Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
Birkerød Gymnasium og HF
|
Fag og niveau
|
Musik A
|
Lærer(e)
|
Dorte Rovsing
|
Hold
|
2022 MU/d (1d MU, 2d MU, 3d MU)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Praktisk musik 1.
"Viva la vida" - Coldplay.
"The Scientist" - Coldplay.
"Rytmerondo" - J. Grønager.
"Vesterhavssang" - rytme, fod, klap.
"This little light of mine" - traditionel gospel.
"Julehæmningskanon".
"Last Christmas" - G. Michael.
"Happy X-mas" - J. Lennon.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Musikteori og formtyper.
"C-nøglen - musiklære for C-niveau" - Johannes Grønager.
Noder (s. 7-11), intervaller (s.12-20), kvintcirklen (s. 27), akkorder (s. 30-38).
Arbejdet med opgaverne 1, 3, 6, 7, 9, 10 + 11.
Musikipedia-øvelser individuelt og i grupper.
"Musik - metoder til analyse" - Uffe Englund, s. 30-38.
"Forårssonaten", opus 24, 3. sats - L v. Beethoven.
"Rockmusik i tid og rum" - A. Aare, J. Grønager, P. Rønnenfelt.
Hook, gimmick, break, s. 22-26. Form - musikkens hus, s. 30-50.
Analyse af "She loves you" - The Beatles, "Honey, Honey" - ABBA, "You are the sunshine of my life" - S. Wonder.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
13,00 moduler
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Medier, demokrati og medborgerskab
Forløbet har fokus på forskellige forståelser af mediernes rolle samt forskellige teoretiske forståelser af demokratiet. (Konkurrence – og deltagelsesdemokrati, Robert Dahls demokratiforståelse og Habermas deliberative demokrati)
Afslutningsvis er der fokus på medborgerskab og modborgerskab.
Faglige mål:
- Anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige problemstillinger i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå.
- Anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet og forskellige teorier fra fagets discipliner til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemstillinger og udviklingstendenser.
- Forholde sig kritisk til forskelligartede materialer fra forskellige typer afsendere og anvende viden om samfundsvidenskabelig metode til at gennemføre mindre empiriske undersøgelser.
- Påvise faglige sammenhænge og udviklingstendenser ved hjælp af foreliggende og egne beregninger, tabeller, diagrammer og modeller med brug af digitale hjælpemidler.
- Analysere og formidle – skriftligt og mundtligt – empiriske og teoretiske sammenhænge på en struktureret og nuanceret måde på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af fagets terminologi.
- På et fagligt grundlag argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter, placere disse i en teoretisk sammenhæng og indgå i en faglig dialog.
Kernestof:
sociologi:
- Politisk meningsdannelse og medier, herunder adfærd på de sociale medier.
Metode:
- Kvalitativ og kvantitativ metode, herunder tilrettelæggelse og gennemførelse af undersøgelser samt systematisk behandling af forskellige typer data.
- Statistiske mål, herunder lineær regression og statistisk usikkerhed.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Praktisk musik 2.
"The water is wide" - 3-st. irsk folkesang.
"Baby can I hold you" - T. Chapman.
"Rytme-ræs" - hip-hop-vokal-groove.
"Hold the line" - Toto.
"Malene" - Sys Bjerre.
"Det var som 7 samba" - 3-st., Erik Sommer/Kallesøe.
"Sig du kan li´ mig" - A.D, Michelsen.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
15,00 moduler
Dækker over:
17 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Aktiviteter ud af huset.
"For døve ører" - skolekoncert/forestilling præsenteret af OperaNord og DRMusikariet.
Jazzhistorisk koncert/foredrag på Allerød Gymnasium med Great Danes Big Band og to sangsolister.
Ekskursion til DR Koncerthuset/DRMusikariet, "Fantasymphony II" - symfonisk musik fra magiske universer som Ringenes Herrer, Game of Thrones og League of Legends; Jakob Stegelmann som konferencier.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Reggae.
Reggaekompendium, s. 15-30, i "Poprock, disco, reggae - rytmisk musik i 70´erne.
"The Roots of Reggae Documentary" (17:58, You Tube)
"Rock steady" - Alton Ellis.
"You can get it if you really want" - Jimmy Cliff.
"Stir it up" - B. Marley.
