociale sammenhænge, herunder kendskab til remediering.
Litteratur:
Rangvid, M. & Sørensen, M. (2022). Perspektiver i dansk. Dansklærerforeningens Forlag, s. 2-11.
Diverse sider i Larsen, O.S. (2017). Håndbog til dansk – litteratur, sprog, medier. Systime.
|