"Rivers of Babylon" - B. Dowe/Naughton.
"The harder they come" - Jimmy Cliff-
"No woman, no cry" - B. Marley.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
13,00 moduler
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Skriftlig musik.
Introduktion til skriftlig musik - til den skriftlige disciplin.
Installering og introduktion til MuseScore.
"Bastarden - arrangementsteknikker til poprock" - Thomas Hammer.
Fokus på bas, s. 31-36, med dertil hørende skriftlige opgaver.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Ny opgave
|
04-05-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Skriftlig musik.
"Bastarden - arrangementsteknikker til poprock" - Thomas Hammer.
Fokus på SAT-stemmer - med de relevante korteknikker i et arrangement.
Dertil hørende skriftlige opgaver.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Praktisk musik.
"Stereotypes" - Blur.
"Feel God Inc." - Gorillas.
"Two weeks" - Grizzly Bear.
"Kun et kys herfra" - Elisabeth/Kerutzfeld.
"Kan man ønske mere" - Tobias Trier.
"Januar puster sin rastløse vilje" - Skovgaard/Pilgaard.
"With or without you" - U2.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Indie rock + ud af huset.
"Rebel & Remix - rockens historie" - 3. udgave, - Per Reinholdt Nielsen, side 312-315, 320-335.
Gruppearbejde og fremlæggelser af analyser for klassen.
"Kids with guns" - Gorillaz.
"Do I Wanna Know" - Arctic Monkeys.
"Stereotypes" - Blur.
"Two weeks"- Grizzly Bear.
Ekskursion - Afgørende øjeblikke#6 i konservatoriets koncertsal, H. Corecki, 3. symfoni (1976) - "Symphony of Sorrowful Songs"
Ekskursion - "Carl Nielsen danser", DRMusikariet.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
American Dream
Engelsk:
Dette forløb hander om amerikansk historie og identitet. Vi ser nærmere på:
- omstændighederne for, at USA blev grundlagt
- personer, der repræsenterer "the american dream"
Vi kigger på forskellige tekster og diskuterer blandt andet: Hvad er "the american dream"? Er den opnåelig for alle eller kun nogle? Hvad er forskellen på det danske og amerikanske samfund i forhold til social mobilitet?
Vi analyserer både fiction og non-fiction i forløbet.
Musik:
"America" - Neil Diamond (1980).
"This is America" - Childish Gambino (2028).
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
12
|
Praktisk musik + workshops.
"Jeg drømte om en jord" - Anders Koppel.
"Chain of fools" - A. Franklin,
"Last dance" - Rocazino.
"Kiss from a Rose" - Seal.
Sangskrivningskursus/-workshop med Nanna Jacobi.
Workshop med Frederik Lundin og Trine Lise Væring i forbindelse med overværelse af aftenens koncert i Mantziusgården.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
11,00 moduler
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
13
|
Skriftlig musik.
"Bastarden - arrangementsteknikker til pop-rock" - Thomas Hammer.
Fokus på både SAT-stemmer og bas. Dertil hørende skriftlige opgaver.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
14
|
Studietur.
Studietur til Hamborg med 2d - både musikfolket og samfundsfagsholdet.
"Tosca" - Puccini. Gennemgang af overordnet operahistorie og handling - udvalgte passager.
"Frozen" - Disney. Gennemgang af overordnet musicalhistorie, handling - udvalgte passager.
Besøg i Elbphilharmonie, havnerundfart, Wunderland og andre seværdigheder.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
15
|
Fokus på forårskoncert.
Øve til forårskoncert.
Afprøve og finjustere udvalgte numre.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
16
|
Skriftlig musik.
"Bastarden - arrangementsteknikker til pop-rock" - Thomas Hammer.
Fokus på SAT og bas til kommende skriftlige årsprøve.
Så småt i gang med trommer.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
17
|
Praktisk musik og skriftlig musik.
"Bastarden - arrangementsteknikker til pop-rock" - Thomas Hammer.
Fokus på trommer - forskellige figurer samt fills.
Skriftlige opgaver med trommer, bas og SAT.
"Back to black" - Amy Winehouse.
"Rehab" - Amy Winehouse.
"Someone like you" - Adele.
"Demons" - Imagine Dragons.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
15,00 moduler
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
18
|
Mozart-forløb.
Dokumentar - Amadeus Mozart Documentary (46:35), You Tube, med tilhørende arbejdsspørgsmål.
"Kom maj. du søde milde" - synge/analysere.
Symfoni nr. 29, A-dur, 1. sats (sonateform).
Symfoni nr. 30, D-dur, 4. sats (sonateform).
Symfoni nr. 41, "Jupitersymfonien", 3. sats (menuet-trio-menuet).
Duet fra Tryllefløjten, "Bei Männern, welche Liebe".
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
15,00 moduler
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
19
|
Praktisk musik + fokus på SPR.
"Shape of my heart" - Sting.
"I still haven´t found what I´m looking for" - U2.
"December" - Rørdam/Miehe-Renard.
"Let love be love" - Soap.
"Alle skuffer over tid" - Minds of 99..
SRP-vejledning til de elever, der har valgt at inddrage musik.
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Læs side 72-75 + s. 81 i: Jazz - mellem tradition og fornyelse
-
Læs side 14-18 +s.81 i:Jazz - mellem tradition og fornyelse
-
Læs side 14-18 + s.81 I:"Jazz - mellem tradition og fornyelse"
-
Medbring Bastarden og C-nøglen.
-
Læs s. 42-49 i Jazzbogen (Bjarne Mørup). OG MEDBRING BOGEN!
-
Medbring bogen: Jazz - mellem tradition og fornyelse (Ulrik Hofman Bøegh samt C-nøglen (med akkordlæsningsopgave 3).
-
Medbring Jazz-bogen - Bjarne Mørup! (den røde.....)
-
Medbring Bastarden, computer, strøm etc.......
-
Medbring Bastarden, C-nøglen, computer, etc.
-
Medbring Jazz - mellem tradition og fornyelse (Ulrik Hofman Bøegh)!
-
Medbring jazzbøgerne..
-
Medbring Bastarden og C-nøglen, computer, etc.
-
Medbring JAZZ - mellem tradition og fornyelse.
-
Medbring Bastarden, C-nøglen, computer, strøm etc. etc...............
-
Medbring C-nøglen!
-
Medbring Jazz-bøgerne.
|
Omfang
|
Estimeret:
15,00 moduler
Dækker over:
17 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
20
|
Skriftlig musik + ekskursion.
"Bastarden - arrangementsteknikker til pop-rock" - Thomas Hammer.
Fokus på hele arrangementer. Ar forholde sig til opgavens melodiske struktur.
Ekskursion til konservatoriets koncertsal med Copenhagen Phil., "Symfoni nr. 9 - Fra den nye verden", Anton Dvorak.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
13,00 moduler
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
21
|
Jazz-forløb.
Jazzharmonik: "Autum leaves" i Em, "I concentrate on you" - Cole Porter.
"Jazz - mellem tradition og fornyelse" - Ulrik Hofmann Bøegh, s. 72-75, om bluesharmonik.
"Jazz-bogen" - Bjarne Mørup.
Spille Cjam-blues. Synge "Side bvy side" (3-stemmig), "Georgia" (2-stemmig) "Lullaby of Birdland" (3-stemmig).
Lytte/analysere:
"Dippermouth Blues"- King Oliver.
"One O´clock Jump" - Count Basie.
"Koko" - Duke Ellington.
"Scrapple from the Apple" - Charlie Parker.
"So what" - Miles Davis.
"Down" - Christina von Bülow.
"I concentrate on you" - Christina von Bülow´s trio samt en udgave med Frank Sinatra.
"Stjerneklar" - Rosendal/Earle/Templeton.
"Hvorfor er lykken så lunefuld?" - Sinne Eeg m. rytmegrupper+ sax samt Sinne Eeg + DR Big Band.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
15,00 moduler
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
22
|
Repetition og fokus på eksamen.
Repetition til evt. mundtlig eksamen.
Fokus på forårskoncert, som 3d var "vært" på. Øvning i mindre grupper til en evt. mundtlige eksamen.
Repetition i forhold til den kommende skriftlige eksamen.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Heartbeat.
|
03-04-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
15,00 moduler
Dækker over:
17 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/52/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d56227070753",
"T": "/lectio/52/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d56227070753",
"H": "/lectio/52/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d56227070753"
}